dagboek van een heli wedstrijdvlieger.

Oh, er zijn altijd mogelijkheden natuurlijk. Maar het is en blijft een feit dat de instap in heli wedstrijdvliegen de beginners klassen) niet meer helemaal aansluit met de doorstroming naar hogere niveaus.
 
Met de heim helikopters begon het bij mij pas goed na een paar jaar kloten met schluter.
Met de heim (Avantgarde) werd ik meteen kampioen A klasse. Daarna B klasse waar te weinig animo was. Daarna weer B klasse maar ik had inmiddels een Vario heli met de net nieuwe deelbare Jet ranger romp en een Rossi motor die het model met gemak door elk figuur sleurde.
Thuiswedstrijd op Ypenburg en geen deelnemers voor de b klasse, dus dan maar de c klasse.
Wim D. Zou mij wel coachen.
Ongelooflijk wat dat uitmaakt wie er naast je staat. Ik deed alle figuren en scoorde ook wat punten. De figuren van nu wil ik niet eens proberen. Voor het oude c programma ben ik nog wel te porren.
 
Laatst bewerkt:
Voor mij was het pas beter een jaar nadat ik de Hirobo's had. Maar evengoed is er een flink gat tussen sportklasse en F3c, hoewel ik maar weinig zie dat men de moeilijkere figuren kiest in de sportklasse. Desondanks is het zo dat als je meer wilt presteren dan je huidige status, dan kan je dat wel eens een crash opleveren. Zonder de wedstrijden had ik waarschijnlijk nog steeds een beetje achtjes voor mij langs gevlogen.
Maar goed verder waar ik gebleven was. Veel onderdeeltjes gemaakt. Armpjes voor de tuimelschijfmeenemer, afstandsbusjes en crossbars en bladassen. Hoofdassen en bladassen richt ik al enige tijd niet meer, een nieuwe as maken is makkelijker en dan is ie zeker recht.

embed


Een stuk zwart POM. Stukje uitvlakken en nog een stukje vlakken voor acht armpjes.

embed


gaatjes gemaakt en armpjes vastgezet waarna ze uitgefreesd kunnen worden.

embed


Halffabrikaat, van de andere zijde moet nog een stukje gevlakt worden.

embed


Daartoe een uitsparing in het werkblad gefreesd zodat de arm gepositioneerd kan worden. Daarna het uitvlakken.

embed


Klaar.

embed


Blad assen. Tevens heb ik nieuwe centraalstukken gekocht. Deze zijn 25mm lager dan de gestripte peddelstang kop. Ze zeggen dat het beter rolt. Ik betwijfel dat enigszins. Maar we gaan het zien.

embed


Afstandsbusjes uit POM.

embed


Staartrotorhub,.. Die wel uitgericht. Die is namelijk veel bewerkelijker om zelf te maken en nieuw is het al schaars.
Hetzelfde geldt ook voor de staartrotoras. Gezien ik een meetklok heb is dat nog wel te doen..

embed


Het chassis zit bijna weer in elkaar. De rompen wordt op dit moment aan gewerkt. Dat blijft een arbeidsintensief werkje met al dat afplakken.

groet.
 
Wederopbouw:

in de tussentijd is het mechaniek weer opgebouwd met al de gemaakte onderdelen. Om het nieuwe centraalstuk van de rotorkop te kunnen monteren moest ik toch een stukje van de hoofdas afdraaien. De originele as van de eagle 3 met SSZ5 kop en de flybarless eagle3 met de SSL2 kop is niet erg groot. De afstand tussen de dwarsgaten in de as is resp. 186 en 185 mm. De assen die ik gemaakt had zijn voor de SSZ 5 kop gemaakt en haddeen nog een lengte staal boven het bovenste schroefdraadgat. Dat moest korter. De draaibank is gewillig. Daarna nog wat pas en meet en probeerwerk met de tuimelschijfmeenemer armpjes maar daarna past alles naar behoren.

