Calmato 40 laagdekker

Je vliegt anders altijd met een te voorlijk zwaartepunt.
Ja... en dat is normaal, TENZIJ je een wedstrijdkist vliegt o.i.d.

Ik heb het nu even niet over het feit dat de meeste fabrikanten/ontwerpers sowiso een te voorlijk zwaartepunt opgeven, ik heb het puur over het feit dat je met lege tank een niet te achterlijk zwaartepunt mag hebben. En aangezien niemand, en zeker een minder ervaren vlieger niet, op het oog kan beoordelen wat nu precies "te ver naar achteren" is, is uitwegen met (half)volle tank gewoon een no-no totdat je middels vliegtests uitgevogeld hebt of dat zwaartepunt daadwerkelijk naar achteren kan of niet.

Ik heb altijd zo gevlogen en nooit problemen gehad.
Ik heb ook een hoop dingen verkeerd gedaan en daar nog nooit problemen mee gehad, in de meest uiteenlopende dingen in het leven (in T-shirt op de motor zitten, zonder gordel autorijden, zwemmen met een volle maag) maar het gaat me niet om of je er daadwerkelijk problemen mee krijgt of niet, maar om dat de methode in principe verkeerd is, want die gaat uit van "de ontwerper zal vast wel wat marge ingebouwd hebben"... Wat als dat nu eens een keer NIET zo is? Dan kost het je een kist....
 
Na het invliegen staat het hoogteroer nu heel licht omhoog.

Dan zou hij iets te voorlijk zijn. (of je vliegt te langzaam.)
Maar dat is beter dan achterlijk.
Je kan eens een duikproef doen of rugvlucht, dan kan je zien of hij goed parabolisch afvangt en bij rugvlucht, zou je ietsje down moeten geven als het zwaartepunt goed ligt.
Maar als hij nu gewoon goed door de bocht gaat en naar je zin reageert zou ik het even zo laten tot je wat meer ervaring met de kist hebt.

GJ
 
Ik heb het even niet over het invliegen, maar als je, je kist netjes in aan het invliegen bent, deed ik dat altijd met een half volle tank.
 
Dat komt mij heel vreemd over: "mijn" Calmato heeft een toch wel redelijk klompje lood onder de staart hangen om het zwaartepunt goed te krijgen. Bij mij ligt de ontsteking onder de tank, en de batterij (4 eneloopjes) achter de tank, maar voor de vleugel.

De ontsteking heb ik vlak voor de vleugel zitten. De 3S lipo en de ontvanger heb ik ter hoogte van het pilotenpoppetje zitten. De sero's op hun gebruikelijke plek en voor war het waard is wegen die 60 gram per stuk. Dat is wel 240 gram achter het zwaartepunt. Misschien is dat wat dit veroorzaakt.
 
Het zou kunnen, maar mijn gevoel zegt me, dat tussen wat jij doet en wat ik doe, niet het verschil van 200 gram x 80 cm zou mogen zitten.
Mijn ontsteking zit mischien 5 cm verder naar voren maar dat is maar 124 gram, en mijn ontvangeraccu zit mischien 10 of 15 cm verder naar voren.

Vliegt hij al bijna trouwens?
 
Ik heb het zwaartepunt gemeten met mijn vingertoppen. Dat ga ik nog wel even goed doen. Maar over het algemeen geeft dat wel een aardige indicatie.

Ja, verder is die bijna klaar voor de eerste vlucht. Het is nu een kwestie van balanceren en grond tests uitvoeren met draaiende motor om er zeker van te zijn dat de motor niet afslaat waneer ik de gasknuppel terug haal..
 
Laatst bewerkt:
Als je heel vlug bent, ik ben vanavond nog op Roden (als het weer het toelaat) en héééél mischien morgenavond ook nog, maar dat weet ik niet, ik zit te wachten (letterlijk) op een vertrek-bericht.
 
Als je heel vlug bent, ik ben vanavond nog op Roden (als het weer het toelaat) en héééél mischien morgenavond ook nog, maar dat weet ik niet, ik zit te wachten (letterlijk) op een vertrek-bericht.

Oei, dat ga ik niet redden. Ik ga het zwaartepunt even goed meten en naar voren verlaatsen wat naar voren kan en dan kijken hoeveel gram er werkelijk bij moet.
 
Tiger II is van Goldberg... of beter... was. Vliegt iets mooier dan de Calmato...

CG gaat met lege tank. Dat was de vuistregel.
Bij een Calmato zet je het CG op de gemiddelde waarde van de twee uitersten als startpunt.
Bij mij moet er altijd lood in de staart, omdat ik voorop de motor afhang met silent blocks en een bomvaste neuspoot die ik zelf maak.
Dus massa in de snuit bij? Dan maar nuttig [emoji39]
 
Overigens heb ik de 11x7 propeller vervangen door een 11 x 5,5 (die had ik nog liggen). Als het goed is kan ik daarmee wat trager vliegen voor de landing,

BEWERKING: Mijn bericht klopt niet, ik had er geen 11 x 7 op zitten maar een 12 x 6. Die heb ik vervangen door een propeller met een 5,5 spoed. Ben vergeten welke. Grrrr. Zal thuis even nakijken. Kan een 11 x 5,5 zijn of een 12 x 5,5.

BEWERKING 2: Ik maak er een potje van. Er zit een 11 x 7 op en die heb ik vervangen door een 11 x 5,5.
 
Laatst bewerkt:
Overigens heb ik de 11x7 propeller vervangen door een 11x5,5 (die had ik nog liggen). Als het goed is kan ik daarmee wat trager vliegen voor de landing,

Dat zou ik bewerkstelligen door bijtijds 'van het gas af te gaan', en dmv. de juiste neusstand rustig binnen te komen . . .


jan.
 
Al zou je motor 2500 rpm stationair lopen dan kan je vertragen tot zo'n 25km/u luchtsnelheid, dus met wat tegenwind zit je dan nog lager in snelheid.
Je Calmato zal met die snelheid niet meer vliegen.
Onzin dus dat je door die 7 inch te snel binnen zou komen.
Je komt dan waarschijnlijk gewoon te steil binnen.

GJ
 
Ik trok bij een motorkist altijd met een vrij scherpe bocht, net voor de landing alle snelheid er uit.
Dan een paar tandjes gas en de neus omhoog houden.
De motor hoeft dan niet zo extreem langzaam te draaien.
En je prik de kist neer waar je hem hebben wil.
Een betrouwbare landing gegarandeerd.
Motor slaat niet af omdat hij sneller blijft draaien.
Als je dat niet lukt is, of je zwaartepunt niet goed, of je kan niet vliegen.
 
Dat zou ik bewerkstelligen door bijtijds 'van het gas af te gaan', en dmv. de juiste neusstand rustig binnen te komen . . .

Als je onder "bijtijds" verstaat "nog voor het begin van het cicuit", dan wel
Nou.... bij "mijn" Calmato was het verschil tussen een 11 x 6 en een 11 x 5 werkelijk verbluffend bij de landing: met een 11 x 6 kreeg je het ding bijna niet aan de grond, met de 11 x 5 trek je het gas dicht, en zakt hij keurig vanzelf door...
 
Back
Top