Bouwverslag Union Sovereign

Up-Date.
Ondanks dat de foto's nog niet terug zijn, toch maar weer een Up-Date. Heb me bezig gehouden met de roeren ( Flaprudders) en de straalbuizen voor de boegschroeven.

Voor de roeren een messing basis gemaakt welke bekleed gaat worden met laagjes styreen plaat om zodoende de vorm in het roer en de flap te krijgen. Foto van het complete roer komt de volgende keer.
P1030590.JPG


De volgende foto laat de aftekening van de straalbuizen aan de voorkant zien.

P1030650.JPG


Bij velen van U waarschijnlijk wel bekend maar ik gebruik voor het aftekenen van de gaten voor de straalbuizen het volgende hulpstukje.Eerst teken ik het hart af van de straalbuis. Vervolgens boor ik daar een gat in van 4,5 mm. Vervolgens een as van 4 mm er doorheen steken. Aan de as heb ik een hulpstukje gemaakt. Bestaat uit een messing busje met een gat van 4 mm. Daaraan gesoldeerd een messing staafje van 2 mm. Deze schuin geslepen zodat een scherp puntje ontstaat. Het puntje op de juiste diameter van de straalbuis vast solderen. Door nu het busje met de kraspen rond te draaien wordt de omtrek van de straalbuis afgetekend. Simpel maar doeltreffend.
P1030651.JPG


Hier de twee straalbuizen Dry-Fit in de romp geplaatst. Straalbuizen overigens gemaakt van PVC moffen 32 mm. Zijn inwendig precies de maat die ik nodig had. Voor een prikkie in de bouwmarkt.
P1030656.JPG


Kijkje in de romp. Voor de twee straalbuizen heb ik een schotje geplaatst. Als ik de verticale buizen voor de boegschroeven heb geplaatst en getest, zal het "bakje" worden volgegoten met epoxy. Hiermee worden zowel de straalbuizen als ook de verticale pijpen van de boegschroeven loeivast verankerd en erg belangrijk, 100% waterdicht.
P1030657.JPG


Tot zover de vorderingen. Als er weer voortgang is zal ik jullie weer laten weten. Bedankt voor het kijken en tot de volgende keer.
 
  • Like
Reactions: aac
Up-Date.

De hekschroef en de boegschroeven gecompleteerd. Assen van de motor vervangen door langere zodat de motor rechtstreeks op de verticale as gemonteerd kon worden. Alles afgesteld zodat de motoren en de schroeven mooi soepel draaien. Volgende werk zal zijn het monteren van deze schroeven en vervolgens de schroefbuizen ingieten met epoxy zodat er één geheel ontstaat.

P1030685.JPG
 
Wauw echt mooi werk. Als ik dit zie zou ik dat ook willen kunnen. Maar ja te weinig ruimte voor draaibank enz. Maar wie weet kom ik er ook ooit aan toe. Eerst de zwarte zee maar eens tot een goed einde brengen.

De hoofdschroeven waren ook zo mooi gelukt inderdaad.
 
Wauw echt mooi werk. Als ik dit zie zou ik dat ook willen kunnen. Maar ja te weinig ruimte voor draaibank enz. Maar wie weet kom ik er ook ooit aan toe. Eerst de zwarte zee maar eens tot een goed einde brengen.

De hoofdschroeven waren ook zo mooi gelukt inderdaad.

Ook ik heb het lang zonder mijn machines moeten doen. Het voordeel hiervan is wel dat je veel kennis opdoet wat betreft materialen en hun eigenschappen. Als je dan ooit in het bezit komt van draaibank/freesbank kun je deze kennis heel goed gebruiken om je hobby op een hoger plan te krijgen. Let wel.... het zijn niet de machines die het model maken, maar de man ( of vrouw) erachter.
 
Prachtig werk!!!