de volgende stap is het klaar maken van de rompen. Ik heb er nog 2 liggen die ik nu allebeide klaarmaak. Weer veel afplakwerk en een paar minuutjes spuiten. Deze 2 rompen zijn iets minder mooi uit de mal gekomen en dat zie je gelijk met het spuitwerk. Gelukkig is het van een meter afstand prima.

embed


De bovenste alleen nog maar in de kleurlak. De onderste al met blanke lak overtrokken.

embed


Landingsgestelletje en sticker erop en op de foto!

embed


En toen ging 2 weken geleden mijn nummer 1 tijdens het hoveren van toerental veranderen. Nadat ik de helie geland had wilde de motor ook niet meer draaien. Thuisgekomen de motor maar eens gedemonteerd en open gemaakt waarna het euvel al snel duidelijk werd. Een draad van de motorwikkelingen is van zijn plek gegaan en tegen de magneten gelopen. Voor mij een nieuwe uitdaging om een brushless motor opnieuw te wikkelen. Op internet is veel informatie te vinden, misschien wel teveel. Maar ik kom er wel achter. Ik wil de motor weer origineel herwikkelen, hij is namelijk powerful genoeg.

embed


Demonteren is eigenlijk erg makkelijk.

embed


En zo kan je er goed bij.

embed



Groet!
 
Behoorlijke uitdaging wat mij betreft. Zoiets moet je overkomen denk ik want anders is het opnieuw wikkelen v/e motor niet iets dat de gemiddelde rc piloot zou overwegen. (Daarmee bedoel ik niet jou)
Ben zeer benieuwd of je dat proces hier uiteen gaat zetten.

Succes!
 
Jahoor, dat doen we. Gezien ik geen gekkigheid als meer power of een supermotor er van wil maken, maar hem gewoon origineel wil houden is het voor mij uitzoeken hoe hij gewikkeld is en dat nadoen. Ik heb, omdat ik er toch net iets meer van wil weten, ingelezen op de website van Dr Ralf Okon:'http://www.powerditto.de/indexditto.html'. Al snel kon ik concluderen dat de motor gewikkeld was volgens onderstaand patroon met telkens afwisselend 6 en 7 wikkelingen. Het geheel is vervolgens in een driehoeksschakeling gekoppeld.

embed


Het plaatje komt van de website van Powerditto. Echter staat tussen al die wikkelschema's een plaatje wat ik eigenlijk net iets mooier vond qua opbouw . In wezen is het precies hetzelfde , alleen de draden komen op 3 plekken naar buiten en de draden kunnen dan bij elkaar gekoppeld worden.

embed


Echter is het wikkelen wat lastiger omdat bij de 6 "eind" wikkelingen er van buiten naar binnen gewikkeld wordt en je moet dus telkens de draad onder de draadbrug doorsteken zoals je die bijvoorbeeld tussen statortanden 1 en 2 ziet. Achteraf in de praktijk was het toch niet zo zinvol omdat de er zoveel draad op moest dat een enkele wikkeling toch boven op gemaakt moest worden wat het idee dat de uiteindes de binnenkant naar buiten komen niet helemaal opging.

Het bestelde wikkeldraad lag blijkbaar al een paar dagen bij het lokale afhaalpunt. Het wikkelen kon dus beginnen. Hier de bestelling. Het is 40 meter, de minimale afname. Goed voor 6 motoren.

embed


Eerst de oude wikkelingen eraf gehaald.

embed


Er zitten dus maar 3 draden op van ruim 2 meter en eigenlijk was er maar 1 kapot. De andere 2 hadden theoretisch kunnen blijven zitten als ik de originele wikkelmethode had gehandhaafd.
De eerste nieuwe wikkeling:

embed


De tweede:

embed


En de derde:

embed


Proefdraaien met een gestabiliseerde voeding. Dan heb je enige stroom begrenzing in geval er iets niet klopt en brand je niet gelijk alles zwart.

embed


En toen hoorde ik zo nu en dan het snerpende geluid van een lager met speling,...... Tja, eigenlijk wel zo slim om ook gelijk er nieuwe lagers in te stoppen....

