Cazador Xebec 1750 - OcCre

Mondfeld, Wolfram zu. Schiffsgeschutze 1350 bis 1870_01.jpg

https://cloud.mail.ru/public/6ReS/KDBzkbYiZ
linkje naar het boek Mondfeld scheepsgeschut in het Duits. Is in de winkel nauwelijks verkrijgbaar dus maar via Rusland.
Hier hoe het er ongeveer uitzag op diverse tijden en landen, De omslag voor continental voor het doorvoeren van de broeking was ongeveer omstreeks 1750. Dus je mag een keuze maken.
Naamloos-1.jpg
Naamloos-2.jpg
Naamloos-3.jpg

Welingelicht dat iemand daar een antwoord op heeft
Ga er maar vanuit dat alle touwen op een schip Rechts geslagen zijn. En kabels links geslagen. Zie ook de uitleg hier: https://www.modelbouwforum.nl/threads/zelf-touw-maken-op-een-touwslager.279184/ de rede was dat rechts geslagen touw van Hennep sterker was dan linkss vanwege de natuurlijke opbouw van de vezels in Hennep.
In de modelbouwer staat ook een uitgebreid stuk hierover: https://www.modelbouwforum.nl/threads/uitgaven-van-de-modelbouwer.268264/page-2#post-4206142

Edit: Heb het even aangepast. Rechts moest links zijn en andersom. Z-slag is rechts en niet links, dat is S-slag. Ik blijf dat door elkaar halen. Maar nu staat het goed

Laatst bewerkt:
Het open rolpaard kan dus in de eerdere periode ook een gat aan de zijkant hebben voor het touw door te voeren. Ook ik weer iets bijgeleerd. Maar je kan het beste de Nederlandse wijze volgen omdat de rest van het continent dit meestal een paar jaar later ook opvolgde. Of zoals bekend werden vaak Spaanse schepen en volgens mij ook Franse schepen in Nederland gebouwd.

Misschien je hier iets aan hebt, weet verder niet welke periode, alleen dat het Frans is.
Bekijk bijlage 498485
Deze afbeelding klopt niet helemaal, zijtakels en terughaaltakels op 1 oog. maar het oog in het midden onbenut waar dus 1 terughaal takel aanhoort te zitten en geen 2. Ik zie dat vaker op modellen dat men er 2 monteert maar er eigenlijk 1 hoort. Zoals in de volgende posten.

Een ander voorbeeld van een Franse Xebec.
Interessant om te zien dat de broeking hier door het paard heen loopt maar dat de takels om de druif lopen....?

Bekijk bijlage 498492

Ik denk dat we hier wel een studie aan kunnen wijden, maar dat simpelweg beide systemen zijn toegepast. Dat geeft mij de dichterlijke vrijheid om een keuze te maken en dat goed of fout niet echt bestaat voor mijn model.
Wel een geruststellende gedachte moet ik zeggen. :D
Dit voorbeeld is een tikkie bedrieglijk Peter, de takels zelf lopen hier niet om de druif, maar de halende parten van beide baktakels zijn slechts om de druif gelsagen als belegging.

Verder zie ik in je verslag dat je al voorbeelden genoeg hebt intussen, dus ik denk niet dat ik daar nog iets aan toe kan voegen. In ieder geval succes met je keus en afwerking van het geschut.

Mannen, allen hartelijk dank voor de inspiratie, toegevoegde waarde, tips en adviezen. Gaaf dat jullie meteen in de spreekwoordelijke bres sprongen.
Ik ga aan de slag met de gekozen methode en ik hoop dat ik het een beetje voor elkaar kan krijgen. Inzake links- of rechtsgeslagen touw. Tja, ik ben blij dat ik uberhaupt goed touw heb gekocht, geen idee of het links of rechts geslagen is, ik ga het gewoon gebruiken. :bye:
Jullie gaan het me wel vergeven mocht ik alleen links geslagen kabel hebben... :koud:

Mooi te zien hoe jij die rolpaarden maakt. Ik snap heel goed dat je er wel klaar mee bent na 20 stuks. Persoonlijk vind ik 2 dezelfde dingen maken al een opgave, dus bewondering voor diegene die hele series kunnen maken.

