CleanFlight Ervaringen

Strak gevlogen Boris.
Ik heb nog een lange weg te gaan, voor ik zulke vluchten kan/durf te maken.
Thanks....gek genoeg maakt KISS dit allemaal veel makkelijker.

@BorisB
Whoh flink wat power! En ziet er strak uit. Zal deels ook wel de pilot zijn hehe.

KISS zijn onderweg voor op m'n volgende project. Twijfel alleen nog over de motoren, Cobra 1960 of 2300. Of misschien wel de 2000 zoals de meeste tegenwoordig hebben.

Wil eigenlijk een mini waar ik rustig mee kan oefenen, maar als ik het een beetje kan zonder motor change hard kan laten gaan. Door props change en lipo ofzo. Dus leun beetje naar 1960 omdat die met 3s kunnen en later met 4s en 6" hander gaan en efficient blijven.

Verder is het toch gewoon solderen en gaan met die KISS esc's? Geen flash nodig van firmware ofzo :o
KISS heeft eigen duitse software erop ;). Je hebt jumpers erop waar je de settings mee programmeert, maar je kan ze ook calibreren voor 3D vliegen mocht je dat willen. Allemaal zonder software aanpassingen.
Eigenlijk heb je 3 instellingen geloof ik:
- Oneshot aan/uit
- Motor reverse aan/uit
- 3D aan/uit

@Borisb Man wat een Acro moves! love it!
Thanks

Informatief draadje dit! In 1 klap veel geleerd.
Interessante ontwikkeling die oneshot technologie.

Ik ga m'n cleanflight ook even updaten. Welke versie van Naze32 moet je dan aanklikken, gewoon de laatste? Ik krijg de opties v1.0 t/m v1.4. Waar slaan die versies precies op?

En hoe vaak kalibreren jullie je quad? Moet je dat eigenlijk doen na elke goeie crash?

Ik pak de laatste versie (er zijn maar 2 hardware versies zover ik weet van Naze)

Calibreren? Alleen bij de bouw: of een nieuwe firmware. Crashes en dan calibreren? Dan was ik vaak bezig ;)

Ik pak de laatste versie (er zijn maar 2 hardware versies zover ik weet van Naze)

Calibreren? Alleen bij de bouw: of een nieuwe firmware. Crashes en dan calibreren? Dan was ik vaak bezig ;)

Bedoel je rev4 en rev5?

Over die kalibratie: Gelukkig:)
Volgens mij raden de makers van de Phantom 2 aan om die quad telkens na ongeveer 20 lipos opnieuw te kalibreren, en ook na iedere crash. Vraag me af waarom ze dat aanraden terwijl het bij race-quad's niet zo'n rol speelt, dankzij andere soort componenten?

Klopt
Rev4 is al oud, de rest is rev 5

Maar van andere look-alikes zijn wellicht andere versies in omloop.
Ik heb het over het naze32 bordje van Timecop

Ja precies ja. Ik heb t ook over die van Timecop:)

Raar dat in cleanflight er keuze is tussen v1.0.0 /v1.1.0 / v1.2.0 / v1.3.0 / v1.4.0 ... Naja waarschijnlijk geheel onbelangrijk. Ik ga nu stoppen met miereneuken :)

Klopt
Rev4 is al oud, de rest is rev 5

Maar van andere look-alikes zijn wellicht andere versies in omloop.
Ik heb het over het naze32 bordje van Timecop

Vraag me af waarom ze dat aanraden terwijl het bij race-quad's niet zo'n rol speelt, dankzij andere soort componenten?

Tijdens een crash kunnen sensoren beschadigen. Door ze na een crash opnieuw te calibreren weet je zeker dat alles (weer) goed werkt. (Behalve als t echt kapot is ;) )

Tijdens een crash kunnen sensoren beschadigen. Door ze na een crash opnieuw te calibreren weet je zeker dat alles (weer) goed werkt.

Als de gyro kapot is helpt calibreren ook niet.
Een kleine hovertest is voldoende: kans is klein gezien mijn ervaringen met crashen en gewoon verder vliegen zonder calibratie en/of hardware uitval. Het komt uiteraard wel voor incidenteel

Ja precies ja. Ik heb t ook over die van Timecop:)

Raar dat in cleanflight er keuze is tussen v1.0.0 /v1.1.0 / v1.2.0 / v1.3.0 / v1.4.0 ... Naja waarschijnlijk geheel onbelangrijk. Ik ga nu stoppen met miereneuken :)

Dat zijn gewoon oudere versies van de firmware maar deze zijn eigenlijk niet compatibel met de huidige configurator. Gewoon altijd de recentste nemen. Over enkele weken heb je vast al een versie 1.5. De releases volgen snel op elkaar.

