Cazador Xebec 1750 - OcCre

Echt heel erg mooi gemaakt, ziet er allemaal strak en verzorgd uit !!

Bedankt Boris! Ik doe mijn best om het steeds zo zorgvuldig mogelijk te doen. Er komen wel steeds weer nieuwe dingen bij die ik dan ook op het schip wil tonen maar niet standaard onderdeel van de bouw zijn. Kortom, ik ben nog wel even zoet met dit scheepje.

Zeer strak en inderdaad verzorgd. Geen pluisje of stofdeeltje te zien.

Dank je Stephan. Pluisjes en stof verwijder ik meteen van het model, stof houdt vocht vast en daar kan een schip niet zo goed tegen. Daarnaast heb ik er een hekel aan. :D
Overigens moet ik mijn werkplek steeds weer opruimen doordat ik aan de eettafel werk. Dan heb ik ook geen keuze en moet het netjes houden. :rolleyes:

Ik vind dit een erg mooi scheepje!

Gaaf, dank Hans! :beer:

Weer een mooi stukje werk Peter:thumbsup::thumbsup:

Bedankt Peter, leuk dat je reageert. :)

Na een drukke vakantieperiode ben ik weer verder gegaan met mijn schip. Doordat dit weekend een modelbouwbijeenkomst was van de NVM, moest ik even vaart maken met bouwen.
Ik heb de centrale reling gemaakt op het campagnedek. Vanuit de kit was dit een metalen deel en dat vond ik niet heel mooi. Ik heb even moeten nadenken hoe ik dit zou maken, maar al snel bedacht ik me gewoon een paar balkjes te gebruiken en daartegen de planken te zetten. De planken moeten meebuigen met het dek. Door een mal te maken kan ik daarop de balkjes leggen en de latten gebogen op de balkjes plaatsen. Uiteindelijk ook het snijwerk in dezelfde gebogen vorm gemaakt en ertegen geplaatst.

a285d78242875e745f5b2fbfc2618190.jpg

20611a8819cabc7238309834f63e9c2e.jpg

228bc163b5c75d6db3480e0c2639f7c9.jpg

Op de NVM dag stonden zowel de Santa Maria en Cazador naast elkaar te pronken. Naast mijn scheepjes waren er zeer mooie projecten en schepen te zien! Ik vond het heel leuk om met velen van jullie te hebben gesproken.

2c488a1adb03ffe67c69a1f86d3b273a.jpg

Repeterende werkzaamheden "roeispanen"

Hallo allemaal,

Laat ik me eerst even verontschuldigen dat ik al zeker 4 weken geen update heb getoond van de bouwwerkzaamheden. Het is een heel erg drukke tijd en dus komt bouwen er even wat minder van. In de late uurtjes van de dag als er nog een beetje energie over is, lukt het me nog om wat zaken te doen. Helaas kan ik dan geen elektrisch gereedschap gebruiken omdat mijn gezin dan op een oor ligt.

Een van de zaken die ik tijdens de bouw altijd pittig vind, zijn repeterende werkzaamheden. Dus een schip met veel kanonnen aan boord, zul je veel rolpaarden moeten maken, veel luiken enz enz. Ik denk dat jullie begrijpen wat ik bedoel. Ik ervaar het niet alleen als pittig, maar ik zoek altijd naar een creatieve manier om veel van hetzelfde te maken, met een goed resultaat en door gebruik te kunnen maken van "eenvoudig" gereedschap. Dit laatste was ook een vraagteken bij het maken van de roeispanen. 18 stuks, iedere roeispaan bestaat uit 8 onderdelen.
De roeispanen vanuit de bouwdoos vond ik niet helemaal passen, teveel metaal en waaibomenhout.
Ik heb besloten ze uit notenhout te vervaardigen en ze een kleine "upgrade" te geven. Dit betekent niet dat ze waarheidsgetrouw zijn, maar dichter de waarheid gaan benaderen. De roeispanen worden verder als twee bundels op het dek gelegd, dus bepaalde details zullen een beetje wegvallen.

Als eerste ben ik begonnen met het maken van een tekening en vervolgens ben ik alle stukken gaan zagen. Voor sommige onderdelen heb ik gebruik gemaakt van een mini kolomboor, feitelijk een Proxxon multitool in een los statief. Deze is handig voor het boren van gaatjes, maar ik kan er ook mee frezen...

9aeee0bbc6ccbd4a2f6dd598e00610cf.jpg

Ik neem jullie mee in het proces zonder veel te schrijven.

