Century Radikal G20

Ik ben van plan om dit vliegseizoen een gooi te doen naar de titel van Belgisch kampioen schaalhelivliegen. F3C-scale noemt deze dicipline in het milieu.
Punten sprokkelen hiertoe kan door deel te nemen aan F3C-scale wedstrijden. Op de wedstrijddagen (3 à 4 per vliegseizoen) worden de toestellen statisch beoordeeld op bouwvaardigheid en realisme.
Daarna dien je als deelnemer per wedstrijddag een vlucht te maken die bestaat uit opgelegde en vrije figuren. Het komt er dan op aan om de vliegeigenschappen van het echte toestel zo realistisch mogelijk voor te vliegen.

Deelnemen ga ik doen met de Alouette II. Maar om mijn vliegskills naar een hoger niveau te tillen heb ik dringend nood aan een goeie trainer.
Ja, met een wedstrijdtoestel ga je nu eenmaal niet trainen hé... te riskant. Met de Alouette vlieg ik enkel figuren die ik voor 100% beheers en ik vrees da'k na deze ellendig lange winterstop niet veel meer zal beheersen...
Dus voor het nieuwe seizoen goed en wel aanbreekt moet er een trainer op tafel staan...

Gezien mijn voorliefde voor benzine aangedreven toestellen heb ik gekozen voor het nieuwste wat er op dat vlak te verkrijgen is: een Radikal G20 van het Amerikaanse merk Century.
In tegenstelling tot de Vario Benzinetrainers* zou dit toestel geschikt moeten zijn om F3C** en lichte 3D te vliegen.

* Vario benzinetrainers zijn een ideaal platform om in schaalhelikopters in te bouwen.
** F3C is de formule 1-dicipline in het Belgische heliwedstrijdvliegen.

Enige weken geleden werd deze beauty door Heli-tempel uit Liedekerke geleverd (thx Guy).

frame001radikaljpg.jpg


frame002radikaljpg.jpg


frame003radikaljpg.jpg
 
Laatst bewerkt:
Enkele technische gegevens:

Lengte: 1305mm
Hoogte: 410mm
Breedte: 710mm

Hoofdrotordiameter: 1400mm
Heckrotordiameter: 260mm

Vliegtijd: ca. 30Minuten met een tankinhoud van 300ml. (ben benieuwd...)

Leergewicht met ZG20 Motor: 3659g
Gewicht compleet met Elektronica, zonder brandstof ca.4431g
 
De kwa vorm prachtige kap ga ik niet ontsieren met de meegeleverde stickers, maar ik ga ne keer het beste uit mijn airbrush halen en mij laten inspireren door dit voorbeeld:

frame004canopyjpg.jpg



Heligroeten,

Nick
 
Laatst bewerkt:
Amai

Hola, dan gaan we dit jaar wat beleven op de vliegpleinen. En heb je de bergen al in mekaar geknutselt, want zoals je misschien al weet, zijn onze alluoette piloten krakken in het tactisch vliegen, dan ben je zeker belgisch kampioen.:tank:
 
@ Laurens,

thx voor je interesse. Ik ben ook heel benieuwd naar het vliegen met dit beestje...


@ Heliguy,

in België wordt er niet meer op Alouette II gevlogen. Ook de laatste drie zijn uit dienst.
Mijn Alouette is dus nog het enige vliegende exemplaar in BAF-colors...


Heligroeten,

Nick
 
frame005uitpakkenradica.jpg



Al het moois is uitgepakt. De onderdelen blijven wel nog in hun plastiek verpakking tot ik ze nodig heb. Kwestie van er een beetje structuur in te houden en te voorkomen dat er stukjes gaan lopen...

frame006uitgepakteonder.jpg
 
Er zijn nog enkele plekjes vrij Eric, maar het zal voor de rappe zijn...

Heligroeten en tot gauw met het vervolg van de bouw,

Nick
 
Het doet plezier dat deze nieuwkomer op de benzinehelimarkt heel wat belangstelling wekt.
Nogmaals allemaal welkom.

Enne @ Skidz, deze machine bouwt ook heel lekker,... soms heb ik het gevoel aan een Vario bezig te zijn... hopelijk vliegt hij ook zo.

Heligroeten en tot gauw met het vervolg van de bouw,

Nick
 
Samenstellen van de benzinetank

De onderdelen voor de tankinstallatie

frame014onderdelenbenzi.jpg



Over de meegeleverde benzinedarm heb ik mijn twijfels, alsook over de clunk. Voor alle zekerheid vervang ik de darm door een exemplaar uit het Variogamma, waar ik al jaren vertrouwen in heb en de clunk vervang ik door een Walbro.

frame015upgradepartswalg.jpg



Eén van de koperen buisjes zal dienst doen als verluchtingsbuis, maar moet hiervoor in een soort S-vorm worden gebogen.

frame016ventilatiebuisr.jpg



Maar hoe plooi je nu netjes zo'n koperen buisje zonder dat het knikt? ...
De ene kant afsluiten met een propje en aan het andere einde een zelfgedraaid papieren trechtertje bevestigen en het buisje vervolgens...

frame017trechterjpg.jpg



... opvullen met zout en ook deze kant afsluiten met een propje.
Op deze manier is de buis niet meer hol, maar een schijnbaar volle staaf die probleemloos kan worden geplooid zonder te knikken.

frame018zoutvullenjpg.jpg



Als de propjes eruit gehaald zijn en het zout gerecycleert is voor op de frietjes heb ik een zo goed als knikvrije S-vormige ventilatiebuis.

frame019geplooideventil.jpg



Het volledige binnenwerk van de tank.

frame020binnenwerkjpg.jpg



Eens alles alles is uitgelijnd wordt de dop in de tankopening gespannen.

frame021gemonteerdetank.jpg


De clunk hapert nergens en kan alle hoeken en kanten van de tank bereiken.
 
Back
Top