Brandstof motoren

Huhhh… hebbie een 200Ti?
Dat ding klinkt zo geweldig!
Geheel jafloers [emoji106]

yup, daar liep ik werkelijk tegenaan en kon er geen nee tegen zeggen, ding zat aanvankelijk vast maar dat bleek gewoon een aangekoekte conservering olie oid te zijn….. ik kan weinig loopsporen zien in het motortje, kijk maar eens naar dat nokkenasje…. Liek wel nieuw :)

maar das nog niet alles want de mooiste vondst was een hele nieuwe ASP Radial :banana:
Zoals met alle motoren gaat ook deze helemaal uit elkaar en word alles gereinigd want er zit wat bruine meuk aan (opgedroogde olie ofzo) dan alles goed smeren en netjes afstellen….
En deze ga ik gelijk ombouwen naar ontstekeing en Benzine als Brandstof
Nu nog even overwegen of ik een ringuitlaatje zelf ga maken of eentje bestellen

E3701250-5BC7-45B2-B6DD-ED65E9948BCE.jpeg
 
Niet helemaal uit elkaar halen, Richard... Mijn advies is om niet meer los te halen dan wat nodig is om te checken of er geen productievuil is achtergebleven. Achterdeksel los is meer dan voldoende, mischien de koppen los, maar verder zou ik niet gaan.
Die nippel in het carter MOET naar beneden wijzen, cylinder 1 is de cylinder die er recht tegenover zit.
 
Niet helemaal uit elkaar halen, Richard... Mijn advies is om niet meer los te halen dan wat nodig is om te checken of er geen productievuil is achtergebleven. Achterdeksel los is meer dan voldoende, mischien de koppen los, maar verder zou ik niet gaan.
Die nippel in het carter MOET naar beneden wijzen, cylinder 1 is de cylinder die er recht tegenover zit.
de koppen haal ik er af om de cilinders van binnen te reinigen maar de drijfstang laat ik intact, carter ziet er van binnen voor een asp best keurig uit, geen schaafsels of braampjes.. enkel die bruine oliemeuk maar dat spoel ik er met alcohol wel uit..
daarna pas ik het trucje toe wat ik in jouw topic had gelezen.... scheut 2t olie erin en zorgen dat alles voorzien is van olie en dan leeg kiepen en dichtmaken..
 
carter ziet er van binnen voor een asp best keurig uit, geen schaafsels of braampjes
Ik heb de sterke indruk, dat ook ASP voor hun "top motoren" (de Boxers en de radials) wat meer zorg besteedden aan de afwerking en de kwaliteitscontrole: Ik bedoel, die motoren hebben serienummers (en zijn dus in de productie te traceren) en in de Boxer meende ik toch echt "merklagers" te zien zitten in plaats van goeiekope chinese meuk, dus ik ga er van uit dat in die radial ook op zich wel goed spul zit. Ik heb destijds een spare naaldlager (ASP gelabeld) voor de moederdrijfstang gekocht, en ik moet me al sterk vergissen als daar niet gewoon SKF op stond.

Maar het kan nooit kwaad om even minimaal te kijken, heb ik ook gedaan, bij zowel de Boxer als de radial.
 
Ik heb de sterke indruk, dat ook ASP voor hun "top motoren" (de Boxers en de radials) wat meer zorg besteedden aan de afwerking en de kwaliteitscontrole: Ik bedoel, die motoren hebben serienummers (en zijn dus in de productie te traceren) en in de Boxer meende ik toch echt "merklagers" te zien zitten in plaats van goeiekope chinese meuk, dus ik ga er van uit dat in die radial ook op zich wel goed spul zit. Ik heb destijds een spare naaldlager (ASP gelabeld) voor de moederdrijfstang gekocht, en ik moet me al sterk vergissen als daar niet gewoon SKF op stond.

Maar het kan nooit kwaad om even minimaal te kijken, heb ik ook gedaan, bij zowel de Boxer als de radial.
net ff gekeken en ik heb er NSK lagers in en voor zover ik weet is dat niet chinees maar japans :)
 
Whohaaaaa..... nou ben ik toch wel een tikkeltje jaloers... :worship:
Heeeel gaaf blok!! :thumbsup:

Groeten, Ramses
.
heel eerlijk gezegd heb ik zelf niet zoveel met deze motor... technisch is het een heel mooi blokkie maar ik heb er niet zoveel mee als met een Radial of boxer
ik heb hem eigenlijk in een opwelling gekocht omdat hij me aangeboden werd en je deze niet zoveel ziet... ik ben een beetje aan het kijken waar ik hem in zou kunnen zetten en dat zal dan een Tiger moth of spitfire / ME-109 worden, kortom ik moet een kist zoeken waar ik hem in ga zetten terwijl ik al genoeg projecten heb :hammer:
ding is echt als nieuw en ik ga hem proefdraaien en misschien gaat ie daarna in de vitrinekast, of als er een goeie schaalbouwer een kist voor heeft maar geen aandrijving dan verkoop ik hem misschien wel weer ;)
 
Staan wel filmjes met de 200ti op het YouTube kanaal.
Geluid is muzikaal. Mooi op een niet te grote warbird.

