dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Bas,

Het is Ronny Willems. Ik heb em getroffen op 30 juni 2002 op een wedstrijd in utrecht. Het was een vreselijke wedstrijd voor mij want ik kon er nog steeds nix van toen. Het woei toen ook vreselijk. Ronny vloog met een JR als ik het goed heb en scoorde maximaal. Dit was voor mij een "er weer even aan proeven" wedstrijd. Ik had van 1992 - 1996 ook al aan wedstrijden meegedaan maar ook toen stond ik altijd onderaan. De opmerking van Ronny was erg confronterend natuurlijk maar wel terecht. Echter weet ik nu wel dat er toen nog heel veel aan mijn uni star te verbeteren was.
En wees gerust ; ik heb ook 2 lieve kinderen en een lieve vrouw en een 40 uren full-time job. Naast alle overgebleven klusjes aan het huis besteed ik ook nog tijd aan het gezin en samenleving en zelfs dan lukt het om nog wat aan de helicopters te doen.
Eigenlijk is het zo veel leuker. Stel dat helicopters je werk zijn , dan is de lol er wel een keer af.
Keep on going!!

Steven.

Laatst bewerkt:
de volgende test....

Voordat het serieus ging miezeren vanmiddag heb ik toch nog even een half uurtje de helies opgelaten.

Eerst even gehooverd met de eagle om even te wennen aan de wind en weersomstandigheden. I'm gonna like this heli a lot! Alles herkenbaar met de vorige week en translationele variaties (net zelf bedacht nieuw woord!!!) van ongeveer 30 cm. Een hele rare wind vandaag : het ene moment rustig en het volgende moment wappert het alle kanten op.
Dan de uni star. ook weer heerlijk. De kop voelt erg stabiel aan en je moet em echt van zijn plek wegdrukken anders blijft ie gewoon staan waar ie is. Pirouetten zijn ook een stuk beter geworden zo. Ik heb vandaag natuurlijk weer enorme last van het "shakin' Stevens" syndroom want ik vind het ronduit fris en het "waait oe kats deur de broek hen!" Trillende handjes aan de knuppels dus. Toch een translationele variatie van veel meer dan 30 cm en vooral als ik em eenmaal aan het bouncen heb blijf ie bouncen want ik overstuur telkens.

Ik had afgelopen week op runryder al een hele topic doorgeworsteld en mijn gedachten werden plots in de richting van de "lineaire pitch-curve" getrokken.
Wat is nl het geval: De Graupner MC 20 heeft een 3 punts pitch curve. Dat is nou eenmaal zo, en ik heb geen geld over voor een nog duurdere zender , in fact: ik heb deze al 2e hands gekocht om wel een dikke zender te hebben....
Wat speelt er nu dat het hooveren met de eagle beter gaat dan met de uni Star zelfs na een grondige rotorkop verbouwing?

Doordat de Eagle nog niet bijster goed ingeprogrammeerd is in de zender zat het hooverpunt voor de middenstelling van de knuppel , wat betekent dat ik in een lineair deel van de curve hoover en niet op het "knikpunt"in de curve.
Bij de Uni Star deed ik dat dus wel. Om mijn theorie te bewijzen heb ik vandaag op de pitch-curve een exponentiele curve gezet op het onderste deel van de curve. Ja dat kan dan weer wel met de MC 20. Niet alleen dat je op de pitch expo kan programmeren , je kan het ook boven en onder de knuppelmiddenstand anders maken. In mijn geval op het onderste gedeelte 55% expo en boven 0%. Het overgangs gebied sluit zo lineairder op elkaar aan. Even een plaatje te verduidelijking.

IM000355.JPG

Het idee , de theorie, wordt werkelijkheid wanneer ik het ga proberen. Ik kan de Uni Star beter in bedwang houden en het voelt goed aan zo. Dit is de juiste weg........
Om ook nog even te voelen wat de heli doet met een rol en een looping heb ik die beide ook nog even gevlogen. De looping werd groter dan ik normaal doe, maar wel mooi rond . Ondanks dat woei ie wel iets uit de pas, of het was een stuurfout , dat kan ook. De rol , tja die gaat weer twee keer zo snel als voorheen. Ik heb em in de verkeerde flight mode gevlogen dus de motor kreeg wat te weinig (ik heb geen governor!!) , maar verder een strakke rol.

Al met al overall betere resultaten. Ik laat de kop zo. Het plan ligt er nog om verschillende bladen te gaan proberen, om te zien wat de eigenschappen zijn en hoe het verandert met andere bladen. En ja, elk blad moet eigenlijk ook weer al het andere anders afgesteld hebben.................

Voor nu weet ik een heleboel meer en ik hoop dat jullie er ook wat aan hebben.

