Bouwverslag van een "Lavochkin La-7" met stermotor.

@ j. Weel: :de motor zelf bouwen.... Dat zou wel helemaal geweldig zijn.. Draaibank heb ik, maar ik zie dat toch niet helemaal zitten denk ik:-)

@ henri & serge: dank voor de links, ik ga ze rustig alle maal eens doorlezen.

@ geert: bouwverslagen.... Dat is interessant. Ik ga de onderdelen zelf uitfrezen met eigen cnc-machine.

Ik begrijp dat met het formaat van deze tekening een bestaande stermotor in te bouwen is, en ik de tekening niet hoeft te verschalen?

@ Henri , dat is goed om te weten , dan ga ik hem bouwen in dat formaat.

Momenteel ben ik eventjes in Washington en er zijn hier 2 prachtige museums, gisteren eventjes naar een in het centrum gegaan .... oh oh oh wat stond daar een moois............ zoveel stermotoren:
full

full

Jammer genoeg geen Lavochkin, er is nog een 2e museum vlakbij de luchthaven , maar helaas geen tijd meer gehad om er vandaag naartoe te gaan .... dat zal voor een andere keer zijn.

*edit* zojuist gezien op RCscalebuilders van de link van Geert Janssen dat erin totaal maar liefst 6 bouwverslagen staan van de "7" ....
http://www.rcscalebuilder.com/forum/forum_topics.asp?FID=79

Laatst bewerkt door een moderator:
De tekening van de LA7 eens goed bekeken en de 3-zijden aanzicht van de LA5 in photopaint erboven geplakt. Het verschil tussen beide modellen is heel erg weinig. (Rode tint is de LA5, de zwarte lijn die er lichtjes doorheen komt is de 7)

full

*Cockpit is anders
*Kielvlak heeft andere vorm, spant F9, FR3-6 moet ik wat aanpassen
*Antenne mast is anders
*Bovenkant van de motorkap/neus is anders
*De vleugel in de LA7 heeft een knik, bij de LA5 is die bij de romp ronder
*Staart is iets minder bol (van bovenaf gezien).

Kortom, de tekening is zeker bruikbaar, de kleine aanpassingen kan ik doen zonder de tekening te hoeven aanpassen.

Het wordt trouwens de "standaard" LA5, niet de "f" of andere versie.

Opzoek naar een bedrijf die deze tekeningen kan uitprinten en ondertussen ga ik alle onderdelen digitaliseren voor de freesmachine.

DE keuze is mooi .
Maar de russen hadden zowieso hele aparte modellen die niet zo bekend zijn en toch goed presteerden.

þÅÒÔÅÖÉ

Zo vind ik de mig3 en 7 ook mooi evenals de yak 3 en 9

Het printen van de tekeningen , waar laten jullie dat zoal doen? Hier in Oostenrijk kan ik zo 1-2-3 geen copyshop of iets dergelijks vinden. Een clubmaat hier heeft wel een plotter , maar die gaat maar tot 60 cm breed. De tekeningen zijn 91,4 cm breed en de lengte varieert tussen 170 cm en 231,5 cm . Totaal 3 tekeningen die afgedrukt moeten worden.

Plan is om op de tekening een kruis te tekenen met schaalverdeling , zodat ik precies weet wat de afwijking van het afdrukken/printer is.

Als iemand iets weet in omgeving Rotterdam , dan is dat in orde , familie komt binnenkort langs, dus die zouden het kunnen meenemen.

Dank ,
Cor

www.plotgemak.nl simpel pdf uploaden, kost je nog geen 30 euro en kun je laten bezorgen bij je familie in rotterdam.

Ik heb toevallig ook bij hun de LA 7 laten drukken en die hebben ze naar duitsland gestuurd, dus met een beetje geluk kun je ze naar oostenrijk laten zenden

succes,

wilbert

@ Willy, dat is idd geen geld. Ik heb ze even een emailtje gestuurd of ik enige afwijkingen kan verwachten en of de tekeningen niet te groot zijn, als de witte zijkanten niet meetellen bij hun maximale maat is het geen probleem.

Bedankt ,
Cor

Ik ook .... De plannen zijn vanmorgen besteld bij plotgemak.nl , vanmiddag kreeg ik al een emailtje dat ze met de post zijn verstuurd .... erg snelle service. Nu moet ik ze alleen nog in Oostenrijk krijgen :-) Ze zullen hier waarschijnlijk begin mei zijn.

Oh... trouwens ..... heel internet afgestruind naar een copyshop hier in de buurt, nergens iets kunnen vinden ... rij ik vandaag toevallig toch niet langs DE copyshop in een naburig stad :-/

Cor

Cor,

Je hebt een mooi model gekozen, een vriend van me Vic Catalasan uit Burbank, CA produceert glasfiber rompen van de David Anderson plannen.
Erg groot, ik geloof 98 inch, hij vliegt hem met een DA-100 twin.

Zelf was ik ook op zoek naar een huis voor mijn Seidel 7-70 stermotor, het is een Gee Bee Z geworden.
De plannen maak ik zelf, zijn al bijna klaar, alleen nog een paar details aan de romp.
Helaas is de cnc bij de verhuizing kapot gemaakt, nu ga ik er een van Zoltar bouwen met een groter bereik.

Groeten uit LAX
Danny

@ Belgarath: Zelf plannen maken , ik vind dat nog steeds erg moeilijk, ben momenteel bezig om een tekening (in 3D) te maken.

@ Juweeltje: prachtig.... en de LA5 ... die gaat nog mooier worden. Uiteraard komt er een uitgebreid bouwverslag. Ben nu druk bezig om m'n nieuwe freesmachine klaar te maken zodat ik de onderdelen kan frezen.

De tekeningen zijn afgedrukt en liggen momenteel in NL , ik verwacht die begin Mei bij mij hier in Oostenrijk te hebben.

Cor

Vandaag erg veel moois binnen gekregen .. o.a. de langverwachte tekeningen .... Het zijn nogal lappen zeg ? 3 stuks van 2,5 x1 meter en gelamineerd.
Het gaat nogal een beest worden :-)
De tekening gecontroleerd op schaalafwijking en 1 inch was precies 1 inch en 90 graden was 90 graden ... dus ben erg tevreden met de kwaliteit van "plotgemak.nl"
full

Ook een CD van Jan Hermkes binnengekomen met een berg aan documentatie van de LA-5 .... Veel plaatje ... veel tekst .. hier en daar ook Russisch ... snel maar een cursusje Russisch volgen , of aan de baas vragen om me wat vaker naar Moskou te sturen..... (uhh.... toch maar niet:nooo:):
full

Tijd om te beginnen met het overtrekken van de tekening en de freesbestanden maken ..

Cor

@ juweeltje: dat weet ik nog niet, zowiezo een stermotor op benzine, momenteel ga ik uit van een moki 150, maar als er betere opties zijn, dan hoor ik het graag.

Cor

Back