Hallo iedereen,
Nu dat staks de turbine klaar is, kan ik hem nog niet gebruiken omdat ik geen ECU heb. Om zoiets nou te kopen vind ik ook een beetje onzin, want voor wat je krijgt vind ik het veel te duur, en te weinig mogelijkheden.
Ik heb toen ooit eens gedacht een ECU met touchscreen en alles te maken, maar daar heb ik nu geen tijd voor om dat allemaal te ontwikkelen. Ik ga het dus eerst wat "eenvoudiger" aanpakken.
Het idee is het volgende:
Ik ga een ECU ontwikkelen waarbij de ECU opzich heel klein is (dus makkelijk in modellen past), en waarbij een karakter LCD met knopjes kan worden aangekoppeld. De ECU krijgt een Seriele poort waardoor er met de PC kan worden gecommuniceerd. Het idee is nu een draadloze RS232 bus te maken zodat er met de PC op afstand gecommuniceerd kan worden met de ECU, en dus je model. Hierdoor kun je dus zonder draad meetgegevens uitlezen en plotten op de PC.
De ECU krijgt de volgende dingen:
- 16x2 Character display
- RS232 connectie voor PC
- Draadloze communicatie
- Buzzer
- Capture voor test en runparameters
- EEPROM
- Software voor tuning
- Battery monitor
Ik ga dus ook software op de PC ontwikkelen waarmee je meetgegevens kan uitlezen, de gegevens live worden geplot, meetgegevens opslaan, maar allerbelangrijkste; de gascurve bijstellen en programmeren in de ECU. Vooral dit laatste leek mij erg handig. Ook parameters als maximale EGT e.d. kunnen geprogrammeerd worden.
Ik heb vast een blokdiagram getekend voor de ECU:
ook heb ik alvast een beginnetje met de software gemaakt:
Het programma gaat JetProg heten.
- Rechts zie je al twee "klokken" hierin komen wijzers, en de waarde wordt ook weergeven bij de tekst.
- Onder de klokken gaat een grafiek komen. Hierin kun je de throttle curve bijstellen en meetgegevens plotten.
- Bovenin links komt het communicatie scherm. Vooralsnog moet je de compoort selecteren, maar dit veranderd hoop ik nog in een poortscan. Met 1 druk op de knop scant de software aan welke poort de ECU verbonden is.
- Links komt het programmeer scherm. Hiermee kun je de ECU parameters uitlezen, programmeren en opslaan. Ook kun je hier verschillende modellen selecteren (voor als je bijvoorbeeld een Wren MW54 hebt en een KJ66)
Toch weten jullie waarschijnlijk meer van ECU's dan ik, en daarom heb ik een beetje jullie hulp nodig. Wat zijn nou handige "features" waarmee ik de ECU kan uitrusten. Ook dingen die bijvoorbeeld niet nuttig zijn, of anders moeten sta ik volledig voor open.
Kortom: Laat me weten wat jullie makkelijk lijkt!
Groeten Rik.
p.s.: die nieuwe image viewer is wel gaaf!
Nu dat staks de turbine klaar is, kan ik hem nog niet gebruiken omdat ik geen ECU heb. Om zoiets nou te kopen vind ik ook een beetje onzin, want voor wat je krijgt vind ik het veel te duur, en te weinig mogelijkheden.
Ik heb toen ooit eens gedacht een ECU met touchscreen en alles te maken, maar daar heb ik nu geen tijd voor om dat allemaal te ontwikkelen. Ik ga het dus eerst wat "eenvoudiger" aanpakken.
Het idee is het volgende:
Ik ga een ECU ontwikkelen waarbij de ECU opzich heel klein is (dus makkelijk in modellen past), en waarbij een karakter LCD met knopjes kan worden aangekoppeld. De ECU krijgt een Seriele poort waardoor er met de PC kan worden gecommuniceerd. Het idee is nu een draadloze RS232 bus te maken zodat er met de PC op afstand gecommuniceerd kan worden met de ECU, en dus je model. Hierdoor kun je dus zonder draad meetgegevens uitlezen en plotten op de PC.
De ECU krijgt de volgende dingen:
- 16x2 Character display
- RS232 connectie voor PC
- Draadloze communicatie
- Buzzer
- Capture voor test en runparameters
- EEPROM
- Software voor tuning
- Battery monitor
Ik ga dus ook software op de PC ontwikkelen waarmee je meetgegevens kan uitlezen, de gegevens live worden geplot, meetgegevens opslaan, maar allerbelangrijkste; de gascurve bijstellen en programmeren in de ECU. Vooral dit laatste leek mij erg handig. Ook parameters als maximale EGT e.d. kunnen geprogrammeerd worden.
Ik heb vast een blokdiagram getekend voor de ECU:
ook heb ik alvast een beginnetje met de software gemaakt:
Het programma gaat JetProg heten.
- Rechts zie je al twee "klokken" hierin komen wijzers, en de waarde wordt ook weergeven bij de tekst.
- Onder de klokken gaat een grafiek komen. Hierin kun je de throttle curve bijstellen en meetgegevens plotten.
- Bovenin links komt het communicatie scherm. Vooralsnog moet je de compoort selecteren, maar dit veranderd hoop ik nog in een poortscan. Met 1 druk op de knop scant de software aan welke poort de ECU verbonden is.
- Links komt het programmeer scherm. Hiermee kun je de ECU parameters uitlezen, programmeren en opslaan. Ook kun je hier verschillende modellen selecteren (voor als je bijvoorbeeld een Wren MW54 hebt en een KJ66)
Toch weten jullie waarschijnlijk meer van ECU's dan ik, en daarom heb ik een beetje jullie hulp nodig. Wat zijn nou handige "features" waarmee ik de ECU kan uitrusten. Ook dingen die bijvoorbeeld niet nuttig zijn, of anders moeten sta ik volledig voor open.
Kortom: Laat me weten wat jullie makkelijk lijkt!
Groeten Rik.
p.s.: die nieuwe image viewer is wel gaaf!
Laatst bewerkt: