Cazador Xebec 1750 - OcCre

Mooi geworden hoor, ziet er indrukwekkend uit, sta versteld van de hoeveelheid geschut die men op zulke schepen wist te plaatsen.

Hallo allemaal,

Een update van de werf van afgelopen weekend. Aangezien we deze dagen wegsmelten qua warmte, pas laat op de avond een verslagje geschreven.
Ik heb diversen werkzaamheden verricht op en rond het schip. Alle geschutsluiken zijn aan bakboord geplaatst. Ik heb kikkers gemaakt en geplaatst. Een paar vaten gevonden en los op het schip gezet. Een trap gemaakt die toegang geeft tot het halfdek. De andere moet nog worden gedaan. Een van de kanonnen volledig getuigd. Nog 19 te gaan.
Ieder kanon wordt vastgezet met een dik touw genaamd broeking en takels. Totaal worden 6 blokken ieder 3mm (3x enkel en 3x dubbel) gebruikt per kanon.
Ik denk dat de touwen van het kanon wel 5x opnieuw gedaan heb aangezien ik niet tevreden was met het resultaat. Uiteindelijk is deze vorm me het meest bevallen. Voor de kenners, ik heb voor de takeltouwen niet de gebruikelijke ronde touwwindsels gemaak die je normaal op het dek zit liggen.

d615cb986ab9d6c90dede09a5f35aed8.jpg

b4eb8cbb9a90fbe805eb06971d4a6f20.jpg

De positie van de trap en het plateau naar het halfdek heb ik volledig anders vorm gegeven en geplaatst. Dit is meer in lijn met de Franse Xebec's.

4b55ae7f9010d6f48ff34328db3a0046.jpg

c96438e081f29576ea483752c8bee8b8.jpg

0e61211877fd14aecb38f5583b5e70e2.jpg

4a88d55a65f629e7e02577115a0b5df3.jpg

5f7f696531b54db328ef2c04e32cf116.jpg

Dat was het weer voor deze "plakavond".

tot de volgende update,
Pter

Mooi geworden hoor, vind de kleur combinatie van de verschillende soorten hout ook mooi.

Dit wordt vooral gedaan waar er horden onhandige toeristen passeren, kijk maar eens op het quarterdeck van de Victory :)

Lijkt mij dat er ook wel praktische redenen waren, neem aan dat er ook moet worden schoongemaakt, dan lijken mij de netjes uit gelegde ronde windsels niet praktisch, dan lijkt het mij praktischer als er zo min mogelijk op het dek lag. Dit is puur zoals ik het zie.

Lijkt mij dat er ook wel praktische redenen waren, neem aan dat er ook moet worden schoongemaakt, dan lijken mij de netjes uit gelegde ronde windsels niet praktisch, dan lijkt het mij praktischer als er zo min mogelijk op het dek lag. Dit is puur zoals ik het zie.

Precies Boris, ze werden zo ook bevestigd als ze niet gebruikt werden. Schiffsgeschutze van Mondfeld vermeld dit ook zo. En in Harland is daar een beschrijving over te vinden hoe zaken geborgen werden.
Die mooi rolletjes op het dek waren er alleen maar tijdens een parade of inspectie vermoed ik. Totaal niet praktisch in een gevecht. Maar dat denk ik over die rolletjes.

@Ptèr ik vind het prachtig uitzien, ik heb er lang over nagedacht om het ook zo te doen, maar heb toen gekozen om ze tuigvrij te laten. Maar nu ik dit hier zie en zoals Boris het doet krijg ik toch weer de kriebels.

Ik heb gekozen om de tuigage van de kanonnen zo te doen omdat ik het er "opgeruimd" uit vind zien. De uiteindes van de takels heb ik om de druif gedraaid en het uiteinde naast de loop in het rolpaard gelegd. In mijn ogen weer eens wat anders dan de gebruikelijke rope coils. Of het wel of niet correct is, tja dat weet ik niet en dat vind ik voor nu ook wat minder belangrijk. Het is al druk genoeg aan dek, zeker straks met alle tuigage enz dat ik dit wat rustiger uitgebeeld wilde hebben. ;)

Het is bijna voor het eerst dat ik een dergelijk opgetuigd kanon zie langskomen. Zoveel beter en mooier en inderdaad opgeruimder dan die rolletjes. Op die manier en op deze schaal vind ik het wel realistisch overkomen, dus prima de luxe zou ik zeggen. Goed werk Peter!

