Combat - bouwverslag

Nee.... Bottom!:D(Kon het niet laten ;))

Ook mijn complimenten. Ik houd ook mijn hart vast vanwege die ontbrekende sterkte in het midden, maar we zullen het zien. Misschien gaat het net goed. Niet te wild 'up' trekken en dus geen te steile bochten.
Wel een filmpje plaatsen, hoor. Van ons dan geen 'I told you so', mocht er toch iets misgaan.
Je hebt goed je best gedaan!

Ik sluit me ook bij Ramses en Bruno aan, blijf vooral doorgaan en gebruik onze kritiek als leermomenten. Wij de oude L...... of Z......(vul zelf maar in) hebben alles al wel meegemaakt en doen dit alleen maar om je te helpen. Dus vooral doorgaan met bouwen en vliegen. En vraag gerust om hulp bij je volgende projecten, daar zijn wij voor en wij hebben het ook zo geleerd.

Bruno, de vleugel is helemaal vast gelijmd met 2 componenten exposy ofzo, ik weet ook niet of het goed zal komen.

En natuurlijk zal ik een filmpje laten maken en hierop zetten.

Zooo, de vleugel is gekrompen.
2870b03f2f1c26fc5dffe27077ecb91f.jpg
c796f4a07b518fffc01eab44ef240347.jpg
bd5f5a57d1ebff3435e91af3f28eebdd.jpg
1bae4e324abad067cb78ef0f7361165d.jpg

Maar:
bf829b3180f7551325c09219e3a3a39f.jpg

Hier moeten de roeren nog op komen, zal deze soort slinger een probleem geven?

balsa is niet sterk genoeg om je motor fatsoenlijk vast te zetten. je zou aan de binnenkant een stukje 3mm triplex kunnen zetten. met inslagmoeren die dan door het balsa heen steken. en dan met M3 boutjes vastzetten.

maar ik begreep dat je wat goede hulp in je buurt hebt, ik zou daar ook even vragen...

Of gezien het geringe vermogen een stukje triplex vooraan kleven en daarop vijzen.
Ik geniet echt van dit bouwverslag.
Leuk toestel, en een leuk opgesteld verslag. Je stelt ook de juiste vragen en op een frisse manier. Volhouden!

In de bouwbeschrijving is de romp van (populieren?)triplex, en het motorschot ook. Ik neem aan dat dat bij jou ook zo is, als je er aan de achterkant bij kan kun je gewoon je motor met M3 boutjes en moertjes erop vastzetten. Het had misschien wel eerder moeten gebeuren. Je zou nu 4xM3 inslagmoertjes kunnen kopen bij de ijzerhandel, en boutjes die net lang genoeg zijn, en dan ook nog één langere bout die je van vooraan door het motorschot naar binnen steekt, een inslagmoertje er op draaien en dan met de bout het inslagmoertje naar voren trekken totdat het in het hout geperst zit. Vervolgens de bout voorzichtig eruit draaien en de andere op dezelfde manier vastzetten. daarna de motor met de gewone boutjes monteren, wel zorgen dat je de inslagmoertjes er niet uit trekt. De gaatjes voor de moeren niet te groot maken, anders blijven ze eruit vallen.

Zó dus:

Max.

Laatst bewerkt:
Dat ben ik niet helemaal met je eens Max. Het nadeel van boutjes en moertjes is dat het hout onder het moertje (met ringetje natuurlijk) in elkaar wordt gedrukt. Vooral als er een beetje onbalans in de prop zit zal door de trillingen die daardoor ontstaan het hout vrij makkelijk "beurs" worden. Dat geldt vooral voor dat simpele berken of populieren triplex. Dus voor de vlucht zit de motor nog prima vast maar na de vlucht kan je de motor een beetje bewegen. Zelf gebruik ik of inslag moeren of ik zorg voor hele grote ringen of metalen plaatjes achter de moertjes. Zo worden de krachten over een groter oppervlak verdeelt en is de kans om het indeuken van het hout veel kleiner.
Overigens kan je beter een stukje echt stevig triplex nemen. Dat is misschien iets zwaarder maar het is veel sterker. Daardoor kan je iets dunner triplex gebruiken en kan je wel volstaan met gewone boutjes, moertjes en natuurlijk ringetjes. Dan kan het uiteindelijk nog best meevallen met dat extra gewicht.

Er zijn al een legio aan combatjes gebouwd met deze motorschot. Het is gemaakt van pappel sperrholz en is echt stevig genoeg. Vooral als je het aluminium kruis gebruikt die bij de motor is geleverd.

Met zelfborgende moertjes aan de achterkant komt het helemaal goed.

Bij mij zit de motor vast met 4 korte zelf tappers. Na de eerste keer inschroeven heb ik de boutjes er weer uitgehaald en de gaatjes met rose Zapp verhard. Zit nog steeds als een huis. Kistje heeft een zwaar leven en al meerdere crashes meegemaakt. Het motorkruis is zelfs al een krom geweest, maar het motorschot en de boutjes zaten nog steeds vast.

ja.. dat is een goede om altijd even te controleren...
je zal de eerste niet zijn die de motor aan de achterkant heeft vastgeplakt aan de romp.

vraag maar niet hoe ik zeker weet dat je niet de eerste bent.. :D

Back