Bouwverslag Wasa Corel 1/75

heb het gecontroleerd met de tekening en hij moet evenwijdig lopen met het 2 spant. het enige spant wat naar buiten staat is het laatste spant (spiegel)

Spanten en dekken verlijmt alsook de uitsparingen voor de dek roosters uitgesneden.
Dek roosters zelf ook nog tussendoor gemaakt.
2c16.jpg

a6xr.jpg

Nu de spanten verder vijlen zodat de huidplanken een natuurlijk verloop krijgen en de eerste huidplanken verlijmen op de posities war de kanonnen moeten komen.

mogelijk nu nog even een vloertje maken onder de trap en bij het blok in het dek achter de grote mast.
zie deze foto:
100_7654.jpg

rdjy.jpg

4j0m.jpg

4q73.jpg

Zo de eerste rompbeplanking zit erop evenals de uitsparingen voor de kanonnen. Toch wel makkelijker om met het lijmen van de huidplankenrekening te houden met de openingen voor de kanonnen i.p.v. ze later uit te zagen.

Netjes gedaan hoor.:D
Je zult er wel naar gekeken hebben, en ik ken de kit natuurlijk niet, maar zijn nu de maten van de poorten correct, horen die net zo groot te zijn als de breedte van de blokken er achter?

Bedankt Germt en Rob.

Voor de grote van de gaten heb ik de maat van de luiken aangehouden en dan nog iets kleiner gemaakt zodat ik met de tweede beplanking een sponning krijg.
De blokken die erachter vallen zijn inderdaad iets groter Germt.
Zal met de volgende rij gaten proberen om een betere close up te maken.

Het ziet er allemaal heel netjes uit. :thumbsup:
Ik kan het niet goed zien op de foto, maar werk je bij de huidgangen gelijk op met stuur- en bakboord. Zo niet, zou ik dit wel adviseren om de krachten bij het drogen (en krimpen) van de huid symmetrisch te houden en onnodig kromtrekken van de kiel en spanten te voorkomen. De bouwplank ziet er in elk geval degelijk uit.

Ben aan 1 kant inderdaad 3 latjes verder. Ga nu aan de ene (stuur- of bakboord eigenlijk geen idee links of rechts :confused:) zijde nu verder lijmen totdat tot dat het weer gelijk opgaat. zodra alle poorten erin zitten ga ik om en om lijmen.

even een paar kleine tips:

aan de voorzijde zit een extra luikje wat niet op de Corel tekening staat
gIMG_6378.jpg

en aan de achterzijde zit nog een klein luikje (dat ben ik vergeten helaas)
beetje slecht te zien op deze foto maar het zit onder de gallerij en is wat kleiner dan de kanonsluiken
gIMG_6414.jpg

hier een nog wat duidelijkere foto
8Ctew6Bk4YBhsM1T_OLl.jpg

ik heb mijn openingen indertijd wat groter gemaakt (12x13mm) hetgeen beter overeenkomt met de originele uitvoering. De luikjes heb ik van restantmateriaal gemaakt en niet het meegeleverde triplex

Bedankt voor je tips jan.
Het luik bij de voorsteven staat inderdaad niet op de tekening van Corel.
Het kleine luikje onder de gallerij is wel door Corel getekend alleen even groot als de rest, hier moet ik dus op letten.
Mijn gaten zijn 9x10mm daar moet nog een sponning bij komen dus het zal uiteindelijk 11x12 worden, komt toch aardig n de buurt.
Toch nog 1 vraag het voorste luik was dat ook bedoelt voor een kanon of werd dat gebruikt voor een ander doel?
Corel tekend het laatste luik tegen de gallerij en het kleine daaronder gesloten, dit was ik ook van plan om te doen want daar heb ik geen insteek kanonnen voor en ook geen leeuwenkoppen Corel heeft namelijk alles wel heel goed afgeteld.

voor zover ik het heb kunnen nalezen was het voorste luik zowel voor toepassing van een kanon als ook de mogelijkheid om een lijn naar buiten te voeren voor jagen, alleen is dat helaas nooit gebruikt.
het achterste luik was niet uitgerust met een kanon maar bedoeld voor bevoorrading (ik had deze totaal over het hoofd gezien en kwam erachter toen ik in Stockholm bij het origineel was)

Deze moet er achteraf toch nog wel in te maken zijn?
Is nog een droom om de echte ook nog eens in real life te gaan bekijken, mijn vrouw maar eens lief aan kijken voor een weekendje Stockholm.

ik heb indertijd besloten dat extra luikje er niet mee in te maken.

Een bezoek aan Stockholm is zeker de moeite waard. Stockholm is echter geen goedkope stad en er zijn vrijwel geen citytrips beschikbaar met goedkope tarieven. Als compensatie voor je vrouw is er een goed centrum met leuke uitgaansgelegenheden, ik zal het alleen niet over de tarieven hebben :(

je kunt in het museum zeker een groot deel van de dag doorbrengen, als je de gelegenheid hebt om buiten het seizoen te gaan dan zeker doen.
het enige dat tegenvalt is het maken van goede foto's, hiervoor is toch echt wel een professionele camera nodig, met mijn standaard camera waren alle foto's bijna mislukt/te donker

Genoeg foto,s op het forum en internet te vinden toch?
Gaat om de indruk en het met eigen ogen gezien te hebben, en heb mijn eigen grijze kamer om alles in op te slaan :p
Wat betreft de kosten zal je wel gelijk hebben, scandinavie is nu eenmaal duur, wil nog eens op vakantie naar Noorwegen misschien dan maar met een tussenstop in Stockholm.

goed streven, vergis je niet in de afstanden van Noorwegen naar Stockholm (Oslo-Stockholm is ruim 500km) ik heb me daar op een vakantie in Zweden ook al eens in vergist, dat ik dacht een vakantiehuisje te hebben in de buurt van Stockholm, bleek het nog ruim 250km van de stad te zijn.
verder is het netwerk aan snelwegen niet zoals hier (althans 5 jaar geleden)

kanon houders

Hallo Ed,

ik hoop dat ik niet te laat ben met reageren. :(

Als ik het goed zie heb je de kanon houders rechtstreeks tegen de spanten gelijmd. Als ik mij goed herinner staat er in de bouwbeschrijving dat de houders met de dunne zijde op 1.5 mm van de spanten moeten worden geplaatst. Dus voordat je de houders plaatst moet je eerst een stukje hout van 1.5 mm tegen de spant lijmen en daar de houder tegenaan!

Op de bouwtekening is dit niet aangegeven. :confused:

Voor de rest gaat het lekker zo te zien en je hebt aan Jan V een goede loods.

Gr Kees

Back