Cazador Xebec 1750 - OcCre

Nou, nou Peter wat maak je er wat moois van zeg, GEWELDIG en een genot om te volgen :wave
Hoe heb je die mooie bolling in het zeil gekregen ???
In elk geval een fijne vakantie voor jou en je gezin :koud:
 
Hoi Peter, prachtig werk weer, wat je ons voorschotelt :thumbsup: en alhoewel je niet direct laat weten wanneer, wens ik je alvast veel plezier en een fijne vakantie :)
 
Nou, nou Peter wat maak je er wat moois van zeg, GEWELDIG en een genot om te volgen :wave
Hoe heb je die mooie bolling in het zeil gekregen ???
In elk geval een fijne vakantie voor jou en je gezin :koud:

De bolling in het zeil komt doordat ik het doek ingesmeerd heb met gekookte aardappelzetmeel en ‘s nachts met wat gewicht erop heb laten drogen. Je kan hetzelfde bereiken met het insmeren met verdunde houtlijm.
Bedankt Koos voor je reactie, ik ga even genieten met mijn gezin.


Hoi Peter, prachtig werk weer, wat je ons voorschotelt :thumbsup: en alhoewel je niet direct laat weten wanneer, wens ik je alvast veel plezier en een fijne vakantie :)

bedankt Piet, altijd fijn om een reactie van je te ontvangen. Mijn vakantie begint eind deze week en ik hoop dan het grootzeil volledig te hebben afgehangen en gespannen. Ik zal moeten doorwerken tot in de kleine uurtjes….
We spreken echt nog even af, ik laat het je weten!

Te gek allemaal!
Hoi Matthias. Jij ontwerpt tegenwoordig je eigen bouwdozen, dat is pas echt te gek! ;)
Leuk dat je even reageerde!

groet,
Peter
 
Grootzeil en het rak

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend het e.e.a. aan het schip kunnen doen. Zo heb ik het lijkentouw volledig aan het grootzeil gezet, is het zeil aan de ra gezet, heb ik het rak gemaakt met de bijhorende takel en heb ik de grote blokken om de grootra te kunnen hijssen opgehangen. Om dit alles te kunnen doen heb ik heel wat blokken moeten aanzetten aan de ra.
Ik neem jullie mee in het proces van het grootzeil en het aanzetten van het lijkentouw. Het touw is 0,6mm dik of dun te zeggen. Met de dunste naald die ik kan vinden steek ik door een van de 3 strengen en daarna door het zeildoek. Ik gebruik heel dun draad om het touw vast te zetten. Uiteindelijk trek ik het draad strak aan en daarmee zit het touw goed tegen het zeildoek. Je ziet aan de buitenkant van het lijkentouw dus geen steekjes en dat vind ik persoonlijk erg mooi.

1ff7d139cddb47e7176f508ed51ae37e.jpg


738444e65f44a8e5a80f51ca4e61a4ab.jpg


fb854103ce594cd6ad12a65e70fac623.jpg


9da7f06b2ca3ac83e04c77c2c4cf24d3.jpg


Hierna ben ik begonnen met de voorbereidingen van de reeflijnen. Ik kan niet met een naald door het doek steken omdat het doek te dik is op de plekken waar de reeflijnen moeten komen. Om toch de reeflijnen door het doek te kunnen steken, gebruik ik een grotere naald en een klein hamertje om de naald door het doek te tikken. Veel kracht is niet nodig omdat de naald erg scherp is. Daarna draai ik het zeildoek 180 graden om zodat de kop van de naald naar onderen wijst en duw ik de naald op mijn snijmat volledig door het doek heen.
Uiteindelijk levert dat een boel gaatjes op om de reeflijnen door te halen en aan het doek te knopen.

07f2ca1587a86feec115cdbfb12b81a5.jpg


8ed78eacdedf32b4319b437b13819b03.jpg


Ik heb de reeflijnen aangezet en uiteindelijk het doek aan de ra gezet. Ik heb een behoorlijk aantal blokken aan de ra gezet en daarna heb ik het zeildoek de gewenste bolling gegeven...

