Bouwverslag van een Tarot Ironman 1000 (Octocopter)

Vandaag nog een 3-tal testvluchten gemaakt en weer iets erbij geleerd.....

Smeltlijm + LED's die een beetje warm (niet heet) worden = geen goed idee..... :rolleyes:

Er zijn 2 Beacons los gaan zitten.
Nu had ik gelukkig korte kabels, dus ze konden alleen maar een beetje aan de onderkant bungelen, maar dit is dus niet goed.
Van de week ga ik ze er alle 8 afhalen en met UHU POR vastzetten.
Dat werkt wel en is ook met ca. 40 graden geen probleem.

Voor de rest moet ik zeggen dat dit best wel leuk is...
Vooral als het donker wordt is dit wel heel gaaf.... :cool:

Groetjes,

Jordy
 
Laatst bewerkt:
Goeden avond,

Er is in de tussentijd niet veel gebeurd.
De Beacons zitten nu goed vast en kunnen er toch nog gemakkelijk afgehaald worden.
UHU Por is wel een goed middeltje.

Intussen al een tiental vluchten gemaakt en ik begin de Octo steeds beter te "voelen".
De overige verlichting en gadgets worden eerst na mijn vakante, dus eind Juni, erop gezet.

Ik heb nog wel een vraag aan jullie en hoop dat ik hiermee geholpen kan worden.

Af en toe, dus niet altijd, initialiseren de regelaars niet allemaal tegelijk als ik een Lipo aansluit.
Meestal is er een regelaar die 1 seconde later zijn melodietjes piept.
De Octo vliegt, als dat gebeurd, normaal en alles voelt zich ook goed aan.
Waar kan dat aan liggen? en nog belangrijker.. moet ik me zorgen maken?

Groetjes,

Jordy
 
Is het altijd dezelfde esc? even de solderingen nakijken of alles wel goed zit. Als ie verder gewoon vliegt zal ik me niet te veel zorgen maken. Ik heb gehoord dat een octo ook verder kan vliegen met 1 motor minder mocht het zo ver komen...
 
Hoi, bedankt voor je antwoord.

Nee, het is niet altijd dezelfde regelaar.
Dat is juist het vreemde.
Het rare is dat ik met 5s nooit dat "probleem" had, het is begonnen toen ik ben overgestapt naar 6s lipo's.

Groetjes,

Jordy
 
Weer terug van weggeweest.

Goeden avond.


Eindelijk weer eens een update.
Ik heb een maand lang niks kunnen doen.
Gebrek aan tijd, en ook eventjes geen zin om aan het "monster" te werken.
Nu is mijn vakantie voorbij dus gaat het weer langzaam verder met dit bouwbericht.


Vorige week is het nieuwe Pivot Landing Gear van FoxTech aangekomen.

Gelijk maar eens alles uitgepakt en van alle kanten bekeken.
Dit zat er in de doos (2 setjes):

IM1000-s-309.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Het materiaal is in een hele goede staat en ziet er optisch gewoon veel beter uit als de tripod van Tarot.

IM1000-s-311.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Hier is de motor van de retract.

IM1000-s-310.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Tijd om een paar minuutjes te gaan knutselen.
Eerst de 2 rubbere nippels in het dikkere CFK buisje steken.

IM1000-s-312.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Dan het langere en dunnere CFK buisje er doorheen steken.

IM1000-s-313.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Dat is al een behoorlijke lengte.

IM1000-s-314.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Op de uiteinden nog de 2 afsluitdoppen erop zetten.

IM1000-s-315.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Met 50 cm is de poot behoorlijk lang om op te landen.
De Ironman 1000 staat hier dus wel erg stabiel op.

IM1000-s-316.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Zo ziet er 1 „poot“ uit.
Mooi spul!

IM1000-s-317.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


En ook hier hebben we weer 50 cm lengte.

IM1000-s-318.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Dat is best wel hoog en waarschijnlijk ook te lang.
Als de poten ingetrokken zijn, zijn ze zeker langer als de motorarmen.
Daar moet ik dus nog een stukje gaan inkorten.


Hier staan de allebij de retracts kant en klaar...

IM1000-s-319.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


....om onder de Ironman 1000 gemonteerd te worden.

IM1000-s-320.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Zo gezegd, zo gedaan.

IM1000-s-321.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Wat een imposante verschijning zo.
Als je ziet hoe „klein“ de originele pootjes van Tarot waren.

IM1000-s-322.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik ben hier best wel tevreden mee en optisch veeeeel beter als de tripod.
Nu is het ook gemakkelijker te transporteren in de auto.

