Custom Turbine ECU: sECUre

Hallo iedereen,

Nu dat staks de turbine klaar is, kan ik hem nog niet gebruiken omdat ik geen ECU heb. Om zoiets nou te kopen vind ik ook een beetje onzin, want voor wat je krijgt vind ik het veel te duur, en te weinig mogelijkheden.

Ik heb toen ooit eens gedacht een ECU met touchscreen en alles te maken, maar daar heb ik nu geen tijd voor om dat allemaal te ontwikkelen. Ik ga het dus eerst wat "eenvoudiger" aanpakken.

Het idee is het volgende:
Ik ga een ECU ontwikkelen waarbij de ECU opzich heel klein is (dus makkelijk in modellen past), en waarbij een karakter LCD met knopjes kan worden aangekoppeld. De ECU krijgt een Seriele poort waardoor er met de PC kan worden gecommuniceerd. Het idee is nu een draadloze RS232 bus te maken zodat er met de PC op afstand gecommuniceerd kan worden met de ECU, en dus je model. Hierdoor kun je dus zonder draad meetgegevens uitlezen en plotten op de PC.

De ECU krijgt de volgende dingen:

- 16x2 Character display
- RS232 connectie voor PC
- Draadloze communicatie
- Buzzer
- Capture voor test en runparameters
- EEPROM
- Software voor tuning
- Battery monitor

Ik ga dus ook software op de PC ontwikkelen waarmee je meetgegevens kan uitlezen, de gegevens live worden geplot, meetgegevens opslaan, maar allerbelangrijkste; de gascurve bijstellen en programmeren in de ECU. Vooral dit laatste leek mij erg handig. Ook parameters als maximale EGT e.d. kunnen geprogrammeerd worden.

Ik heb vast een blokdiagram getekend voor de ECU:
1.PNG

ook heb ik alvast een beginnetje met de software gemaakt:
2.PNG

Het programma gaat JetProg heten.
- Rechts zie je al twee "klokken" hierin komen wijzers, en de waarde wordt ook weergeven bij de tekst.
- Onder de klokken gaat een grafiek komen. Hierin kun je de throttle curve bijstellen en meetgegevens plotten.
- Bovenin links komt het communicatie scherm. Vooralsnog moet je de compoort selecteren, maar dit veranderd hoop ik nog in een poortscan. Met 1 druk op de knop scant de software aan welke poort de ECU verbonden is.
- Links komt het programmeer scherm. Hiermee kun je de ECU parameters uitlezen, programmeren en opslaan. Ook kun je hier verschillende modellen selecteren (voor als je bijvoorbeeld een Wren MW54 hebt en een KJ66)

Toch weten jullie waarschijnlijk meer van ECU's dan ik, en daarom heb ik een beetje jullie hulp nodig. Wat zijn nou handige "features" waarmee ik de ECU kan uitrusten. Ook dingen die bijvoorbeeld niet nuttig zijn, of anders moeten sta ik volledig voor open.

Kortom: Laat me weten wat jullie makkelijk lijkt!

Groeten Rik.

p.s.: die nieuwe image viewer is wel gaaf!

Laatst bewerkt:
Hallo Rik.
prachtig hoe jij bezig bent .

Schitterend die electronica,alleen heb ik er geen verstand van , maar daar hebben we jou voor eeeh ;).

doorgaan zo,

Mvg,

Martin.

Toen ik dit in eerste instantie zo las dacht ik meteen aan: "mhhh, lijkt wel heel veel op de Projet ECU`s".

Vraag me dan ook een beetje af wat de vernieuwde mogelijkheden zijn met jouw eigenbouw ECU?

Verder heb ik zelf ook te weinig verstand van de diverse ECU`s maar blijf dit wel op de voet volgen.

Zeker omdat ik net een Projet ECU heb gekocht om mijn P80 "sneller" te maken. en wie weet in de toekomst...............

Sorry ,had je vraag niet gezien.

Nou het allerbelangrijkste vind ik het instellen van de ecu ,zonder dat je het display er bij nodig hebt .

Het is ook makkelijk om via 1 knop om te kunnen schakelen van gasstart naar kero start, net als de jetcat.

Alle laatste gegevens van de motor voor dat hij stil gezet is ,moet je op kunnen vragen dmv 1 druk op de knop.

Hij moet storingen aan geven , en het liefst welke ,en waar het zit , als het met electronica te maken heeft ,want een slecht lopende turbine ,dat weet ie niet.

Pomp spanning direct aangeven op het display ,en ook een melding geven als deze zakt of naar boven gaat op idle of volgas .

Shutdown als er een storing optreed ,de motor moet dat idle gaan lopen ,of in het ergste geval uitgaan .

Streef waardes aangeven zoals bij de jetcat , dus bv idle toerental is 50.000 maar de motor draaid maar 45.000 ,dat kun je zien dat er iets niet klopt , dit kan een lege battery zijn ,is maar een voorbeeld hoor.

