Cazador Xebec 1750 - OcCre

Bedankt voor alle lofzang mannen. Ik waardeer het enorm. Ik ben inmiddels begonnen met het aanzetten van de blokken aan de ra van de grote mast. Ik weet wat ik allemaal moet doen, het is een herhaling van zetten zoals ik al eerder bij de fokkenmast gedaan heb. Daarmee weet ik ook gelijk hoeveel werk het is. :hammer:

@Pingu57 @Herby63 @Erik B @Baker @TIMBERWOLF @P Voogt @Stephan Kertész @janzwart @Matthias Noback @freekt @Avado @Mees Ippel @Ronk @pietsan (waarvan ik weet dat hij meeleest en geniet!) ;)
Allemaal super bedankt :beer:

Peter
 
Fokkenzeil getuigd en gereed

Hallo allemaal,

Een behoorlijke update vandaag met veel foto's, 24 stuks om precies te zijn. Het viel niet mee om alles wat ik gedaan heb goed op de foto te krijgen. Ik heb alle lopende tuigage van de Fokkenmast gereed. Het tuigen van dit zeil viel me echt niet mee. Sommige zaken heb ik wel 3x opnieuw moeten doen. Ook het vele uitzoekwerk hoe het getuigd moet worden, hebben me heel wat avonduurtjes werk gekost. Helaas in alle documentatie die ik heb, zijn de details vaag of niet bekend of een beetje benoemd. Met name de exacte positie waar bepaalde touwen belegd moeten worden en ook hoe dit werd gedaan. Uiteindelijk maak je dan keuzes wat logisch lijkt en hoe anderen dit hebben gedaan en uiteindelijk hoe dit op enkele museum modellen gedaan is. De antwoorden waren helaas heel divers en er zat geen echte constante in. Dit is te zien van andere bouwers die met name bij de tuigage van een Xebec dus aannames hebben gedaan.

Het rak
Het begint met het rak. Het rak is een "geleide systeem" dat de roede feitelijk langs de mast laat rollen. Het rak is opgebouwd uit zogeheten "klootjes", dit zijn de kralen en "sleetjes" de verticale houtjes. Zoals altijd begin ik met een tekening op de werkelijke schaal. Daarna maak ik het zoals op de tekening in diversen stappen. Oja, de sleetjes die bij de kit horen zijn van metaal en ook nog eens de verkeerde maat. Ik heb die dus niet gebruikt. Ieder sleetje is individueel met de hand gemaakt. Bouwers met freestafels kunnen dit sneller en makkelijker dan ik, maar ach, zo lukt het ook.

5b11c8581f85c12591d58959559e0d9f.jpg


ded0c75666806e5dd66d159918366c13.jpg


6539063b5980af7cd67ecae6c16808ef.jpg


cc057e825168ec6cac0e3553daa5fc6b.jpg


95fb22b2acfc10e364b0b0549889d7db.jpg


d53b3cb1a84cce874cc684851acc7ea1.jpg


3a5d35faf099e2efe776ffdeea0655f0.jpg


Het rak wordt uiteindelijk samengesteld met de gemaakte sleetjes en de klootjes van kralen (3mm) en aan de roede bevestigd. Het rak van de Fokkenmast is een eenvoudige versie. 3 horizontale rijen worden aan het uiteinde samengebonden tot één touw. Aan de ene kant van de roede wordt het touw om de roede gelegd en vastgemaakt. Het rak wordt om de mast geslagen en daarna met een kraal en lus (zie tweede foto) om de andere kant van de roede gelegd. Voor de grote mast ga ik deze kraal vervangen voor een blok. Uiteindelijk loopt het met een touw naar beneden waar ze via twee blokken aan de oog naast de mast wordt belegd. Op de volgende foto's is dat te zien.

3e20d65fc50be7ef67933ea3b7309d8b.jpg


605b5409675a008334a61a81bc552e0d.jpg


Een boel losse eindjes krijg je vervolgens....

4246aa59e950c8cb5c5ca4eff94241ae.jpg


De donkere touwen is de takel van het rak. Soms bij andere schepen zijn het er twee. Een op en neerhaler. Bij dit schip is er maar 1 raktakel. Vaak worden deze weggelaten op een modelschip, maar ik heb besloten ze toch te maken. Iedere mast krijgt er dus 1. De overige twee takels zijn voor het laten kantelen van de roede. De loopt door de masttop heen over een schijf. Aan de onderzijde van de roede is dit touw met een pin vastgemaakt. Aan de bovenzijde van de roede is deze als een lus om de roede gelegd.

836a63173f79a9da20dcf3784219a7a9.jpg


c2de7248e4b37291bd7a80772e073304.jpg


954e09f2842a752a1958aae3647de990.jpg


Nu het rak bevestigd is een kleine tussenstap en heb ik de vlaggenmast gemaakt die op de Grote mast geplaatst is. De mast is 2mm in diameter en zit met twee beugels bevestigd aan de top van de grote mast.

62c0396f515817e7a80d58edc9021007.jpg


Een overzicht van het zeil met alle tuigage aangebracht.....

4901b7c02426b6824832a86fccdb2cdc.jpg


9a1e9f869693afe13b8cece53eb95dd7.jpg


detailfoto's van het beleggen van alle touwen. Sommige blokken worden met een haak aan een ring vastgemaakt. Dit is gedaan bij alle takels die zich naast de mast bevinden.

ae9a9b5f5a6807797c1066dd65ed2a97.jpg


598bd85acd53e10f7ac5177fd7205286.jpg


537e026a80e67458548ea8841c9d7f57.jpg


29f1c29af23b77e5ece541ed6b8d0bbc.jpg


f0f77a429d9b047bb64ee0831df587e5.jpg


bc1252ff3075e01d24e7f42325f3c36d.jpg


57eb6b19d3a2e7a3d28d61ecfcc7ee47.jpg


4f6ab54e919edf81d3534ee8614b4339.jpg


En dat was het dan al weer voor deze update. Ik weet het, soms zie ik door al die touwen het bos niet meer. Het grootzeil zal eenzelfde hoeveelheid tuigage met zich mee brengen.
Alleen het tuigen van de Fokkenmast heeft me schat ik ongeveer meer dan 40uur aan werk / tijd in beslaggenomen. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een flinke klus is en eenzelfde staat me te wachten voor de tuigage van het grootzeil.
Dit zeil moet eerst verder afgemaakt worden. Ik hoop dat jullie deze update weer waarderen. Vanaf nu gaan we beginnen aan het grootzeil...

Tot de volgende update en fijn weekend.

groet,
Peter
topwerk:worship::thumbsup::yes:
 
Fokkenzeil getuigd en gereed

Hallo allemaal,

Een behoorlijke update vandaag met veel foto's, 24 stuks om precies te zijn. Het viel niet mee om alles wat ik gedaan heb goed op de foto te krijgen. Ik heb alle lopende tuigage van de Fokkenmast gereed. Het tuigen van dit zeil viel me echt niet mee. Sommige zaken heb ik wel 3x opnieuw moeten doen. Ook het vele uitzoekwerk hoe het getuigd moet worden, hebben me heel wat avonduurtjes werk gekost. Helaas in alle documentatie die ik heb, zijn de details vaag of niet bekend of een beetje benoemd. Met name de exacte positie waar bepaalde touwen belegd moeten worden en ook hoe dit werd gedaan. Uiteindelijk maak je dan keuzes wat logisch lijkt en hoe anderen dit hebben gedaan en uiteindelijk hoe dit op enkele museum modellen gedaan is. De antwoorden waren helaas heel divers en er zat geen echte constante in. Dit is te zien van andere bouwers die met name bij de tuigage van een Xebec dus aannames hebben gedaan.

Het rak
Het begint met het rak. Het rak is een "geleide systeem" dat de roede feitelijk langs de mast laat rollen. Het rak is opgebouwd uit zogeheten "klootjes", dit zijn de kralen en "sleetjes" de verticale houtjes. Zoals altijd begin ik met een tekening op de werkelijke schaal. Daarna maak ik het zoals op de tekening in diversen stappen. Oja, de sleetjes die bij de kit horen zijn van metaal en ook nog eens de verkeerde maat. Ik heb die dus niet gebruikt. Ieder sleetje is individueel met de hand gemaakt. Bouwers met freestafels kunnen dit sneller en makkelijker dan ik, maar ach, zo lukt het ook.

