Clubwedstrijden rijden

• Topicstarter Topicstarter RClipse
  • Startdatum Startdatum
R

RClipse

Guest
Ik heb een paar vraagjes, ik heb al een beetje zitten zoeken maar nog niet antwoord gevonden.
Ik wil volgend jaar lid worden bij MBC de sluis in gouda, daar lekker vaak gaan rijden en graag met clubwedstrijden meedoen.
maar nu is mijn vraag welke regels worden er in acht genomen voor die clubwedstrijden. zijn dat de regels zoals de NOMAC ze heeft op gesteld? en wat doet de EFRA? en als die wedstrijden volgens de regels van de NOMAC zijn dan zou ik een nieuwe motor aan moeten schaffen (heb nu een T15 is 2.5cc .15) en dat gewicht van de auto is dat incl body en volle tank? want mijn rs4-2 weegt zonder body en met een lege tank 1500g :? dat zou dan 200g te ligt zijn. (maar dat lossen we dan wel op!)

ik hoor het graag, oh ja en sorry als deze vraag al vele malen eerder is gesteld. :wink:

p.s. Bij de regels van de NOMAC staat dat de EFRA de body's en uitlaten bepaald die er gebruikt mogen worden... waar kan ik die lijst vinden

Meestal worden bij clubwedstrijden de regels iets soepeler gehanteerd, althans bij de MACH, voor MBC de Sluis weet ik dat niet zeker, maar het lijkt me wel.
Een 1/10 heb je eigenlijk in 2 versies:
een 200mm en een 235mm
de 200mm heeft normaal een .12 (2.1cc) motor
de 235mm heeft normaal een .15 (2.5cc) motor
op clubwedstrijden kan het zijn dat beide klasses bij elkaar rijden.

De EFRA is de europese bond, de NOMAC past zijn regels daar op aan.

Het gewicht wordt gemeten met rijklare auto, inclusief body, met lege tank en versleten banden.....

Een lijst van EFRA gekeurde body's en uitlaten vindt je hier:
Body's:
http://www.efra.se/pages/bodies.html
Uitlaten:
http://www.efra.se/pages/mufflers.html

Oh oke dus die T15 kan nog ff mee... scheelt me weer wat geld :wink:
maar voor het eerste jaar is dat toch leuk zat? en daarna kijken we wel verder... dus ik kan daar komen met welke kap dan ook?

alvast bedankt voor de reacties!

Yep, ook bij de Baanbrekers zijn we daar heel soepel in, die HPI auto´s met meer dan 2.1cc motoren presteren toch niet beter dan de heuse wedstrijdauto´s.
Ook mogen de 235mm met 2.5cc wedstrijdmotoren bij ons mee doen, deze auto´s hebben door hun breedte en gewicht (en meestal 2wd) de 2.5cc motor als compensatie nodig.

Op het moment dat ze wel sneller zouden zijn zullen de regels strakker worden...

Ik wou dat er ook eens wat meer 1:10 rijders op groningen waren. Daar is het overgrote deel 1:8 en dan 1:5 er zijn maar een paar 1:10 rijders.
Je hebt wel 1:10 electro maar geen brandstof.

M.v.g. Mark

Roelof zei:
Yep, ook bij de Baanbrekers zijn we daar heel soepel in, die HPI auto´s met meer dan 2.1cc motoren presteren toch niet beter dan de heuse wedstrijdauto´s.

Dat geloof ik graag want die .12 motoren zijn over het algemeen toch ook wat sneller?
zeg als ik nou mocht besluiten een nieuw motortje in mijn Rs4-2 te doen welke zouden jullie dan aanraden? of zouden jullie aanraden een andere auto dan te kopen? (ik wil natuurlijk eerst ervaring opdoen met clubwedstrijden enz... met mijn Rs4-2)
en wat voor wedstrijden zou ik nog meer kunnen rijden?

RClipse zei:
Dat geloof ik graag want die .12 motoren zijn over het algemeen toch ook wat sneller?
zeg als ik nou mocht besluiten een nieuw motortje in mijn Rs4-2 te doen welke zouden jullie dan aanraden? of zouden jullie aanraden een andere auto dan te kopen? (ik wil natuurlijk eerst ervaring opdoen met clubwedstrijden enz... met mijn Rs4-2)
en wat voor wedstrijden zou ik nog meer kunnen rijden?

Als je een echte 'wedstrijdmotor' gaat gebruiken is het wel beter als je dan ook een wedstrijdauto koopt. Die HPI wordt anders gewoon overpowered...
Voordelige maar goeie wedstrijdmotoren zijn bijvoorbeeld de JP FX .12 3 ports STOCK, en de MEGA ZX12 legal race.

Greetz.
Bartje

Oh oke nou ik heb ff zitten googlen en dan komt de prijs van die motor toch wel vrij hoog (vind ik 200euro...) denk dat ik dan idd maar beter komplete nieuwe auto moet kopen. maar eerst dit jaar maar eens proberen met de T15 :D moet vast wel te doen zijn :)

Het is te doen,maar onthou wel dat als de overige rijders "echte" wedstrijdauto's hebben je om je oren gereden wordt.En ik weet zeker dat je het na twee wedstrijden voor gezien houd.Kijk maar rond,geen enkele wedstrijdrijder rijd met een HPI rond.Niet dat dit een slchte auto is,maar het is gewoon geen wedstrijdauto!

