Hallo lezers, ik zag de CX-20 ook staan in het Europese pakhuis en stuitte op dit verhaal bij het zoeken naar meer informatie. 1e post mooi verhaal, daarna een boel ellende... Voor mij reden om voorlopig van een GPS quadcopter af te zien en het even bij de goedkopere modellen te houden. Daarvan heb ik er ook al wat verspeeld, maar dan valt de schade te overzien.
Wat ik niet helemaal snap, maar misschien doen de fabrikanten het met opzet... Waarom worden die systemen niet zo gemaakt dat dit soort dingen minder vaak gebeuren?
Je kan wel verwachten dat de gebruikers beter het protocol moeten volgen, maar dat gaat blijkbaar geregeld mis. Een fout is menselijk toch?
Ik denk dat er best wat mogelijkheden zijn te bedenken om schade te beperken en fly-aways te voorkomen, zonder dat de apparatuur heel veel duurder wordt.
Bijvoorbeeld: een GPS test functie ontwikkelen, die je gebruikt net na het krijgen van een GPS lock. Hierbij stuur je de quadcopter enkele meters/seconden (bijv. max. 2 seconden) in een door jou zelf gekozen richting, en deze vliegt daarna in maximaal 4 seconden terug richting de homepositie. Als de quadcopter niet op de vertrekplek aankomt, maar een heel andere richting op gaat of over het vertrekpunt heen vliegt, is er blijkbaar iets mis. De ergste schade is dan dat de quadcopter 4 seconden een verkeerde richting op vliegt. Altijd beter dan 5 km naar niemandsland. (met alle gevaren van dien).
Ook las ik dat bij verbreking van de verbinding deze niet automatisch hersteld. Dat is toch gewoon slecht? Een speelgoed quad doet dat meestal wel goed. Technisch zou het m.i. wel te ontwikkelen zijn dat de verbinding automatisch wordt hersteld.
Zou het voor alle modellen (met en zonder GPS) ook niet handig zijn als ze bij het buiten bereik vliegen, automatisch een omgekeerde vliegbeweging maken? (in plaats van seconden lang doorvliegen in de verkeerde richting) Er is een quadcopter van een paar tientjes met "auto pilot" die de laatste seconden van een vlucht kan herhalen. Dan kan zoiets misschien ook geprogrammeerd worden naar een omgekeerde beweging, wat wordt opgestart na verliezen van zenderontvangst.
Vraag aan de specialisten: kan zoiets met de huidige flight controllers al worden toegevoegd?