5b11c8581f85c12591d58959559e0d9f.jpg


ded0c75666806e5dd66d159918366c13.jpg


6539063b5980af7cd67ecae6c16808ef.jpg


cc057e825168ec6cac0e3553daa5fc6b.jpg


95fb22b2acfc10e364b0b0549889d7db.jpg


d53b3cb1a84cce874cc684851acc7ea1.jpg


3a5d35faf099e2efe776ffdeea0655f0.jpg


Het rak wordt uiteindelijk samengesteld met de gemaakte sleetjes en de klootjes van kralen (3mm) en aan de roede bevestigd. Het rak van de Fokkenmast is een eenvoudige versie. 3 horizontale rijen worden aan het uiteinde samengebonden tot één touw. Aan de ene kant van de roede wordt het touw om de roede gelegd en vastgemaakt. Het rak wordt om de mast geslagen en daarna met een kraal en lus (zie tweede foto) om de andere kant van de roede gelegd. Voor de grote mast ga ik deze kraal vervangen voor een blok. Uiteindelijk loopt het met een touw naar beneden waar ze via twee blokken aan de oog naast de mast wordt belegd. Op de volgende foto's is dat te zien.

3e20d65fc50be7ef67933ea3b7309d8b.jpg


605b5409675a008334a61a81bc552e0d.jpg


Een boel losse eindjes krijg je vervolgens....

4246aa59e950c8cb5c5ca4eff94241ae.jpg


De donkere touwen is de takel van het rak. Soms bij andere schepen zijn het er twee. Een op en neerhaler. Bij dit schip is er maar 1 raktakel. Vaak worden deze weggelaten op een modelschip, maar ik heb besloten ze toch te maken. Iedere mast krijgt er dus 1. De overige twee takels zijn voor het laten kantelen van de roede. De loopt door de masttop heen over een schijf. Aan de onderzijde van de roede is dit touw met een pin vastgemaakt. Aan de bovenzijde van de roede is deze als een lus om de roede gelegd.

836a63173f79a9da20dcf3784219a7a9.jpg


c2de7248e4b37291bd7a80772e073304.jpg


954e09f2842a752a1958aae3647de990.jpg


Nu het rak bevestigd is een kleine tussenstap en heb ik de vlaggenmast gemaakt die op de Grote mast geplaatst is. De mast is 2mm in diameter en zit met twee beugels bevestigd aan de top van de grote mast.

62c0396f515817e7a80d58edc9021007.jpg


Een overzicht van het zeil met alle tuigage aangebracht.....

4901b7c02426b6824832a86fccdb2cdc.jpg


9a1e9f869693afe13b8cece53eb95dd7.jpg


detailfoto's van het beleggen van alle touwen. Sommige blokken worden met een haak aan een ring vastgemaakt. Dit is gedaan bij alle takels die zich naast de mast bevinden.

ae9a9b5f5a6807797c1066dd65ed2a97.jpg


598bd85acd53e10f7ac5177fd7205286.jpg


537e026a80e67458548ea8841c9d7f57.jpg


29f1c29af23b77e5ece541ed6b8d0bbc.jpg


f0f77a429d9b047bb64ee0831df587e5.jpg


bc1252ff3075e01d24e7f42325f3c36d.jpg


57eb6b19d3a2e7a3d28d61ecfcc7ee47.jpg


4f6ab54e919edf81d3534ee8614b4339.jpg


En dat was het dan al weer voor deze update. Ik weet het, soms zie ik door al die touwen het bos niet meer. Het grootzeil zal eenzelfde hoeveelheid tuigage met zich mee brengen.
Alleen het tuigen van de Fokkenmast heeft me schat ik ongeveer meer dan 40uur aan werk / tijd in beslaggenomen. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een flinke klus is en eenzelfde staat me te wachten voor de tuigage van het grootzeil.
Dit zeil moet eerst verder afgemaakt worden. Ik hoop dat jullie deze update weer waarderen. Vanaf nu gaan we beginnen aan het grootzeil...

