Bouwverslag Statenjacht (Billing Boats)

Een grote werkplek zegt ook niet alles. Staat en ligt bij mij ook altijd vol, dus netto blijft dezelfde kleine ruimte over:hammer::hammer:
Haha, ja dat is ook wel zo. Als je meer ruimte hebt dan voel je ook persoonlijk de ruimte om die weer op te vullen. Dat werkt bij mij ook zo met tijd trouwens! Een beetje schaarste leidt tot efficiëntie.

Dag allemaal! Al een paar maanden lees ik stilletjes mee met jullie verslagen zonder al te veel zelf bij te dragen op het forum. Het was een drukke tijd qua werk, maar ik heb inmiddels structureel wat meer tijd vrijgemaakt voor de modelbouw. De meeste vrijdagen kan ik er op rekenen dat ik toch wel een uurtje of 6 bezig kan met - momenteel nog altijd - het Statenjacht. Er is dus ook zeker wat voortgang geweest, maar ik was er nog niet aan toegekomen om het verslag bij te werken. Een bericht van @Jan Heining was een goede aanleiding om de draad ook hier weer op te pakken. Heel leuk om gelijktijdig met een ander forum-lid bezig te zijn met dit wonderlijke scheepje.

Een van de lastigheden met deze kit, en dit valt bijvoorbeeld ook terug te lezen bij @JanZMC is dat al die raampjes uit het hout moeten worden gehaald. Idealiter met een freesmachientje, en die had ik nog niet. Inmiddels wel (zoals hierboven al even gemeld), en de resultaten zijn een stuk beter dan dan met het mini-handzaagje. En ook al had ik al wat raampjes op de oude, frustrerende manier gemaakt, ik heb ze gewoon allemaal opnieuw gemaakt. Ik heb nog overwogen een heel andere "scratch" aanpak voor de raampjes te kiezen. Uiteindelijk slaat het natuurlijk nergens op om de vorm uit het hout te halen, je kan ook gewoon met latjes een raam nabootsen. Maar goed, ik houd dan toch stug aan "het idee" achter de kit vast, en wil alle problemen "doorleven" waar de kit mij voor stelt. En natuurlijk gaat het dan ook om het vinden van een efficiënte en doeltreffende oplossing.

Ter vergelijking: de oude versie, met de verkeerde verf (oker in plaats van gebrand oker, wat realistischer oogt), en de nieuwe versie:

WhatsApp Image 2023-02-07 at 20.26.06 (1).jpeg

Achteraf gezien was het wel mooier geweest om ook de witte latjes wat dieperliggend te maken met de frees. Dat was een relatief kleine moeite geweest.

Aan de voorzijde van het paviljoen een set soortgelijke raampjes:

WhatsApp Image 2023-02-07 at 20.26.08 (2).jpeg

Raampjes, raampjes, raampjes:

WhatsApp Image 2023-02-07 at 20.26.08 (1).jpeg

Want ook op het dek komt nog een klein opbouw met raampjes, dat licht doorlaat in de onderliggende ruimte.

WhatsApp Image 2023-02-07 at 20.26.08.jpeg

Het was lastig om deze paneeltjes in een stabiele vorm te houden tijdens het drogen van de lijm, maar met een mal was dit wel te doen:

WhatsApp Image 2023-02-07 at 20.26.07 (1).jpeg

Het licht is op deze foto wat vreemd, maar dit geeft een aardig beeld. Er is ook een begin gemaakt met het dekje boven het paviljoen. Overal flinke kieren nog, maar die verdwijnen uiteindelijk allemaal achter sierlijsten en houtsnijwerk...

WhatsApp Image 2023-02-07 at 20.26.06.jpeg

De lijm onder de dekbeplanking kon ik mooi laten drogen onder dit prachtige, zware boek!

WhatsApp Image 2023-02-07 at 20.39.41.jpeg

Ik vind het leuk om met verschillende dingen tegelijk bezig te zijn, en probeer mijn interesse te volgen en zo min mogelijk met tegenzin te doen. Maar het is natuurlijk ook praktisch gezien noodzakelijk om parallelle deelprojecten te doen, omdat je anders toch maar zit te wachten tot de lijm, de verf, of de beits droog is. Zo was het in dit geval tijd om de beting te maken op het dek (dat is toch de correcte benaming?). Een leuk freesklusje ook weer:

WhatsApp Image 2023-02-07 at 20.39.42.jpeg

Dit had prima met vijltjes gekund, maar ik vind het resultaat toch wel heel strak.

