TIMBERWOLF
Forum veteraan
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
topwerkFokkenzeil getuigd en gereed
Hallo allemaal,
Een behoorlijke update vandaag met veel foto's, 24 stuks om precies te zijn. Het viel niet mee om alles wat ik gedaan heb goed op de foto te krijgen. Ik heb alle lopende tuigage van de Fokkenmast gereed. Het tuigen van dit zeil viel me echt niet mee. Sommige zaken heb ik wel 3x opnieuw moeten doen. Ook het vele uitzoekwerk hoe het getuigd moet worden, hebben me heel wat avonduurtjes werk gekost. Helaas in alle documentatie die ik heb, zijn de details vaag of niet bekend of een beetje benoemd. Met name de exacte positie waar bepaalde touwen belegd moeten worden en ook hoe dit werd gedaan. Uiteindelijk maak je dan keuzes wat logisch lijkt en hoe anderen dit hebben gedaan en uiteindelijk hoe dit op enkele museum modellen gedaan is. De antwoorden waren helaas heel divers en er zat geen echte constante in. Dit is te zien van andere bouwers die met name bij de tuigage van een Xebec dus aannames hebben gedaan.
Het rak
Het begint met het rak. Het rak is een "geleide systeem" dat de roede feitelijk langs de mast laat rollen. Het rak is opgebouwd uit zogeheten "klootjes", dit zijn de kralen en "sleetjes" de verticale houtjes. Zoals altijd begin ik met een tekening op de werkelijke schaal. Daarna maak ik het zoals op de tekening in diversen stappen. Oja, de sleetjes die bij de kit horen zijn van metaal en ook nog eens de verkeerde maat. Ik heb die dus niet gebruikt. Ieder sleetje is individueel met de hand gemaakt. Bouwers met freestafels kunnen dit sneller en makkelijker dan ik, maar ach, zo lukt het ook.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Het rak wordt uiteindelijk samengesteld met de gemaakte sleetjes en de klootjes van kralen (3mm) en aan de roede bevestigd. Het rak van de Fokkenmast is een eenvoudige versie. 3 horizontale rijen worden aan het uiteinde samengebonden tot één touw. Aan de ene kant van de roede wordt het touw om de roede gelegd en vastgemaakt. Het rak wordt om de mast geslagen en daarna met een kraal en lus (zie tweede foto) om de andere kant van de roede gelegd. Voor de grote mast ga ik deze kraal vervangen voor een blok. Uiteindelijk loopt het met een touw naar beneden waar ze via twee blokken aan de oog naast de mast wordt belegd. Op de volgende foto's is dat te zien.
![]()
![]()
Een boel losse eindjes krijg je vervolgens....
![]()
De donkere touwen is de takel van het rak. Soms bij andere schepen zijn het er twee. Een op en neerhaler. Bij dit schip is er maar 1 raktakel. Vaak worden deze weggelaten op een modelschip, maar ik heb besloten ze toch te maken. Iedere mast krijgt er dus 1. De overige twee takels zijn voor het laten kantelen van de roede. De loopt door de masttop heen over een schijf. Aan de onderzijde van de roede is dit touw met een pin vastgemaakt. Aan de bovenzijde van de roede is deze als een lus om de roede gelegd.
![]()
![]()
![]()
Nu het rak bevestigd is een kleine tussenstap en heb ik de vlaggenmast gemaakt die op de Grote mast geplaatst is. De mast is 2mm in diameter en zit met twee beugels bevestigd aan de top van de grote mast.
![]()
Een overzicht van het zeil met alle tuigage aangebracht.....
![]()
![]()
detailfoto's van het beleggen van alle touwen. Sommige blokken worden met een haak aan een ring vastgemaakt. Dit is gedaan bij alle takels die zich naast de mast bevinden.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En dat was het dan al weer voor deze update. Ik weet het, soms zie ik door al die touwen het bos niet meer. Het grootzeil zal eenzelfde hoeveelheid tuigage met zich mee brengen.
Alleen het tuigen van de Fokkenmast heeft me schat ik ongeveer meer dan 40uur aan werk / tijd in beslaggenomen. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een flinke klus is en eenzelfde staat me te wachten voor de tuigage van het grootzeil.
Dit zeil moet eerst verder afgemaakt worden. Ik hoop dat jullie deze update weer waarderen. Vanaf nu gaan we beginnen aan het grootzeil...
Tot de volgende update en fijn weekend.
groet,
Peter
Het zeil staat er prachtig bij, Peter. Ook het tuigage is indrukwekkend. Moest soms even 2x lezen en kijken hoe alles liep, maar dan komt dat de logica ook boven. Het is net als bij mijn BN, stap voor stap opbouwen en dan wordt het een samenhangend geheel zonder overbodige eindjes.Fokkenzeil getuigd en gereed
Hallo allemaal,
Een behoorlijke update vandaag met veel foto's, 24 stuks om precies te zijn. Het viel niet mee om alles wat ik gedaan heb goed op de foto te krijgen. Ik heb alle lopende tuigage van de Fokkenmast gereed. Het tuigen van dit zeil viel me echt niet mee. Sommige zaken heb ik wel 3x opnieuw moeten doen. Ook het vele uitzoekwerk hoe het getuigd moet worden, hebben me heel wat avonduurtjes werk gekost. Helaas in alle documentatie die ik heb, zijn de details vaag of niet bekend of een beetje benoemd. Met name de exacte positie waar bepaalde touwen belegd moeten worden en ook hoe dit werd gedaan. Uiteindelijk maak je dan keuzes wat logisch lijkt en hoe anderen dit hebben gedaan en uiteindelijk hoe dit op enkele museum modellen gedaan is. De antwoorden waren helaas heel divers en er zat geen echte constante in. Dit is te zien van andere bouwers die met name bij de tuigage van een Xebec dus aannames hebben gedaan.
