dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Gisteren heb ik nummer 2 even gemaidened. ik had er mijn 3e accupack ingezet die eigenlijk zo uit de doos kwam. Niet zo handig bleek achteraf want 1 cel was na even hoveren ver onder de nominale spanning gedaald. Ik wist dat een enkel pack niet zo goed in balans was maar was vergeten dat dit er 1 van was.
Dus snel de NiCd lader erbij gepakt en de betreffende cel met 1/10 C geladen tot de nominale spanning weer ruim aanwezig is. Daarna heb ik de betreffende cel met een LiPo programma verdergeladen. De cel kwam gewoon weer bij en laadde netjes door. Ik ben gestopt toen de cel spanning iets hoger was dan de rest van de cellen van het pack en ben toen overgegaan op het laden van het hele pack echter wel met een lagere laadstroom. Dat ging allemaal prima en het pack kwam prima in balans. Vandaag heb ik de spullen maar meegenomen naar het werk en eens even rustig naast me aan mijn werktafel neergelegd om een ontlaadcyclus te maken.

y4m4DEiHLkjKnCyU26fa3Pt9ZRtTPb8Z-7J3BvWCGfiV5bGeJs991Cffocijsw3juai2VV0KDU4SKtX-Yuu10htaUHLIJAESC6WoeuyciEh1qq-dzhCkrkkR9AgEumA-RX7enxlIXE18IhtMfoV9AUX12hLqqCyo0pisZLWf4q3Do0

En toen viel op dat er in beide 6s packs een cel wat minder is. (groene en zwarte lijn die je rechts in het plaatje ziet inkakken).

Het is dus goed opletten met dit pack, voorlopig is het een hoverpack.

Na het ontladen heb ik nog een laadcyclus gemaakt. Je ziet dat het allemaal precies andersom loopt nu , de zwarte en groene komen snel bij en lopen dan met de andere cellen netjes in de pas.

Hier de eerste 50minuten van het laadproces.

y4mfTykk2erdfh4PvAdnwfbv9vjacF0jVObz5B5MuT_nARxsyFlCYfDqBbeAZSxBAf9x2S9ENphNQ-6SeSq2iTr30tbeyihKNgSQE3FuhaiKY-2j8hH8jRuR0igmYlj-ICaY5D9GPE28H724RFhhy-CcKhuXN9xTE9UbdZgrfpdkSA

Hier de volle curve met balanceer periode aan het eind.

y4miD13ecOqVLsZ5xor5lPV58smVQG7iWFGfrtGsp9JHDcOwKiaQJoWr4hhhRoLKbGmZIf-0dgJj2JJl8bQ3Jy5xrEoNKm09lKRJbHHY1U0CD3DP2CGlp7R2hyEj-DFjIBPFH2OTIB451Q__HCfB3rCNE9WH4INeviKb4N3-4IfIgU

Toch denk ik dat ik mazzel heb gehad. De lader heeft er toch de volle 5000mAh ingepompt ( De lader loopt nog terwijl ik dit schrijf), alleen de inwendige weerstand van de betreffende cel is nogal hoog : 17 mOhm terwijl de andere cellen tussen de 5 en 10 mOhm zitten.

Groeten,

Steven.

Laatst bewerkt:
Had ik ook bij 1 van mijn packs, zat een cell die wat "zwakker" was dan de rest. Deze hield zijn spanning na de 1e 2 keer ontladen dmv vliegen minder goed vast dan de rest. Ik heb hem overigens niet onder de minimale spanning gehad. Maar nu na een 10 tal vluchten met dit pack blijft hij net zo goed op spanning als de rest. Het is overigens een Turnigy pack.
Waarschijnlijk komt het bij jouw packs na een aantal keren laden en ontladen ook wel goed. :yes:

