De CNC6040 in gebruik
Het is al weer een paar weken geleden dat ik mijn CNC6040 in gebruik genomen heb. Eén van de eerste projecten was het maken van een stofafzuiging voor de CNC6040 met de CNC6040.
Daarna heb ik een kast gebouwd voor mijn frees, computer en besturing. De kast heeft wielen die dmv de stelpoten van de grond gedraaid kunnen worden zodat de kast mooi stabiel staat. Voor de bediening van Mach3 heb ik een touchscreen aangeschaft. De stofafzuiging zit links van de kast en komt via een stuk afvoerbuis aan de rechter onderzijde tevoorschijn en daar sluit ik de stofzuiger aan. Voordeel hiervan is, is dat de stofafzuiging van het spindel gewoon kan blijven zitten.
Voor de koeling van het spindel heb ik een stuk afvoerbuis van 110x500mm genomen en hiervan een tank gemaakt. Daar zit zo'n 3,5 liter koelvloeistof in die door middel van kleine radiator en ventilater gekoeld wordt. Tot nu toe werkt dit prima.
Als eerste modelbouwproject ben ik met de Medicine Man zwever begonnen. Ik heb hiervoor de ribben, onderdelen voor de romp, staart en roeren gefreesd in 2,5D. Verder heb ik de neus in 3D gefreesd om hier ook wat vaardigheid in te krijgen. De neus heb ik 4 keer op verschillende manieren gemaakt om te kijken wat het beste gaat.
Hier zie je de stofafzuiging aan het:
De finishing run van de halve neus
De bouw van de Medicine Man
[post226]