Century Radikal G20

Das ook wat.
We hebben al heel wat helis gebouwd van Hirobo (7) JR(1) en Thunder Tiger(1) maar ik heb nog nooit een missend onderdeel gehad. Best wel slordig voor een merk als Century.
Hoop dat je snel weer verder kunt.

Verdikke Nick, da's ook plezant om zoiets tegen te komen.

Ik hoop dat je vlug je missing parts thuis hebt.

Droop

Hey Nick,

Missing parts is wel heel frustrerend wanneer je lekker aan het bouwen bent, hopelijk snel opgelost.

Als ik zo naar de benzinemotor kijk, dan is dit type beduidend kleiner dan het exemplaar in de Alouette toch? Hoeveel cc heeft deze?
En als we het toch over cijfers hebben, hoeveel vermogen levert deze?

Gr, Roy

@ Tiger2

Zelf heb ik ook reeds enkele heli's van Aziatische origine gebouwd en in geen enkele kit waren er missing parts, integendeel... meestal zit er te veel in. Het missing parts-verhaal is echt een ziekte die ik bij Vario en nu ook bij Century ondervind. Bij Vario is er geen probleem, daar deze door de Belgische invoerder "Heli-Tempel" binnen de week worden geleverd. Mijn Century is via een Duitse invoerder door "Heli-Tempel" geleverd. Hopelijk heeft die Duitse invoerder de missing parts in huis en worden ze gauw geleverd. Ik ben benieuwd en hou jullie hier zeker op de hoogte. By the way... die Duitse invoerder levert ook de Indyhelis Apache aan de prijzen die Indyhelis vermeld op hun site,... dus zonder een fortuin aan transport en douane en invoerkosten...

@ RBRCH

De Zenoah 20CC die de Radical aandrijft is inderdaad beduidend kleiner dan de 23cc in de Alouette. Kwa grootte kan je deze motor vergelijken met een uit de kluiten gewassen 15cc nitromotor.
Over vermogens kan ik je niks vertellen Roy... al die motortermen, cijferkes en afkortingen (Nm, KW, PK, Joule enz.) zeggen mij totaal niks. Ik zou kunnen opzoeken of navragen hoeveel het vermogen bedraagt, maar dan zou ik je een antwoord geven waar ik de inhoud zelf niet van snap... dus geef ik liever toe da'k daar niks van ken dan iets uit mijn nek te kletsen.
Motoren zijn voor mij het grootste noodzakelijke kwaad in een heli... vandaar da'k steeds kies voor benzinemotoren... je volgt het advies van de producent kwa type, je stopt het erin en verder heb je er geen omkijken meer naar. Die dingen doen het altijd, dit in tegenstelling tot een nitro waar de meeste dikwijls meer aan't prutsen zijn, dan hem draaiend te hebben... Mijn totaal gebrek aan theoretische kennis over motoren belet mij echter niet om benzinemotoren perfect ingelopen, afgesteld en draaiend te krijgen...

Heligroeten,

Nick

Laatst bewerkt:
De motoropbouw

De missing parts en de ontbrekende onderdelen om te trekstarter te kunnen monteren zijn besteld.
In afwachting van de levering wordt er verder geassembleerd...

De elektronische ontsteking, de carburator, de venturi, de ventilator en de windtunnel zijn samengesteld.
De ontbrekende koppelingsschoen wordt later gemonteerd.

frame044gemonteerdemoto.jpg

Montage van de voorste framehelft.

De onderdelen van de voorste framehelft en de elektronicatrays

frame045onderdelentrays.jpg

Gemonteerd ziet dit er zo uit...

frame046gemonteerdevoor.jpg

Samenstelling motor en frame.

De achterste en voorste framedelen en de motor kunnen samengebracht worden tot één geheel.

frame048framedelenenmot.jpg

De motor hangt in het skelet.

frame047achtersteframemz.jpg

Het skelet, het frame, de trays en de motor vormen netjes één robuust geheel.

frame049samengesteldfra.jpg

De montage is voorlopig daar later nog een lager en de koppelingsschoen moeten worden ingebouwd en heel de zaak nog moet worden uitgelijnd.

Thx Roy, maar nu zit ik een beetje klem door de missing parts...
Het frame wordt dus eventjes opzij gezet tot de missertjes er zijn.
Ondertussen zijn er twee opties: ofwel de staartboom en de staartrotoraandrijving + mekaniek ofwel de canopy...

