Creole Queen raderboot scratch 1:82

Bij deze heb ik de raderen weer eens aangepakt.

Even een referentieplaatje:
CreoleQueenscratch0087.jpg


Nu had ik nog niet goed uitgelegd hoe ik het een en ander in elkaar gestoken heb.
Gelukkig had ik nog wat materiaal over.

Messing pijp van 5 mm, stukjes messing pijp 6 mm, metalen ringen en het rad (had er 8 - voor de breuk):
CreoleQueenscratch0088.jpg


Rad op de 5mm pijp - ringen er op - afsluiten met stukjes 6 mm pijp.
CreoleQueenscratch0089.jpg


En dan zit het zo:
CreoleQueenscratch0090.jpg



Omdat de raderen nog een beetje draaien moest ik iets verzinnen om de boel toch gelijk te houden bij het plaatsen van de schoepen.
Het geheel maar tussen 2 grote klemmen gezet, een latje hout door de openingen steken. Het latje houdt ik op de plaats met 2 kleine klemmen.
CreoleQueenscratch0091.jpg


CreoleQueenscratch0092.jpg


CreoleQueenscratch0093.jpg


Nog maar een paar schoepen en één helft is klaar:
CreoleQueenscratch0094.jpg
 
Mooi werk! Maar als kanttekening vraag ik me of je met dit schip wel in de juiste topic zit? Want het is overduidelijk géén zeilschip. Gr. pietsan
 
Mooi werk! Maar als kanttekening vraag ik me of je met dit schip wel in de juiste topic zit? Want het is overduidelijk géén zeilschip. Gr. pietsan

De schoepen kunnen aardig wat wind vangen.
Maar even serieus; er is eerder over gediscussieerd in de "De Zeventiende Eeuwse Gelagkamer"
 
Thx :)

Ze heeft het hier wel naar haar zin, maar als het topic hier weg moet dan is het maar zo.

Helemaal niet, mooi laten staan hoor, is in mijn ogen een Historisch schip, je kunt er altijd nog een steunzeiltje opzetten;)

Germt
 
Het is zeer zeker niet mijn bedoeling om het schip hier weg te halen. Maar omdat de titel van deze topic Historische Zeilschepen is vroeg ik het me af. Pietsan
 
Deze update zal ik slechts 1 foto plaatsen, maar voor mij is dit wel een hele essentiele.
De raderunit zit er op, lijm onder de blokken gedaan en nu maar drogen.
Daarna nog wel wat afwerken, plamuren en verven, maar het is nu al een ander gezicht.

CreoleQueenscratch0095.jpg
 
Frankwin, om te voorkomen dat er iemand tussen kan vallen zal ik er nog een paar hekjes voor gaan zetten. Als je er tussenkomt is het echt woensdag - gehaktdag.

Of de raderen apart werden aangedreven weet ik niet 100% zeker, maar de constructie geeft wel zeker die indruk.
 
Belettering aangebracht en die van de aandrijvingen vervangen.

CreoleQueenscratch0096.jpg


Nog wat geschilderd:
CreoleQueenscratch0098.jpg


Weer eens aan het stoeien geweest met de schoorstenen. De eerste versie is weer overboord gekieperd, de twee verschillende diktes rondhout waren niet lekker uit te lijnen. Na veel gerommel eens een stukje koperen waterleidingpijp van 15 mm doorsnede gepakt, een 10 mm rondhout om 2 plaatsen omwikkeld met evenveel tape en voila, het stond gecentreerd. De kap (afscheiding dik-dun) is uiteindelijk gemaakt van 160 grams papier bewerkt met vernis, dit liet zich beter bewerken als alle materialen.
En toen een werkje waar ik erg tegenop zag, de versiering tussen de schoorstenen.
Na wat mislukte pogingen met diverse materialen is het me gelukt 2 rondhoutjes gelijk te buigen, vervolgens van messingdraad de versieringen en letters gemaakt.
Met ZAP werden de letters etc tussen de rondhoutjes gelijmd. Het staat er in 2 zinnen, maar dit heeft nog wel wat uurtjes gekost.
Zelf ben ik hier dik tevreden mee.

CreoleQueenscratch0100.jpg


CreoleQueenscratch0101.jpg


CreoleQueenscratch0102.jpg


CreoleQueenscratch0103.jpg
 
Het is wel even priegelen Wim, maar dan heb je ook wat. :banana:Zowel de schoorstenen als de versiering ertussen zien er goed uit. Even een vraagje: wat heb jij voor gereedschap op de achtergrond staan? Vijltjes? En dan als klap op de vuurpijl: wat is ZAP :oops:

Grt Kees
 
Back
Top