Groet!
 
De motor zit weer in elkaar. Ik vond op youtube een filmpje wat me inspireerde hoe ik de lagers eruit moest halen. Daartoeheb ik een soort plug gemaakt die uitzet als ik de schroef naar binnen draai. Zie hieronder:

embed


Deze plug blijft dan klemmen in het lager waar ik em in draai. Daarna kan ik met een 6mm as (of een boor ofzo) via het andere lager tegen deze plug aan drukken en zo het lager eruit persen. Ik heb dat met behulp van de draaibank gedaan. Heel erg vast zitten de lagers niet. Het andere lager kan daarna makkelijk met een dikkere pen eruit geperst worden. Als je de lagers er maar recht uit perst en niet met een scheve pen werkt ofzo. Er in net zoiets maar dan anders om.
Daarna kan de motor in elkaar gezet worden en weer proefdraaien.

embed


Ondertussen heeft de heli even gehoverd in de tuin en hij draait als een zonnetje zo rustig. In mijn beleving is het een hele verbetering.

embed


Hier de voormalig groene heli in actie , 2 weken geleden. De oude oranje , waar de nieuw gewikkelde motor inzit, gaat nog even met de oude romp vliegen, daarna gaat daar de 2e nieuwe romp omheen.

S.
 
Netjes gefixt! Een herkenbaar gevoel als je heli na zo'n operatie nog beter is geworden :beer:

Die tool die je hebt gemaakt om de lagers uit je motor te halen doet me denken aan de tool die ik ooit heb gemaakt voor, de eveneens tegenover elkaar geplaatste lagers, in de blade grips.
Minder deftig dan de jouwe maar wel snel gemaakt en uiterst doeltreffend.
In mijn geval gebruik je een (verbogen) spindle/feathering shaft (zolang die maar een stukje door het lager heen kan) en slijpt er aan de kopse kant een sleuf in.
De wig is een schroevendraaier. Het blad zodanig geslepen dat de schroevendraaier door het lager kan. Spindle door het ene lager, schroevendraaier door de tegenover liggende duwen en in de sleuf v/d spindle plaatsen. Met de spindle op harde ondergrond de schroevendraaier in de sleuf slaan zodat de spindle zich vastzet in het lager. Vervolgens m.b.v. bijvoorbeeld een bankschroef als ondersteuning voor de lagerbehuizing tik je het lager eruit. Misschien heeft iemand hier wat aan..

Edit: foto's


1711730269148.jpg


1711730269132.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dat zijn goeie tooltjes, en met name het tooltje van Steven is ook erg geschikt om de linkse nokkenas lagers van zo'n beetje alle OS viertakten te trekken.

Hoe heb je dat "uitzetten" gedaan, Steven? Gewoon de draad niet helemaal doorgetapt en daarna een zaagsnede gemaakt?
 
Weer een maand verder. Wat hebben we deze maand gedaan? Ten eerste de nieuw gewikkelde motor uitgebreider testen. Ik heb dat gedaan door maar eens voorzichtig aan weer te gaan vliegen. Nog wel met de oude romp eromheen voor het geval er een noodlanding gemaakt zou moeten worden. Zoals verwacht bleef dat uit.
Vervolgens hebben we de jury cursusdag weer gehad en even eens ook de eerste wedstrijd. Het was een koude dag dit keer en een nog onbekend veld waar om de windrichting het wedstrijdveld diagonaal geplaatst was. Dat is voor de orientatie onhandig en omdat ik eveneens het spits mocht afbijten slaagde de eerste ronde niet zo goed. De wind woei er ook nog eens lustig op los wat samen met de frisse lucht geen geweldige omstandigheden met zich meebracht. Desondanks vlieg ik 719 punten in de voorrondes. Zegmaar een 7,2 ten opzichte van de beste piloot die een 10 krijgt. Ik ben er tevreden mee. Zeker gezien de moeizame aanloop in de weken ervoor met slecht afgestelde helies als gevolg van de diverse veranderingen die ik door reparaties en rotorkopwijzigingen heb gedaan.

