Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Ziet er absoluut keurig uit zo. Ik ben het wel een beetje met jan Zwart eens dat het dekmotief op je kielen wat jammer is nu je romp zo mooi is beplankt. Mischien een idee om er een fineertje over te plakken?Het was leuk veel van jullie bij de historische scheepsmodelbouwdag in Hillegom te zien. Dan heb ik ook gezichten bij de forum reacties. En dank voor alle leuke gesprekken en tips, en natuurlijk Jan en Ron bedankt voor de organisatie !
Al voor Hillegom was ik verder gegaan met de tweede laag beplanking. De onderkant zat afgelopen zaterdag al dicht, maar de foto's had ik nog niet gepost. De aanpak die ik had, heb ik voortgezet om zelf te ondervinden wat de problemen van doorlopende beplanking zijn. En zonder al te veel schotelen ging 't bij deze romp net, maar de kromming moet niet veel extremer worden. Aan het achtersteven is 't allemaal wat fictiever door het opzetstuk op de kiel. Volgende keer een model met beplanking aan de achterzijde boven de kiel.
Het adaptief bijsnijden van de latjes aan boeg en achtersteven ging best redelijk. Met de 3mm max. breedte voldoet 't redelijk aan max. een halve latbreedte verjongen, maar precies afsnijden is een kunst. En het hout van Mantua rafelt behoorlijk. Extra hout dat ik bij de Houtloods-Wapstad in Den Haag heb gekocht ziet er veel meer uit als fineer. Dat gebruik ik straks voor de binnenzijde van de verschansing.
Op de laatste foto is 't enkel nog geschuurd met korrel 60. Verfijning komt nog als ik de bovenbouw en het achtersteven heb beplankt.
Bekijk bijlage 460987
Bekijk bijlage 460988
Bekijk bijlage 460989
Bekijk bijlage 460990
Bekijk bijlage 460991
Ziet er absoluut keurig uit zo. Ik ben het wel een beetje met jan Zwart eens dat het dekmotief op je kielen wat jammer is nu je romp zo mooi is beplankt. Mischien een idee om er een fineertje over te plakken?
Ik heb zelf fineer gekozen van 0.5mm en geen latjes. Dit is relatief eenvoudig te doen. Eigenlijk simpel op maat snijden. Je zou nog de verschillende onderdelen van een kiel kunnen simuleren. Deze foto's zijn uit het verslag van de renovatie van de Sperwer.
Op marktplaats vind je veel restpartijen fineer.
Deze heer heeft allerlei fineer te koop, volgens mij zelfs losse vellen:Hoi Stephan, dank voor je reactie. Ik heb even gezocht, maar de partijen die ik vond zijn wel groot voor 1 kieltje. Op internet bestellen per vel kan ook, maar ik vind de kleur moeilijk in te schatten. De modelbouwwinkel Houtloods-Wapstad heeft 't helaas niet. Eerst eens maandag informeren bij de Haagse Fijnhouthandel of ik daar iets kan krijgen; die zit in de buurt. Of heb jij of iemand anders nog een tip?
Kijk! Mooie afbeeldingOp onderstaande tekening zie je goed de samenstellende delen van een kiel.
Persoonlijk zou ik dit echter meenemen voor een volgend model, want je kiel nog meer opdikken is misschien van het goede te veel, en de plaat met baksteenmotief er terug afhalen kan meer schade aanrichten dan je wil herstellen.
succes met je beslissing, welke richting je ook uit wil.
Bekijk bijlage 461512
Beste Cyriel, dank je. Deze had ik nog niet gezien.Deze heer heeft allerlei fineer te koop, volgens mij zelfs losse vellen:
https://link.marktplaats.nl/m175758...ium=android_social&utm_campaign=socialbuttons
Op onderstaande tekening zie je goed de samenstellende delen van een kiel.
Persoonlijk zou ik dit echter meenemen voor een volgend model, want je kiel nog meer opdikken is misschien van het goede te veel, en de plaat met baksteenmotief er terug afhalen kan meer schade aanrichten dan je wil herstellen.
succes met je beslissing, welke richting je ook uit wil.
Bekijk bijlage 461512
Kijk! Mooie afbeeldingtotaal 1mm er bij is mischien ietsje veel.....? Je kan ook overwegen om simpel de kiel ietsie dunner te schuren aan de uiteinden En daarna te fineren. Maar je gaf al eerder aan er geen moeite te hebben met het motief. Dus blijf je de kapitein hè
![]()