Bouwverslag van een "Lavochkin La-7" met stermotor.

@ Juweeltje: het moet een goede motor zijn die erin komt , ik ga geen goedkope "brol" meer kopen. Welke precies..... dat zien we nog wel... reactie die ik kreeg van medeforummers was dat de moki 150 in dit toestel zou passen.

@ WV; ik weet het , alleen maar geklets , maar dat is momenteel de enige manier om dit draadje levend te houden .... bouw zal erg traag gaan.....

Cor

Ahum

Dick v.d. Veldt zijn motoren al eens goed bekeken.
Ik heb de Penta 102 van hem, de 5 pitter.
Op de bok draaidt deze motor met een 26X12 5600 rpm, met een 26X 14 5400 rpm en met laatste prop die ik erop getest heb een 28X12 5250 rpm/minuut, let op, met een verbruik van 60ml/min, reken daarmee de zeer degelijke kwaliteit en dichtbij service, Dick woont in Nederland tenslotte, was voor mij snel bekeken, had al een beetje veld ervaring opgedaan bij mensen die met zijn motoren vliegen.
Het is zondermeer een methanol motor en geen benzine, puur mijn overweging om het zo simpel mogelijk te houden, geen ontsteking, accu e.d. Plus de motor draaidt koeler dan een benzine, het ding zit bij mij helemaal in de kap van mijn 1/4 FW 190er weggewerkt.
Echt duur zijn Dick zijn motoren niet maar wel van heel hoge kwaliteit met heel veel vermogen.
Just my two cents.

Bouw ze Groet Ger.

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Juweeltje: Geen specifiek merk in gedachten ... daarvoor heb ik me nog te weinig in stermotoren verdiept. Ik heb veel goedkope/chinese spullen vroeger gekocht en dat was vrijwel altijd een kat in de zak, dan praat ik niet alleen over motoren maar ook over gereedschappen e.d. Ik wil er alleen maar mee zeggen dat ik een kwalitatief goede motor wil en er niet op wil bezuinigen.

@ Ger: Keuze van de motor is nog niet gemaakt, de eerste snede in het hout is nog niet eens gedaan .. en dat zal best nog wel een tijdje duren ook. Ik heb de afgelopen tijd een enorme hekel gekregen aan methanol. Ben afgelopen weekend voor het eerst met een toestel met benzinemotor bezig geweest..... ideaal.

Maar nogmaals ... keuze is nog niet gemaakt , heb me er ook nog helemaal niet in verdiept. Er is altijd nog een kans dat ik omsla voor een ander merk/brandstof, alhoewel methanol....... :-/

De reden waarom ik een aantal posts geleden vroeg welke motor erin zou passen, was ivm de grote van het toestel .. of ik hem moest verschalen of niet. Met het antwoord dat de Moki 150 erin zou passen was ik tevree... dan bouw ik in ieder geval geen toestel waar geen stermotor in past

Ps...eerste spantje is getekend op de computer....:rolleyes:
Cor

@ Ger Kovacs : een filmpje van je FW met ster?

Hoi Juw.

Tzt, staat nog in de steigers, schat nog 2 maandjes tot z'n maiden.
Bezig om de servo's in te bouwen, de meeste zitten al op z'n plek, folieen en dan test vliegen, hoop hem zowizo op Odoorn helemaal netjes en kinderziektes vrij te hebben, kan ik beschaafd achter Ronald z'n P38 aanjakkeren :wink: takatakatak.
Zal wel een flimpje maken van de Penta op de bok, eerdaags uitvogelen hoe ik dat op joetoep krijg.
PS @ Cor in plaats van methanol eens ethanol proberen wordt je helemaal heppy van. :wink:

Groet Ger.

Hallo Cor de moki is de goede keus die van ons is kleppen stellen bougie schoonmaken en regelmatig smeren van de kleppen: en het geluid is nog niet geevenaard, geeft steeds weer een kik als Leon hem start en hij begint te rochelen:) de kommentaren van het publiek zeggen genoeg, power meer als voldoende.

De nieuwe schaal motoren die er aankomen hebben een interne smeering voor de kleppen
Dichte kleppendeksols
Hier een voorproefje van wat er komen gaat
full

de motoren komen in 3 5 7 9 14 18 en 28 cilinder
In de schaal 1/5 en 1/4

Frank heeft helemaal gelijk, als ik kijk naar de clark merlin II prijs $3500.:shock:
dan vraag ik mij wel af wat deze stermotoren moeten gaan kosten in europa hebben we motoren bouwers die wel iets meer te bieden hebben. hoef ik alleen maar te kijken naar de 4 cil lijn van Dick .:):) en vele andere top produkten.

Valach is ook nog een optie. Niet de 800 cd nemen,dan moet het model een ietsie pietsie vergroot worden naar een kleine 5meter.

@ Serge: Is 420 cc (de kleinere versie) ook niet wat veel voor een toestel van een 2,6 meter?

Update: voorste spantjes zijn getekend en aangepast naar "europese" maten. 5mm en 6 mm latjes, 3 en 6 mm triplex.
full

full

Cor

Die Valach motoren zijn prachtig mar de 420 is wel te zwaar voor een kist onder de 25 kilo

Reken maar na de 420 is kaal 11,8 kilo
Met de motormount, ontstekingsaccu, tank en prop zit je dan op zeker 15 kilo.
Dan wordt je kist dus snel 40 kilo of meer totaal.

De Beaver op Prowing, 5,85 meter span en 91 kilo vliegklaar, heeft een Valach R5 420.

Groeten Willem

Een hoop veranderd in dit draadje met behulp van de moderators.

Het verslag is verhuist naar het "bouwverslagen" forum , zodat ik het zelf kan modereren. Meteen de meest irrelevante posts weggehaald.

Ook de poll is nu volledig verdwenen , ik heb nog wel een screenshot gemaakt voor eventuele latere bouwprojecten:
full

Ondertussen ben ik wat bouwverslagen op het www aan het lezen van dit model en de spantjes digitaal aan het tekenen.

Cor

@ Juweeltje; tja .... je geduld zal op de proef moeten worden gesteld :-) Ben zo af en toe een spantje aan het overtreken.... alles op het gemakkie . Het heeft weinig zin om me te haasten , want voordat m'n nieuwe freesmachine klaar is ... dat gaat nog wel een goede 2 maanden duren denk ik.

Cor

Back