Cazador Xebec 1750 - OcCre

Mooi geworden, die zien er verder netjes uit !

Bedankt Boris, nog wel een aantal dingen te doen. De wiggen moet ik verder nog maken voor de resterende wagentjes. Al het ijzerwerk ogen en ringen, sluitscharnieren enz enz.... Uiteindelijk kom ik er wel, maar ik kan je vertellen dat ik blij ben dat ik er totaal maar 20 moet maken. :D

Rolpaarden deel 3

En zo komt er een einde aan het maken van alle rolpaarden. Alle 20 zijn gereed. Oké, ik moet de ogen en ringen nog maken en aanbrengen voor de tuigage waarmee de rolpaarden op het dek worden vastgezet. Dit is voor een later stadium. Eerst ga ik verder met wat messing om de kanonslopen vast te zetten op de rolpaarden. Ik laat verder de foto's het verhaal vertellen.

3e5caa4b89b9db9a0b47e781d0010a4c.jpg

1d3d798ff8924454a40a472f9943b67b.jpg

13010f1fa6e99ea540fed877b1e513c1.jpg

e4ae5d47fdd79165c1020bdffbd68b83.jpg

52ec7ab22a03619e380978f044cc1409.jpg

37e7cb3f957169453c3b6ce714d4cefd.jpg

a4b53629b55bf633f0f7d9481d54babd.jpg

9a180a0b79340f385c5ab34dd9d25eec.jpg

2e543a3dca409c77c8991c0deeaf4d5e.jpg

e7bea275dca41c5a68283bf9b45f4107.jpg

En dan alle stukken geschut op een rijtje....

067ef60772fd015456b9283c13f79c4b.jpg

8f39a513a1768513ab986d9d0f51d28a.jpg

En hiermee komt een einde aan het fabricage proces van de rolpaarden. Het was leuk en ik ben blij dat het er maar 20 waren en niet meer.... :hammer:

Tot de volgende update,
Peter

Voor de rest denk ik dat ik dan de rolpaarden gebruik die in de kit zitten
Die lelijke multiplex? Kan ik moeilijk van je geloven.
Ik heb voor de Royal Caroline de zijstukken laten laseren, en het waren er maar 8 :)
Bij de Victory heb ik voor 16 kanonnen de zijkanten met de hand uit hardhout gevijld . 32 stuks dus. Om minieme verschillen te vermijden heb ik dus nu de technologie ( en een vriend met een krachtige lasersnijmachine) ter hulp geroepen. :)

De messing plaatjes die je wederom weer zeer netjes hebt gemaakt, heten 'tappendekplaatjes', genoemd naar de assen waarmee het kanon op het rolpaard ligt, de 'tappen'. In de modelbouw is dit de meest gangbare manier om deze plaatjes te maken gezien de schaal, in het echt zien ze eruit zoals op bijgevoegde tekening; JPG_5757_3146_bewerkt-1.jpg met een borgpen die de mogelijkheid bied om het kanon te verwisselen.

Bedankt voor de toelichting Piet, tappendekplaatjes! Ik ben niet zo bekend met de scheepsterminologie en dit helpt wel. Heb jij ook enig idee bij de tuigage van een kanon en met name de dikke kabel om het kanon te stoppen bij afvuren.
Deze zou door het rolpaard gelegd kunnen worden maar ook om de ronde achterkant van de loop. Ik weet even niet wat nu waarheidsgetrouw is aan de periode 1750 en land van herkomst "Spanje / Frankrijk".

Bedankt voor de toelichting Piet, tappendekplaatjes! Ik ben niet zo bekend met de scheepsterminologie en dit helpt wel. Heb jij ook enig idee bij de tuigage van een kanon en met name de dikke kabel om het kanon te stoppen bij afvuren.
Deze zou door het rolpaard gelegd kunnen worden maar ook om de ronde achterkant van de loop. Ik weet even niet wat nu waarheidsgetrouw is aan de periode 1750 en land van herkomst "Spanje / Frankrijk".
Echt helemaal duidelijk is mij dat ook niet, wat de dikke kabel om het kanon te stoppen betreft, deze kabel heet overigens de 'broeking'. Sommige spreken van een vroege periode waar de broeking halverwege door het rolpaard liep en later werd deze door een broekingoog gehaald, het oog werd aan de achterkant van de kanonsloop gemonteerd tegen de druif (ronde knop of kogel achter aan de loop). Er worden echter geen specifieke jaartallen genoemd.
Wel is het ook zo dat men spreekt van het Franse- en het Engelse systeem, waarbij Frans door het rolpaard gaat en Engels rond de druif geslagen word of door het broekingoog, dus in jou geval zou ik dan het Franse systeem gebruiken en de broeking door het rolpaard voeren.