IM1000-s-323.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Nu maar hopen dat alles naar behoren werkt.
Dat ga ik van de week uittesten en dan volgt er weer een nieuwe update.

Groetjes,

Jordy
 
Laatst bewerkt:
Bedankt voor de feedback!

Deze week kon ik helaas niets doen, maar vanaf dinsdag heb ik tijd om verder te knutselen.

Één van de "Gadgets" is de verlichting.
Er komt nog heel veel verlichting op te zitten, speciaal voor het nachtvliegen op de club.
Dat is ieder jaar een geweldig event en dit keer wil ik gewoon dat alle mensen een zonnebril gaan dragen als mijn octo gaat vliegen.
Hier moet ik nog het een en ander solderen, en er komt ook iets groots aan te hangen, natuurlijk ook met verlichting. :cool:

Het 2de "Gadget" kan ik nog niet verraden, maar komende week gaan we het voor de allereerste keer uittesten.
Ik hoop dat dat gaat lukken, want dat is eigenlijk het hoofddoel van deze octo.

Een paar andere, kleinere dingetjes zijn ook al gepland, maar nog niet uitgewerkt.

Stay Tuned..... ;)
 
Hoe durf je nog te vliegen met zo n groot, duur ding?
Er zijn zo veel dingen die fout kunnen gaan.
Misschien een touw eraan binden om hem terug te trekken als hij weg vliegt [emoji12]
 
Tegenslag !

Ja, de Retracts zijn echt heel goed.
Gaan mooi gelijkmatig en de Ironman staat als een rots op de grond.

Helaas heb ik eergisteren een behoorlijke tegenslag gehad en ik was er zelf schuld aan.
Ik heb, ondanks dat ik weet dat het fout kan gaan, de verlichting er één voor één op gezet en gesoldeerd met de Lipo erop aangesloten.
Ik deed dit om een heleboel tijd te besparen (Lipo aansluiten.... initiaal piep... controleren, lipo weer eruit trekken etc..) en om dat "lastige" gepiep elke keer te vermijden.
Helaas heb ik een vette kortsluiting veroorzaakt en er is één 12V Bec + één RC Switch doorgebrand.
Vermoedelijk ook een paar kabeltjes mee verbrand.......

Stomme sukkel... ja.. stomme sukkel dat ben ik!!!

Ik kan dus nu de halve Octo weer uit elkaar gaan bouwen en het één en ander aan kabels gaan vervangen.
Dat was dus echt wel een tijdwinst..... NOT...... GRML.....
In ieder geval laat zich alles weer repareren.

Er is gelukkig ook wat goeds te vermelden.
De eerste test is heel goed gelopen.
Het "hoofddoel" gaat zo wel lukken.
Zodra de octo weer vliegt maak ik er een filmpje van zodat jullie kunnen zien wat "het grote geheimnis" van de Ironman 1000 is ;)

Groetjes,

Jordy
 
nog meer tegenslag....

Goeden Avond.

Vandaag is helaas mijn Ironman 100 neergestort uit ca. 5 meter hoogte.
Eigenlijk was ik bijna klaar met de Octo.

De verlichting zat op z'n plaats.
De retracts zaten er ook al op en ook de dure T-Motor 16x5.4 props zaten er op.

Na ca. 3 minuten (manueel) hoover begon de Ironman te wiebelen en dat werd steeds heftiger.
Tegensturen hielp niet, ook niet naar GPS of ATTI switchen hielp niks.
Omdat het uit de hand ging lopen heb ik maar weer snel in manueel geschakeld en de motoren uitgezet.

Boom.... crash.... broek vol!

8 x Propeller kapot... duur grapje :(
1 motor mount verbogen.
Een paar LED Beacons gedeeltelijk kapot.
GPS Mount kapot.

Al met al valt de schade wel mee en het is zeker te repareren, maar ik baal hier natuurlijk wel heel erg van.
Natuurlijk moet dit gebeuren met de dure propellers en niet met de goedkopere....

Het frame en de armen zijn nagenoeg onbeschadigd
Hier en daar een paar krasjes.
De retracts hebben het ook overleefd met ook een paar krasjes.
vermoedelijk is 1 motor niet meer 100% maar dat ga ik van de week wel eventjes bekijken...

Tot slot nog een paar foto's van de afbouw

IM1000-s-324.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


IM1000-s-325.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


IM1000-s-326.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


IM1000-s-327.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


IM1000-s-328.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


IM1000-s-329.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


En de foto's na de crash.. ik kan wel huilen.


Crash-s-1.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Crash-s-2.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Crash-s-3.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Crash-s-4.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Crash-s-5.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Treurig, maar niks aan te doen.
Zoals ze zeggen:


....It's part of the Game....