Dit kwam zo even in me op.
Er zullen vast nog wel meer dingen belangrijk zijn .
O ja , vergeet er weer 1 , het omschakelen van toerenmeting van magneet ,naar licht sensors , ik weet even de preciese benaming niet ,maar die lampjes die door een gat in de spinner kijken .

Mvg,

Martin.

Laatst bewerkt:
Ik wil van de winter een andere handige tool maken : Een turbine simulator. Dit wordt een hardware doosje + software wat zit gaat gedragen als een echte turbine motor. Hiermee kan je ecu's testen. Deze wil ik maken om straks ook een eigen ecu te kunnen bouwen zonder dat je gaat testen op een echte motor. Je kan dan alles eenvoudig simmuleren en meten. De simulator kan dan bv een flameout simmuleren en meten hoe lang het duurt voordat de pomp uitgezet wordt. Ook een opholgeslagen pomp bv kan getest worden.

Ben nieuwd hoever we komen :)

bedankt heren,

Projet ECU's heb ik nog niet gezien. In welk opzicht de mijne gaat verschillen gaan we achterkomen :) Het is toch puur de dingen die jullie handig vinden die ik kan toevoegen?

Het display gaat alleen gebruikt worden voor weergave inderdaad. programmeren doe je op de PC, niet met een of ander dom menu op de ECU zelf.

Dat omschakelen is inderdaad ook een mooie toevoeging.

De software krijg inderdaad ook een meetfunctie. Als je op een knop klikt, start de meting. Als je op stop meting klikt, kun je ze opslaan.

Alle electronica gerelateerde fouten kunnen opgespoort en weergeven worden. Falende gloeiplug, pompspanning, maar ook bijvoorbeeld gasdruk, brandstof...

magneetmeting of lichtpuls is hetzelfde, je krijgt per omwenteling 2 pulsen (dacht ik).
Dat met dat licht heet een IR lichtsluis, en is naar mijn mening het minst storingsgevoelig. (mits je de sluis goed maakt)

Hoe reageert de pomp op de throttle curve normaal gesproken? Is het zo dat voor elke waarde van toerental een bepaalde pomp pwm waarde in een tabel staat? Dus zeg bijvoorbeeld toerental: 30.000, pomp 40% ?

Alle info is welkom!

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
ja , die pw dat blijft moeilijk.
Bij de fadec zie je dus de pw waarde ,dat is de pulse wide waarde dacht iK.
maar bij jetcat zie je dus direct de minimale pompspanning , en dat is heeeel makkelijk .
Wat ie ook onthoud is de laagste en hoogste pompspanning .
Ik had wat vlammen uit de p60se met opstarten ,en de pomp stond op een startspanning van 0.2 volt.
lager kon ik niet ,want dan starte de pomp niet.
De motor start slecht op kero start veel vlammen .
Totdat ik er achter kwam dat de start spanning op 0.17 of zelfs lager moest staan.
De pomp dus uitelkaar gehaald en schoongemaakt ,gepolijst en toen draaide de pomp al bij 0.12.
Hij geeft elke keer de startspanning aan ,en zo kan ik zien of de pomp zwaarder gaat lopen .

Mischien wel handig om dit te weten.
Mvg,

Martin.

Tja, PW of spanning...... geen idee wat beter is. Het beste zou zijn PW instellen (van 0 tot 1024) en dan spanning en stroom afbeelden :) PW wil ik kunnen instellen alla fadec. Spanning zegt niet direct wat er ingesteld is. Kijken of de pomp goed soepel loopt kan met PW ook. Als hij niet draait met PW18 en na het polijsten met PW14 al dan doet hij het beter. PW is ook het vermogen (% van de accu) terwijl de spanning niet zegt over het opgenomen vermogen.

Je zou detail weergaves kunnen maken van dat soort dingen.

PW is ook het vermogen (% van de accu) terwijl de spanning niet zegt over het opgenomen vermogen.

Dat hoop ik toch niet... :D

Als het goed is krijgt je ECU een vlakke spanning binnen, dus bijv. 5V of 12V. Daarvoor zit er ook een battery monitor in. Als je voedingsspanning constant blijft zegt de spanning wel degelijk iets over je opgenomen vermogen. Je R is (als het goed is) ook constant, en meneer Ohm zegt dat V/R=I wat vermogen geeft U*I, of I²*R.....

de PW geeft alleen meer info wat betreft het vermogen..

Als dat vermogen zo belangrijk is, kun je dat natuurlijk ook gewoon plotten :)

Gr. Rik

Welke spanningen worden dan direct ge-PWéd vanaf de ecu accu? De startmotor zoiezo. Ik dacht pomp en plug ook.

de ecu geeft alleen maar de pompspanning aan ,dat is je pw.
een menu verder word de totale voltage aangegeven, en die zie je zakken als je met autostart alles bediend.

bij de fadec is pw niet direct de pomp spanning. Het is het vermogen wat naar de pomp gaat. Dat levert natuurlijk een spanning op op de pomp maar een andere pomp kan een andere spanning opleveren bij dezelfde pw(m) stand. Qua setting zou ik graag de pw hebben en qua uitlezing ook met een optie om te switchen naar de spanning en stroom.