Steven

Is het gebruikelijk om met F3C geen lineaire pitchcurve te gebruiken?
Ik heb genoeg aan een 2 punts pitchcurve namelijk.
-12 -> +12

Curves hierin beinvloeden je stickmovements normaal en inverted.
Ik zou dus ook nooit een rol doen zonder lineaire curve omdat je dan tijdens de roll verschillend naar boven en onder moet sturen.

Afstelling dus !! Je pitchcurve kun je het best gewoon altijd linear houden.

Je kunt met een computerzender mechanische afstelfouten corrigeren maar dat gaat altijd ten koste van iets.

Wel mooi dat hij nu beter vliegt !

Is het gebruikelijk om met F3C geen lineaire pitchcurve te gebruiken?

Dat is niet zozeer gebruikelijk, ik had dat nou eenmaal al jaren zo omdat de Graupner zenders dat zo doen. Hun ideen zijn ook niet heilig......
De ideeen van hun software stamt natuurlijk al uit de jaren '80 en de huidige ideeen zijn natuurlijk enorm beïnvloed door de betere helikopters en het hele 3d gebeuren. Daar had men in de beginjaren nog geen idee van.( en ik ook niet tot voor een paar jaar terug)

Tegenwoordig prefereert vrijwel iedereen altijd een lineaire pitch curve.

Steven.

Hey Laurens,

Dat is bij x-cell toch weer net effe een heel stukkie mooier he?
Ik weet natuurlijk niet of het past, sowieso heb je hier een bus voor een cardan opzitten en dat zou dus verbouwen betekenen.... Ik denk dat je die zelf als reserve onderdeel moet bewaren. je weet ja maar nooit.

Aaangezien het buiten koud is zit ik weer binnen. Wat zijn we aan het doen?
Welnu, veel te veel. eigenlijk te veel plannen en dus weet je niet waar je moet beginnen en daardoor doe je dus niets..............snapje?

Niet helemaal dus. Uit verveling ben ik maar weer aan het schuren en vijlen gegaan.
Al enige tijd geleden (zegmaar voor de zomer) ben ik aan het zagen en plakken geweest. en dat gaf dit:

19416233290.jpg

na wat grof vijlwerk kreeg ik dit:

19416233272.jpg

En dit weekend heb ik maar weer wat geschuurd en dat gaf dit:

IM000359.JPG

IM000360.JPG

De staart is de volgende keer aan de beurt:

IM000361.JPG

En aan de kop moet nog eea afgewerkt worden:

IM000362.JPG

Wie ziet wat het is mag het zeggen.

Groeten
Steven

Oja, heet nieuws:
Ik heb hieronder staan: "10cc rocks" en dat klopt ook wel maar ik heb een 90er besteld.
Het gaat om de TZ shark 90. 1 van de eigenontwikkelingen van jsmodel. Het is een broertje van de Stinger helikopters.
Ik vindt het een uitdagend ontwerp en ik kon em voor een deze-kan-ik-niet-laten-liggen-prijs kopen.
Bas, ik zag op RR dat jij er ook eens naar geïnformeerd had, haha ik heb er van de week lekker 1tje. Ik stop er echter wel een
brandstofmotor in. Nando had er nog 2 liggen en daar neem ik er 1 van over.

y4m4C-EpZcZSwfnshJCaFLXKRkbj77UEgZtKBO6Ifrgft8yYLxQA2y7FdmXFyp7IX2tuNyc5zRTqn-rLwX_871ZYinwo8C6qkKcy-NqJ4pz9T3P4q56dEyovW8NeOO_xcrMGqGcnnhTNxjyDUJFs-XR7FVsAEk4zNtfQ_eVdZ9lzL0

het gewaagde frame!!!!!!!:

Kfut_02.jpg

chassis:

Kfut_01.jpg

Genoeg ideeen en dingen te doen dus deze winter en misschien ga ik dan toch eindelijk wat 3d vliegen,
hoe je het ook wend of keert, uiteindelijk willen we dat allemaal.

Toch?

Laatst bewerkt:
Iets in mij zegt dat dat een F3C romp gaat worden. Bij de eerste foto dacht ik nog dat het een Hind 24 werd.

Ik ben benieuwd wat je van die Shark vind.

De romp ziet er prachtig uit ! Dat is nog eens modelbouw, hoe heb je dat voor elkaar gekregen ? Aan de hand van een model op papier of uit de losse hand ??

De TZ shark, ja ik heb er destijd ook naar gekeken, heel apart frame. Het ziet er heel fragiel uit maar dat hoeft het in werkelijkheid helemaal niet te zijn natuurlijk.
Waarschijnlijk als je het in handen hebt is het wel stevig. zo van een foto is er ook geen referentie. Je zou er eens een mobieltje of een CD naast moeten leggen voor het idee.

