dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Precies, gang ist alles.
Daarom nu in 1ne keer heel veel plaatjes.

Dan nu het pronkstuk (wat mij betreft): De rotorkop. Ook deze is al gedeeltelijk in elkaar gezet. ik heb diverse boutjes gecontroleerd en het zit denk ik beter in elkaar dan dat ik zelf zou kunnen. Netjes met lock tite , ik ga hem niet uit elkaar halen, maar verder opbouwen.

IM2010107s.JPG


IM2010109.JPG


In de paddles zitten 2 gewichtjes van elks 10 gram, de 1ne is van lood en de andere van messing.

IM2010110.JPG


40 gram zoals ik het wil hebben.

IM2010111.JPG


De mixerarmen hebben diverse instel mogelijkheden, Ik heb ervoor gekozen om het eerst maar eens volgens het boekje te doen. Trouwens :het boekje voor als je mee wil kijken:

https://onedrive.live.com/embed?cid=8CC434CFF1533712&resid=8CC434CFF1533712!2128&authkey=AG1iVSLpadParJE&em=2

De mixerarmen en de zeezaag:

IM2010112.JPG


De kogels zitten aan de achterzijde en door de kogellagers steekt nog een stevige stalen bus.

IM2010114.JPG


Ook de zeezaag heeft vele schroefgaatjes voor de kogellink. Je kunt hem omkeren zodat er 5 variaties mogelijk zijn.

IM2010115.JPG


Ook hier gaat weer een extra stalen bus in de kogellagers:

IM2010116.JPG


Eerst de zeezaag erin dan de kogellinks pas monteren.

IM2010117.JPG


De 535mm lange paddlestang en de bussen om de paddlestang te klemmen in de zeezaag. Die bussen zet de pas vast als je de paddlebladen erop hebt en je het midden uitgemeten hebt. ik heb het midden uitgemeten door em te laten balanceren, daarna nog even opgemeten voor de zekerheid. Juist het klopt weer als een bus.

IM2010118.JPG


De paddlebladen krijgen volgens het boekje de middelmaat afdekkap.

IM2010119.JPG


Uitmeten van de middenstand en vastzetten van de bussen en de stuurhevel.

IM2010120.JPG


Hup klaar!

IM2010121.JPG


IM2010123.JPG


De staart rotor, ook weer een makkie.

IM2010124.JPG


Goed opletten met de pasringen. Dat moet echt even goed zitten zonder speling anders stuurt je staart niet goed en krijgt je servo alleen maar meer werk...

IM2010125.JPG


Ook niet moeilijk maar wel even goed kijken hoe het druklager om moet zitten en invetten dat ding.

IM2010127.JPG


EeeUuuuuhh, hup klaar.

IM2010128.JPG


onscherpe foto.

IM2010129.JPG


enne, hup klaar.

IM2010131.JPG


Dit:

IM2010132.JPG


Dat:

IM2010133.JPG


Geloof me : hup klaar. (maar vergeten een foto te schieten.)

Stuurstangetjes en servo schroefjes:

IM2010134.JPG


Servomontage:

IM2010136.JPG


Na 3 stangetjes was ik het helemaal zat om het met de hand te doen. Hup draaibank aan, stukje plastic. Effe draaien en zagen. Hup klaar.

IM2010137.JPG


nog hupperder klaar:

IM2010141.JPG


En geloof me aan de andere kant zitten ook stangetjes.

Peef-o-tronic. (mijn andere alias)
 
Laatst bewerkt:
Graupner DES 806 en DES 808. Het is een beetje uitproberen maar ik heb erg veel vetrouwen in de servo's. ze zijn erg nauwkeurig ,snel en sterk.

S.
 
Hmmm, je ziet wel waar verschil in kwaliteit zit wat een prachtig stukkie werk man. Dat ziet er bij Align ff iets anders uit.
 
das echt gewoon meegenieten hoe jij je heli opbouwt steven.
Puik stukkie werk, ga zo door.
Laat het even weten als je hem maident, wil ik best graag bij zijn.

