CleanFlight Ervaringen


ik heb dus dit probleem, de motors hoor je ook tikken als ze stil staan.

bekende "chirping" bug is dat. Hebben alle bs_nfet type esc's omdat ze geen filtering hebben op pwm signaal. Je hebt er geen last van in de lucht[emoji1]

calibreer op 1000-2000.....maar zet mincommand op 950 na de calibratie en zul je er bijna geen last van hebben.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
bekende "chirping" bug is dat. Hebben alle bs_nfet type esc's omdat ze geen filtering hebben op pwm signaal. Je hebt er geen last van in de lucht[emoji1]

calibreer op 1000-2000.....maar zet mincommand op 950 na de calibratie en zul je er bijna geen last van hebben.

oke :p heb alleen wel de waardes in blheli laten flashen op 1050 en 1850
zoals ze hier in deze video doen.
https://youtu.be/051ga6xaOhs?t=5m26s

of is dat geen probleem.
en alvast bedankt weer :)
 
Nee, maakt niets uit.. die waardes veranderen met kalibreren. Vandaar dat ik zei dat je beter nog even kon kalibreren. wat boris zegt klinkt logisch, zou die oplossing proberen.
 
oke [emoji14] heb alleen wel de waardes in blheli laten flashen op 1050 en 1850
zoals ze hier in deze video doen.
https://youtu.be/051ga6xaOhs?t=5m26s

of is dat geen probleem.
en alvast bedankt weer :)
voor oneshot zou ik maximale resolutie pakken, want je pulsen worden korter en dan wil je maximale preciezie.
1000-2000 wordt vertaald naar 125-250 dan.
Het is altijd gedeeld door 8.

looptime van 2000 zou perfect moeten werken.
 
Ik heb van de week de blheli 13.1 geflashed in één van min ztw 20a esc's(zonder BEMF caps). Nu had ik dus ook meteen last van de chirping bug, maar nog erger mijn cobra 1960kv motor werd zonder te draaien in enkele secondes zeer heet en begon zelfs te stinken! Dit gebeurd alleen in de dampened lite mode. Ook maakte de motor rond de 1500 een glitching geluid, ook zonder dampening aan. Ben gauw weer terug gegaan naar de wiiesc firmware die ik een tijd geleden heb gekregen van BorisB. Ik heb inmiddels al weer wat vluchten gemaakt en de motor functioneerd gelukkig nog. Heeft iemand enig idee wat hier gebeurde? Ben echt benieuwd wat hier de oorzaak van kan zijn geweest.
 
Bij de bug stotteren de motoren ook al zijn ze disarmed: dis lager dan 1000 is dan de oplossing: zie hierboven

Ok, maar verklaard dit ook het enorm heet worden van de motor?
En dan nog het glitchen rond de 1500 throttle.
Wiiesc loopt compleet smooth, toch zou ik liever blheli gebruiken. Die gebruik ik ook op mijn andere quad.
 
Ik heb van de week de blheli 13.1 geflashed in één van min ztw 20a esc's(zonder BEMF caps). Nu had ik dus ook meteen last van de chirping bug, maar nog erger mijn cobra 1960kv motor werd zonder te draaien in enkele secondes zeer heet en begon zelfs te stinken! Dit gebeurd alleen in de dampened lite mode. Ook maakte de motor rond de 1500 een glitching geluid, ook zonder dampening aan. Ben gauw weer terug gegaan naar de wiiesc firmware die ik een tijd geleden heb gekregen van BorisB. Ik heb inmiddels al weer wat vluchten gemaakt en de motor functioneerd gelukkig nog. Heeft iemand enig idee wat hier gebeurde? Ben echt benieuwd wat hier de oorzaak van kan zijn geweest.
mincommand op 950 zetten als je calibratie op 1000-2000 hebt gedaan.
Dit is bekend en niet op te lossen op de atmel esc's die niet icp1 als throttle pin gebruiken. Afro draait ook op atmel, maar heeft het niet omdat er pwm filtering plaatsvindt.

Maar verhaal van 1500 lijkt me wat anders. Het klinkt heel sterk alsof je 3d mode aan het staan ofzo :).
Heeft niets met chirping te maken.
Volgens mij stond mijn mincommand op 1000, lijkt mij laag genoeg toch?
En zou dat er iets mee te maken kunnen hebben?
bij 950 is het zo goed als weg. wel calibratie hoger uitvoeren.
Bij blheli kan dit gewoon.
 
Ik heb van de week de blheli 13.1 geflashed in één van min ztw 20a esc's(zonder BEMF caps). [..]
Heb je er condensators oid vanaf gehaald? misschien is dat het probleem dan?
Zelf gebruik ik (nog) zonder problemen:
-ztw mantis 12a met blheli 13.10 met damped light en oneshot naze32/cleanflight icm cobra 1960kv op 4s met gf6045
-ztw spider 12a idem blheli 13.10 met damped light en oneshot afromini32/cleanflight maar met sunnysky 2300kv en gf6045

De Cobra setup heb ik net overgezet op een zmr250 frame (komt van m'n drq250 die wat schade heeft had opgelopen).
Al veel mee gevlogen op 3s maar ook op 4s ben ik in eerste instantie al erg tevreden over hoe het vliegt.

Eerst dacht ik zal die esc's wel eens slopen maar toch 4x12a=48a en piek 10s 4x20a=80a dus die 4s1300 45c lipo is wellicht de bottleneck. Bovendien worden de esc's wellicht goed gekoeld. De lipo wordt wel wat warm als ik die in 3 min leeg vlieg.
 