Hallo allemaal,

Vandaag een kleine wijziging doorgevoerd aan de rand van het dek. Deze moet volgens de bouwbeschrijving zo blijven, maar ik vind het niet mooi. Je kijkt tegen de kopse kant van het valse dek (multiplex dekplaat) en de kopse kant van de fineerlatten aan. Ik wil deze netjes afwerken met een lijst / afdeklat. Helaas is er onvoldoende ruimte voor om deze afdeklat te plaatsen, deze zou dan uitsteken en dat komt niet mooi over. Ik had maar één andere optie en dat is een stuk van het dek afhalen.
De dikte is iets meer dan 1mm. Ik besluit dit met een scherp mes af te snijden. Om recht te blijven maak ik een geleider van een stukje resthout.

9804f75e6cec9b512e049d41a54b6cb6.jpg

cafd0373f5dfdcdf76c00e10f24adddd.jpg

d6fd573e59a559255204dc90912a894b.jpg

en het resultaat is een strakke lijn evenwijdig aan de voorgaande lijn. Met een schuurblokje heb ik het nog even lichtjes geschuurd en daarna de lat ertegen geplaatst.
Het is erg belangrijk dat de gesneden lijn recht is anders zou de lat niet goed aansluiten en dus ook niet blijven zitten in de gebogen vorm zoals deze nu is.

8a92aea683d124de945cd753a5a0260a.jpg

937147705b403fe43afafc5a319fb118.jpg

048f653ec55569fdf12791ce895c3617.jpg

Hierna de voorbereidingen getroffen voor het tuigen van de kanonnen. Ik heb de meegeleverde messing oogjes verkleind en gezwart. Daarna de ringen eraan gemaakt en ze geplaatst op het schip.
Dit zijn de ringen die de bevestiging voor de "broeking" zijn. De broeking is dus het touw waarmee het kanon wordt "vastgezet" tegen de wand van het schip. Nogmaals bedankt @pietsan voor de juiste terminologie.

6807652d106e4ca9140857d6e4cd312e.jpg

Tegenstrijdig met de bouwhandleiding heb ik besloten om de ogen met de ringen aan de onderkant te plaatsen. De haken waaraan de touwen komen om het kanon in of uit te halen komen ongeveer ter hoogte van het midden van de geschutpoorten.
Ik heb gezien dat dit op andere Xebec's ook zo gedaan is en dus volg ik dat voorbeeld maar. Op de foto lijkt het best groot, maar de oogjes hebben een diameter van 1 mm en de ringen van 2mm.

546535a9d5b7e95ec44a2eb4543b0b8e.jpg

Dat was het voor deze kleine update, tot de volgende!

Peter

a tight fit...

Goedenavond allemaal,

Er is best wat werk verricht aan het schip, maar niet alles is even zichtbaar. Zo heb ik al het "hang en sluitwerk" van alle kanonnen gemaakt. Dit betrof voornamelijk het buigen van 60 stuks oogboutjes en 40 stuks ringen. Daarna het messing chemisch gezwart. Omdat dit niet het leukste is om naar te kijken, bespaar ik jullie alle tussenfoto's en laat ik zien dat ik het op de wagens van de kanonnen heb aangebracht. Alle "hardware" is nu aangebracht en nu kan het tuigen van de kanonnen eigenlijk plaatsvinden. Dat is voor later...

d5c377a154faf1e9ca635d9dd3966891.jpg

Andere dingen die zijn gedaan is het aanbrengen van een versteviging bij de voorste mast. Om dit te maken moest ik in mijn bestaande werk gaan zagen. Altijd een onzeker moment...

9437ba3ae20440b368df91787b64a9ef.jpg

Na het verwijderen van de ingezaagde stukjes kon ik het stukje hout plaatsen waardoor de mast netjes ingesloten wordt. Het hout heeft een iets andere kleur, maar geloof me dat door UV licht het t.z.t. dezelfde kleur krijgt. Op dit moment stoort mij het kleurverschil dus niet zo.