(Mocht je er nu geen publiek bij willen hebben, kan ik dat ook goed begrijpen, dan zeg het maar.)

remon
 
Even snel (en voorlopig) een paar hoekbeugels voor het landingsgestel gemaakt.

IM2010142.JPG


Tijd om een mal van de (plastik) kap te gaan maken....

Steven.
 
Hey,

Chanoeka is alweer een kleine week voorbij maar wat Axel mij als presentje gepresenteerd heeft wil ik jullie niet onthouden.

IM2010146.JPG


IM2010145.JPG


Cool huh?
 
Chanoeka is een joods feest, ook bekend als het lichtfeest of toewijdingsfeest. De eerste dag van dit feest, erev chanoeka, begint na de zonsondergang van de 24e dag van de joodse maand Kislev.

Als toelichting
Had géén flauw idee.
 
Claude,

leuk dat ik je nieuwsgierigheid even gewekt heb. De omschrijving dat het na zonsondergang begint op de 24e Kislev klopt wel alleen staat het er een beetje krom. Het is na die zonsondergang gewoon 25 Kislev.
Dat het op de 25e begint is voor de roomse kerk aanleiding geweest om het kerstfeest op de 25e te laten beginnen. De roomse kerk wilde echter alles wat joods was vaarwel zeggen, maar ik zoek het juist weer op omdat de wortels van het christendom joods zijn.

Steven.
 
Ook bij mij blijkt de kerstman weer actief te zijn.

IM102145.JPG


Nummer 2 is gebezorgd.

Het bouwverslag is al klaar. zie: http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen/46062-dagboek-van-een-heli-wedstrijdvlieger-20.html#post1921174

en:
http://www.modelbouwforum.nl/forums/bouwverslagen/46062-dagboek-van-een-heli-wedstrijdvlieger-21.html#post1925062

Met als enige verschil dat je de "Hup klaar" moet lezen als "hup nog niet klaar".

Veel leesplezier maar weer, geniet ervan.
Morgen zal ie wel af zijn, het wordt tussen de -4 en -8 graden dus ik blijf binnen.

Steven
 
Hup klaar.
(voorlopig.....)

IM2010157.JPG


Tot de SPI frame platen binnen zijn, daarna is het wachten op de Kontronik spullen.

Steven.
 
Laatst bewerkt:
hela Steven

heb je een 3D camera of moet ik de bril poetsen .....of heb je veel vrije tijd

man wat een bouw snelheid

groetjes harie
 
Terreindienst

En toen vertelde Tjerk me dat ik zondag terreindienst zou hebben...... Oei , vergeetuh... Gelukkig was ik toch al van plan iets te gaan doen maar een hele dag op een veld rondhangen daar had ik geen plannen voor.
Dus dan komt weer die vraag : wat nemen we mee?
1: brood en koffie. Eventueel fruit of snoep.
2: Uni star 1
3: Uni star 2, maar die is nog niet helemaal klaar.....
4: Hirobo shuttle, om ff te spelen. Ik ga em morgen met 30% stoken. Zien of ie opbrandt. Gna Gna.

Nummer 2 is dus nog niet klaar. Die moet nog de beide Heckstützstreben hebben. O, en de kap heeft nog diverse scheuren. Even zien hoe laat het is... Hmm,...: de kap krijgt een schnellreparatur behandeling: plakband.
Eerst de Stützstreben. De metalen oogjes die ik ooit gemaakt had gingen kapot door metaalmoeheid en moeten maar eens vervangen worden. Ik had ooit al eens gezien dat ze ook wel van carbon gemaakt worden. Dat is best een aardig idee ,maar ik maak ze nu maar van GFK. Daar heb ik nog wat reststukjes van en dus hup aan de slag. Eerst even tekenen:

stangflens.jpg


Leuk he? Heb ik van Tjerk geleerd. Zo doejedatdus.

Dan kun je verder in je volgende software pakketje en dan gaat ie:

IM2011070.JPG


Dan even je onderdeeltjes nabewerken zodat ze in de CFK buis passen. Het is niet goed te zien maar ik heb de smalle stukjes enigszins rond gevijld.

IM2011071.JPG


In elkaar plakken en Hupsa Fertig!