Tot de volgende update en fijn weekend.

groet,
Peter
Het zeil staat er prachtig bij, Peter. Ook het tuigage is indrukwekkend. Moest soms even 2x lezen en kijken hoe alles liep, maar dan komt dat de logica ook boven. Het is net als bij mijn BN, stap voor stap opbouwen en dan wordt het een samenhangend geheel zonder overbodige eindjes.
Gr. Peter
 
Het zeil staat er prachtig bij, Peter. Ook het tuigage is indrukwekkend. Moest soms even 2x lezen en kijken hoe alles liep, maar dan komt dat de logica ook boven. Het is net als bij mijn BN, stap voor stap opbouwen en dan wordt het een samenhangend geheel zonder overbodige eindjes.
Gr. Peter

hoi Peter,

ja ik zou meer uitleg kunnen geven om ieder stukje van de tuigage helemaal uit te lichtten. Ik zal dat voor het grootzeil wel doen. Die tuigage is exact hetzelfde. Dan hoef je niet zo te puzzelen. bedankt voor de tip! :)

Ook hier ff bijgelezen, mooi hoor zeker voor iemand die “niet zo bekwaam is” in de tuigage :p:D

Dat klopt, maar ik ben wel een snelle leerling…:p
 
Hallo allemaal,

Nadat het Fokkenzeil geplaatst is ben ik begonnen aan het Grootzeil. Hieraan moet het lijkentouw gezet worden en alle reeflijnen. Terwijl ik dat aan het doen ben, ben ik daarnaast voor de afwisseling ook bezig met de voorbereidingen om het zeil aan de roede te kunnen plaatsen. Naast al dat naald en draad werk, is het fijn om ook even met hout te werken.
Het takelen gebeurd aan de hand van een tweetal grote blokken die boven elkaar worden geplaatst. Zoals eerder met de Fokkenmast. Het is een herhaling van zetten.
Deze blokken zijn iets groter dan die van de Fokkenmast omdat de mast, roede en zeil ook groter zijn. Een grotere last, grotere blokken.

Het proces is exact hetzelfde als ik bij de Fokkenmast gedaan heb, ik laat de stappen nog eens zien met wat extra's zodat jullie zien hoe groot / klein het is.
Alle onderdeeltjes zijn met de hand vervaardigd uit notenhout.

Zoals altijd begin ik met een tekening op ware grootte....

89e36dd7e78df014db18814eebaf4a77.jpg


Hierna maak ik alle losse onderdeeltjes op maat zodat ik ze kan samenstellen. Ik gebruik even een paar foto's van de onderdelen van de Fokkenmast. Zoals gezegd, het proces is hetzelfde.

16da14db268c43cfd31208092f222ab3.jpg


11a634e49ecfd4960f69b8c5fd58330f.jpg


5f743387c18d10a4193d08c38a51524d.jpg


Hierna maak ik de "oren" het zijn feitelijk grote kikkers waaraan de touwen vastgemaakt worden en de touwrollen aan gehangen worden.
Ik laat het stap voor stap zien hoe ik ze maak.

3ebe72dce8c620720486e731adaaf803.jpg


d5067572fad22a655bfe614bd256c4cc.jpg


445626d9938d7cc6ff71c2b7a7255db8.jpg


721facbc697ceb4e48b58665dff2d095.jpg


3934e46e27b6c84ba57f2de82d250bde.jpg


27dd329d66c2281bb4ba809b060a5d06.jpg


eaaec11b2e2a046182b1861fedc3c70e.jpg


e8d7488f19e09660f41e549f8e22ec89.jpg


Hierna het bovenste blok met hetzelfde proces, dus die foto's laat ik achterwege en ik laat het eindresultaat zien met een voor aanzicht en zij aanzicht. Hierna wordt het zwart gemaakt met Oost-Indische inkt en nadat het gedroogd is wordt het in de Danish oil gezet als afwerking.
De blokken hebben schijven van 7mm diameter en 4mm diameter. Deze maak ik met de hand vanaf 8mm diameter.

497ef8597d361872c67fd2fd8d8e1304.jpg


0f69ea9d4903c211ed8112c9944f7455.jpg


57f05a4cb9769f706d88910d422f57d3.jpg


c633ecd9f333972aadeedb6b295445fa.jpg


7dddb15d158b2865b4e0a6e79711a37f.jpg


Twee mini projectjes wederom afgerond. Nadat het grootzeil helemaal gereed is kan ik het zeil met de roede plaatsen op het schip.

