Combat - bouwverslag

Wat is dit spul op mijn folie? Doe ik iets verkeerd?
605cf890c0c3928f04b57e3b5a5fe72a.jpg

Ik vermoed de lijm van de folie. Als die op de bout komt smeer je hem uit over je werkstuk. Beetje aceton en het is er zo vanaf. (nagellak remover van moeders kan ook ;-) In dat geval wel wachten tot je helemaal klaar bent, er zit vaak wat olie in en dan hecht de rest van de folie slecht. Dus ook zorgen dat het niet op het hout komt waar de vleugels gelijmd moeten worden.

In het midden van de (hele) vleugel zijn de krachten het grootst, grote hevelwerking.Tijd voor een lesje in G-krachten, en al helemaal bij combat-modellen.

Niet alleen dat, maar het is ook een lesje om eerst eens een uurtje of 2 de tekeningen en bouwbeschrijving te bestuderen en eventueel alles lichtjes in elkaar te steken zover dat kan. Ik ben nu met de pondracer bezig en daarvan heb ik al ruim 1 maand regelmatig de tekeningen bekeken en nadat ik het freessetje kreeg heb ik eerst alle onderdelen op de tekening gelegd zodat ik weet waar alles moet komen en hoe alles uit komt te zien. Ook ben ik al 2 jaar de tekeningen van een groot model aan het bestuderen zodat ik als ik er straks eens aan begin direct door kan werken.

Ja maar....., hij moet in een week vakantie wel af hoor ;-)
Vliegen zal het wel, als hij z'n vleugeltjes dichtklapt bij een te krappe bocht of looping weet hij dat hij de volgende keer de beschrijving er wél naast moet houden.

Lekker doorbouwen Finn, komt goed!

Heb je de servo's al in de vleugel zitten? ik vond het fijn om dat te doen voordat de vleugels aan de romp komen. Je kan dan nog vrij in de vleugel kijken en de draad naar buiten geleiden, en dan door de romp brengen. Daarna de vleugels aan de romp lijmen.

Heb je ook de versteviging aangebracht bij het motorspant zoals op de foto in het bouwverslag?

Een hoop leerzame momenten gehad tijdens het bouwen.

Laatst bewerkt:
De servo's zitten nog niet in de vleugel omdat de vleugel nog niet is gekrompen met de folie.

Er zit bij mij geen versteviging bij het motorspant.

En zeker heb ik heel veel leermomenten gehad tijdens het bouwen.

Gezien de kosten en de bouwtijd kun je er gemakkelijk nog 1 bouwen. Je zult zien dat je dan een veel betere versie kunt maken omdat je een hoop geleerd hebt.

De vleugels zitten aan de romp, morgen ga ik de folie van de vleugel laten krimpen. Het is al een stukje gedaan aan de zijkanten
f049419b8cd339276013483f67c176bc.jpg
91f3e6e63507299e8cbf25f3f11c2be3.jpg

Is er een verschillend schema / kleur voor bovenkant en onderkant?
Desnoods op de onderkant wat zwarte banden in folie zetten. Dit helpt enorm bij de oriëntatie van boven- en onderkant.

.
Finn, ik moet het even kwijt... je bent echt goed bezig! :thumbsup:
Natuurlijk zijn er beginners fouten, die maakt iedereen, maar je staat open voor kritiek.
En je bent bereid daar iets mee te doen zonder je aangevallen te voelen.
Hier kunnen heel wat volwassen personen een voorbeeld aan nemen...
De manier waarop je dit verslag bent begonnen en daarna bijhoudt is echt goed!
Je leert een hoop en je ontwikkeld jezelf snel, hulde!
Je bent een rasbouwer/vlieger in de dop!! :thumbsup:

Toen ik zelf 12 jaar oud was, was ik nog met vrije vlucht modelletjes bezig...
Pas op m`n 15e ben ik begonnen met rc vliegen.

Succes met dit project en het vervolg!
Maar dat gaat helemaal goed komen.

Groeten, Ramses
.

Laatst bewerkt:
Bedankt Ramses!

Knutselen doe ik nooit, behalve dan op school maar dat vind ik heel erg saai. Dit vind ik super leuk! Ik kijk veel rond op dit forum. Ik praat mijn clubleden helemaal kapot maar daar heb ik wel veel van geleerd.

Foutje, ik ben 12 jaar. No problem.

Mijn volgende bouwplannen liggen al op de loer maar eerst zo'n kistje even goed kunnen bouwen. Ik denk dat ik hem in de meivakantie is helemaal zelf ga proberen, ik weet niet of deze dan nog leeft. Ik weet dat nog allemaal niet zeker. Ik heb ook bij de Hobby-In nog leuke bouwdozen gezien voor mijn niveau vliegervaring. Ik mag nog niet zelfstandig vliegen maar ik ben al een heel eind in dat proces.

Nogmaals bedankt Ramses, dit soort reacties motiveren mij in de modelbouw hobby!

Morgen zal je het nog wel zien als de folie helemaal gekrompen is op de vleugel.

Finn

Foutje, ik ben 12 jaar. No problem.

Ja, ik had het gezien en reeds aangepast in m`n post ;)
Echt top man! Ga zo verder!

Ik heb ook bij de Hobby-In nog leuke bouwdozen gezien voor mijn niveau vliegervaring

Dat kan ik je zeker aanraden!
Je bent erg wijs voor je leeftijd...
Niet gelijk een Spitfire o.i.d. willen, maar weten hoe de leercurve is en je daar aan conformeren, hulde :thumbsup:
Ook het feit dat je bij een club bent gaan kijken en het op de juiste en veilige manier aan het leren bent, respect!

Morgen zal je het nog wel zien als de folie helemaal gekrompen is op de vleugel.

Ik ben benieuwd!

Groeten, Ramses
.

Back