Brandstof motoren

Hoe zou je het afsteken? Gezien de souplesse wat Brutus noemt?
Ik ben maar een stuntel op de draaibank, maar ik zou dat gewoon afsteken, zoals je metaal ook afsteekt, middelmatige toeren en met het werkstuk zo kort mogelijk ingespannen.

Teflon zuigerveren (heb ik vroeger ook wel eens gedraaid) die stak ik inderdaad ook met een mes af, want daar draai je het staf materiaal eerst van de binnenkant uit tot er een soort van dunwandige "buis" overblijft, waar je die ringen vanaf snijdt.
Maar die pistonpen-eindstop is maar een klein min of meer massief dingetje, zeker als je dat kleine gaatje er niet in boort.
 

De Super Tigre ST 60 is gereviseerd en in nieuwstaat, bij Weston UK een uitlaat demper besteld en wachten totdat de uitlaat is geleverd.
Moet alleen nog de juiste plug selecteren.
Voor G21 46 en de 35 en 40 modellen heb ik Enya 3 pluggen in de motoren geplaatst
Maar voor de ST 60 denk ik dat Rossi 5 of misschien wel een Rossi 8 moet worden geselecteerd.
Wie heeft er een idee of ervaring mee?
 
Laatst bewerkt:
Kan ik bevestigen op de Magnum 10cc..
OS8 piefte door, en Rossi 4 evenzeer. Ook op 5% nitro.
Ofwel met 1 vlucht bijna auto-start wegen choke effect.
Maar de middenstift geheel vrij in de isolator en niet meer gasdicht.

Ohja... moest nog wat pakkingen maken. Gewoon uit bruin papier, wat via de
post of broodjeszaak binnenkomt.

Even wat uitgetekend en gelaserprint. Mooi behangetje...

IMG_0703.jpg



Eerst het hart er rond uit met een scherp mesje, en dan de zaak toe en met de
boutjes het eerste gaatje stansen via de scherpe flens van de motor.
Met 1 boutje fixeren, en dan de rest doordrukken.
Goed gesmeerd met AGIP, gaat dat als mes door de boter... en zo ook het schoonsnijden...


IMG_0702.jpg


Gr Bas
 
De Super Tigre ST 60 is gereviseerd en in nieuwstaat, bij Weston UK een uitlaat demper besteld en wachten totdat de uitlaat is geleverd.
Moet alleen nog de juiste plug selecteren.
Voor G21 46 en de 35 en 40 modellen heb ik Enya 3 pluggen in de motoren geplaatst
Maar voor de ST 60 denk ik dat Rossi 5 of misschien wel een Rossi 8 moet worden geselecteerd.
Wie heeft er een idee of ervaring mee?
Het is eigenlijk dezelfde motor als de 46, alleen wat groter...
Ik heb al die jaren (1991-2006) mijn ST 60's altijd met ENYA 3 gevlogen (@stunthenk ook, voor zover ik mij herinner en er gaat binnenkort weer een het luchtruim kiezen...).
Peut: 20% ricinus (tegenwoordig half om half met 10% Klotz) en 5% nitro. Prop 13 x 6.
 
Brian Gardiner? Ah! Moest het effe opzoeken.
Ombouw tot 'stunt' motor, Australië.

Nu zat ik gister weer verder te kloten met wat oude 'motormeuk', daar heb ik teveel van.

Calgofix ontvetter. En knetters, het vreet de gebakken castor olie pardoes weg.
En nog rap ook! Heb dat spul al decennia staan... Wel forse scheut.
Zal nu wel een vermogen kosten, of milieu verboden...


IMG_0712.jpg



Verder in de lijst met sjompies... Een ST Saturno, is ook al af 1963. Dat realiseer je je niet.
Kon amper iets vinden over deze specifieke uitvoering. Kwam er tegen met smoorklep op de uitlaat.
De carburateur hint ook daar naar. In 1960 etc... werd er nog flink zonder demper gevlogen...
Tegendruk bij stationair. Met een demper er op overbodig?
Bij mijn Fox 25 RC... zit het er ook op + een bijbehorende demper die over de voorziening heen schuift.


