Jahoor, dat doen we. Gezien ik geen gekkigheid als meer power of een supermotor er van wil maken, maar hem gewoon origineel wil houden is het voor mij uitzoeken hoe hij gewikkeld is en dat nadoen. Ik heb, omdat ik er toch net iets meer van wil weten, ingelezen op de website van Dr Ralf Okon:'
http://www.powerditto.de/indexditto.html'. Al snel kon ik concluderen dat de motor gewikkeld was volgens onderstaand patroon met telkens afwisselend 6 en 7 wikkelingen. Het geheel is vervolgens in een driehoeksschakeling gekoppeld.
Het plaatje komt van de website van Powerditto. Echter staat tussen al die wikkelschema's een plaatje wat ik eigenlijk net iets mooier vond qua opbouw . In wezen is het precies hetzelfde , alleen de draden komen op 3 plekken naar buiten en de draden kunnen dan bij elkaar gekoppeld worden.
Echter is het wikkelen wat lastiger omdat bij de 6 "eind" wikkelingen er van buiten naar binnen gewikkeld wordt en je moet dus telkens de draad onder de draadbrug doorsteken zoals je die bijvoorbeeld tussen statortanden 1 en 2 ziet. Achteraf in de praktijk was het toch niet zo zinvol omdat de er zoveel draad op moest dat een enkele wikkeling toch boven op gemaakt moest worden wat het idee dat de uiteindes de binnenkant naar buiten komen niet helemaal opging.
Het bestelde wikkeldraad lag blijkbaar al een paar dagen bij het lokale afhaalpunt. Het wikkelen kon dus beginnen. Hier de bestelling. Het is 40 meter, de minimale afname. Goed voor 6 motoren.
Eerst de oude wikkelingen eraf gehaald.
Er zitten dus maar 3 draden op van ruim 2 meter en eigenlijk was er maar 1 kapot. De andere 2 hadden theoretisch kunnen blijven zitten als ik de originele wikkelmethode had gehandhaafd.
De eerste nieuwe wikkeling:
De tweede:
En de derde:
Proefdraaien met een gestabiliseerde voeding. Dan heb je enige stroom begrenzing in geval er iets niet klopt en brand je niet gelijk alles zwart.
En toen hoorde ik zo nu en dan het snerpende geluid van een lager met speling,...... Tja, eigenlijk wel zo slim om ook gelijk er nieuwe lagers in te stoppen....
Groet!