Conrad schakelaar in combinatie met futaba

ik loopt tegen een probleem aan met een bouwpakketje van Conrad, de bekende schakelaar voor bijvoorbeeld op het derde kanaal om de ontsteking van een benzinemotor te verbreken. Tevens werkt de schakeling dan als accuspanning bewaaker, bij te lage of weggevallen accuspanning valt het relais af en stopt de motor.

Nu is het probleem als volgt, ik gebruik een 5cel pakket dus dit heeft een voltage van 6 tot 7 volt. Een futaba ontvanger geeft volgens de datasheet (en ook volgens de oscilloscoop) een data signaal van 2.7 V. Dit datasignaal is niet groot genoeg, in verhouding tot de voedingsspanning, om de logische poorten (chip CMOS 4001) in werking te stellen.
Hebben meerdere mensen dit probleem met deze schakeling en Futaba's ontvangers? is er een oplossing om deze schakeling werkend te krijgen?

Ik heb dit ook op circuitsonline gevraagd (nog iets 'elektronischer' verhaal) maar er zijn ook zat modelbouwers met elektronica kennis lijkt me :) (Circuitsonline)

235377_BB_01_FB.EPS.jpg

ELEK.UNIVERSEEL SCHAKELAAR
Conrad Electronic - Europa's grootste webwinkel in elektronica en techniek

PDF Conrad, schema en handleiding (duits)

Deze schakeling zal met meerdere ontvangers problemen hebben. Futaba ontvangers geven als regel een puls van 3,2 Vtt. Enkele auto-ontvangers geven zelfs slechts 2,5 Vtt en de grotere 2,4 GHz ontvangers geven pulsen van 2,7 Vtt.
Het zelfde beeld zie je ook meer en meer bij andere merken ontstaan. Niet alleen de voorkring wordt tegenwoordig op een lagere spanning gestabiliseerd, maar ook het IC, dat de decodering voor zijn rekening neemt. De meest gebruikte spanningen liggen hierbij rond de 3 Volt.

Eigenlijk behoort zo'n schakeling te zijn voorzien van een ingangsbuffer. In dit geval zouden er dan twee transistoren en drie weerstanden toegevoegd moeten worden. Dat is een beetje veel. Een eenvoudiger optie is om de schakeling te voorzien van een stabilisatie-circuit. Je moet dan het relais en de vrijloopdiode nog steeds met + 5 Volt verbinden. De rest voed je via een weerstand van 100 Ohm en zener je af met 4,7 Volt. Eventueel kun je je zenerspanning nog wat lager kiezen en de weerstand daaraan aanpassen. Er zit al een 10 uF elco, dus op de aansluitpootjes daarvan past de zener aan de soldeerzijde met een beetje passen en meten. De + 5 Volt lijn aanpassen en de weerstand toevoegen is printtechnisch wat lastiger te realiseren.

Een weinig elegante manier is een pull-up weerstand monteren tussen signaal en + 5 Volt. Deze moet een waarde hebben van circa 2,7 kOhm, want anders trekt-ie de puls niet voldoende omhoog. Je zult daarbij zien, dat de puls ook een behoorlijk stuk van het nul-niveau wordt getrokken, maar daar doe je niets aan.

Laatst bewerkt:
bedankt voor je reactie, ik ga d'r weer is mee aan de slag. Voedingsspanning verlagen voor de schakeling (uitgezonderd het schakelcircuitje met het relais) lijkt me ook de beste optie. Met een weerstand en een zener is dan de snelste/makkelijkste manier.

Kies de weerstand bij nader inzien toch maar wat hoogohmiger. Ik had deze op de gok gekozen. Je moet er voor zorgen, dat er bij een ingangsspanning van 6 Volt nog zo'n 5 mA stroom door de zener loopt. Met een waarde van 470 Ohm zal je met een 3,9 V zener dus beter in de buurt komen.

Das grappig om te zien, designers van Conrad zijn ook wakker geworden.

Ik soldeer er van het weekend even een weerstand en een zener bij dan moet het gewoon werken. Ik had al getest met een instelbare voeding en rond de 4V begon het ding te werken. Bedankt voor de tips in elk geval.

Back