WhatsApp Image 2023-02-07 at 20.39.41 (1).jpeg

Het resultaat:

WhatsApp Image 2023-02-07 at 20.39.40.jpeg

Volgende keer weer verder met de dekinrichting. Veel modelbouwplezier gewenst allemaal!

Je zou op je verticale blauwe stroken nog een heel dun latje kunnen lijmen? Dan kun je er bij de meest linkse een deurgreepje bij doen.

Inmiddels loop ik wel erg achter met het verslag... De volgende onderdelen (in de kerstvakantie aan gewerkt) waren een trap met hekje en dat blauwe huisje met al die raampjes. Hier een gezellige afbeelding uit de bouwbeschrijving van wat de bedoeling was, met Jaap v.d. Schaal die inspectie komt doen op het dek. Een grote hand daalt uit de hemel neer en zet het huisje op zijn plek:

WhatsApp Image 2023-03-04 at 20.55.36 (4).jpeg

Ik besloot om de hoekpalen van het hekje wat deftiger uit te voeren dan als een rond stokje. Dus de draaibank erbij gepakt.

WhatsApp Image 2023-03-04 at 20.55.37.jpeg

Ik ben nog niet zo ervaren, en kwam er later achter dat het wel handig was geweest om de delen die rond zijn, alvorens ze te versieren, eerst glad te snijden/schuren. Want zo hadden de beitels nauwelijks enkele grip. Maar goed, voor de volgende keer; het benadert nu enigszins wat ik wilde bereiken:

WhatsApp Image 2023-03-04 at 20.55.36 (3).jpeg

WhatsApp Image 2023-03-04 at 20.55.36 (1).jpeg

En passant ook nog een beting erbij geplaatst.

WhatsApp Image 2023-03-04 at 20.55.36.jpeg

In vergelijking hierbij vind ik het huisje er niet erg "ontwikkeld" uit zien. Ik kwam later nog voorbeelden van gebouwde BB Statenjachten tegen waarbij onder en boven nog een lijst was aangebracht. Dat was ook wel leuk geweest. En sowieso was de bevestiging niet heel makkelijk. De bouwbeschrijving gaf hierover geen suggesties; gewoon alles op elkaar plakken en hopen dat het blijft zitten. Bij mij is alles toch nog wel een keer losgesprongen... Een betere constructie zou toch zijn geweest als het huisje in zijn geheel in het dek was verzonken in plaats van daar op vastgelijmd. En dat het van binnen wat meer structuur had gehad om de panelen op hun plek te houden.

Ik merk dat in de loop der tijd scratchbouw (voor nu alleen in elk geval van bepaalde onderdelen) steeds meer wenselijk wordt. Een groot deel van mijn bouwplezier komt tot nu toe van het volgen van de instructies, en de "onderzoeksvraag": is dit een goed bouwpakket? Met als overwegingen natuurlijk: lijkt het een beetje op het origineel, is het enigszins te doen, maar is het niet al te kort door de bocht, enz. Daarbij vergelijkend met beeldmateriaal en beschrijvingen, etc. kom ik wel tot de conclusie dat dit model voor zijn grootte vrij grof in uitvoering is, en een stuk realistischer zou kunnen zijn in vele opzichten. Hier en daar probeer ik er dus iets aan te verbeteren. Maar ik wil ook niet aan alle kanten tegelijk schaven aan vaardigheden, dus sta mezelf zeker toe om terug te vallen op de bouwbeschrijving en wat ik kan/weet.

Tussendoor gewerkt aan het dekje op het paviljoen, ook weer met garen tussen de planken.

WhatsApp Image 2023-03-04 at 20.55.36 (2).jpeg

En na het plaatsen van de nodige lijsten (de "trekplaten" kwamen hier weer goed van pas, wat een uitvinding).