Ronald

En inderdaad,

ik heb vrijdag direct na het eten nog even 2 packs leeggehoverd waarvan het "slechte" pack er 1 was. Ik heb er niks aan gemerkt tijdens het hoveren, ik heb er zelfs 4500 mAh uit kunnen plukken zonder dat er een cel onder de maat gegaan is. Bij thuiskomst heb ik de cellen nagemeten en ze lagen allemaal tussen de 10 en 15 % wat ongeveer 3,6 volt is bij deze accuchecker.
Vandaag heb ik de accu geladen en er 4450 weer in kunnen proppen waarbij de lader vastgesteld heeft dat de slechte cel nu 12 mOhm inwendige weerstand heeft. Ik ben benieuwd wat het morgen wordt!

net nog even nummer 2 gehoverd om de gyro wat af te stellen. Voor nu lijkt het erop dat bij deze heli de gain iets lager moet zijn. Met de maiden vorige week had ik een gigantische wobbel (schommelen om de hoofdas) op beide toerentallen, gisteren was het helemaal weg zonder dat ik er eigenlijk iets aan gedaan heb???? Vreemd maar waar, Misschien heeft het heen en weer draaien van de blad-as met de inbussleutel toch nog wat vet verspreid of is de blad-as daardoor iets beter gaan zitten.
Ook was er nog 3mm bladspoor weg te werken wat in iets minder trillingen resulteert. Mooi ik ben klaar voor morgen.

Steven.

Vandaag heb ik de vliegclub weer bezocht en ik moet zeggen dat het elektro-vliegen me momenteel meer vluchten per clubbezoek oplevert dan brandstof. Maar ach met brandstof kon ik dan weer 2 rondes op 1 tank vliegen. Ik heb weer veel beleefd en wat me blij maakte vandaag is dat ik met zowel nummer 1 als 2 de hele FAI ronde hebben gevlogen behalve dan dat de autorotatie nog met motor aan was. Dit omdat electro geen "bail out' heeft hierbij. Tenminste, niet de Jive's die ik heb...

y4mAOSQub7K95PIBq_6eaHAx3xQ45J_SWiYtWP6KrqXLM7EQTSiXSWHzLBpB9fDUgnuOZsxgOeyJmKMEnXjiHvK1oJ5IXS3D6AhQsslzXC9s7SoXZSxx_1w5CbUGVkKtgkKyAi5bINj6wEBT5-GNAi-WofGXmP5D3EmMMvRIZIr4Aw