embed


Log suplemental: De scores zijn op de F3heli website geplaatst ondertussen en dus kan ik ze nu hier laten zien. De eerste ronde was niet nodig om te laten zien. Hieronder de 2e ronde. De lijst laat al heel wat zevens zien en daar ben ik blij mee. Zou ik de autorotatie ook vliegen dan zou mijn volgende doel om meer dan 180 punten te scoren in een ronde in beeld komen.

embed


Hieronder de 3e ronde. Ook veel zevens en 169 punten zonder autorotatie. Het was me iets te risicovol met de turbulente wind van deze dag. Maar ook dat zal goed komen. Mijn clubveld is in de maak en zal hopelijk met een maandje of 2 a 3 wel klaar zijn. Dan kan ik daar oneindig autorotaties gaan oefenen.

embed


De finale ronde met de 2 onmogelijke figuren niet gevlogen. laatste figuur ging volledig mi en de autorotatie hier ook overgeslagen. Wat ik wel gevlogen heb is net zo goed vind ik.

embed


In de tussentijd was ik ook nog bezig om een mal te maken van de gestretchte Staysee romp. Hier weer dezelfde stappen in beeld.

embed


de voorbereiding al enkele weken geleden. Hierboven de scheidingsplank gemonteerd en hieronder de mal gelamineerd erop.

embed


embed


gisteren een houten frame er op gelijmd. Dit om de mal stabiel te houden en omdat de mal dan plat op de werktafel kan liggen tijdens het lamineren.

embed


Hier de scheidingsplank verwijderd.
Tot zover maar weer.
 
Laatst bewerkt:
De afgelopen tijd wat meer gevlogen om de wedstrijd van 19 mei. Dat ging plotseling even niet door voor mij omdat we in 3 dagen beide hondjes verloren zijn.
De afgelopen week had ik mij nog even bezig gehouden met de mallen makerij en dat heb ik vandaag kunnen afronden. De nieuwe mallen zijn klaar. Nog een paar lagen was erin en dan kan ik gaan produceren.

embed


vormen hars

embed


avondje smeren met glas en carbon

embed


Hier en daar wat kleine foutjes weggewerkt,

embed


En een eerste laag was erin. Gaat ie gelijk al van glimmen.
 
Laatst bewerkt:
Onlangs besloten om 1x in de week een hele avond te reserveren voor lamineerwerk. Dan komt er tenminste ook productie. In de praktijk betekent het dat ik op maandag avond zorg dat alle spullen klaarliggen, mallen , gereedschap, glas matten geknipt en rovings voor de randjes, epoxy en gelcoat. Ook op maandag al een laag witte PU lak erin. Die moet er minimaal een etmaal van te voren erin. Dus afgelopen week alvast een nieuwe neuskap gemaakt.

embed


Het was een vreselijk gepier dit keer , maar het lijkt erop dat het toch allemaal goed gekomen is. Ik heb geen zwakke plekken in de oppervlakte kunnen ontdekken wat nog wel eens wil voorkomen als er een luchtbel onder de toplaag zit. Hij is iets aan de zware kant, maar ik had misschien ook iets zuiniger kunnen zijn met de epoxy en ik heb de bodem een extra stukje glas gegeven. Al met al ben ik erg tevreden over deze kap.
De romp mal van het staartstuk moet nog een paar laagjes was krijgen en dan gaat daar ook een eerste rompdeel in gemaakt worden.

s.
 
Even productie draaien in de komende weken. Mijn duitse vriend berichtte weer en vroeg naar de status en wilde graag alvast wat bijdragen aan het uittekenen van de stickers om de romp een Staysee retro look te geven.
Ondertussen zijn de mallen weer schoon. Dat was dit keer een stuk minder werk. wellicht door de vrij dikke gelcoatlaag. Ik heb de proef maar eens gewaagd om de 2k PU lak in de mal te spuiten. Dat ging eigenlijk verassend makkelijk en goed. Het zit er veel gelijkmatiger in en wellicht ook dunner dan met de kwast.

embed


En gelijk ook maar de andere mallen voorzien van de 2k lak:

embed


embed


Deze week in ieder geval het rompdeel lamineren....
groet, Steven.
 