5fd6eacde892c1554e61757c7005f78e.jpg

Het maken van dit stukje was best een puzzel. De mast staat onder een flinke hoek en daarmee moet de opening dus ook onder een hoek worden gemaakt. Met sleutelvijltjes, veel passen en meten en telkens een stukje bijwerken is de opening van de mast gelukt zonder kieren. Ik heb het rondhout van mast er als proef ingezet. We werken hier overigens op de vierkante mm.

ad64098bd7a35a42a0c561b0e2711ac4.jpg

Als laatste van deze update gaan we van de voorkant van het schip naar de achterkant. Daar heb ik de eerder gemaakte "pilaar" geplaats tezamen met een paar voetsteunen. Ook is er een boog geplaatst van hout en aan de achterkant een tweede pilaar. De boog dient als extra ondersteuning van de balk die erop komt te liggen. Deze boog bestaat uit een stuk notenhout en heeft meer hoeken en schuintes dan me lief is. Voor de oplettende kijker, het klopt dat de pilaar niet in het midden van het dek staat en dat is ook de bedoeling. Dit kan niet omdat de bezaansmast dan feitelijk in de weg staat.

c0c96c5fa5125dffe076db5161dcebd7.jpg

2e5fa768fba9502c200e21bc0640d59b.jpg

9f8f34916694d18fbc8d4bab1f7400ea.jpg

42c78304d418cb6f78104706c0b1a68d.jpg

Tot de volgende update,
Peter

Netjes hoor, ziet er mooi uit !!

Vraagje: mbt de ringen aan de zijkanten van je rolpaarden, waarvoor ga je deze gebruiken? Je broeking loopt toch door je rolpaard? Althans ik zie gaten zitten aan de zijkanten. ?!

Netjes hoor, ziet er mooi uit !!

Vraagje: mbt de ringen aan de zijkanten van je rolpaarden, waarvoor ga je deze gebruiken? Je broeking loopt toch door je rolpaard? Althans ik zie gaten zitten aan de zijkanten. ?!
Daar heb je gelijk in. De ring hoort in dit geval op de achterkant te zitten. Om daarop de zijtakels vast te haken om hem naar voren of naar achter te kunnen trekken met die takel.
20220704_235338.jpg

Rigging the cannons - Breach rope part 1

Hallo allemaal, in deze update ben ik begonnen met het tuigen van de kanonnen. Om te beginnen met de broeking (dikke touw dat door het rolpaard gaat) en een proefopstelling voor de takels.
De broeking is geslagen kabel van 1.1mm dik. Ik had hiervoor ook geslagen touw van 1mm kunnen gebruiken, echter ik vond kabel mooier in deze. Naar mijn weten werd voor de broeking gewoon touw gebruikt i.p.v. kabel, toch vond ik het zonde om de kabel niet te gebruiken. Ook heb ik wat diversen zaken op de dekken aangebracht. In langsscheepse richting een tweetal latten die feitelijk een stoppunt zijn voor de kanonnen. Ook diversen ogen en ringen her en der.

6eb3265ea774b48cd91497ae8e65e185.jpg

864270b2d7521ad569969cc488f93d17.jpg

2c54876587a57df8e720e504e36a6fc7.jpg

Een aantal stappen hoe ik de oogboutjes met ringen aan de broeking bevestig. Ik maak geen knoopjes maar soort lussen als bindsel.

0763532dab6e044d804d525ca8daf07a.jpg

dd7a1489c2e028717a6234cedc7bd71c.jpg

990411ceaf1cfd63d77ae22d025bd79f.jpg

c1ab8f1d8d78c201ecfd52812e408e8f.jpg

1ec3302d7a862d9c347833660e320749.jpg

Ik ben er nog niet helemaal over uit hoe ik de takels ga tonen. De uiteinden werden opgerold en op het dek gelegd, ik ben er nog niet over uit of ik dit ook wil of dat ik iets anders beter vind....Ik zal er nog een nachtje over slapen. Voor nu heb ik het uiteinde tijdelijk even om de "druif" van het kanon gelegd. Dit is niet blijvend.

Tot de volgende update,
Pter

Je gebruikt wel héél erg mooi touw zeg. Zelf gemaakt? Die kabel is echt geweldig om te zien!

Hoi Jan, ik heb geslagen touw en kabel gekocht. Voor nu behoorlijk aan de prijs maar ik ben nog niet in de gelegenheid om zelf touw te leren slaan.

Back