Het hoort er nu eenmaal bij en het is niet de eerste keer dat ik iets vliegende in de grond heb "geboord"
Ook een €1200.- zwever heb ik vorig jaar al helemaal in de gort gevlogen, maar het is blijft toch wel eventjes een klote gevoel...

Ik ga nu een paar propellers, motor mount en GPS mount bestellen en dan zien we wel verder.


Groetjes,

Jordy
 
Het hoort er nu eenmaal bij en het is niet de eerste keer dat ik iets vliegende in de grond heb "geboord"
Ook een €1200.- zwever heb ik vorig jaar al helemaal in de gort gevlogen, maar het is blijft toch wel eventjes een klote gevoel...

Ik ga nu een paar propellers, motor mount en GPS mount bestellen en dan zien we wel verder.


Groetjes,

Jordy

Da's goed klote, heb je hele project vol belangstelling gevolgd.
Sterkte, en succes met het herstel.
 
Bedankt voor je medeleven.
Ja, het is echt zonde, maar er is niks meer aan te doen.

Ik heb zo even 4 setjes nieuwe CFK propellers gekocht.
Dit keer 15x5.5 Supreme Lite van Foxtech.

Een vriend van mij heeft die op z'n grote Hexa zitten en hij is er echt tevreden mee.
Wel moet je ze een beetje uitbalanceren, maar dan zijn ze best wel goed.
Natuurlijk niet zo goed als de T-Motor propellers, maar die kosten ook 3x zo veel.

Morgen ga ik de Led Beacons weer herstellen.
Er zijn er 4 beschadigd en 4 werken nog perfect.
Ook de lak is er aan een paar plekjes afgegaan, maar dat valt ook wel mee.

Groetjes en welterusten,

Jordy
 
Ik zie op me telefoon een push bericht van tapatalk " bouwverslag van een tarot ironman 1000 (Octocopter"

Ik dacht nu weet ik wat het geheimzinnige is!!!

Daar moeten we dan(helaas) nog even op wachten[emoji12].

Maar het is inderdaad onderdeel van de hobby. Heb het zelf vandaag ook nog gehad met een tbs Discovery pro, na een crash weer op gebouwd. Hij hoovert 4 sec en besloot toen om met een zijwaartse Flip de grond te gaan bekijken.... Blijft zuur!!

Maar,

Je bouwverslag blijf ik zeker volgen! En ben benieuwd naar het echte eind resultaat!!

Gr
 
Ja, de geheimen hè ;)

Nou, 1 geheimpje kan ik alvast verklappen.
Ik doe ook aan RC auto's ( 1/8 ) en de bedoeling was om bepaalde auto's tijdens de race in en uit te vliegen.
Dat lukte vrij aardig en zag er natuurlijk spectaculair uit
Echt fun zoiets.

Ik heb net de GPS gecontroleerd en dat functioneert gelukkig nog.
2 van de 5 (niet 4) beschadigde LED-Beacons zijn inmiddels weer gerepareerd.
1 zijstukje van een Beacon kan ik helaas niet meer terug vinden, dus dat moet ik compleet nieuw maken.

Crash-s-6.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Crash-s-7.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Crash-s-8.jpg


Klik hier voor een grotere foto!


Ik ben benieuwd hoe de motoren het "ongeluk" overleefd hebben.
Ik denk dat de lagers allemaal wel een flinke tik hebben gehad, maar dit kan ik pas eerst gaan uittesten als de propellers er zijn.

Wordt vervolgd......

edit: nog een paar foto's van de reparatie eraan toegevoegd...
 
Laatst bewerkt:
Klinkt erg gaaf! Ben benieuwd hoe je dat doet.

Gelukkig doet je gps het nog.
Al met al valt de schade wel redelijk mee dus.

Met de motoren is even testen.

We wachten af [emoji6]
 
Ja, ik denk dat het wel meevalt.

De schade is zo goed als gerepareerd.

De 5 Beacons heb ik weer hersteld en met zwarte lak opnieuw gespoten.
Dan nog weer alles met wattenstaafjes en nagellak remover de ledjes schoongemaakt.... wat een klo.... werk.
Die kunnen een dagje drogen voordat ik ze er weer op zet.
Ze functioneren in ieder geval weer en zien er optisch ook weer goed uit.
Gelukkig maar.

Nu is het wachen op de GPS mount, de motor mount en de 8 propellers en dan zal ik wel zien of de schade echt is meegevallen.
Als één of meerdere motors een schade heeft wordt het nog duurder, maar hopen we maar het beste.

Groetjes,

Jordy
 
Back
Top