Tot de volgende update, fijne avond.
Peter
 
Vakwerk weer Peter, vooral die kleine schijven in de blokken...:thumbsup:

Dank Piet. Die schijven waren een uitdaging. Met een dikte van 0,8mm breekt het in je vingers als je niet oppast. Ik kreeg ze maar net gezaagd. Ik heb bewust een grote diameter genomen omdat het notenhout snel afbreekt rondom de randjes.
Om die reden had ik voldoende "vlees" om weg te snijden en nette ronde schijfjes als resultaat te krijgen. Het houdt me van de straat. :rolleyes:

Ik had ook de makkelijke route kunnen kiezen en i.p.v. mooie sleuven met schijven te maken en simpelweg een paar gaten te boren in de blokken.
Beetje de grens verleggen kan geen kwaad en ik wilde zien of ik het zo kon maken op deze schaal. Dat laatste bleek bijna onmogelijk......:eek:
 
Beetje de grens verleggen kan geen kwaad en ik wilde zien of ik het zo kon maken op deze schaal. Dat laatste bleek bijna onmogelijk.....
Dat is nooit verkeerd, Peter. Het houdt je scherp, verlegt de drempel en haalt je soms uit je comfort-zone. Dat is bijna ‘recht evenredig’ met het werken in een bepaalde schaal. In een kleinere schaal zijn de details kleiner, maar die moet je dan niet in macro op een foto weer gaan geven. ;) In een grote schaal kan je meer details aanbrengen. Maar die zijn ook weer gebonden aan je vaardigheden. Elke schaal heeft gewoon zijn uitdagingen en beperkingen.
Het is mooi dat je op jou foto’s de snijplaat met zijn vakjes ziet en verschillende voorwerpen. Dan wordt de schaal verhouding goed zichtbaar.
En wordt mijn waardering groter voor wat je voor elkaar krijgt.
Gr. Peter
 
Dat is nooit verkeerd, Peter. Het houdt je scherp, verlegt de drempel en haalt je soms uit je comfort-zone. Dat is bijna ‘recht evenredig’ met het werken in een bepaalde schaal. In een kleinere schaal zijn de details kleiner, maar die moet je dan niet in macro op een foto weer gaan geven. ;) In een grote schaal kan je meer details aanbrengen. Maar die zijn ook weer gebonden aan je vaardigheden. Elke schaal heeft gewoon zijn uitdagingen en beperkingen.
Het is mooi dat je op jou foto’s de snijplaat met zijn vakjes ziet en verschillende voorwerpen. Dan wordt de schaal verhouding goed zichtbaar.
En wordt mijn waardering groter voor wat je voor elkaar krijgt.
Gr. Peter

Bedankt voor je mooie woorden Peter. Ja mijn snijmatten verklappen altijd iets van schaalgrootte doordat die vakjes altijd 1cm bij 1cm zijn. Soms plaats ik bewust op de foto een bekend voorwerp erbij zoals een tekenpotlood.

Dit zijn weer prachtige blokken geworden Peter, en dat het bijna onmogelijk was geloof ik graag:):)

Bedankt Peter, opgeven doen we niet hoor, maar het is niet gemakkelijk en dat roep ik geheel op mijzelf af om alles maar te willen veranderen en scratchen. :D

Dit weekend weer het e.e.a. kunnen werken aan het grootzeil. Ik zal straks mijn verslag updaten als ik al mijn foto's heb bewerkt. To be continued...

Peter
 
Grootzeil en het rak

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend het e.e.a. aan het schip kunnen doen. Zo heb ik het lijkentouw volledig aan het grootzeil gezet, is het zeil aan de ra gezet, heb ik het rak gemaakt met de bijhorende takel en heb ik de grote blokken om de grootra te kunnen hijssen opgehangen. Om dit alles te kunnen doen heb ik heel wat blokken moeten aanzetten aan de ra.
Ik neem jullie mee in het proces van het grootzeil en het aanzetten van het lijkentouw. Het touw is 0,6mm dik of dun te zeggen. Met de dunste naald die ik kan vinden steek ik door een van de 3 strengen en daarna door het zeildoek. Ik gebruik heel dun draad om het touw vast te zetten. Uiteindelijk trek ik het draad strak aan en daarmee zit het touw goed tegen het zeildoek. Je ziet aan de buitenkant van het lijkentouw dus geen steekjes en dat vind ik persoonlijk erg mooi.

