Calmato 40 laagdekker

2 meter op 200 meter is vlak maar dan doe je echt iets helemaal fout als je met een 11x7 zo hard binnenkomt dat je langzamer wilt.
Een normale motor loopt ergens rond de 1500 toeren stationair, en dat is al hoog.
Dan werkt de prop als rem.
Ik had op mijn (zware) gestroomlijnde Cosmic Wind een 12x12 en 12x13 staan op een OS91FS.
En die kwam redelijk hard binnen, in het begin zette ik de motor wel eens af in de landingsaanvlucht.
Maar een Calmato achtige, die kan je zover uitmelken tot je met windstil weer met zo'n 25 km/u landt.
Overtrekken kan ook niet met dat ding kan je hem zo op het veld ploffen.
En anders is de oorzaak wat Bertus zegt.

GJ
 
Vanavond drie accu's leeggevlogen (nou ja, leeg . . .) en inderdaad, veel cirquits gevlogen.

(Waren ook de eerste starts en landingen die ik zelf vloog. :))

Naarmate de windkracht naar de 1 Bft ging werd het veld snel kleiner, zowel qua starten als landen. :eek:

Maar, veel meters gemaakt, model leren kennen, zelfvertrouwen getankt etc.: helemaal :thumbsup: .


jan.
 
Zo veel mogelijk vliegen Jan, dat is het enige dat helpt.
En jezelf (of een clubgenoot laten) dwingen om bepaalde figuren te vliegen.

Vrijdag wordt het weer schitterend weer, dus dan kan je weer flink wat vluchtjes maken.

GJ
 
25? Zo langzaam? Zal iets vlotter gaan. Gewoon 3 kilo kist van maken. Gecontroleerde baksteen. Voorspelbaar voor je voeten... en zonder stalen neuzen in je schoenen... haha...

Ik heb m’n tweede hands sport 1x gemaidend.
Dat was een bijzondere vlucht. Het bleek dat er verkeerde hevels op de servo’s zaten. De vlucht was wat dolletjes...
Maar zelfs daarmee was te landen, zei het al slippend.
Binnen gehaald... dacht ik tanden gepoetst? Nope foute hevels. Ohw,ohw... wat een bak.

Naja... folie was gaar... dus ook mooi een reden om de staart te verTigeren... beetje Goldberg saus...

Maar Jan, dat landen is een kwestie van veel doen. En flink uitmelken... lang mogelijk zweven boven dat veld.
Tot ie doorzakt[emoji39]
 
Laatst bewerkt:
Als je up trekt ben je zo je snelheid kwijt.
Dan iets gas er op dan zakt hij iets achterover hangend keurig naar beneden.
 
dat landen is een kwestie van veel doen. En flink uitmelken... lang mogelijk zweven boven dat veld.

Jaja, ik ben bekend met de theorie.

Maar als je op ons veld met windkracht 0,5 Bft (die ook nog eens dwars op het veld stond), landt, ook als is dat tegen de wind in, dan komt de sloot (ja, die zit daar . . . ) al snel in zicht . . .

Aan de grond zetten, of nog een keer rond, maar niet te lang uitmelken . . .


jan.
 
O, en na een doorstart niet te ver naar links trekken, vooral niet als je weet dat de motor iets teveel naar links trekt......stomme koe :mad: :mad:
IMG-20190606-WA0006.jpeg

Merk hierbij op de 14×8 prop, beul van een motor en de 6s 5000mah accu, no problemen met lood en zulks.....
Ik het het f3a-c programma uitgeprint. Langzame rol, rugvlucht enz. vind ik het lastigste, toch af en toe even op de rug gevlogen, het went langzaam :D
 
Laatst bewerkt:
Met een 14X8 prop op een 500 Kv motor heb je inderdaad heel veel trekkracht maar relatief weinig snelheid. Je max vliegsnelheid is dan ca. 110 kmh. Voor een slowrol kun je beter een hogere snelheid hebben, gaat veel makkelijker. Probeer maar eens een 13x10 of 12x12 prop.

Succes met de reparatie, is wel te repareren zo te zien.

Grt,

Arnoud
 
Bedankt voor de tips, ga ik eens proberen! Repareren gaat zeker lukken, de brokstukken zijn nog heel :D

Vleugel en staart zijn nog intact, op een uitgescheurde aileron na. Loop straks wel alles goed langs. Servos en dergelijke!
 
Ik het het f3a-c programma uitgeprint. Langzame rol, rugvlucht enz. vind ik het lastigste, toch af en toe even op de rug gevlogen, het went langzaam :D
Leuk! Ben daar nu ook een beetje mee bezig... Heb nog niet alle figuren geprobeerd, hik nog erg tegen de lus voorover aan (kwestie van lef opbouwen) en ben gewoon nog helemaal niet aan de tolvlucht toegekomen.
Victory roll gaat vrij aardig, hoge hoed verklooi ik de helft van de tijd, dubbele loop ziet er soms meer uit als een bril dan als twee loops over elkaar.
Cubaanse acht en dubbele immelmann verklooi ik vaker wel dan niet.
Maar vind het wel heel leuk om te doen tot nog toe....

Ben er al wel achter, dat als je de vleugels niet vlak hebt liggen bij het insturen van een figuur, je hele figuur de mist in gaat, en vervelend genoeg zie ik dat nog lang niet altijd goed....
 
Overigens: waar is informatie te vonden mbt. hoe je de verschillende kunstvlucht figuren vliegt?

Dus niet hoe ze er uit (horen te) zien, maar wat je wanneer met de roeren moet doen om bv. een (ik noem maar wat) mooie slow roll te vliegen.


jan.
 
Overigens: waar is informatie te vonden mbt. hoe je de verschillende kunstvlucht figuren vliegt?

Dus niet hoe ze er uit (horen te) zien, maar wat je wanneer met de roeren moet doen om bv. een (ik noem maar wat) mooie slow roll te vliegen.


jan.
Je zou op YouTube kunnen kijken naar RC simulators die bepaalde dingen voordoen. Bij de meeste zie je dan de zender met bewegende knuppels in beeld. Pas wel op, er zitten ook prutsers bij. Ik zat er 1 die zonder richtingsroer vloog, geen aanrader :rolleyes:
Zoiets:
 
ik zeg: Stick-Plane

Door met een stick-plane je figuren te vliegen, kan je op elk moment 'pauze' houden en kijken wat er voor input nodig is.

Voor een slowrol zou je dan even kunnen kijken wat er nodig is om je model op hoogte te houden,

dat wordt dan
rudder-tegen (links-om roll is rechts rudder en vise-versa) als je in eerste 1/4 van de rol zit
down voor het 2/4
rudder-mee (links-om roll is links rudder) voor je 3/4

het coordineren / timing van de inputs is dan vooral veel oefenen en kijken.

Daarnaast helpt het echt als je een model hebt wat zuiver stuurt. Veel modellen zullen bij rudder-input gaan rollen of up/down pitchen en dat maakt het niet makkelijk om de figuren netjes te vliegen...

(ze zouden eigenlijk specifieke modellen moeten ontwikkelen die geen 'koppelingen' hebben zodat een stuur input alleen maar om de betreffende as een reactie uitoefend):koud:
 
Back
Top