Zoveel power heeft het ding nu ook weer niet. Onder de 2 meter span.
 
yup, daar liep ik werkelijk tegenaan en kon er geen nee tegen zeggen, ding zat aanvankelijk vast maar dat bleek gewoon een aangekoekte conservering olie oid te zijn….. ik kan weinig loopsporen zien in het motortje, kijk maar eens naar dat nokkenasje…. Liek wel nieuw :)

maar das nog niet alles want de mooiste vondst was een hele nieuwe ASP Radial :banana:
Zoals met alle motoren gaat ook deze helemaal uit elkaar en word alles gereinigd want er zit wat bruine meuk aan (opgedroogde olie ofzo) dan alles goed smeren en netjes afstellen….
En deze ga ik gelijk ombouwen naar ontstekeing en Benzine als Brandstof
Nu nog even overwegen of ik een ringuitlaatje zelf ga maken of eentje bestellen

Bekijk bijlage 538557
ik heb deze motor gehad, ergens eind jaren negentig, en had hem op een Mr,Mulligan 1:4 scale( een Magnum)
Heb toen wel alle lagers en rubber ringen vervangen.
Meer uit voorzorg( of het echt nodig was?)
Geweldige motor en veel plezier van gehad.
 
Ik heb eenToyan FS L200 en wil hier uitlaatpijpjes op monteren.
Is het(echt )noodzakelijk om beide pijpjes even lang te maken?
Motor zit in een boot en het is niet de bedoeling dat er frequent mee zal worden gevaren(is een projectje om te laten zien dat iets
simpels ook kan en dan er alleen nog maar naar kijken:) )
De uitlaatpijpjes wil ik op de correcte wijze uit de romp laten komen.
(achterzijde romp)
P_20230504_164544.jpg
P_20230504_164617.jpg
P_20230504_164612.jpg
 
Laatst bewerkt:
Ik heb eenToyan FS L200 en wil hier uitlaatpijpjes op monteren.
Is het(echt )noodzakelijk om beide pijpjes even lang te maken?
Motor zit in een boot en het is niet de bedoeling dat er frequent mee zal worden gevaren(is een projectje om te laten zien dat iets
simpels ook kan en dan er alleen nog maar naar kijken:) )
De uitlaatpijpjes wil ik op de correcte wijze uit de romp laten komen.
(achterzijde romp)

Mooie boot!

Heb je geen waterkoeling? Betwijfel of dat lang goed blijft gaan, want dat fannetje is alleen "enigszins afdoende" bij onbelast draaien op je bureautje, en bij heel veel nitro, ben ik bang.
Uitlaatpijpjes, tsja, ze hoeven niet even lang te zijn, maar het loopt meestal wel mooier.
Wat je kunt doen om dat probleem wat te verminderen, is beide uitlaatjes direct bij de motor in een collector te laten uitkomen, en die collector naar achteren doortrekken, en van daar weer splitten naar de twee schaal uitlaatpunten.

Zie ik dat nu goed? is het een dubbelschroever, met twee riemaandrijvingen vanaf de krukas? Ben benieuwd hoe dat zich houdt... Wil ik wel meer van weten eigenlijk.
Ik heb zelf de V8, en die moet ik ook ooit nog eens in een boot zien te wurmen.
 
Nee, helaas heeft deze geen waterkoeling, maar het is ok niet de bedoeling om hier permanent mee te gaan varen.
Ik ben een vliegtuig(jes) bouwer (vanaf 35centimeter tot 8 meter) en deze boot is een eenmalig project.
De motor loopt overigens geweldig en heeft meer pit dan verwacht.
De boot heeft , zoals het behoort, twee schroeven en die worden centraal aangedreven.
Link naar de eerste testrun:
En nu gaat iedereen fronsen: een rc auto koppeling heb ik op het vliegwiel gemonteerd en de tanden van het tandwiel afgedraaid.
Een rondsnaar poelie aangepast en met perspassing op de koppelingsklok gemonteerd.
Poelie's op de assen gemonteerd.
Rondsnaar aan een zijde gekruist met resultaat twee naar buiten uitslaande schroeven.
Effect: beter dan verwacht.
Dus één keertje varen en dan opbergen en af en toe ernaar kijken.
 
En nu gaat iedereen fronsen: een rc auto koppeling heb ik op het vliegwiel gemonteerd en de tanden van het tandwiel afgedraaid.
Een rondsnaar poelie aangepast en met perspassing op de koppelingsklok gemonteerd.
Neuh, daar ga ik niet van fronsen... Dat vind ik een prima idee, en zeker gezien dat stilliggend die koelfan in ieder geval de temperatuur enigszins in bedwang houdt.
Het enige wat ik zou doen, is die koppelingsveer iets losser zetten want er is niu een relatief groot gebied tussen stationair en waar de koppeling begint met aangrijpen.

Ik vind het in elk geval een absoluut mooi bootje.

Dit is mijn Toyan V-8, op benzine, maar verder nog niet aangepast. Ik moet nog heel veel doen om hem goed lopend te krijgen, want onder andere het inlaatspruitstuk is gewoon ongeloofelijk slecht ontworpen, dat moet ik helemaal overnieuw maken. Ik ga denk ik iets maken met slechts één carburateur.
Hij loopt dan ook naar mijn mening gewoon ronduit beroerd.
Getting better and better... - YouTube
 
De Riva is tot stand gekomen met alleen een spanten set en zonder tekening.
Ik heb hem gebouwd naar foto's op het internet.
De stoeltjes/ kussens en de metaal delen in Vietnam besteld.Deze motor loopt wonderbaarlijk goed en heeft geen overhitting tendens (tot nu toe).
P_20230506_194424.jpg


Jouw motor is wel een prachtig exemplaar om te zien.
Jammer dat hij, tot nu toe, niet echt optimaal loopt.
Succes met het project.
Ik volgde het al op dit forum en ben benieuwd hoe het verder gaat.
 
Laatst bewerkt:
Heren, ik heb een OS GEMINI 160 is het een goede keuze deze om te bouwen naar benzine en hoe zit het dan met de olie/ benzine menging.
Grts Dirk
 
Back
Top