1ff7d139cddb47e7176f508ed51ae37e.jpg


738444e65f44a8e5a80f51ca4e61a4ab.jpg


fb854103ce594cd6ad12a65e70fac623.jpg


9da7f06b2ca3ac83e04c77c2c4cf24d3.jpg


Hierna ben ik begonnen met de voorbereidingen van de reeflijnen. Ik kan niet met een naald door het doek steken omdat het doek te dik is op de plekken waar de reeflijnen moeten komen. Om toch de reeflijnen door het doek te kunnen steken, gebruik ik een grotere naald en een klein hamertje om de naald door het doek te tikken. Veel kracht is niet nodig omdat de naald erg scherp is. Daarna draai ik het zeildoek 180 graden om zodat de kop van de naald naar onderen wijst en duw ik de naald op mijn snijmat volledig door het doek heen.
Uiteindelijk levert dat een boel gaatjes op om de reeflijnen door te halen en aan het doek te knopen.

07f2ca1587a86feec115cdbfb12b81a5.jpg


8ed78eacdedf32b4319b437b13819b03.jpg


Ik heb de reeflijnen aangezet en uiteindelijk het doek aan de ra gezet. Ik heb een behoorlijk aantal blokken aan de ra gezet en daarna heb ik het zeildoek de gewenste bolling gegeven...

41606da881da9664eae6bfe6501f9f33.jpg


Nu het grootzeil gereed is, kan ik verder om de grote blokken af te ronden en rak te maken.
Voor het blok heb ik de touwen gemaakt die het blok verankert aan het dek. Door de last die dit blok draagt, is het touw versterkt door het te omwikkelen met draad. Aan het einde zijn haken aangebracht die aan twee ringen, die op het dek zijn aangebracht wordt bevestigd.

a84c134c3807adc328355afc98407d80.jpg


4fce31fe37a5d63605a77582902bd6d9.jpg


Ook de touwen van het bovenste blok zijn aangebracht en lopen door de onderste twee schijven in het masthoofd. Aan het einde van deze touwen is een pen bevestigd die nodig is om de ra te dragen.

f85ba293e3b7705ef939199db2c28d9e.jpg


De volgende foto toont een zijaanzicht van dezelfde blokken. Aan de linkerkant van de mast worden de twee grote blokken getoond. Tussen de blokken is nog een enkelschijfsblok nodig die enerzijds meehelpt in de lastverdeling en anderzijds nodig is voor het aantal schijven waarover de touwen lopen. Het bovenblok heeft er minder dan het onderblok. Ook is duidelijk te zien dat de touwen van het onderblok niet alleen over de schijven door het blok lopen, maar ook aan de bovenkant van dit blok. In het blok zijn hele kleine gaatjes gemaakt van 0,6mm groot.
Aan de rechterkant van de mast is de raktakel aangebracht. Deze bestaat uit twee blokken (1x vioolblok boven en 1x enkelschijfsblok onder). Deze is met een haak aan een van de ringen onder aan de mastvoet vastgemaakt. Het uiteinde van het touw wordt opgeschoten aan een van de kikkers op de mast.

ca5098fceab485f73d6fe08829374845.jpg


De bovenkant van het rak bestaat uit sleetjes en klootjes. De klootjes zijn kleine kraaltjes van 3mm. Anders dan bij de Fokkenmast, bestaat ditmaat het rak uit 4 strengen en worden deze aan beide kanten samengebonden tot een enkele streng. Aan de bovenkant van de ra wordt de uiteinde om de ra gelegd. Het andere uiteinde wordt ook om de ra geslagen maar loopt 2x door een dubbelschijfsblok en uiteindelijk naar beneden naar de mastvoet.

6985fc1e4ae771f86d0ae2beb1795264.jpg


de7f76a692ef385392d1da4a68d7cbbe.jpg


Uiteindelijk heb ik de touweindes van de grote blokken netjes opgeschoten en aan de "oren" van het onderste blok gehangen.

f14445d3e3aa2c9d47b5f5b4ff630a69.jpg



Tot zo ver deze update. Er zitten heel wat verloren uurtjes in het getoonde werk en het is lastig om alle stappen echt goed in beeld te krijgen. Veel van de zaken zoals het omwikkelen van touwen, maken van alle blokken, aanbrengen van deze blokken aan de ra etc heb ik niet op de foto gezet maar zijn wel gedaan. Ik heb nog heel wat touwen te spannen die het grootzeil bedienen. Met andere woorden, er gaat nog wel wat werk in dit schip zitten voor de komende dagen / weken. Dit is voor een volgende update want tussendoor gaat ook mijn vakantie beginnen en trek ik er met mijn gezin eventjes op uit.

Tot later en fijne avond!
Peter
 
Back
Top