Euro heli series Toldijk
Stoer, Meedoen in een europees georienteerde wedstrijd. Euro heliseries is een F3c wedstrijd die gehouden wordt in Engeland Nederland Belgie en frankrijk. De Nederlandse wedstrijd was dit weekend en een uur rijden vanaf mijn huis. reden genoeg om er aan deel te nemen.
Helaas heb ik niet erg veel tijd gehad om te oefenen , maar ik kon al wel alle figuren van het nieuwe F3c programma doorkomen. Nog een reden om wel mee te doen want 4 rondes in wedstrijd omgeving maken een heleboel goed.
Het is weer een aantal minuten sticktime en veel adviezen van piloten die beter zijn dan mij.
vooraf
Om niet helemaal zonder voorbereiding naar Toldijk te gaan heb ik vrijdag met mijn vaste caller zoveel mogelijk figuren nog geoefend bij ons op de club. Ik had 3 geladen accu's mee en een tas vol goede moed.
Het clubveld vertoonde vandaag 2 problemen. Zoals gebruikelijk staat na 18:00h de zon recht in je snoet te schijnen. Op te lossen door aan de andere kant van het veld te gaan staan. Gelukkig kon dat want er was verder niemand. Normaal kan dat niet want je vliegt dan telkens over de pitts heen.
Maar het 2e probleem komt dan dat de wind wel heel erg haaks op de vliegroute staat. Dat was niet op te lossen en we moesten het ermee doen.
De 3 accu's werden leeg gevlogen en dat was hard nodig want ik moest er echt weer even "inkomen". Het was niet gelukt om 1x het programma te vliegen op 1 der accu's, het werd een hussel van figuren en herhalen van figuren enkele keren recht aanvliegen enz.
zaterdag
Voor vandaag staan er 3 preliminary rondes op het programma. Voor de staat van geoefendheid vallen de resultaten me niet tegen. In de eerste 2 rondes verpier ik wat figuren maar in de derde ronde zijn ze blijkbaar allemaal herkenbaar en ik scoor achtereenvolgens 93.6 , 95.8 en 118.1 punten. Dat zet ik hierbij even tegen het licht dat ik vorig jaar scores van 145 punten heb behaald. Er is dus wat terugval op dit moment, maar zoals gezegd: voor de staat van geoefendheid ben ik dik tevreden.
De autorotatie van de 3e ronde kwam als eerste met de staart aan de grond. Omdat de staart ernstig verzwakt was door de grote gaten, klapte hij om en werd door de staartrotor gegrepen er behoorlijk versnipperd. Goed ik ging 's-avonds toch naar huis, en met misschien nog wat tijd over wilde ik em nog even "snelrepareren". Ook dat is weer gelukt en zo kon ik de volgende dag weer met de "Ease up" ten tonele verschijnen.
Helaas zit er nog wel een behoorlijk gapendgat tussen mijn scores en die van de boven mij eindigende piloot , maar dat wil ik volgend jaar gaan dichten...
zondag
Vandaag moeten we maar 1 ronde vliegen. Dat komt omdat de beste 5 piloten in de fly-off elks nog 2 rondes moeten vliegen maar dan wel het Final programma. Ronald behoorde tot 1 van die piloten en moest plots een programma vliegen wat hij nog niet eerder gevlogen heeft en dat gaf een oeps moment. Een tweede oeps moment voor Ronald toen er per loting uitkwam dat hij ook de calibratievlucht mocht vliegen. Aan de andere kant was het voor hem een extra oefening.....
Mijn 4e vlucht leverde 109.3 punten op. Ik had tijdens de vlucht al wel door dat het wat minder was dan mijn 3e ronde, maar evengoed was ik weer erg tevreden. Mijn vrouw die deze spektakulaire vlucht meemaakte tussen de piloten in de pitts vergewiste me ervan dat er volledig mee-"gestuurd" werd: links! ..... nu rechts, ja ,, nee! ow nee doorgaaan ........ oeoeoeoeoeoeoe . yeah!!!. Dat laatste was de autorotatie. Ik vond em zelf ook spannend, 2 meter naast de cirkel maar al wel op de middenlijn!
Steven