Laatst bewerkt:
De ontwikkelingen gaan weer even in een sneltreinvaart. De rompmal heb ik maandagavond gevuld. Dat werd wel een latertje want ik was om half 12 pas klaar. Ook dit keer heb ik op de pu lak alsnog een laagje gel coat gedaan die ik met witte kleurstof ingekleurd heb. Anders dan voorheen heb ik nu langer gewacht voordat ik de glasweefsels erin ging werken. Ik heb denk ik in de eerdere rompen te vroeg het glas erin gemaakt waardoor er ook gelcoat in het glas getrokken werd met enkele pinholes en grotere luchtbellen tot gevolg. Dit keer ben ik maar even tussendoor de keuken gaan opruimen en koffie gaan drinken. Dan ben je een uur verder en kan het lamineren beginnen. De eerste glaslaag (100gr) gaat erin nadat ik epoxy op de gelcoat laag heb gesmeerd. In de scherpe hoeken leg ik wat glasrovings. Het erin werken van het glasweefsel wordt weer een waar sopzooitje en het wil maar slecht lukken. Eigenlijk heb ik teveel epoxy erin gesmeerd. Maar met het erin leggen van de volgende glaslaag gaat het goed. Deze glaslaag trekt de overtollige epoxy uit de eerste laag en er zit precies genoeg in. Ik loop overal het nog een keer na en druk eventuele luchtbellen eruit. 2e malhelft evenzo, dan de randjes knippen en de beide delen samenvoegen. Ook nat in nat. Dan opruimen en 2 dagen later pas terugkomen.

embed


Da kap was er al enkele dagen uit. De staart is er hier net uit. Het epoxy is nog erg flexibel en heeft nog wel een week nodig om echt hard te worden.

embed


Ook dit keer ben ik extreem tevreden met het resultaat. De romp was relatief eenvoudig te lossen en in de mal zijn geen troep of resten achtergebleven.

embed


Enkel hier is het een beetje misgegaan maar dat komt omdat de mal daar niet goed gelukt is en er daar een luchtbel zat. De andere kant had dat helaas ook. Dat moet dan helaas nabewerkt worden en een kleurtje mer verf krijgen.

embed


Hier de nagenoeg schone mal na het lossen.

Volgende week nog een kap en staartvin.

Steven
 
Laatst bewerkt:
Dank je Bert.
Ik had eigenlijk de afgelopen week een 2e rompdeel willen maken, maar omdat de avond er eigenlijk te kort voor is heb ik een kap en staartvinnen gemaakt. De mallen had ik al eerder in de was en PU lak gezet. Dus moest er nog een gel coat in en 2 lagen glas. voor 2 mallen te vullen heb je uiteindelijk ook een lange avond nodig... maargoed , klaar is het weer wel.

embed


Hier de staartvin. Ik heb er enkel het boven en onderstuk van nodig dus er is eea aan handwerk nodig.

embed


even passen en zonodig nog wat schuren.

De reden voor deze methode is dat de F3c helies tegen woordig niet meer 1 maat hebben maar tussen de 730 en 800 liggen tegenwoordig. hierboven hou ik de vinnen op de plek voor een 800 heli. Daarbij is de afstand tussen de rotorassen 1030mm. Mijn 700's hebben daar een afstand van 93 cm en zo kan ik de vinnen op de plek plakken die past bij de grootte van de heli die erin gaat komen.

bijvoorbeeld:

embed


De overlengte van de romp kan er dan simpel afgezaagd worden.

steven.
 