De eerste vlucht heb ik 3 figuren gehoverd en een paar banen heen en weer gevlogen en een 540 stall-turn. En ja toch maar een looping gemaakt.
In mijn eerste beleving van de afgelopen weken waarin ik vooral gehoverd heb, vond ik het verschil met de uni stars nog niet zo heel groot, na vandaag denk ik er anders over.
De paar baantjes heen en weer verlopen strak en gaan redelijk "op rails". De looping laat me duidelijk zien dat ik gewend ben de figuren vrij klein te vliegen terwijl dat nu niet meer nodig zal zijn.
Het accupack dat ik gebruikt heb is pack 3, met de "slechte" cel erin, maar bij het laden nadien blijkt de inwendige weerstand van de "slechte" cel al gedaald te zijn naar 5 mOhm , de waarde die de meeste andere cellen ook hebben. De spanning en stroommeter van het Jeti systeem mat dat ik 4220mAh verbruikt heb , maar de lader stopt er 4050mAh in terug. Gezien er bij het laden ook nog verleisfactoren zijn geeft de Jeti MUI150 zeker 5% teveel aan.
Het tweede pack dat ik vandaag leegvlieg gebruik ik wederom in Eagle 2. In deze vlucht heb ik me voorgenomen de stap te wagen om het F3c programma te vliegen. Uiterste concentratie (iets waar ik niet zoveel van heb) levert me aardige hoverfiguren op. Voordat ik naar de Aero's overga check ik het stroomverbruik wat op 2000mAh ligt. Een waarde die ik ook afgelopen vrijdag kreeg na de 3 hoverfiguren. De cubaanse acht wordt niet zo (pr) acht -tig , ik vind het een moeilijk figuur, maar ik begin ook weer net. Pull-back met rol: als de heli bovenin stil valt moet je dus pitch geven en niet nick voorover. Dus hup weer nick achterover , pitch erop , nu wel nick , rollen , weer nick , weer pitch om te remmen en laat vallen dat ding. Pitch om recht uit de figuur te komen en hupsa. Op de domme stuurfout na eigenlijk best okay. De rol achteruit voelt aan alsof het bij de eagle makkelijker is. Cobra -v met rollen en flip: wow. de flip voorover is wat aan de snelle kant maar de heli spoort onmeunig goed in dit figuur en ik vind hem mooi. Terwijl de heli net uit de tweede rol komt roept Harrie "einde". Ik geef em gelijk een veeg uit de pan want zo verliezen we punten.
Candle: wow. Kaarsrecht. en snelle flip. Tjerk vond em ook stoer. Roll: Ja dat was ook gaaf. Eigelijk heb ik het figuur nogal verpest en ik weet dat de unistar me genadeloos afgestraft zou hebben met een wokkelachtige onduidelijke vliegbeweging die in een stilstand zou eindigen. De eagle blaast gewoon door in een redelijk rechte lijn. Ik wordt steeds enthousiaster. Wat een machine. Looping met piro: laat maar , die moet ik weer opnieuw oefenen. Omdat de Eagle een rechtsdraaier is (en de Unistar een linksdraaier) wil ik de piro de andere kant op doen dan voorheen en dat heb ik nu even niet in de vingers. Autorotatie: Laat ik maar eerst weer oefenen welke baan ik vliegen moet zodat ik ook daadwerkelijk in het vierkant uit ga komen en niet 50 meter ernaast in 1 of andere sloot of maïsveld.
Ik vond het een hele beleving, want ondertussen was het alweer een paar maanden geleden dat ik het F3c programma gevlogen had. Voor zover ik me kan herinneren had ik 4610mAh gebruikt met een Iavg van 16A en Imax van 93A. Het verbruik van 4610 is even schrikken , het is meer dan 90% ik weet nog niet hoe ik dit kan verbeteren.

De laatste vlucht van vandaag wilde ik met Eagle 1 vliegen. Ik zit er nu een beetje in dus gemiddeld vlieg ik de figuren nog iets beter. tijdens het laatste hoverfiguur laat ik Harrie me even het stroomverbruik opnoemen: 1100 mA. 1100mA? .... ? 1100????? Nee 1200 nu. 1200? Da's fors minder als met Eagle 2 . Ja Steven, je hebt op deze ook een veel lager toerental dan op Eagle 2. Dat zou niet moeten . Ik heb het programma in de zender gewoon gecopieerd en de Jive heeft op beide helies mode 4 geactiveerd. Helaas heeft niemand een toerenteller bij zich en de app. voor de I-phones bleken al eerder niet accuraat. Naja whatever , 1200 mAh is een mooie waarde en Eagle 1 hovert goed met het toerental dat ie heeft. Volgende keer zal ik Eagle 2 ook een lager toerental programmeren, maar eerst wil ik onderzoeken waar de verschillen vandaan komen. Het zal wel met de "aangeleerde" endpoints in de Jive te maken hebben, maar dan wil ik nog weten waarom ze verschillend zijn.
Goed , door met de aero's. zolas geschreven ging alles beter behalve de looping met piro, dat leek helemaal nergens op. Na de zogenaamde autorotatie heeft de heli 3911mAh uit de accu verbruikt volgens de Jeti MUI150, dat zal in de praktijk dus wel wat lager zijn. De Iavg is nu 11,2A en de Imax is 96,8A. Zo te zien heb ik de max pitch ook weten te vinden! uitgaande van een spanning van 45 volt is het zo'n 4,3 KW. Da's wel andere koek dan met zo'n 10cc-ertje van 1,6KW. Nou weegt een Eagle natuurlijk ook wel meer dan een Unistar.

Ik heb een lekkere dag gehad, jullie?

Steven.

