Creole Queen raderboot scratch 1:82

Bij deze heb ik de raderen weer eens aangepakt.

Even een referentieplaatje:
CreoleQueenscratch0087.jpg

Nu had ik nog niet goed uitgelegd hoe ik het een en ander in elkaar gestoken heb.
Gelukkig had ik nog wat materiaal over.

Messing pijp van 5 mm, stukjes messing pijp 6 mm, metalen ringen en het rad (had er 8 - voor de breuk):
CreoleQueenscratch0088.jpg

Rad op de 5mm pijp - ringen er op - afsluiten met stukjes 6 mm pijp.
CreoleQueenscratch0089.jpg

En dan zit het zo:
CreoleQueenscratch0090.jpg

Omdat de raderen nog een beetje draaien moest ik iets verzinnen om de boel toch gelijk te houden bij het plaatsen van de schoepen.
Het geheel maar tussen 2 grote klemmen gezet, een latje hout door de openingen steken. Het latje houdt ik op de plaats met 2 kleine klemmen.
CreoleQueenscratch0091.jpg

CreoleQueenscratch0092.jpg

CreoleQueenscratch0093.jpg

Nog maar een paar schoepen en één helft is klaar:
CreoleQueenscratch0094.jpg

Mooi werk! Maar als kanttekening vraag ik me of je met dit schip wel in de juiste topic zit? Want het is overduidelijk géén zeilschip. Gr. pietsan

Mooi werk! Maar als kanttekening vraag ik me of je met dit schip wel in de juiste topic zit? Want het is overduidelijk géén zeilschip. Gr. pietsan

De schoepen kunnen aardig wat wind vangen.
Maar even serieus; er is eerder over gediscussieerd in de "De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer"

Thx :)

Ze heeft het hier wel naar haar zin, maar als het topic hier weg moet dan is het maar zo.

Helemaal niet, mooi laten staan hoor, is in mijn ogen een Historisch schip, je kunt er altijd nog een steunzeiltje opzetten;)

Germt

Het is zeer zeker niet mijn bedoeling om het schip hier weg te halen. Maar omdat de titel van deze topic Historische Zeilschepen is vroeg ik het me af. Pietsan

Deze update zal ik slechts 1 foto plaatsen, maar voor mij is dit wel een hele essentiele.
De raderunit zit er op, lijm onder de blokken gedaan en nu maar drogen.
Daarna nog wel wat afwerken, plamuren en verven, maar het is nu al een ander gezicht.

CreoleQueenscratch0095.jpg

Frankwin, om te voorkomen dat er iemand tussen kan vallen zal ik er nog een paar hekjes voor gaan zetten. Als je er tussenkomt is het echt woensdag - gehaktdag.

Of de raderen apart werden aangedreven weet ik niet 100% zeker, maar de constructie geeft wel zeker die indruk.

Belettering aangebracht en die van de aandrijvingen vervangen.

CreoleQueenscratch0096.jpg

Nog wat geschilderd:
CreoleQueenscratch0098.jpg

Weer eens aan het stoeien geweest met de schoorstenen. De eerste versie is weer overboord gekieperd, de twee verschillende diktes rondhout waren niet lekker uit te lijnen. Na veel gerommel eens een stukje koperen waterleidingpijp van 15 mm doorsnede gepakt, een 10 mm rondhout om 2 plaatsen omwikkeld met evenveel tape en voila, het stond gecentreerd. De kap (afscheiding dik-dun) is uiteindelijk gemaakt van 160 grams papier bewerkt met vernis, dit liet zich beter bewerken als alle materialen.
En toen een werkje waar ik erg tegenop zag, de versiering tussen de schoorstenen.
Na wat mislukte pogingen met diverse materialen is het me gelukt 2 rondhoutjes gelijk te buigen, vervolgens van messingdraad de versieringen en letters gemaakt.
Met ZAP werden de letters etc tussen de rondhoutjes gelijmd. Het staat er in 2 zinnen, maar dit heeft nog wel wat uurtjes gekost.
Zelf ben ik hier dik tevreden mee.

CreoleQueenscratch0100.jpg

CreoleQueenscratch0101.jpg

CreoleQueenscratch0102.jpg

CreoleQueenscratch0103.jpg

Het is wel even priegelen Wim, maar dan heb je ook wat. :banana:Zowel de schoorstenen als de versiering ertussen zien er goed uit. Even een vraagje: wat heb jij voor gereedschap op de achtergrond staan? Vijltjes? En dan als klap op de vuurpijl: wat is ZAP :oops:

Grt Kees

Back