IM2011072.JPG


Nou , dat is em weer even voorlopig. De Hirobo Freya SPI's wachten op de motoren, maar ik wil ook voor de accu's een rail systeem maken en beugels voor het landingsgestel. Ik vermaak me nog wel eventjes....

Garoeten.
Steven.
 
Laatst bewerkt:
Mooi man! Ik kom binnenkort nog wel even langs met een plaatje carbon, een dxf'je en een donatie voor in het "frezenlijke-Steven-donatie-potje"

Had je nog wel even die haakse inwendige hoek moet helpen met een fillet. ;) Wie gaon 't morn es bekiek'n!

Groenten!
Ikke
 
Vandaag zoals verwacht heb ik de shuttle de laatse vlucht gegeven , wat een futloze dingen zeg. Ik had de sproeier natuurlijk een slag verder open moeten zetten ,maar ik had verwacht dat dat niet nodig was omdat ik met mij eigenbrouwsel met dikke olie vlieg. Kortom power helemaal weg, ietsje hardhandig neergezet en flats :boomstrike.
Gauw Uni 2 erbij gepakt en afgemonteerd. Bladen erop ,Kraan verder open en vliegen. Kraan verder dicht want dat verhaaltje van die dikke olie klopt wel.
Evenzo met uni 1 . Toch doet die heli het heel best. Na een ronde met de NHP bladen heb ik nog een setje hovers en een paar baantjes hin und her met een setje fun-tech bladen die ik van Rob had overgenomen. Hmmm , weer zoiets. Ik twijfel of het huidige setje NHP wel in orde is. In fast forward zijn ze moeilijk op de rails te houden , Iets teveel up wordt weer genadeloos afgestraft met een forse wip omhoog. De Fun-techs doen dat niet. Die doen precies wat je stuurt. Ik meen me te herinneren dat een ander setje NHP's dat ook gewoon zo deed. Jammer. Als dat hun kwaliteit is... Ook als je die jongens mailt; no response. Ook jammer.

Wat wel leuk is is dat je bij je hirobo's een kaartje die in de doos mag terugsturen naar de fabriek. De mensen bij Hirobo reageren wel:

IM2011067.JPG


Een brief en een velletje stickers.

Steven
 
Vandaag was het een frezenlijke dag.
Maar affijn, er is wel resultaat geboekt.
Om het landingsgestel aan de carbonframes te monteren moesten er nog mooie alu hoekprofielen gemaakt worden en tevens werd het tijd om een accuslede systeem te maken.

Eerst een paar plaatjes van de hoekprofielen. Het is wel een gedoe want je moet hem in twee keren maken en tussendoor moet de machine weer exact uitgericht worden op het opnieuw ingespande werkstuk.

IM2011084.JPG


IM2011085.JPG


Ik heb eerst de machine een gleuf in een houten plaat laten maken, daarna heb ik telkens het hoekprofiel daarin geklemd. Dan ligt ie in elk geval recht tav de x-as.

IM2011092.JPG


2 paar hoekprofielen en 3 slede rails. Ja bij de 3e brak de frees omdat het werkstuk half los kwam. Jammer, ik had het werkstuk te ver aan de rand van het materiaal geplanned. Verkeerde zuinigheid zegmaar.

IM2011093.JPG


In tegenstelling tot de originele SPI kan ik de slede rails met de gleuf aan de ondertse kant maken, Mijn accu's zijn klein genoeg om zelfs aan de onderkant van het frame gewone frame spacers te plaatsen. Ook tussen de rails kan ik nu verkorte frame spacers plaatsen zodat de rails stevig en op een vaste afstand van elkaar zitten blijven. Dan valt me de slede er niet uit...

Nu maar even wat freesjes bestellen.

Steven.
 
Dan vanavond nog snel even een sledeplaat gemaakt. Dit keer zelfs netjes fillit's getekend Tjerk!

IM2011094.JPG


Wat vervelend nou, de klittebandjes zitten in de weg!

IM2011095.JPG


Nou de denktank moet maar weer eens ratelen hoe ik dit weer mooi kan oplossen.

Groeten uit Twente.
 
Back
Top