Ik ben benieuwd hoe die gaat vliegen, ga je volgend jaar daarmee de dutch3d vliegen ?

veel bouwplezier

Bas

Hmm, nou begin ik wel weer te denken dat de chinezen hier de copycats zijn.
Maar whatever, ik vind de shark ook een mooi ding en ik hoop er gewoon een berg lol van te hebben. Als ik de revolution bekijk is dat natuurlijk een mooi toppertje met al dat carbon maar het maakt em ook erg duur vind ik. Alle beide mooi maar de shark kost de helft. De firma www.xperience3d.com heeft er als upgrade wat carbon bij in gedaan en een glasvezelkap en dan betaal je iets meer en heb je een nog mooiere heli.
De heli zal van de week wel binnenkomen en als mijn lieve vrouw hem niet verstop voor sinterklaas dan kan ik alvast wat foto's maken en vertellen hoe het aanvoelt.
Ik denk op dit moment nogsteeds de wedstrijden te doen met de graupners vooral omdat ik toch meer de f3c gerichte figuren uitkies. Maar bijna niets is zeker in dit leven en al helemaal mijn uitspraken over de toekomst...

Wat de romp betreft. Dit is natuurlijk nog maar het begin. Ik ben begonnen met een zijaanzicht en ,hierin ben ik ook een beetje chinees, ik heb wel een zijaanzicht van de staysee erbij gehad. Daarna ben ik dwarsdoorsnedes gaan tekenen voor elk segment. Dit is allemaal los uit de pols getekend. Alles uitgeknipt en daarna op bouwschuim met een dikke stift omtrokken. Daarna op de lintzaagmachine alle segmenten uitzagen en daarna alles lekker met purschuim aan elkaar geplakt. Van een vriend heb ik een emmer Epoxy gekregen, dat was overgebleven bij het maken van een vloertje?! Het is maar liefst 12,5 kg. Ik denk dat ik daar wel een malletje van kan maken en ook wel een paar rompjes.

Groetjes
steven

Laatst bewerkt:
Tjerk vertelde me dat je een Shark had gekocht.
Ik dacht eerst dat het een rip-off was van de Raptor maar het lijkt er niet eens op.
En een laag zwaartepunt !!!
Ziet er wel goed uit.
Ik zou me zorgen maken over de verkrijgbaarheid van onderdelen maar jij maakt bijna alles zelf :thumbsup:

Maar dit zijn dus geen foto's van JOUW heli?
Dus niet een 611 er op?
Wel net zo blauw gepimped?
Wat wordt je setup Steven?

Laatst bewerkt:
Hoi Walter,

Dit zijn de fabrieks foto's. De mijne is nog onderweg. Ik ga ervan uit dat ie ook blauw is hoewel de allereersten zilverkleurig schijnen te zijn geweest.
Ik heb nog geen idee van de setup. Er komt iig een YS van Nando in. Verder ligt het eraan wat mijn lieve vrouw aan geld overhoud. Ik ben wat dat betreft aan "de goden overgeleverd". Een mooie "godin" in dit geval.
het is de bedoeling dat ie in het voorjaar pas de lucht ingaat. Hij gaat iig wel mee naar D3d dan kan iedereen hem zien.
Onderdelen kan ik bij de Bulgaarse importeur krijgen. Die heeft ze op voorraad. en dit spul is zo goedkoop dat zelf maken twijfelachtiger wordt.

s.

Laatst bewerkt:
Feest, feest. Het is er!!! :banana::proost::celebrate:

een niet zo mooie doos:

IM000363.JPG

maar wat erin zat is smecken:

IM000364.JPG

IM000365.JPG

IM000366.JPG

IM000367.JPG

IM000370.JPG

IM000371.JPG

IM000372.JPG

IM000373.JPG

5 schroefjes aandraaien en hopla, klaar!

IM000374.JPG

En toe hadden we een probleem, sorry: uitdaging!
De pomp past niet in het frame! Helaas zal hier wat weggefreest moeten worden van het frame. Jammer dat verzwakt altijd weer.

IM000376.JPG

IM000377.JPG

IM000378.JPG

Mooi effe frezen! Tot later.

Laatst bewerkt:
Ziet er prima uit Steven !
Van wat voor materiaal is de opbouw voor de servo's gemaakt (foto 8) ?
Plastic, gfk of cfk ?

Is de heli nieuw ?