Laatst bewerkt:
Er komt eindelijk dan een beetje progressie, zo te lezen gaat het de goede kant op. Ook ik heb vandaag weer 6 vluchten gemaakt en het hoveren gaat steeds beter, voor mij geldt echt 1 ding: oefenen,oefenen en oefenen. Ik moet echt 'wennen' aan de snelheid van deze 700-size monsters. Ben vanavond alleen maar aan het 'stall turnen' geweest en daar heb ik nu mijn handen l vol aan.

Maar ook ik heb lekker gevlogen en kijk uit naar Odoorn om al het mooie nieuwe spul te gewonderen!

Gisteren voor het eerst "deel 2" ge-maidend en ik moet zeggen dat hij wel beter lijkt te hoveren, ik vermoed dat de Freya paddels nog iets te licht zijn, de heli drift in elke positie van de wind af en in de aero's is hij iets te fel naar mijn smaak, een stationaire flip en roll gaan erg vlot, ook de gevlogen roll is nogal snel. Rechtuit vliegen gaat prima zonder trim.

Ik heb wel geleerd met de 700 minder snel al het vermogen te gebruiken, dat heb je met een brandstof model natuurlijk veel sneller. Bijv in de Cubaan hoef ik nu lang geen vol pitch te geven, hij vliegt er veel makkelijker doorheen. Ok in de vertikale figuren (candle , pull back) moet ik echt uitkijken om niet belachelijk hoog uit te komen.

Steven, ik denk denk je je nu moet concentreren op de figuren rustiger te vliegen en minder pitch te gebruiken, dan daalt je verbruik aanzienlijk. Ik heb na een volledige ronde F3C nog 30% over in het pack !

Laatst bewerkt:
Rob,

Het driften zal ik ook eens op letten. Dat de freya vreselijk snel flipt ervaar ik ook. Ik heb ook op meerdere fora gelezen dat men nog meer gewicht aan de paddle stang toevoegt of een kortere paddlestang gebruikt. Hoelang is de paddlestang bij de TREX F3c? Bij de Freya OPIII is de stang zelf 535mm.

En inderdaad moet ik nieuw leren hiermee om te gaan. Maar ik moet ook nog leren vliegen. Zoals jullie b.v. bij een candle doorschieten de lucht in is mij nog niet gelukt.

Steven

op de 2e 700 heb ik een 520 paddelstang zitten met Freya paddels + alle gewichten erin, dan zijn ze 40 gram. Ik heb nog 5gram gewichten die ik er zo op kan zetten. Hogere toerentallen helpt ook om hem beter te laten hoveren. Standaard is de paddelstang 570mm op de 700.

Vanavond heb ik de jives hergeprogrammeerd.
Maar om dat goed te doen heb ik eerst een lineaie curve in de zender geprogrammeerd van -100% tot +100%. Dat was dan tevens ook de fout van de eerste keer de Jives programmeren.
Het gevolg hiervan was dus dat nummer 2 tegen zo'n 2000 toeren hoverde en nog harder ging voor de aero's. Vloog wel lekker trouwens....
Ik meet de hovertoeren vandaag maar even af aan het stroomverbruik.
Freya nr 2 gebruikte in de hover in normal: 27A
in Idle 1: ?
Nu na herprogrammeren en dus andere toerentallen:
resp: 18A en 28A

Nummer 1 zat op resp 16A en 28A . Ik heb em al wel opnieuw geprogrammeerd maar nog niet weer gevlogen want het was ondertussen tijd om te stoppen.

nu ook weer ,

Steven.

Zo nog gauw even wat opkrabbelen van vorige week:

Ik heb maar een tacho metertje gekocht. Da's handig. Als ik em in de schuimenbladhouder druk dan kan ik em rechtop op de grond leggen onder de rotor. das handiger dan in de hand houden boven de rotor. Ik hou liever de handen aan de stuurknuppels namelijk. Er zijn nog wat verschillen maar ook in de pitch instellingen. Na enig geprogrammeer en stangen afstellen is alles weer mooi op orde. Behalve dat de nick op Freya nr2 niet strak is. Het blijkt dat de voorste servo van de tuimelschijf wat jittert. aangezien het de enige servo is die raar doet ligt dit geheid aan de servo. De servo is nog nieuw maar opsturen voor garantie vind ik geen optie. Dat duurt en kost ook geld. Dus hup servo eruit, openmaken en testen. Na een kort onderzoek blijkt het stekkertje van de potmeterdraden niet in orde. De draden zijn blijkbaar niet goed in de pinnen gekrompen en hebben duidelijk een overgangsweerstand die ik kan beinvloeden door de draden te bewegen. Dus kniptang erbij , weg met die stekker en de draden maar direct op de print. Even netjes solderen en klaar. Testen: helemaal super! Graupner gemaild dat ze er even op letten en netjes antwoord terug met dank voor het bericht.
Verder heb ik de acculader van nieuwe firmware voorzien, want hij ging uit als ie in de zon licht. Ik heb nog niet kunnen testen of dat geholpen heeft, maar de nieuwe firmware heeft inderdaad wel een update voor de fan sturing. Dit gaan we zondag wel zien.

y4ms61LqVnILrJ2xd7ukYJILF-RatwMmRdtfdqfNmse6B1F1X-E_AYR5vhPoh8PQgjh77ZY3T2Lfzl6vDaA_RR-CX6F3a2-Zo2bdXchSRAg3hiBQmfIjiCL4IXAr8sWngYpGwnRlR7dY2IJJg8RFtKEUe36jnAhBjHPrIyxFq3hgYo

Net zo als de rest, zondag is de generale repetitie. de laatste afstellingen moeten gedaan worden en ik moet nog es goed op de looping met pirouette oefenen want die lukt voor geen meter meer. Gezien dit een rechtsdraaiende heli is leek het me verstandig de piro de andere kant op te gaan doen, maar dat ben ik weer geheel niet gewend. Maar ook de gevoeligheid van de staartsturing zal denk ik aangepast moeten worden met de juiste hoeveelheid dual-rate en expo.
De autorotatie durf ik even niet meer want met de jive heb je geen bail out mogelijkheid. Eerst maar een oefenen om in een streep naar de landingscirkel te vliegen......

Steven.

Laatst bewerkt:
Het was zeker een mooie dag, Ik heb er weer veel van opgestoken en ook lekker kunnen oefenen. Helaas heb ik de heli niet goed onder controle als de wind er van achteren tegen aanblaast. We hebben er vast nog wat afstelwerk aan.

Maar vooral van jou vliegwerk hebben we erg genoten. Je vliegt met zoveel meer discipline dat er fraai en afgewerkt vlieg werk is. Ga zo door . Dit gaat op de wedstrijd resultaten leveren! Lof!

Ik zie uit naar een spannende wedstrijd met name weer de B-Klasse!!

Tot dan,
Steven

thnx:D sinds het vertrouwen er compleet is gaat het steeds beter :D
de hirobo`s vliegen ook wel mooi alleen de staart zit nog wat afstel werk in

nog even een paar hovervluchtjes geoefend vanavond, veel plezier ermee. er zijn er meer op mijn vimeo account

Steven

Laatst bewerkt:
Dat is het he Steven....oefenen, oefenen, en nog eens oefenen. Toevallig ben ik vanavond ook weer eens gaan oefenen. En na mijn vakantie maar weer verder gaan oefenen ;).

Nee zonder dollen ziet er goed uit man en wel leuk van dit soort filmpies.

Dit was wel een sessie met zero wind condition. Ik hoop binnenkort nog es wat te filmen met wind. Dan ga je lekker het verschil zien!

S.

nog even een paar hovervluchtjes geoefend vanavond, veel plezier ermee. er zijn er meer op mijn vimeo account

Steven

Steven,
ik heb zojuist met gepaste verbazing naar je filmpje zitten kijken. Ik hover zelf inmiddels ook beide kanten side in, maar heb nooit het lef gehad om nose in te gaan. Maar nu ik jou filmpje zie, denk ik dat het de ideale manier is om iedere keer net iets langer nose in te blijven door heb zo rustig door te draaien.. Ik ga dit op de sim zo oefenen dat het dan hopelijk tussen mijn oren goed komt. Thnx voor het delen van deze video!

