coaxiale ----> fixed pitch heli

• Topicstarter Topicstarter Salomon
  • Startdatum Startdatum
S

Salomon

Guest
Hallo,

Een paar jaar terug heb ik een aantal jaar bij een modelbouw club gezeten maar hier heb ik alleen met vliegtuigen gevlogen. Maar helicopters vind eigelijk nog wel leuker dan vliegtuigen. Dus toen ben ik super simpel begonnen en heb een nicco skywatcher gekocht. Heel leuk allemaal maar 2 kanaals is toch niet echt wat. Toen heb ik een x-ufo gekocht.Dit begon er al wat meer op te lijken. En na een beetje oefenen ging dit ook prima. Nu heb ik een paar weken een lama v4. Dit is nog een stuk leuker dan de rest. Hier kan ik nu prima mee vliegen ook gewoon naar me toe vliegen en landen waar ik wil enz.. Alleen nu is mijn vraag. Is het een hele grote stap om van een lama v4 over te stappen naar bijv. een e-sky honeybee 4-kanaals ?

Nee valt wel mee, kwa sturen is het gelijk, alleen blijft de lama zelf recht hangen en bij de fp moet je hem zelf recht houden, maar ik verwacht gezien je ervaring niet echt problemen.

Hmm oke dan ga ik dat toch maar eens proberen :) heel erg bedankt :)

Of kan ik ook direct voor een collective pitch helicopter gaan ?

Ik ben ook nog lang geen expert...
Maar als je m.i. veel tussenstapjes neemt, kost dat ook aardig wat geld...
Kan je misschien makkelijk een aantal keer van crashen met je CP heli.
Als je het leuk vind en toch het voornemen hebt door te gaan met de hobby of het nog serieuzer aan wil gaan pakken, dan kan je het maar beter gelijk goed doen vind ik.
Ben zelf met een CP Walkera begonnen, wat ik geen aanrader voor beginners vind!. (wel vroeger met RC vliegtuigen gevlogen btw)
Vlieg nu sinds het voorjaar met een MiniTitan en als SIM PhoenixRC en vind het super leuk!!

Het hangt er gewoon van af wat je met de hobby wil doen, en waar je uiteindelijk heen wil.
Ik wil graag echt goed leren vliegen, hopelijk een eigen stijl krijgen, en met mijn setups prullen...

Eric

Laatst bewerkt:
een lama is heel wat anders dan een cp heli.. koop een Honeybee zou ik zeggen. stap dan later over op een CP.

Zoals ik al zei ben ik geen expert, of je moest een Picooz en een coaxiale Lama expertise noemen... ;)
Ik heb er verder ook weinig ambities in, gewoon een beetje hoveren in de huiskamer is genoeg.

Maar nu wil ik toch wel eens weten wat er zoveel moeilijker is aan een collective pitch tegenover een fixed pitch?
De zender zorgt toch voor het mixen tussen motor/collective?

Zoals ik al zei ben ik geen expert, of je moest een Picooz en een coaxiale Lama expertise noemen... ;)
Ik heb er verder ook weinig ambities in, gewoon een beetje hoveren in de huiskamer is genoeg.

Maar nu wil ik toch wel eens weten wat er zoveel moeilijker is aan een collective pitch tegenover een fixed pitch?
De zender zorgt toch voor het mixen tussen motor/collective?

ik ben ook begonnen met zo'n heli voor de huiskamer en het is niets vergeleken met een echte heli :)

Fixed vs Collective Pitch

Beginners should start with a
Fixed Pitch (FP) machine.
With a Fixed Pitch the angle
of the main blades remains
constant and the flyer can
control altitude by using the
speed of the main motor
(Revolutions Per Minute/RPM) allowing for a more calm Heli
which will sustain MUCH less
damage after a crash. Fixed
pitch machines are also safer
and easier to setup and fix.
In a collective Pitch Heli (CP)
the RPM is somewhat constant
and the Flyer controls altitude
using the angle of the main
blades ( more or less angle )
produces more or less lift,
thus allowing for a much
faster agile machine which
requires much more of
an experienced Flyer

Ja dat is wel duidelijk... dan ga ik toch liever eerst voor een FP denk ik want ik hou die liever heel dan dat ik steeds onderdelen moet kopen..

Het technische verschil tussen de twee kende ik wel, ik wist alleen niet dat het zo'n groot verschil in stabiliteit uitmaakte.

Volgende vraag is natuurlijk of er heli's verkocht worden met FP die later om te bouwen zijn naar CP? :confused:

Ik zou gewoon voor een cp gaan, maar dat is persoonlijk, met een beetje veel simmen is een cp heli gewoon crashvrij te houden, daarbij komt dat een cp stabieler is. Een mini titan vind ik zelf een aanrader.

Leuk fijn en aardig, maar CP is toch echt stabieler dan FP. Het hangt maar net van je afstelling af...

thus allowing

Het is inderdaad makkelijk mogelijk om een wendbaardere machine te hebben, maar het is makkelijker om hem stabieler in te stellen.

Ik ben 3 jaar geleden ook met een FP heli begonnen (dragonfly van GWS). Ik had toen dezelfde vraag; kan ik niet een FP heli kopen die ik later kan ombouwen tot CP. Dit werd me afgeraden, en achteraf gezien ben ik blij met dit advies (Koop een goede Sim en een FP heli om te leren vliegen) van toen.

Je kan met een FP leren zweven in de vier richtingen boven één punt, 8jes vliegen, 8jes achteruit vliegen, nose-in funnel en tail-in funnel. Dit kan allemaal in een kleine ruimte zonder al te veel risico op schade, en het is relatief goedkoop tov CP vliegen.

Indien je 'inverted' wil gaan heb je een CP nodig, een 450, 500 of 600 klasse is dan ideaal. Als je met zo'n kleine FP kan vliegen kan je ook zonder problemen met een 600 vliegen, omgekeerd is echter niet het geval. De CP helikopters zijn wel moeilijker af te stellen, laat dit altijd op een club door een ervaren piloot doen.

Je kan natuurlijk gelijk met een 600 beginnen, je kan ook het basisvliegen overslaan, ik zie dit regelmatig gebeuren, maar ik zou dit niet aanraden.

Doe gewoon wat je zelf goed lijkt, in ieder geval kan het nooit kwaat een sim aan te schaffen, er zijn plussen en minnen voor het kiezen van zowel FP als CP. De meeste punten zijn genoemd, ik zou zeggen, als je hulp hebt van ervaren personen zeker CP nemen, en anders misschien een fp overwegen.

Heel erg bedantk voor al jullie tips. Hier heb ik zeker heel veel aan. Ik zal er nog eens goed over nadenken maar omdat ik geen mensen ken die kennis hebben van helicopters denk ik dat ik http://www.rc-shoptwente.nl/info/e-sky-honeybee-4-kanaals-744.html die helicopter bestel. En dan kan ik later altijd nog een cp helicopter kopen.. En dat van een goede simulator vind ik ook een goede tip. Bij mijn lama heb ik een kabel gekeregen waarmee ik mijn zender op de computer aan kan sluiten. Alleen in vind de software die erbij zit maar waardeloos. ( FMS ) Eerst werkte hij niet eens onder vista.. nu wel half maar toch vind ik dit geen goede simulator. Welke raden jullie aan ? En is die te gebruiken met de zender die ik al heb ?

Het beste kan je earofly pro deluxe gebruiken, en die is te gebruiken met je zender, mits je een Crack instaleert.

Back