Zou het mogelijk om eens wat gegevens van de binnenkant van de thrusters te verkrijgen, bevoorbeeld hoe ze zijn gelagerd of je met bussen werkt? En ook welke tandwielen je gebruikt (en waar zulks te koop is) ik heb een soortgelijk project in mijn achterhoofd, althans de trusters, maar ik vind niet echt de juiste onderdelen en zelf wat trial and error gaan spelen vind ik wat verloren tijd als hier toch al zoveel ervaring zit!

Tevens vind ik het idee om de motoren direct te verbinden geniaal, dit bespaard enorm ruimte en fail save! knap bedacht, maar hoe heb je in godsnaam die originele assen uit de motors gekregen zonder het geheel te slopen of the verbuigen?

Ik ben zeker fan van je werk!
 
Prachtig werk!!!

Zou het mogelijk om eens wat gegevens van de binnenkant van de thrusters te verkrijgen, bevoorbeeld hoe ze zijn gelagerd of je met bussen werkt? En ook welke tandwielen je gebruikt (en waar zulks te koop is) ik heb een soortgelijk project in mijn achterhoofd, althans de trusters, maar ik vind niet echt de juiste onderdelen en zelf wat trial and error gaan spelen vind ik wat verloren tijd als hier toch al zoveel ervaring zit!

Tevens vind ik het idee om de motoren direct te verbinden geniaal, dit bespaard enorm ruimte en fail save! knap bedacht, maar hoe heb je in godsnaam die originele assen uit de motors gekregen zonder het geheel te slopen of the verbuigen?

Ik ben zeker fan van je werk!

JaFa,
Stuur me met PB even je mailadres. Kan ik je uitleggen hoe ik het één en ander heb gedaan.
 
Up-Date.

Hallo allemaal,
Nu de meeste hitte weer een beetje verdwenen is heb ik me weer prima vermaakt op de werf. Eerst de boegschroeven in de straalbuizen gemonteerd om te controleren of alles vrij liep. Op onderstaande foto is dit te zien.

P1030705.JPG


Hierna de straalbuizen incl. de staande pijpen van de boegschroeven ingegoten met epoxy. Om epoxy te sparen deels opgevuld met glazen knikkers van de kleinkinderen.

P1030703.JPG


Ook de roerkoningen gelijk ingegoten. Dit werkt perfect met epoxy, verdikt met katoenvezels.

P1030714.JPG


Vervolgens de kimkielen op maat geslepen en geplaatst. Hiervoor een sleuf in de romp gezaagd aan beide kanten zodat de messingstrip door de scheepswand zit. Dit ivm de sterkte.

P1030706.JPG


Aan de binnenkant de kimkiel ook met epoxy vermengd met katoenvezel vastgezet. Beide zijden , aan de binnenkant, zijn op deze manier verlijmd. Sterk en 100% waterdicht.

P1030712.JPG


Omdat bij het origineel de kimkielen gemaakt zijn van zgn. Bulbijzer, dit geprobeerd te imiteren.

P1030708.JPG


Het uitstekende gedeelte van de straalbuizen vlak gemaakt met de romp.

P1030715.JPG


Al met al toch nog een redelijk vruchtbare week gehad. Op naar de volgende.
 
  • Like
Reactions: aac
Zijn je boegschroeven nog wel demontabel?
Hallo Adam,
Ja hoor. Als je bij de vorige update naar de eerste foto's van de hek en boegschroeven kijkt, zie je dat het schroefgedeelte deelbaar is t.o.v. de het verticale stuk middels een inbusboutje. Het verticale stuk met daaraan de motor schuift in de verticale buis die ingegoten zit. Het schroefgedeelte in de straalbuis schuiven en het inbusboutje vastdraaien in de straalbuis en alles zit vast. Op het ingegoten deel zit aan de bovenkant nog een flens met inbusboutje. Hiermee kan ik nog de exacte hoogte instellen zodat de schroef precies in het midden van de straalbuis zit.
 
Back
Top