41606da881da9664eae6bfe6501f9f33.jpg


Nu het grootzeil gereed is, kan ik verder om de grote blokken af te ronden en rak te maken.
Voor het blok heb ik de touwen gemaakt die het blok verankert aan het dek. Door de last die dit blok draagt, is het touw versterkt door het te omwikkelen met draad. Aan het einde zijn haken aangebracht die aan twee ringen, die op het dek zijn aangebracht wordt bevestigd.

a84c134c3807adc328355afc98407d80.jpg


4fce31fe37a5d63605a77582902bd6d9.jpg


Ook de touwen van het bovenste blok zijn aangebracht en lopen door de onderste twee schijven in het masthoofd. Aan het einde van deze touwen is een pen bevestigd die nodig is om de ra te dragen.

f85ba293e3b7705ef939199db2c28d9e.jpg


De volgende foto toont een zijaanzicht van dezelfde blokken. Aan de linkerkant van de mast worden de twee grote blokken getoond. Tussen de blokken is nog een enkelschijfsblok nodig die enerzijds meehelpt in de lastverdeling en anderzijds nodig is voor het aantal schijven waarover de touwen lopen. Het bovenblok heeft er minder dan het onderblok. Ook is duidelijk te zien dat de touwen van het onderblok niet alleen over de schijven door het blok lopen, maar ook aan de bovenkant van dit blok. In het blok zijn hele kleine gaatjes gemaakt van 0,6mm groot.
Aan de rechterkant van de mast is de raktakel aangebracht. Deze bestaat uit twee blokken (1x vioolblok boven en 1x enkelschijfsblok onder). Deze is met een haak aan een van de ringen onder aan de mastvoet vastgemaakt. Het uiteinde van het touw wordt opgeschoten aan een van de kikkers op de mast.

ca5098fceab485f73d6fe08829374845.jpg


De bovenkant van het rak bestaat uit sleetjes en klootjes. De klootjes zijn kleine kraaltjes van 3mm. Anders dan bij de Fokkenmast, bestaat ditmaat het rak uit 4 strengen en worden deze aan beide kanten samengebonden tot een enkele streng. Aan de bovenkant van de ra wordt de uiteinde om de ra gelegd. Het andere uiteinde wordt ook om de ra geslagen maar loopt 2x door een dubbelschijfsblok en uiteindelijk naar beneden naar de mastvoet.

6985fc1e4ae771f86d0ae2beb1795264.jpg


de7f76a692ef385392d1da4a68d7cbbe.jpg


Uiteindelijk heb ik de touweindes van de grote blokken netjes opgeschoten en aan de "oren" van het onderste blok gehangen.

f14445d3e3aa2c9d47b5f5b4ff630a69.jpg



Tot zo ver deze update. Er zitten heel wat verloren uurtjes in het getoonde werk en het is lastig om alle stappen echt goed in beeld te krijgen. Veel van de zaken zoals het omwikkelen van touwen, maken van alle blokken, aanbrengen van deze blokken aan de ra etc heb ik niet op de foto gezet maar zijn wel gedaan. Ik heb nog heel wat touwen te spannen die het grootzeil bedienen. Met andere woorden, er gaat nog wel wat werk in dit schip zitten voor de komende dagen / weken. Dit is voor een volgende update want tussendoor gaat ook mijn vakantie beginnen en trek ik er met mijn gezin eventjes op uit.

Tot later en fijne avond!
Peter
Jeminee….. wat een mooi zeil, tuigage en foto’s. Mooi om nu even te laten rusten en te genieten van de vakantie.
Gr. Peter
 
Grootzeil en het rak

Hallo allemaal,

Afgelopen weekend het e.e.a. aan het schip kunnen doen. Zo heb ik het lijkentouw volledig aan het grootzeil gezet, is het zeil aan de ra gezet, heb ik het rak gemaakt met de bijhorende takel en heb ik de grote blokken om de grootra te kunnen hijssen opgehangen. Om dit alles te kunnen doen heb ik heel wat blokken moeten aanzetten aan de ra.
Ik neem jullie mee in het proces van het grootzeil en het aanzetten van het lijkentouw. Het touw is 0,6mm dik of dun te zeggen. Met de dunste naald die ik kan vinden steek ik door een van de 3 strengen en daarna door het zeildoek. Ik gebruik heel dun draad om het touw vast te zetten. Uiteindelijk trek ik het draad strak aan en daarmee zit het touw goed tegen het zeildoek. Je ziet aan de buitenkant van het lijkentouw dus geen steekjes en dat vind ik persoonlijk erg mooi.