Als je wilt kan ik wel wat tekeningen plaatsen van een getuigd kanon, met beide varianten voor de broeking.

Je rolpaarden hebben al de vorm van het latere 18de eeuwse systeem waar de broeking niet door het rolpaard ging maar achter over het geschut gelegd werdt. In principe ook correct voor de tijdsperiode van je schip. In onderstaande tekening kan je het verschil van rolpaarden zien en ook dat er in een eerdere periode een gat in het rolpaard zat om door het rolpaard heen de broeking te monteren.
Rolpaarden_Ned.jpg

Echt helemaal duidelijk is mij dat ook niet, wat de dikke kabel om het kanon te stoppen betreft, deze kabel heet overigens de 'broeking'. Sommige spreken van een vroege periode waar de broeking halverwege door het rolpaard liep en later werd deze door een broekingoog gehaald, het oog werd aan de achterkant van de kanonsloop gemonteerd tegen de druif (ronde knop of kogel achter aan de loop). Er worden echter geen specifieke jaartallen genoemd.
Wel is het ook zo dat men spreekt van het Franse- en het Engelse systeem, waarbij Frans door het rolpaard gaat en Engels rond de druif geslagen word of door het broekingoog, dus in jou geval zou ik dan het Franse systeem gebruiken en de broeking door het rolpaard voeren.

Als je wilt kan ik wel wat tekeningen plaatsen van een getuigd kanon, met beide varianten voor de broeking.

Ha Piet, wederom bedankt voor de verheldering en terminologie. :wave
Ik zie dat de tijdsperiode en land van herkomst inderdaad de broeking door het rolpaard liet gaan en ik denk dat ik dit dan ook moet doen.
Tekeningen helpen altijd Piet, ik zal ook eens in mijn scheepsbouw boeken duiken, al denk ik dat ik voornamelijk Engelse voorbeelden heb en die waren en zijn nog steeds tegendraads en afwijkend. :rofl::D

Je rolpaarden hebben al de vorm van het latere 18de eeuwse systeem waar de broeking niet door het rolpaard ging maar achter over het geschut gelegd werdt. In principe ook correct voor de tijdsperiode van je schip. In onderstaande tekening kan je het verschil van rolpaarden zien en ook dat er in een eerdere periode een gat in het rolpaard zat om door het rolpaard heen de broeking te monteren.
Bekijk bijlage 498475

Hoi Stephan,

Bedankt voor het meedenken. Dit zijn wel Hollandse rolpaarden, heb je ook Franse / Spaanse voorbeelden rond 1740-1750? :beer:

Ik heb een voorbeeld van een Franse Xebec waarbij de broeking om de "druif" is gelegd. Dit is overigens naar verluid van een Ancre monograph
monographie-du-requin-chebec-1750-.jpg
Bron: www.ancre.fr

Het is overigens best lastig aangezien dit schip zich precies rond een kantelpunt bevond waarbij landen gingen wijzigen qua systemen en rolpaarden etc... o_O

Een ander voorbeeld van een Franse Xebec.
Interessant om te zien dat de broeking hier door het paard heen loopt maar dat de takels om de druif lopen....?

upload_2022-6-13_12-15-4.png

Ik denk dat we hier wel een studie aan kunnen wijden, maar dat simpelweg beide systemen zijn toegepast. Dat geeft mij de dichterlijke vrijheid om een keuze te maken en dat goed of fout niet echt bestaat voor mijn model.
Wel een geruststellende gedachte moet ik zeggen. :D

Hoi Boris,

De voorbeeld die jij toont lijkt me wel wat. Ziet er netjes uit en ik denk dat iets dergelijks zal proberen. Als dat het model is dat ik ook bouw, dan is het heel goed gemaakt. Ziet er top uit overigens, zelfs met roosters tussen de rolpaarden dat gebruikelijk was....

bedankt! :thumbsup:

groet,
Peter

gezien ik momenteel bezig ben met het hele “touw ding” , valt mij wel op dat bij de laatste 2 foto’s voor de broekingen links geslagen touw is gebruikt?
Is dit gebruikelijk ?
Welingelicht dat iemand daar een antwoord op heeft

Back