Het rak
Het begint met het rak. Het rak is een "geleide systeem" dat de roede feitelijk langs de mast laat rollen. Het rak is opgebouwd uit zogeheten "klootjes", dit zijn de kralen en "sleetjes" de verticale houtjes. Zoals altijd begin ik met een tekening op de werkelijke schaal. Daarna maak ik het zoals op de tekening in diversen stappen. Oja, de sleetjes die bij de kit horen zijn van metaal en ook nog eens de verkeerde maat. Ik heb die dus niet gebruikt. Ieder sleetje is individueel met de hand gemaakt. Bouwers met freestafels kunnen dit sneller en makkelijker dan ik, maar ach, zo lukt het ook.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Het rak wordt uiteindelijk samengesteld met de gemaakte sleetjes en de klootjes van kralen (3mm) en aan de roede bevestigd. Het rak van de Fokkenmast is een eenvoudige versie. 3 horizontale rijen worden aan het uiteinde samengebonden tot één touw. Aan de ene kant van de roede wordt het touw om de roede gelegd en vastgemaakt. Het rak wordt om de mast geslagen en daarna met een kraal en lus (zie tweede foto) om de andere kant van de roede gelegd. Voor de grote mast ga ik deze kraal vervangen voor een blok. Uiteindelijk loopt het met een touw naar beneden waar ze via twee blokken aan de oog naast de mast wordt belegd. Op de volgende foto's is dat te zien.
![]()
![]()
Een boel losse eindjes krijg je vervolgens....
![]()
De donkere touwen is de takel van het rak. Soms bij andere schepen zijn het er twee. Een op en neerhaler. Bij dit schip is er maar 1 raktakel. Vaak worden deze weggelaten op een modelschip, maar ik heb besloten ze toch te maken. Iedere mast krijgt er dus 1. De overige twee takels zijn voor het laten kantelen van de roede. De loopt door de masttop heen over een schijf. Aan de onderzijde van de roede is dit touw met een pin vastgemaakt. Aan de bovenzijde van de roede is deze als een lus om de roede gelegd.
![]()
![]()
![]()
Nu het rak bevestigd is een kleine tussenstap en heb ik de vlaggenmast gemaakt die op de Grote mast geplaatst is. De mast is 2mm in diameter en zit met twee beugels bevestigd aan de top van de grote mast.
![]()
Een overzicht van het zeil met alle tuigage aangebracht.....
![]()
![]()
detailfoto's van het beleggen van alle touwen. Sommige blokken worden met een haak aan een ring vastgemaakt. Dit is gedaan bij alle takels die zich naast de mast bevinden.
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
En dat was het dan al weer voor deze update. Ik weet het, soms zie ik door al die touwen het bos niet meer. Het grootzeil zal eenzelfde hoeveelheid tuigage met zich mee brengen.
Alleen het tuigen van de Fokkenmast heeft me schat ik ongeveer meer dan 40uur aan werk / tijd in beslaggenomen. Ik kan niet anders zeggen dan dat het een flinke klus is en eenzelfde staat me te wachten voor de tuigage van het grootzeil.
Dit zeil moet eerst verder afgemaakt worden. Ik hoop dat jullie deze update weer waarderen. Vanaf nu gaan we beginnen aan het grootzeil...
Tot de volgende update en fijn weekend.
groet,
Peter
Het zeil staat er prachtig bij, Peter. Ook het tuigage is indrukwekkend. Moest soms even 2x lezen en kijken hoe alles liep, maar dan komt dat de logica ook boven. Het is net als bij mijn BN, stap voor stap opbouwen en dan wordt het een samenhangend geheel zonder overbodige eindjes.
Gr. Peter
Ook hier ff bijgelezen, mooi hoor zeker voor iemand die “niet zo bekwaam is” in de tuigage![]()
Vakwerk weer Peter, vooral die kleine schijven in de blokken...![]()
Dat is nooit verkeerd, Peter. Het houdt je scherp, verlegt de drempel en haalt je soms uit je comfort-zone. Dat is bijna ‘recht evenredig’ met het werken in een bepaalde schaal. In een kleinere schaal zijn de details kleiner, maar die moet je dan niet in macro op een foto weer gaan geven.Beetje de grens verleggen kan geen kwaad en ik wilde zien of ik het zo kon maken op deze schaal. Dat laatste bleek bijna onmogelijk.....
Dat is nooit verkeerd, Peter. Het houdt je scherp, verlegt de drempel en haalt je soms uit je comfort-zone. Dat is bijna ‘recht evenredig’ met het werken in een bepaalde schaal. In een kleinere schaal zijn de details kleiner, maar die moet je dan niet in macro op een foto weer gaan geven.In een grote schaal kan je meer details aanbrengen. Maar die zijn ook weer gebonden aan je vaardigheden. Elke schaal heeft gewoon zijn uitdagingen en beperkingen.
Het is mooi dat je op jou foto’s de snijplaat met zijn vakjes ziet en verschillende voorwerpen. Dan wordt de schaal verhouding goed zichtbaar.
En wordt mijn waardering groter voor wat je voor elkaar krijgt.
Gr. Peter
Dit zijn weer prachtige blokken geworden Peter, en dat het bijna onmogelijk was geloof ik graag![]()