1ff7d139cddb47e7176f508ed51ae37e.jpg


738444e65f44a8e5a80f51ca4e61a4ab.jpg


fb854103ce594cd6ad12a65e70fac623.jpg


9da7f06b2ca3ac83e04c77c2c4cf24d3.jpg


Hierna ben ik begonnen met de voorbereidingen van de reeflijnen. Ik kan niet met een naald door het doek steken omdat het doek te dik is op de plekken waar de reeflijnen moeten komen. Om toch de reeflijnen door het doek te kunnen steken, gebruik ik een grotere naald en een klein hamertje om de naald door het doek te tikken. Veel kracht is niet nodig omdat de naald erg scherp is. Daarna draai ik het zeildoek 180 graden om zodat de kop van de naald naar onderen wijst en duw ik de naald op mijn snijmat volledig door het doek heen.
Uiteindelijk levert dat een boel gaatjes op om de reeflijnen door te halen en aan het doek te knopen.

07f2ca1587a86feec115cdbfb12b81a5.jpg


8ed78eacdedf32b4319b437b13819b03.jpg


Ik heb de reeflijnen aangezet en uiteindelijk het doek aan de ra gezet. Ik heb een behoorlijk aantal blokken aan de ra gezet en daarna heb ik het zeildoek de gewenste bolling gegeven...

41606da881da9664eae6bfe6501f9f33.jpg


Nu het grootzeil gereed is, kan ik verder om de grote blokken af te ronden en rak te maken.
Voor het blok heb ik de touwen gemaakt die het blok verankert aan het dek. Door de last die dit blok draagt, is het touw versterkt door het te omwikkelen met draad. Aan het einde zijn haken aangebracht die aan twee ringen, die op het dek zijn aangebracht wordt bevestigd.

a84c134c3807adc328355afc98407d80.jpg


4fce31fe37a5d63605a77582902bd6d9.jpg


Ook de touwen van het bovenste blok zijn aangebracht en lopen door de onderste twee schijven in het masthoofd. Aan het einde van deze touwen is een pen bevestigd die nodig is om de ra te dragen.

f85ba293e3b7705ef939199db2c28d9e.jpg


De volgende foto toont een zijaanzicht van dezelfde blokken. Aan de linkerkant van de mast worden de twee grote blokken getoond. Tussen de blokken is nog een enkelschijfsblok nodig die enerzijds meehelpt in de lastverdeling en anderzijds nodig is voor het aantal schijven waarover de touwen lopen. Het bovenblok heeft er minder dan het onderblok. Ook is duidelijk te zien dat de touwen van het onderblok niet alleen over de schijven door het blok lopen, maar ook aan de bovenkant van dit blok. In het blok zijn hele kleine gaatjes gemaakt van 0,6mm groot.
Aan de rechterkant van de mast is de raktakel aangebracht. Deze bestaat uit twee blokken (1x vioolblok boven en 1x enkelschijfsblok onder). Deze is met een haak aan een van de ringen onder aan de mastvoet vastgemaakt. Het uiteinde van het touw wordt opgeschoten aan een van de kikkers op de mast.

ca5098fceab485f73d6fe08829374845.jpg


De bovenkant van het rak bestaat uit sleetjes en klootjes. De klootjes zijn kleine kraaltjes van 3mm. Anders dan bij de Fokkenmast, bestaat ditmaat het rak uit 4 strengen en worden deze aan beide kanten samengebonden tot een enkele streng. Aan de bovenkant van de ra wordt de uiteinde om de ra gelegd. Het andere uiteinde wordt ook om de ra geslagen maar loopt 2x door een dubbelschijfsblok en uiteindelijk naar beneden naar de mastvoet.

6985fc1e4ae771f86d0ae2beb1795264.jpg


de7f76a692ef385392d1da4a68d7cbbe.jpg


Uiteindelijk heb ik de touweindes van de grote blokken netjes opgeschoten en aan de "oren" van het onderste blok gehangen.

f14445d3e3aa2c9d47b5f5b4ff630a69.jpg



Tot zo ver deze update. Er zitten heel wat verloren uurtjes in het getoonde werk en het is lastig om alle stappen echt goed in beeld te krijgen. Veel van de zaken zoals het omwikkelen van touwen, maken van alle blokken, aanbrengen van deze blokken aan de ra etc heb ik niet op de foto gezet maar zijn wel gedaan. Ik heb nog heel wat touwen te spannen die het grootzeil bedienen. Met andere woorden, er gaat nog wel wat werk in dit schip zitten voor de komende dagen / weken. Dit is voor een volgende update want tussendoor gaat ook mijn vakantie beginnen en trek ik er met mijn gezin eventjes op uit.