Dank @Pingu57 @Erik B @jean41 voor jullie leuke reacties. Of het mooier is dan de rope coils, tja dat is een kwestie van smaak denk ik. Die rope coils zijn ook mooi om te zien maar ik wilde het een keer anders.
Dit is voor het eerst dat ik mijn kanonnen überhaupt van tuigage voorziet. Ik heb ook een manier gevonden dat ik op ooghoogte kan werken aan de kanonnen, anders kost het mij mijn nek, schouders en rug na het knopen van 20 van die dingen... :D

Voor het tuigen van de kanonnen heb ik een eenvoudig en simpele mal gemaakt. De mal heeft maar een doel en dat is ervoor te zorgen dat ik op een redelijk eenvoudige manier zonder op het schip hoeft te stoeien, alle kanonnen op eenzelfde manier kan voorzien van tuigage. De mal hoeft dus niet mooi te zijn, voornamelijk functioneel. De mal heeft een paar belangrijke eigenschappen. Zo zijn de haken en ogen naast de geschutspoort op dezelfde afstand als op het schip. Op de bodem heb ik een tweetal lijnen gezet. De eerste lijn is om de lengte van de broeking te bepalen. Door het rolpaard met de achterwielen op de lijn te zetten en deze vast te zetten met een klem, kan ik de broeking keurig op maat aanbrengen en zodat deze bij alle kanonnen gelijk is. De tweede lijn, de achterste dus, is de lijn waarop het oogboutje + ring voor de achterste takels geplaatst wordt.
De lengte van de mal zorgt ervoor dat ik de takeltouwen telkens weer dezelfde lengte kan geven.
Dit zorgt ervoor dat het kanon volledig getuigd kan worden op de mal en daarna met tuigage en al op het schip geplaatst kan worden. Ik kan de rolpaard met een tangetje vastklemmen aan de mal en de mal op zijn beurt weer vastklemmen aan de tafel.
Hiermee heb ik beide handen vrij om met die priegelblokjes te werken en de touwtjes te begeleiden. Soms wens ik wel eens dat ik 3 of 4 handen had....:rolleyes:

Al met al een redelijk simpele mal met toch wat slimmigheden ingebouwd. Nu zijn er vele manieren om een dergelijke mal te maken en zolang ze ervoor zorgen dat de uitkomst of resultaat steeds hetzelfde is, dan is de missie geslaagd. Ik heb wat resthout uit de bouwdoos gebruikt dus ingewikkeld hoeft het niet te zijn.

9b1f1c168543fcafa62470af0f0dcabf.jpg

5abb4fc5c91d1377e60a32992d2b455f.jpg

Ik ben inmiddels een paar kanonnen verder (ik doe er 1 a 2 per avond afhankelijk of het materiaal meewerkt) en tot nu toe is dit het resultaat. Ik doe de takels aan de achterkant op een later moment aangezien ik niet genoeg blokken besteld had. :frustie:

7a1b6ab7633fb0a951cceac84d6c077c.jpg

Mooi geworden hoor, ziet er indrukwekkend uit, maar ook vind ik de combinatie van verschillende kleuren van je geschut mooi in harmonie.

Mooi geworden hoor, ziet er indrukwekkend uit, maar ook vind ik de combinatie van verschillende kleuren van je geschut mooi in harmonie.

Dank Boris, ik houd van rust en niet teveel verschillende kleuren op mijn modellen. Gelukkig lijkt dat hier ook zo uit te pakken. Een paar tinten maar zoals noten, middeneiken, zwart en geel/bruin.Ze zijn complementair aan elkaar wat weer zorgt voor een harmonieus geheel. :)

In deze update wat verschillende zaken opgepakt tussen het tuigen van de kanonnen door.
De meegeleverder ankers vond ik niet helemaal zoals ik het hebben wilde en dus heb ik ze aangepast en opnieuw gezwart.

484c4874dc6d1b0054939177a1855c18.jpg

180ade3d0b3d4cd1ad03c3d9dbae6926.jpg

94a4571411f1056289fe93b3fe1430cf.jpg

Ook het anker van de sloep gemaakt. De sloep komt op het dek te staan.

2ac177e5f08ec458754a36ef0fe5c9ab.jpg

Op de achtergrond ook een aantal messing ringen, oogboutjes gemaakt. Deze heb ik later geplaast op de roeipoortluiken.

581a6443eb5537dcf7a8292fed32508b.jpg

Ook heb ik alle geschutsluiken geplaatst aan beide kanten en ook weer het nodige ijzerwerk aangebracht.

11d544543ade9789f0207025a4ef3411.jpg

0171076654a78fc6ba3e0e242a1ae368.jpg

Ter versterking heb ik twee horizontale knieën gemaakt en geplaatst bij de kraanbalken. Dit is niet standaard inbegrepen in de bouwdoos. Ik moet er nog twee maken. Deze plaatst ik tegen de lat ervoor die de mast vasthoudt.

91396eebe0524169690b0f1dc8e0f27e.jpg

f63a22a2529d3bdc90add336dba24d71.jpg

Als laaste voor deze update heb ik alle "swivel guns" ontdaan van de gietnaden, lopen uitgeboord en gezwart. Vervolgens een paar geplaatst (dry-fit) op het achterdek.

42dd5237a372fd9d67213486e53ed7f8.jpg

1a4e5516f006af8012e2b95522d00455.jpg

183339a740020bc5b8b465471488e277.jpg

c7f611fefa677f6f71f5085e20eaba61.jpg

Dat was het voor deze keer, tot de volgende!

groet,
Pter

Back