Overigens een nette hover vlucht vind ik! Erg rustig een beheerst gevlogen!
Succes verder.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je Lars,

Ik heb zelf het nose in hoveren geleerd door voor me langzaam vlakke 8en te vliegen. Echt langzaam vliegen (schuiven). Door de lussen van de 8en steeds meer cirkelvormig te maken kom je steeds meer nose in op het kruispunt van de 8. Als je dit netjes kan terwijl je de heli goed beheerst, voorwatbetreft het langzaam laten voortbewegen, (snelheid maken gaat soms als vanzelf en dan moet je de heli direct weer in toom te weten houden) dan kun je in de volgende stap de heli afremmen op het kruispunt tot een korte stilstand waarna je weer langzaam doorvliegt met de 8. Vanaf nu kan je de stilstand steeds langer maken tot je de nose in hover beheerst.

Pas hierna zou ik de langzame pirouetten gaan oefenen....

Zoals je in het filmpje kan zien pakt ook bij mij de heli nog wel eens snelheid op waarna de heli uit de geplannde baan vliegt. Wees dus gerust , dat over komt iedereen. (nog steeds na jaren).

Steven.

Wauw dat ging goed man!!! Ik vond je camera opstelling al "krap" ingekaderd, met de gedachte van de in het verleden gehaalde resultaten "daar blijft ie nooit binnen, gelukkig is het wel een groot veld..." Maar dat ging erg mooi moet ik zeggen!

Er moet gewoon ergens een kwartje vallen (zo'n heel rolletje kwartjes in zo'n papieren hulsje) en het zit erin. Daarna: Practice makes perfect....

Binnenkort een trainingsavond inplannen? Ik met de SE kan het ook wel gebruiken, nooit verkeerd dit te kunnen!

Hoedje af! ;)

Dankje Tjerk,

Op zo'n manier 4 vluchtjes oefenen kost weinig tijd , Petra vond het ook wel leuk en ik heb er toch even wat oefening bij. Zelfs met windstil heb je toch nog nut van de oefening....

Hier de jive log van die vlucht en de daarop volgende vlucht (filmpje 2) en een beetje heen en weer op hoger toerental (niet gefilmd)

leuke Log maar eigenlijk geen bal aan te zien.

y4mOUEWkc5Vb_RwbYrTlzRel5eg3U1tpA4Aoqa0zyTlE_-0kpQjkBVv_UtcSe6acXOeX54Kk5-K6S9lG-HS27_PSTR14vyJN3OjYTeyQuDq_xKH-lxDFDYQD1uuu2IsTQqDSpcF7bN2ND_n8EbRDktpRG37So1QTFliW794vlrrM2k

Hier nog even een log van de eerste vlucht in odoorn, daar is wat meer aan te zien.

y4maQoIIHKLzWLHi_htBUU9YEwP_yhGFAQ1aYHQcNX2STvC_hGFRItjHkPWagTRTzyu_UR1IY_DJN8i57229wZCO3wmr2UMvGjJhLwXM9Pav8qN-x7BwP_L2caxBJJz4TLlr_mNtdpgFuLgH2tPzu4AXPGFawWOUkQs_hp3ogHHrbs

y4mYEMqh7x4ZjZHtj2oViLCzTvFahegdAubQ0AzALaQE3x2mxVD5COBB4Sb9mQdQdkyt1k5nn8-PnmhcBZllLdlFqzI165n6s4A5ph1ASK095limJp6d8r5u91H5uL5F2MKTgQ-ua_C5UYl9E9ZPVjOecczMIEKwLDV0V6he2nQl6c

De PWM modulatie is tijdens de aero's zelfs tot 100% gegaan. Ik denk dat hier mogelijk nog wat werk is aan tandwielverhoudingen ofzo, laat jullie ideeen maar eens weten.

Steven

Laatst bewerkt:
Back