Bas

Hoi Steven,

Die heli ziet er idd mooi uit, lijkt wel op een hirobo met die blauwe kop!!
En die romp waar je mee bezig bent, klasse man! Mooi project ben benieuwd naar het eind resultaat.
Ps: Ik heb 1 van mijn heli's ook v.v. een romp en ik kan het je aanraden, vanwege de looks alleen al, de zichtbaarheid in de lucht en tenslotte voor de snelheid, die ligt dus echt een stuk hoger.
Succes met de bouw verder!

Grtn,

Ronald

Hoi maar weer.

Van wat voor materiaal is de opbouw voor de servo's gemaakt (foto ?
Plastic, gfk of cfk ?
Is de heli nieuw ?

Bas, Het servo frame is van een kunststof gemaakt. Het is gewoon een spuitgietstuk. Tis wel behoorlijk stijf. Hetzelfde geldt ook voor het voorframe. Met dit kleine verschil dat het voorframe nog harder is.
En ja de heli is nieuw in de betekenis van "ik ben de eerste eindverbruiker" en hij is wat ouder omdat er een nieuwere versie al op de markt is.

En Ronald, ik ben ook heel benieuwd naar het eindresultaat van de romp. Het is een flinke klus, maar als de mal er 1 keer is dan is het natuurlijk lopende bandwerk...

Plak hier eens effe een fotootje van jouw rompheli. Ben wel benieuwd.

Steven

De reconstructie van Uni2

Uni 2 was kort voor de laatste wedstrijd van afgelopen jaar tegen de vlakte gegaan met vol geweld. Ik heb toen de schade kort even bekeken en de heli op de plank gezet om me eerst maar even op de wedstrijd te concentreren. Het resultaat is dat ik ondertussen weer veel geleerd heb!

Omdat bij Uni2 de onderframe platen ernstig kapot zijn gegaan en de hoofdframe platen een barst hebben opgelopen heb ik zitten denken om de uni een grote metamorfose te laten ondergaan. Na heel wat wikken en wegen heeft het tijdsaspect dde doorslag gegeven en heb ik uni2 met zo tijdsdoel treffende middelen gerepareerd. Echter had ik geen zijn om mega veel geld uit te geven aan de onderframe platen. Want die zijn echt te duur. Daarom alleen daarvoor een alternatieve oplossing. Ik heb de onderframe platen gemaakt van epoxy/glasvezel plaat.
Ook het bewerken van deze plaat is vreselijk. Decoupeerzaagjes kunnen er niet tegen dus ik heb zo'n tegelzaagblad gebruikt en natuurlijk een assortiment aan vijlen.

Eerst maar eens een foto:

IM000409.JPG

Hier zie je een zijplaat origineel en 1 in aanbouw. het onderframe is uit 3mm dikke plaat gemaakt en dat is relatief een stuk stijver dan de originele plaat. Dus ik heb hier en daar wat stukjes weggelaten t.o.v. het origineel.

IM000406.JPG

Hier is de voorbereiding voor de staartbuis bevestiging. Dit is uit 2,5mm plaat. Uni1 heeft het uit 1,5mm plaat en dat vond ik net iets te dun.

En dan kan je alles weer samenbouwen. En als je alle gaatjes nauwkeurig geboort hebt past het allemaal weer precies.

IM000415.JPG

IM000417.JPG

IM000419.JPG

IM000420.JPG

Ik vind het mooi geworden.

Hier de chassis stukken voor de staartbuis. Dit keer heb ik er maar 1 gleuf in gemaakt. Het is ondertussen al gebleken dat dat praktisch is bij het loshalen en weer bevestigen.

IM000423.JPG

IM000424.JPG

helaas onscherp geworden....

En ik heb ook es 2 carbsmarts gekocht. Hier de servo. Lekker makkelijk als er nog een plekkie over is. Dan hoef je alleen maar een stuurstangetje op maat te maken.

IM000426.JPG

De eerste keer dat ik met de carbsmart gevlogen heb ging dat m.i. heel mooi. Omdat ik geen nitro stook moet ik een hogere temperatuur instellen. De carburateur op deze heli is een OS 7H. Die heeft 3 afzonderlijke regelgebieden en dus heeft de carbsmart alleen effect op het volgas gebied van 70 - 100 %.
In dat gebied trekt de motor dan ook lekker door en heb ik geen moment van stotteren of gepruttel waargenomen. En dat op een lekker koude dag van 2 graden waarin iedereen op het veld zat te knooien met de afstelling van de motor. Lekker puh..

Tevens ben ik nu op uni1 en 2 op NHP head en tailblades overgegaan. Daarvan later meer. Ik heb nog te weinig gedaan om er wat over te zeggen. De NHP's die ik op uni1 heb zitten zijn ex van Walter en wegen 185gr. Op Uni2 zitten nu de nieuwen met gevlochten carbonmat en 195gr.

Groeten
Steven.

Back