Super john zei:
Het is te doen,maar onthou wel dat als de overige rijders "echte" wedstrijdauto's hebben je om je oren gereden wordt.En ik weet zeker dat je het na twee wedstrijden voor gezien houd.Kijk maar rond,geen enkele wedstrijdrijder rijd met een HPI rond.Niet dat dit een slchte auto is,maar het is gewoon geen wedstrijdauto!
dat is niet waar bij mbc rijd al 2 jaar een jongen met een r40 rond en die doet het ook super.

nico boeren zei:
Super john zei:
dat is niet waar bij mbc rijd al 2 jaar een jongen met een r40 rond en die doet het ook super.
Sorry,ik ben niet zo op de hoogte van de 1/10 rijders die in Gouda rijden.Het is prima dat rijders met dit soort auto's bij deze club wedstrijden kunnen meerijden.Ikzelf rij bij de Mach,en neem van mij aan daar rijden alleen wedstrijdauto's en worden rijders met dit soort auto's om de oren gereden.Ik wil absoluut!! dit soort auto niet! afbranden,maar het is gewoon zeer demotiverend als je elke wedstrijd op ronden achterstand gereden wordt.Maar als je met deze auto de rest bij kan houden dat ben je echt een topper!

heej, ik rij er ook met me rs4 evo en het is zeker aan te raden en dat je het voor gezien houd slaat nergens op!! ten eerste is het een vrij technische baan en er zijn wel meer langzame rijders dus ik hoop je volgend jaar elke wedstrijd t zien. maar een paar aanpassingen aan je auto zijn wel aan te bevelen. ik zou al je schokbrekers rondom opvullen met 1 ring die middel dikke en schuimbanden kopen. achter zij ze dikker dan voor dus gaat niet zomaar passen, maar ik heb de oplossing paar ringen tussen de velg en velgmeenemer.

mvg jarno

Maar een R40 is ontworpen om met de wedstrijden mee te doen, dat is een Nitro-RS4 niet....
En in dat rijtje kan je ook de CEN CH4, Mugen MSX3, ThunderTiger, Kyosho Alpha etc zetten. Alle lowbudget auto's welke veelal zonder een 2-bak en met electronica geleverd wordt zijn geen serieuze wedstrijdauto's. Ik wil niet direct zeggen dat er niet mee te racen is maar als je het moet gaan opboxen tegen anderen met beter materiaal kom je veel te kort.

Ik heb 1x een Nitro RS4 met een 15T motor mogen rond sturen op ons circuit, op zich niet slecht maar moet toch veel aan gebeuren wil het goed kunnen mee komen met de betere auto's.....

daar heb je gelijk in maar die aanpassingen zijn opzich best te betalen en het gaat er denk ik voor hem gewoon om om eerst eens goede lijnen enzo te rijden en ik zou een rs4 niet vergelijk met die kyosho alpha maar dan eerder met een fw05. en hij gaat niet in 1x een andere auto kopen denk.

mvg

rs4evo3 zei:
heej, ik rij er ook met me rs4 evo en het is zeker aan te raden en dat je het voor gezien houd slaat nergens op!! ten eerste is het een vrij technische baan en er zijn wel meer langzame rijders dus ik hoop je volgend jaar elke wedstrijd t zien. maar een paar aanpassingen aan je auto zijn wel aan te bevelen. ik zou al je schokbrekers rondom opvullen met 1 ring die middel dikke en schuimbanden kopen. achter zij ze dikker dan voor dus gaat niet zomaar passen, maar ik heb de oplossing paar ringen tussen de velg en velgmeenemer.

mvg jarno

Begrijp mij nou niet verkeerd!!Ik wil alleen teleurstellingen voorkomen.Ik heb de afgelopen jaren genoeg nieuwe rijders die met hun auto op circuits kwamen en het na 1 of 2 wedstrijden wel gezien hadden omdat ze het niet bij konden houden.

Het rijden van wedstrijden is nu eenmaal iets anders dan rondjes rijden op een parkeerplaats.

Super john zei:
rs4evo3 zei:

mvg jarno

Begrijp mij nou niet verkeerd!!Ik wil alleen teleurstellingen voorkomen.Ik heb de afgelopen jaren genoeg nieuwe rijders die met hun auto op circuits kwamen en het na 1 of 2 wedstrijden wel gezien hadden omdat ze het niet bij konden houden.

Het rijden van wedstrijden is nu eenmaal iets anders dan rondjes rijden op een parkeerplaats.

Je hebt wel gelijk John, maar dat geldt eigenlijk voornamelijk voor de mach. Het niveau van de 1:10 in de rest van Nederland ligt veel lager en daar kunnen andere chassis' dus ook mee komen. Zeker op Gouda, daar heb je zowat geen 2e versnelling nodig.... Dus gewoon lekker meerijden met die HPI's :D

Greetz.
Bartje.

daarin ben ik het zeker met je eens was ook geen aanval ofso. maar clubwedstrijden zijn natuurlijk wel de weg naar het echt wedstrijden. en als zo´n jongen nou in 1x schrikt van al dit soort dingen dat zijn auto niet snel is en dat hij er minimaal 500euro in moet steken zou zonde zijn tog. en ik spreek uit ervaring dat het echt goed te doen is en je moet erg gewoon niet te veel verwachten want er rijd ook een nederlands kampioen mee. maar gewoon de sfeer en het krijgen van tips en dat soort dingen is gewoon heel leuk en leerzaam. dus ik hoop hem zeker te zien volgend jaar.

mvg jarno

Back