Heligroeten en tot gauw met het vervolg van de bouw,

Nick

Ja Laurens, 'k zat just ook te denken da'k beter eerst die staart en staartrotor samen zou steken. In het geval er daar ook missing parts zouden zijn kan ik dan nog altijd aan de canopy voortdoen.

Heligroeten,

Nick

Ik ken 2 verveelden problemen in de bouw van een heli in verband met parts.

A: Missing parts
B: Parts die niet opstock zijn.

Maar dit was effe tussen door.

Voor de rest volg ik dit verslag ook weer, overal waar je mannen heen gaan volg ik ze dus ook weer hier.

Dit word een vette heli zeker met zo'n airbrush kap.

Ja Laurens, 'k zat just ook te denken da'k beter eerst die staart en staartrotor samen zou steken. In het geval er daar ook missing parts zouden zijn kan ik dan nog altijd aan de canopy voortdoen.

Heligroeten,

Nick
Moest ik in jouw plaats zijn Nick, dan zou ik zorgen dat Murphy niet meer bij m'n heli kan komen. Waar hij in de buurt is, slaat er van alles tegen.:evil:

Het begin ziet er in ieder geval al indrukwekkend uit hoor!

Droop

Missing parts

De missing parts zijn deze week geleverd.
Goeie service van Century Germany.
Er steekt zelfs meer in het doosje dan gevraagd. Vermoedelijk weten ze reeds dat de kans groot is dat er nog enkele onderdeeltjes te kort zouden kunnen zitten in de kit ???

frame052themissingparts.jpg

Nu is het te mooi weer om te bouwen en van Belga Control mogen RC-helis vliegen, dus...
time for a flight...

Heligroeten,

Nick

Samenstelling van de hoofdoverbrenging

Na een week heerlijk vliegplezier wordt er door de weergoden bepaald dat het opnieuw tijd is om verder te bouwen...

De onderdelen van de hoofdoverbrenging.

frame053onderdelentandw.jpg

De samengestelde hoofdoverbrenging.

frame054samengesteldeta.jpg

Inbouw van de rotorkop en de hoofdoverbrenging.

De in te bouwen samenstellingen.

frame055inbouwrotorkope.jpg

De ingebouwde rotorkop en overbrenging.

frame056ingebouwderotor.jpg

Nog enkele detailfoto's van de overbrenging.

frame057detailopnamerot.jpg

frame058detailopnamerot.jpg

Zoals reeds eerder verteld bouwt de Radikal behoorlijk makkelijk. Alles past netjes in mekaar. Doch 100% accuraat zijn de onderdelen NIET.
Op het aandrijfwiel voor de staartrotoraandrijving zit er slag!!! Evenals op de koppelingsklok !!!
Tot driemaal toe heb ik de mekaniek uit mekaar gehaald en opnieuw gemonteerd, maar de slag die op het staartrotoraandrijfwiel en op de koppelingsklok zit krijg ik er niet uit. De onderdelen zelf zijn correct, maar ik vrees dat het boorwerk niet is wat het zou moeten zijn...
Op RunRyder heb ik gelezen dat er nog Radikalbouwers zijn die dit hebben opgemerkt.
Sommigen beweren dat alles zich zet tijdens de eerste runs... We zullen zien, maar echt gerust ben ik er niet in. De Radikal is de vijfde benzine-aangedreven heli die ik bouw en nooit eerder stelden deze problemen zich. De vorige vier waren welliswaar Vario's...

Heligroeten,

Nick

Ziet er terug goed uit Nick.

Ik hoop dat de slag op sommige onderdelen niets teniet zal doen aan de vliegeigenschappen van de heli.

Droop

Hey Nick,

Dat dit soort problemen zich gaan zetten tijdens de eerste vlucht lijkt me ook sterk.
Je zegt dat de onderdelen zelf goed zijn? Kun je traceren welke bevestiginggaten bijvoorbeeld niet goed zijn door de zaak op te lijnen door een montagepunt ergens los te laten en te kijken of deze verplaatst t.o.v. bepaalde montagegaten?

Gr, Roy

Ik heb laatst bij een Vario Benzine mechaniek ook twee tandwielen gehad waar een wobbel in zat. Heeft best nog even geduurd voor ik een stel rechte te pakken kon krijgen.
Het waren de twee pignon tandwielen die de staartrotor aandrijven.
Het lijkt wel dat de gestoken kunststof tandwielen altijd zuiver zijn en dat de gegoten tandwielen niet altijd zuiver zijn.

Ik hoop dat je het zo kunt uitrichten dat de wobbel zo min mogelijk effect zal hebben.

-Ruud-

Back