Heb je er condensators oid vanaf gehaald? misschien is dat het probleem dan?

Ik vraag me ook af of de condesatoren die ik verwijderd heb hier een rol in spelen en dan vooral in het oververhitten van de motor. Ik zal eens een orginele ztw proberen die ik nog heb liggen. Vreemd toch dat wiiesc wel goed draait en volgens mij gebruikt die ook dampening. @BorisB Weet jij of dit hier iets mee te maken zou kunnen hebben?
 
Laatst bewerkt:
Na npgmaals een flinke tijd testen ben ik ervan overtuigd geraakt dat de verwijderde bemf caps de oorzaak moeten zijn. Ik kan anders niet verklaren waarom niemand deze problemen heeft met ZTW 20a esc's. Het glitchen heb ik eruit gekregen door mincommand 950 te gebruiken en goed te callibreren. Op zich werkte het goed maar af en toe bij een snelle full throttle klonk er een snerpend bijna slippend geluid uit de motor en wordt hij meteen kokend heet. Ben voor de time being terug gegaan naar wiiesc, daar heb ik geen enkel probleem mee. Is er iemand hier die vliegt met de caps eraf op blheli met oneshot en damped light mode?
 
Na npgmaals een flinke tijd testen ben ik ervan overtuigd geraakt dat de verwijderde bemf caps de oorzaak moeten zijn. Ik kan anders niet verklaren waarom niemand deze problemen heeft met ZTW 20a esc's. Het glitchen heb ik eruit gekregen door mincommand 950 te gebruiken en goed te callibreren. Op zich werkte het goed maar af en toe bij een snelle full throttle klonk er een snerpend bijna slippend geluid uit de motor en wordt hij meteen kokend heet. Ben voor de time being terug gegaan naar wiiesc, daar heb ik geen enkel probleem mee. Is er iemand hier die vliegt met de caps eraf op blheli met oneshot en damped light mode?

ik heb hetzelfde ervaren. Zonder caps lijkt de ESC wat stroever te lopen met sommige setups.

Vooral 4S en 2300kv op 5x45 had ik er last van. Geen rare dingen enkel lijkt de power dan gecapped.

Bij wiiesc had ik er ook geen merkbaar last van. Zelfs op de 1960kv leek het goed, maar bij 2300kv was het duidelijk verschil.

In principe is het een regel op iedere 10cm van je kabel 220uF cap.
 
Op de FPV setup na, is de B330 klaar om geprogrammeerd te worden.
Dat valt helaas wat tegen.. Hoop dat jullie wat advies hebben.

Setup: Cobra 2208/20 2000kv, ZTW A-Serie 20A SimonK, Naze32 acro met Cleanflight 1.7.2, Nano-tech 4S 2200mAh, Taranis X9D met D4R-II.

Ben nog steeds zonder props aan het testen, maar de reactie van de motoren staat me nog niet aan. Nog maar even niet met props dus.

full


full


full


full


full


Heb de standaard van PID-1 gebruikt, niets aan gewijzigd.
Roll/Pitch, Yaw en TPA zoals in de afbeeldingen.
Begonnen met Looptime = 3500, nu terug gezet naar 1500.
Stick uitslag Taranis binnen Cleanflight loopt van 991 tot 2015.

ESC's gekalibreerd. Motor 1/3/4 starten bij 1061, motor 2 bij 1059.
Bij 1062 draaien ze allemaal. Niks raars op te merken volgens mij.
Motor 2 krijg ik niet naar de 1061, maar verschil is klein dus lijkt me geen probleem.

Ik heb 1 schakelaar ingesteld op: ANGLE / HORIZON / (leeg)

Wanneer ik Cleanflight nu los koppel en ga testen zonder props, gebeurt er het volgende..
Bij het gas geven gaat bij 25% stick-uitslag motor 2 en 3 draaien.
Bij 40% stick-uitslag begint motor 1 te draaien en bij 60% motor 4.
Dat zou toch redelijk gelijk op moeten gaan? Dat vertrouw ik dus al niet.
Dat is bij alle drie de vlieg modussen, ANGLE/HORIZON/RATE.

Als ik dan in ANGLE mode ga testen het volgende..
Wanneer ik één arm naar beneden houdt, begint die harder te draaien.
De tegenover gestelde arm gaat langzamer draaien. Dat lijkt goed te gaan met alle vier de armen. Hij corrigeert zichzelf. Alleen het probleem is dat de tegenovergestelde motoren niet langzamer gaan draaien maar zelfs stoppen!
Lijkt me toch ook niet de bedoeling?? Soms stoppen ze er alle drie mee.

Heb al verschillende instellingen in het PID tuning verhaal geprobeerd, maar lijk geen succes te hebben. Hoop dat jullie me op weg kunnen helpen.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
hoe calibreer je esc's?

En als de ene bij 1059 en de andere bij 1062 begint te draaien is het totaal geen issue. Dat ligt heel erg dicht bij elkaar.
Dat is een afwijking van 0.1%

Je
 
ESC's kalibreer ik door 'check' aan te zetten, dan Master volledig open.
Dan accu aansluiten, even wachten, Master volledig naar beneden.
Dan hoor ik wat piepjes en zet ik 'check' weer uit. Lipo los en klaar..

Moet de min. en max. Throttle misschien anders ingesteld worden?
Ben begonnen met de standaard waarden van 1150/1850. Zit nu op 1050/1950, maar helpt niet. Stick input gaat van 991 tot 2015.
 
Back
Top