8f62992216de20962f6a92695ebd7e97.jpg

8bb4facfbc4380283d2ae268279cb6ad.jpg

74cb15d0d68e06f9fb430851a5df7972.jpg

e0e49cdb65f48c9c4a372ed8339fc830.jpg

e127ba197f367c1724826b1fc64eb4c9.jpg

894810135c231980332ae2549c878b9d.jpg

d581ace1d517ed4d0e7ae3542f79447f.jpg

936e8cb3b935acdf9cf9a6ca27899508.jpg

300e609bf10de38d1d62b29a7b3c4d6f.jpg

2ac114a9ff5e43b1e8300e27f0fae278.jpg

2e83f045eafdd34099a6471428b77003.jpg

356355e3f373d3d1955cceac63e3e28f.jpg

d2a44c08241fb868b1113c837f534991.jpg

De roeispanen zijn dus nog steeds niet klaar. Deel 2 volgt....

groet,
Pter

Mooi machientje Peter, koop je dat compleet, of zijn het losse elementen ? Ik ben hard aan een nieuwe toe en dat ziet er wel gelikt uit. Ik heb gekeken bij Proxxon Nederland, waar ik de ISB/E en de MS4 kan vinden, maar niet de boorhouder/kolom. Weet je het type nummer van de laatste?

Mooi machientje Peter, koop je dat compleet, of zijn het losse elementen ? Ik ben hard aan een nieuwe toe en dat ziet er wel gelikt uit. Ik heb gekeken bij Proxxon Nederland, waar ik de ISB/E en de MS4 kan vinden, maar niet de boorhouder/kolom. Weet je het type nummer van de laatste?

Hoi Piet,

Ik ga dit even voor je nakijken, ik heb het ergens op een bon staan. Het zijn twee losse elementen, de standaard en de multitool. Het is klein dus zal vast en zeker in jouw flat prima passen net zoals bij mij op de eettafel. ;)

Mooi om te zien dat je de Proxxon zo als frees kunt gebruiken. Moet ik ook eens een keer uittesten.

Voor Piet, kijk eens of je in februari naar de beurs in Goes kunt gaan, daar staat/stond altijd een grote stand met oa Proxxon.

Er zijn veel winkels die het verkopen. Ik heb het online bij Conrad besteld, maar ook Baptist, Magazijn Blijdorp en nog veel meer winkels verkopen de producten van Proxxon. Kortom, het is goed vertegenwoordigd en verkrijgbaar. Voor mij was het in dit geval handig dat het direct beschikbaar was en werd thuisbezorgd.

Dat ik het statief een beetje misbruik om mee te frezen is uiteindelijk niet de bedoeling. De Proxxon Micromot multitool kan het prima aan hoor, maar het is allemaal minder nauwkeurig dan met een kruistafel op een freesmachine. Toch zocht ik een oplossing voor een probleem en dit was de creatieve oplossing die ik wilde proberen. Het gaat mij erom dat het gereedschap voor mij werkt en niet andersom. :rolleyes:

Bedankt voor de info Peter :). Ik heb al jaren de micromot FBS 12/E, maar die draait op een 12 volt transformator die redelijk snel warm word, zodat afkoelen regelmatig nodig is en dat vind ik storend als je bezig bent. (tijd voor een nieuwe dus...) De ISB/E gebruikt 220 volt, wat dikwijls net ff beter gaat.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor de info Peter :). Ik heb al jaren de micromat FBS 12/E, maar die draait op een 12 volt transformator die redelijk snel warm word, zodat afkoelen regelmatig nodig is en dat vind ik storend als je bezig bent. (tijd voor een nieuwe dus...) De ISB/E gebruikt 220 volt, wat dikwijls net ff beter gaat.

Ja genoeg vermogen hoor. Hij is iets groter dan de Micromot 60/E (ook op 12V) die ik weer gebruik voor het kleinere of fijnere werk. Die is ook wat minder zwaar en dus handzamer, maar heeft sneller moeite om op toerental te blijven bij wat zwaardere belasting. De 60/e past niet op de boorstandaard! Die heeft een andere kop en kun je dus niet bevestigen aan de boorstandaard. De ISB/E heeft dat wel en kun je zien aan de alu kop en de uitsparing voor de boorstandaard. Kortom ik ben blij met die keuze en ik weet zeker dat jij dat ook zal zijn. :)

Ik heb de ISB/E dus standaard in de boorstandaard staan en gebruik de 60/E voor allerhande werk rondom het schip.

Back