Ongewassen!
Kamzuiger, zuigerveer. Eenvoudige carburateur, mooi airbleed kanaal via de rotorafstelling.
Maar ik denk niet compleet.
Wellicht weet Bruno er nog iets over te vertellen? De carburateur kwam ik niet tegen bij de
SceptreFlight reviews van de 56 ...


IMG_0718.jpg


IMG_0720.jpg


IMG_0721.jpg



En effe detail van de carburateur...

IMG_0722.jpg



Maar daarmee nog terug op de ‘zuigerpennen’, piston pin.
Motoren uit de pré Teflon tijd, deze zijn afgedopt met messing inserts.
In dit gevalletje ook een Webra 40 met kamzuiger en zuigerveer.
De pen hoeft niet langs een poort.

IMG_0724.jpg



Ook een Enya 35 kamzuiger, glijlagermotortje in handen en in bad.
De dopjes uit messing!
Dat vergroot de maakbaarheid of restauratie van een sjomp?

3x OS 25 FSR, dat is weer moderner. Schnurle.
Teflon doppies. En leunen tussen de poorten door op de cilinderwand. Net aan.
Ook een oude OS 40-H. Ook al stok oud, begin 70? Teflon! Nieuwe inzichten.

Gr Bas
 
Laatst bewerkt:

In 1995 gebruikte ik 2 YS 120 AC ( airchamber) voor F3A vliegen.
En prachtige compressor motor, De compressor is het rugzakje.
De motoren liepen zeer betrouwbaar en hadden veel vermogen met een goede handeling.
Sinds vandaag heb ik de motoren weer in mijn bezit.
Ga ze geheel nazien als vervolg op het supere tigre en webra project.
De compressie van beide motoren is goed, aan 1 van de motoren ontbreekt de carburateur sturing en de check valve.
De onderdelen zijn nog verkrijgbaar.
 

Gelukkig heb ik de uitlaatpijpen en de bochten bewaard. Op de foto 2 x Hatori en 1x Bolly.
De Hatori uitlaten zijn onwaarschijnlijk licht en van dunwandig aluminium gemaakt.
De Bolly is geheel van hittebestendige epoxy en heeft hetzelfde gewicht als de Hatori Pijpen.
 
Van 't weekend een Cloud Walker opgehaald met een OS20FS , eigenlijk gekocht voor de motor , enkel de carbu is niet origineel , waarschijnlijk een stukje huisvlijt maar waarom weet ik niet , ook de verkoper wist het niet.

DSCN9921.JPG


DSCN9923.JPG


Groeten Jef
 
maar waarom weet ik niet , ook de verkoper wist het niet.
Vrij simpel: Het was OF het vliegtuig aanpassen, OF de motor, want in standaard vorm had de motor verder naar voren gemoeten, of het brandschot aangepast. Blijkbaar vond de destijdse bouwer het makkelijker om de motor aan te passen.
Overigens is die carbu hoogstwaarschijnlijk wel origineel, hij zit alleen niet meer op zijn originele plek.

Lief motortje, die .20 FS... Ik ken er een héél leuk kunstje mee :D :D :D
 
eigenlijk heel practisch!

1 van de stomste dingen die ik gedaan heb; FS26 demonteren en niet in elkaar zetten, en verloren uiteindelijk. heb alleen de zuiger nog. stom stom. had nu in een vitrine gestaan of mss model. zucht.
 
Wel! Als het geen soldeerwerk was… dan…. Had je nog dat 4T van OS voor RC autootjes.
Die waren standaard zwart gemoffeld. En daarbij zat het carbje hoog zoals bij deze.
Is wel op te snuffelen.
Maar deze lijkt iets DIY transformatie. [emoji6]
 
Back
Top