Dag allemaal! Al een paar maanden lees ik stilletjes mee met jullie verslagen zonder al te veel zelf bij te dragen op het forum. Het was een drukke tijd qua werk, maar ik heb inmiddels structureel wat meer tijd vrijgemaakt voor de modelbouw. De meeste vrijdagen kan ik er op rekenen dat ik toch wel een uurtje of 6 bezig kan met - momenteel nog altijd - het Statenjacht. Er is dus ook zeker wat voortgang geweest, maar ik was er nog niet aan toegekomen om het verslag bij te werken. Een bericht van
@Jan Heining was een goede aanleiding om de draad ook hier weer op te pakken. Heel leuk om gelijktijdig met een ander forum-lid bezig te zijn met dit wonderlijke scheepje.
Een van de lastigheden met deze kit, en dit valt bijvoorbeeld ook terug te lezen bij
@JanZMC is dat al die raampjes uit het hout moeten worden gehaald. Idealiter met een freesmachientje, en die had ik nog niet. Inmiddels wel (zoals hierboven al even gemeld), en de resultaten zijn een stuk beter dan dan met het mini-handzaagje. En ook al had ik al wat raampjes op de oude, frustrerende manier gemaakt, ik heb ze gewoon allemaal opnieuw gemaakt. Ik heb nog overwogen een heel andere "scratch" aanpak voor de raampjes te kiezen. Uiteindelijk slaat het natuurlijk nergens op om de vorm uit het hout te halen, je kan ook gewoon met latjes een raam nabootsen. Maar goed, ik houd dan toch stug aan "het idee" achter de kit vast, en wil alle problemen "doorleven" waar de kit mij voor stelt. En natuurlijk gaat het dan ook om het vinden van een efficiënte en doeltreffende oplossing.
Ter vergelijking: de oude versie, met de verkeerde verf (oker in plaats van gebrand oker, wat realistischer oogt), en de nieuwe versie:
Achteraf gezien was het wel mooier geweest om ook de witte latjes wat dieperliggend te maken met de frees. Dat was een relatief kleine moeite geweest.
Aan de voorzijde van het paviljoen een set soortgelijke raampjes:
Raampjes, raampjes, raampjes:
Want ook op het dek komt nog een klein opbouw met raampjes, dat licht doorlaat in de onderliggende ruimte.
Het was lastig om deze paneeltjes in een stabiele vorm te houden tijdens het drogen van de lijm, maar met een mal was dit wel te doen:
Het licht is op deze foto wat vreemd, maar dit geeft een aardig beeld. Er is ook een begin gemaakt met het dekje boven het paviljoen. Overal flinke kieren nog, maar die verdwijnen uiteindelijk allemaal achter sierlijsten en houtsnijwerk...
De lijm onder de dekbeplanking kon ik mooi laten drogen onder dit prachtige, zware boek!
Ik vind het leuk om met verschillende dingen tegelijk bezig te zijn, en probeer mijn interesse te volgen en zo min mogelijk met tegenzin te doen. Maar het is natuurlijk ook praktisch gezien noodzakelijk om parallelle deelprojecten te doen, omdat je anders toch maar zit te wachten tot de lijm, de verf, of de beits droog is. Zo was het in dit geval tijd om de beting te maken op het dek (dat is toch de correcte benaming?). Een leuk freesklusje ook weer:
Dit had prima met vijltjes gekund, maar ik vind het resultaat toch wel heel strak.
Het resultaat:
Volgende keer weer verder met de dekinrichting. Veel modelbouwplezier gewenst allemaal!