Dus aansturing en metingen weergeven zou super zijn.

je kunt alles weergeven op je PC scherm, plek zat ;)

PWM staat in het nederlands voor Puls Breedte Modulatie. PWM is digitaal, alleen hoog of laag signaal. Door PWM te filteren kun je een analoge spanning krijgen. Bij PWM 50% is de lijn dus de helft aan, en de helft uit. Dit geeft dus de helft van het vermogen.

De motor werkt als een soort filter en maakt van de PMW een spanning, die je terug kunt lezen op de polen van de motor.

De startmotor, brandstofpomp en gloeiplug worden allemaal PWM aangestuurd (zie blokschema)

Dit omdat als je de volle mep erop zet componenten defect raken (gloeiplug), en je kunt ze regelen (je wilt de startmotor niet in het begin voltoeren draaien)

Dus aansturing en metingen weergeven zou super zijn.

maar is het dan zo dat dat bij huidige ECU's niet gebeurt?

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
zo, even weer een screenie gemaakt :D

3.PNG

Wat is er anders:
- De Quickscan button heb ik alvast toegevoegd
- De gauges hebben nu wijzers gekregen
- Throttle, PWM en Pm (motorvermogen) toegevoegd, met de mogelijkheid ze uit te vinken
- Een grafiekding poging, en mogelijkheid tot kleurselectie van lijn (welke straks geplot gaat worden) en lijnen aan/uitzetten
- Wat buttons omtrent programmeren vast toegevoegd
- Als je op "Gas-Start" klikt, veranderd de button in Kero-start. Als je straks op Program klikt, programmeert hij de ECU in die modus.
- Glow Plug indicator; opties ON(groen) en OFF(blauw)

Wat wil/moet ik minstens nog implementeren:
- Compoort selectie en uitlezen
- Plotten van meetdata, opslaan en openen
- ECUparameters kunnen uitlezen, programmeren, opslaan en openen.
- De MAXRPM, MINRPM, MAXEGT, MINEGT niveaulijnen plotten in de gauges (klokken)
- De hele boel laten reageren op live meetdata
- Een Remote shutdown functie leek me ook wel handig, zowel met knop als met shortkey
- Model selectie ( is gekoppeld aan parameters)
- Eventuele aanvullingen/aanpassingen van jullie

Ik krijg dat dropdown menu voor de compoorten nog niet gefixed..:S
I'll keep on try ;)

Gr. Rik

Laatst bewerkt:
Ik denk dat je 1/4 van het vermogen hebt. Elektrisch vermogen is stroomxspanning. Bij de helft van de spanning loopt ook de helft van de stroom. 1/2x1/2=1/4.

Zou je haast denken ja, maar je hebt de helft van de tijd vol vermogen. De spanning en stroom zijn namelijk niet 1/2, maar 1, en ze zijn maar de helft van de tijd aan.

denk ik...:rolleyes:

Laatst bewerkt:
je kunt alles weergeven op je PC scherm, plek zat ;)

PWM staat in het nederlands voor Puls Breedte Modulatie. PWM is digitaal, alleen hoog of laag signaal. Door PWM te filteren kun je een analoge spanning krijgen. Bij PWM 50% is de lijn dus de helft aan, en de helft uit. Dit geeft dus de helft van het vermogen.

De motor werkt als een soort filter en maakt van de PMW een spanning, die je terug kunt lezen op de polen van de motor.

De startmotor, brandstofpomp en gloeiplug worden allemaal PWM aangestuurd (zie blokschema)

Dit omdat als je de volle mep erop zet componenten defect raken (gloeiplug), en je kunt ze regelen (je wilt de startmotor niet in het begin voltoeren draaien)

maar is het dan zo dat dat bij huidige ECU's niet gebeurt?

Gr. Rik

Nee dit moet je allemaal instellen met parameters ,en je kan niet zien of het goed is ja of nee, je merkt het vanzelf als de motor niet goed start.
Bij jetcat is het nog erger ,want daar moet je zelfs codes voor hebben om in het tweede menu te komen , een ellende,en jetcat geeft ook de codes niet omdat ze bang zijn dat er dan iets met de motor gebeurt ,bij fadec kun je alles zelf veranderen ,en is dus voor alle turbines geschikt.

Ohhhh, en dus als dit me allemaal gaat lukken, dan zou dat helemaal ideaal zijn? :D
Wat zijn nou echt dingen die je nog mist in een ECU, of dingen die makkelijker kunnen?
Of kun je die dingen die ik nu allemaal maak bij fadec, jetcat enzo ook al?

Gr. Rik

Back