Laatst bewerkt:
Afgelopen zondag zijn Nico en ik naar Roden gegaan om de 3e nationale wedstrijd F3c te vliegen. Het was een dag met vlagerige en stevige wind ergens tussen wk 3 en 4 gok ik. Maar soms hadden we tijdens de hovers ook zomaar bijna windstilte. Het is een leuke dag geworden. Lekker met wat mensen gekletst en mijn ondertussen jaarlijkse live gesprek met Bert! Ook de vliegresultaten zijn naar tevredenheid. Ik zet ze even op de rij hieronder. Eerst de voorrondes 3 stuks. Stabiele scores ook als ik de 1e wedstrijd van Utrecht ernaast leg. Gezien dit stabiel is zou ik wel eens wat meer aandacht kunnen geven aan nette afwerking van de figuren Hier en daar maakt de jury me opmerkzaam over details die direct een punt kunnen schelen.
Ik was als 4e F3c piloot aan d beurt dit keer, dat gaf me mooi kans om de vluchten van de collega's af te kijken om te zien waar de wind parten ging spelen. Je kan dat ook doen door vroeg te velde te komen en een orientatie vlucht te maken voor de wedstrijd.

embed

En hier de video die daarbij hoort:



embed


embed


De autorotaties was de jury dit keer streng mee. meer dan 10 meter vanaf de cirkel werd nu met een 0 beoordeeld.. Maakt voor mij niet zo uit, ik had bij 2 rondes de motor toch weer aangezet omdat ik meer dan veel te ver weg terecht dreeg te komen. Dan zie je toch dat het harder woei dan je op de grond merkte...
De finale was voor mij ook succesvol. Dit keer was ie niet meegerekend voor de daguitslag. Ik heb echter wel F4 en F5 gevlogen. Helaas ben ik in F4 de inverted cuban 8 in de 2de boog toch wat scheef gegaan waardoor ik de laatste 2 halve rollen niet kon maken. Dat geeft dan toch helaas 0 punten, maar ik vond em geweldig!

embed

En 2 6.0en halen voor een figuur die ik nog nauwelijks 10x thuis goed heb kunnen vliegen vind ik een mooi resultaat.
Dat geeft als totaal resultaat hetvolgende:

embed


De volgende wedstrijd is de Euro heli series Nederland die in Odoorn word gehouden op 28 en 29 september. Een week later onze 4e nationale wedstrijd in Almere..

Steven
 
Laatst bewerkt:
Dank je bert. En in navolging van je opmerkzaamheid toen je zag dat het pinion eigenlijk iets te hoog zat waardoor hij niet fraai in het hoofdtandwiel greep ben ik weer aan het fröbelen gegaan. Op het pinion zijn 2 lagers geplaatst van 5mm dik, echter het gat in de lagerplaat is 11mm diep. Dat ging goed met het oude type pinions die afkomstig waren van de koppelingsklokken. Sinds de EP versie zijn er nieuwe pinions met een 6mm gat voor elektro motoren. Maar bij deze zijn de tanden niet helemaal doorgefreesd tot onderin waardoor er een effectief loopvlak van een mm of 11 is maar ook wat meer "vlees" onderin voor de borgschroefjes.

embed


Aan het vet op het tandwiel te zien dat ie niet helemaal goed in elkaar kamde.

embed


ik heb daartoe een opvulring gemaakt die de lagers een mm lager in de lagerhouder houden. daardoor komt ook het pinion een mm lager en loopen de tandwielen wel goed in elkaar.

embed


Als je goed kijkt kan je op het pinion nog wel zien hoe laag het hoofdtandwiel hier in greep. Ik had ook een vreemde tik in de aandrijving zitten waarvan ik zijn aanwezigheid verweet aan het hoofdtandwiel. Die had ik al eens vervangen met een gedeeltelijk beter resultaat. Ik heb slechts even gehoverd in de tuin om het te proberen. het lijkt erop dat die tik nu ook weg is.

embed


Dit ziet eruit dat het beter in elkaar kamt in ieder geval. het zal nog wat langer moeten draaien om het beter vast te stellen.

S.
 
Back
Top