Tot later en fijne avond!
Peter
:worship::thumbsup::yes:
 
The final chapter....

Hallo allemaal,

Zoals jullie aan de hoofdstukaanduiding kunnen zien, is dit de laatste "bouw" update van het schip. Ze is namelijk voltooid. Het is een hele reis geweest en het einde is altijd een beetje bitterzoet.
Je bent aan de ene kant blij dat het schip voltooid is en dat ze gepresenteerd kan worden zoals dat heet, aan de andere kant ook jammer dat de bouw stopt. Het is werkelijk een heel leuk schip om te bouwen en ik heb met plezier aan haar gewerkt. Dat wil niet zeggen dat hierna geen updates meer komen, ik wil nog een fotoshoot doen en een mooie steun maken voor dit schip. Dit volgt later!

Voordat ik een hele samenvatting ga schrijven wil ik jullie meenemen in de laatste bouwstappen. Dit is de bezaansmast, ra, zeil en tuigage.

Ik heb de werkzaamheden van de bezaanszeil verder afgerond door het lijkentouw eraan te zetten en het zeil aan de ra te bevestigen.

Het laten bollen van het zeil
De bezaanszeil wordt opgespannen boven een kartonnen doos. Doordat de stof die ik gebruik lichtjes elastisch is, kan ik met een gewicht (in dit geval een zakje met suiker) een mooie bolling in het zeil krijgen. Voordat ik het suikerzakje op het zeil plaats, smeer ik het gehele zeil in met gekookte aardappelzetmeel. Je kunt ook gebruik maken van verdunde houtlijm.
Daarna zet ik het zakje op het ingesmeerde zeil en laat het een nachtje drogen. Als het zeil droog is behoudt het de bolle vorm die ik zoek.

20228e43f1cbf08ac7f27e6ab04a69bd.jpg


6373fb994fa7fd69642334ea6a04b084.jpg


Nu het zeil verder gereed is, moet ik de kardeelblokken maken. Dit zijn dezelfde blokken als ook voor de andere masten gemaakt zijn alleen een heel stuk kleiner. Ik moet zeggen dat deze twee blokken behoorlijk tegenvielen om te maken zoals ik dat wilde. Het bovenste blok is maar 2mm breed en ik wilde ze volledig laten werken zoals ook de andere blokken zijn opgebouwd met schijven erin. De blokken zijn opgebouwd uit fineerstukjes van 0,5mm. De kleinste schijven zijn slechts 2mm breed en 0,5mm dik....

b23e056cfb7a8152ba59cfd319399134.jpg


24519a76259b185963b908a300f9a538.jpg


fb9bda03dc1dbbb793d61a776f23117f.jpg


841e237b27f9b9c64a35d999ea3de850.jpg


Ik mis helaas een foto dat ze gereed zijn, maar hieronder kun je zien dat ze op het schip geplaatst worden waarbij de touwen door de blokken gaan. Het was echt een zeer delicaat werkje doordat de blokken en met name de uitstekende onderdeeltjes heel fragiel zijn.

3ee5740c8511c51c3b99e24d0cacf282.jpg


Tijdens het werken aan het schip doemen ook verschillende gevaren op....in dit geval een wit met zwarte die het ook leuk vindt om met lange touwtjes te spelen.....
icon_mrgreen.gif


b36996960e56caf314da77902e3eaf8a.jpg


Ook heb ik nog een beugeltje gemaakt die de bezaansmast vastzet. Het is een klein beugeltje van messing die ik gezwart heb met bruineringsvloeistof. Let ook op de mini nagels van 0,3mm

69df43aad1fe4bc06f33889bc2781f51.jpg


a493552aefcbcd47a52975611fa48e39.jpg


d4bca7e89570aaaadd814254647f64b0.jpg


Op de laatste foto hierboven is ook een mastvoet te zien die ik last minute nog gemaakt heb. Op de hoeken zijn oogringen aangebracht die later worden gebruikt voor o.a. het rak.
Ook opruimen hoort erbij. Een stapeltje ongebruikte onderdelen die vervangen zijn door notenhouten exemplaren. Ook heb ik nog twee volledig gevulde bakjes met beslag en onderdelen die ik niet gebruikt heb. Dit gaat naar het laatste archief.