Het is aan te raden na het instellen van je FC even het commando "dump" in te tikken in de CLI. Dan deze tekst te bewaren in een tekst bestand. Deze kan je dan terug plakken in de CLI(best in enkele stukken) om je configuratie te herstellen na een update.

Ah ok thnx.

Trouwens, net even in mijn glazen bol gekeken. Ik zag dat quad racen een olympische sport gaat worden. Waar Boris B en Metalldanny overigens de gouden plakken in de wacht slepen. :P

Volgens mij raden de makers van de Phantom 2 aan om die quad telkens na ongeveer 20 lipos opnieuw te kalibreren, en ook na iedere crash. Vraag me af waarom ze dat aanraden terwijl het bij race-quad's niet zo'n rol speelt, dankzij andere soort componenten?

Dat is een hele andere calibratie. Daarmee calibreer je de IMU. Daar gaat het voornamelijk om de magnetometer wat erin zit.
Bij naze32 wordt er iedere keer dat je lipo erin steekt een gyro calibratie uitgevoerd. Daarom moet je quad niet bewegen totdat de ledjes uitgeknipperd zijn ;)

Ah ok thnx.

Trouwens, net even in mijn glazen bol gekeken. Ik zag dat quad racen een olympische sport gaat worden. Waar Boris B en Metalldanny overigens de gouden plakken in de wacht slepen. :P
Lol.....er zijn wel zelfs internationale events gepland heb ik begrepen. Hoop dat we iets in Benelux gaan krijgen.

als ik bij iedere klatser alles moest recalibreren versleet ik usb kabels ipv props.

als ik bij iedere klatser alles moest recalibreren versleet ik usb kabels ipv props.

Calibreren doe je met stick commands als je lipo er niet los hebt gehad ;).

Ik heb overigens de naze32 uit de topic naam weggehaald. Ik besef dat Cleanflight op andere bordjes ook werkt.
Binnenkort eens een sparky testen. Die schijnt qua hardware nog iets beter te zijn.
Met naze32 kan ik geen snellere looptime dan 1200us krijgen :(

Als de gyro kapot is helpt calibreren ook niet.
Een kleine hovertest is voldoende: kans is klein gezien mijn ervaringen met crashen en gewoon verder vliegen zonder calibratie en/of hardware uitval. Het komt uiteraard wel voor incidenteel
Inderdaad. Kapotte gyro kun je zelfs in baseflight/Cleanflight Configurator al zien aan hoe die op beweging reageert. Heb hier een acro Naze waarvan de roll na-ijlt. Pitch doet het wel supersnel.

Iemand van jullie toevallig al met een sonar sensor aan de gang geweest?
Ben door dit topic ook begonnen aan cleanflight.
Na wat lezen over sonar zag ik dat alleen de HCSR04 sensor werkt.
Deze sensor kost maar 4 euro kost bij een NL webshop waar ze ook goedkope dc-voltage displays verkopen en maar 2 euro verzendkosten :)
Ik ga deze bestellen, gewoon om te proberen.
Het is (lijkt me) de bedoeling dat deze onder de quad hangt naar de grond gericht??

Parallel PWM PB8 / Motor 5 PB9 / Motor 6 (5v tolerant)
PPM/Serial RX PB0 / RC7 PB1 / RC8 (3.3v input)
lees ik, weet alleen niet wat ze bedoelen :S wat is het verschil tussen Parallel PWM en PPM/Serial RX? telemetrie?
En de sensor moet naar de grond gericht staan dus?

Sensor moet naar de grond.

PWM is de standaard manier van je ontvanger aansluiten. Ieder kanaal apart aangesloten. Vermoedelijk gebruik je dit.

PPM/Serial RX. Manier om alle kanalen over 1 signaaldraad te sturen (in de praktijk heb je er meestal 3).

Dus in het geval van PWM: motor aansluiting 5 = Trigger sonar
motor aansluiting 6 = echo sonar

0.59 is nu ook uit was vergeten me setting op te slaan dus weer van voor af aan wat een hobby hahahhah.
er zijn wel weer een hoop setting bij gekomen om zonde cli te regelen.

Bedankt Roeland, ik heb niet goed gelezen, ik dacht dat er ppm en Parallel ppm stond en snapte het verschil niet, maar er staat dus PWM of PPM, ik gebruik PPM dus dan wordt het rc7 en rc8 voor mij, dus dan gaat het voor mij via de rc-tx connectors ipv de motoroutput connectors als ik het goed begrijp.
Bedankt.

Back