8e4ea2c0728b79d7208bc53132ea479a.jpg


Dan uiteindelijk kan het zeil worden geplaatst en de tuigage verder worden afgerond. Ook bij dit zeil wordt deze getakeld door een horizontale pin die verbonden is aan twee touwen die naar het bovenste kardeelblok lopen. Het rak is een simpele uitvoering die alleen bestaat uit klootjes (kralen). Deze wordt naast de mast aan een van de oogringen vastgemaakt. Het opschieten van alle touwen is op de vierkante mm best een uitdaging....

3cd669a120e42e86d59df1b9ddd0f423.jpg


80764f8fcd476e4a9c5ede42d17fc1d9.jpg


44a0705b67aa302f6d8e86de1d9ab241.jpg


8f460d4844fd0bd280e3232afef8e92c.jpg


8eacd87ab1190c7c68014ad5e2a99f38.jpg


7cbb9e169ba2eef2202649f6ba8411c3.jpg


En dan een overzicht waarbij het model voltooid is. Nogmaals een fotoshoot in een studio volgt nog.

d5bdd01afe0adbaa0e9b2bf31fe293ba.jpg


7bc795543e6c3e0b09c4b1815b844bda.jpg


4cf736e26228d82214d223b3fed19f94.jpg


Ik heb met de bouw van dit schip getracht mijn grenzen te verleggen en kan zeggen dat dit ook wel gelukt is.
icon_lol.gif
Zo'n beetje alles van de kit is aangepast en veranderd en ik schat snel een kleine 2500 uur aan werk dat in dit model is gegaan. Niet alle uren zijn bouwuren. Ik vermoed ik alleen al meer dan 250 uur aan onderzoek en studie gedaan heb om specifieke zaken van dit type schip uit te zoeken. Helaas zijn algemeenheden wel bekend maar de details ontbreken van dit soort schepen en daarnaast is er heel weinig documentatie te vinden. Dit laatste is van belang als je wilt weten waar bijvoorbeeld een specifiek touwtje van het rak belegd moet worden op het schip. Alles is met de hand vervaardigd (aan de eettafel) waarbij het snijwerk natuurlijk een extra bijzonder karakter geeft aan dit schip. De zeilen en tuigage is volledig conform een beroemde Franse Xebec uit de 18e eeuw genaamd Le Requin en het museum model Singe 1762. https://en.wikipedia.org/wiki/French_xebec_Singe_(1762)

Ik ben daarnaast erg blij met jullie als volgers die mij op dit avontuur hebben vergezeld en hebben bijgestaan. Dank jullie wel voor de interesse, reacties en vooral steun. :waveIk hoop dat jullie mij ook weer zullen volgen bij het volgende model. Hierin heb ik al heel wat onderzoek naar gedaan en dat project wordt ook een behoorlijke uitdaging. To be continued.... ;)

Deze bouwdoos van OcCre kan ik van harte aanbevelen om te maken. Wanneer je het model out-of-the-box bouwt is het niet een heel ingewikkeld schip en de bouwbeschrijving, fotoblad en tekeningen zijn prima in orde. Het is een heel erg leuke maar ook goede kit die met "enkele" aanpassingen naar een ander niveau getild kan worden. Dit laatste is niet nodig omdat de kit zelf al goed is maar het personaliseren van een model geeft voor mij gewoon meer voldoening.

Tot de volgende update wat een volledige foto reportage zal zijn.

The end.

Peter
 
Je heb ons een fantastisch verslag voorgeschoteld waar zelfs nieuwigheidjes aan de pas kwamen. En het eindresultaat is verbluffend. Prachtig en gefeliciteerd met dit mooi resultaat. Benieuwd naar de fotoshoot.
 
Ik heb genoten, me verbaasd en geleerd van je verslag Peter! Bedankt voor het delen van dit avontuur. Gefeliciteerd met deze geweldige prestatie! Ik zie er naar uit om het model te zien in Amsterdam.
 
Gefeliciteerd met dit prachtige model! Het verslag zal nog voor lange tijd als inspiratie dienen voor mij en andere lezers. Echt heel mooi gemaakt allemaal, met veel aandacht voor detail, en een consistent uiterlijk.
 
Back
Top