WhatsApp Image 2023-03-04 at 20.55.35 (1).jpeg

Tot slot, ik had in september de zwaarden al gemaakt, maar was te snel met ze in de vernis te zetten. De kleur was niet goed. Omdat het niet heel vele werk was heb ik ze gewoon opnieuw gemaakt, met materiaal uit het tweede pakket dat ik had aangeschaft:

WhatsApp Image 2023-03-04 at 20.55.35.jpeg

WhatsApp Image 2023-03-04 at 20.55.34.jpeg

Bedankt weer voor het volgen van dit verslag, en veel bouwplezier aan iedereen hier!

Bijlagen

• WhatsApp Image 2023-03-04 at 20.55.35 (2).jpeg
    WhatsApp Image 2023-03-04 at 20.55.35 (2).jpeg
    252,2 KB · Weergaven: 73
Mooi werk aan je Statenjacht Matthias! Leuke toevoegingen en die zwaarden zijn erg mooi gelukt. Je begint steeds meer vaardigheden te ontwikkelen waardoor je meer durft te experimenteren. Leuk om te zien man!

Peter

Weer flinke stappen gemaakt. Leuk om he eigen hand er in terug te zien.

Bedankt, het valt mij ook op hoeveel variaties er van zo'n model ontstaan uiteindelijk!

Hier gaat het ook weer vooruit zie ik wel, hele mooie zwaarden zo Matthias :thumbsup::thumbsup:

Dank je! Ik zat er nog aan te denken om wat nagels toe te voegen. De zwaarden zijn best "eye catchers", maar aan de andere kant heb ik dat bij de romp ook niet overal gedaan, dus ja.

Geluk dat je reserve onderdelen hebt. Ik moest indertijd veel zaken in scratch maken.
Zwaarden en roer heb ik oa van stroken eiken gemaakt.

Topidee! Op zich denk ik wel dat dat mooier is. Je merkt bij de zwaarden ook heel duidelijk het verschil in houtsoort. De rompbeplanking is mahonie, en de zwaarden abachi. In de andere doos is het triplex, dat is helemaal niet mooi, vooral omdat je van boven op de laagjes kijkt.

In januari stonden allerlei verschillende activiteiten op het programma. Allereerst had ik de sterke behoefte om het braadspit waarvan ik de onderdelen al in september had voorbereid te vervangen door een mooiere. Allereerst de tekeningen van Emke gekopieerd naar de juiste schaal:

WhatsApp Image 2023-03-09 at 14.09.38.jpeg

En vervolgens wat hout gezaagd uit restmateriaal uit de doos (abachi). De oude onderdelen (links) naast de nieuwe (rechts, deels gemonteerd):

WhatsApp Image 2023-03-09 at 14.09.38 (1).jpeg

En dan nu volledig gemonteerd:
WhatsApp Image 2023-03-09 at 14.09.37.jpeg

Een paar originele details (van de bouwdoos) heb ik wel behouden: de messing wieltjes en het tandwiel. Iets wat niet echt functioneel is nu is een stopper voor het tandwiel. Ik heb besloten dit maar zo te laten. Het punt is eigenlijk dat in deze vrije interpretatie de afstand tussen spil en beting iets te ver is. Tot slot een punt van verbetering: ik vond het erg lastig om de spil zeskantig en taps te schuren. Heb van alles geprobeerd met hulpstukjes en graden, maar uiteindelijk zijn er toch kleine verschillen tussen het linker- en rechterdeel. Een deel van de oorzaak is denk ik dat ik de twee delen apart heb geschuurd. Het was beter geweest om ze als een blok te schuren en dan pas doormidden te zagen.

Na een voorzichtig begin met houtsnijden moest er nu ineens veel meer gedaan worden. De kluisgaten voor de ankerkabel zijn mooi versierd:
WhatsApp Image 2023-03-09 at 14.09.38 (2).jpeg

Ik kwam erachter dat er opvallende verschillen zijn tussen de twee versies van de bouwdoos die ik inmiddels heb:

WhatsApp Image 2023-03-09 at 14.09.39 (4).jpeg

Verder nog een grappig huisje gemaakt zodat ik af en toe aan de eetkamertafel wat werk kan verrichten, met voldoende licht. Van de zijkant verlichten werkt in mijn ervaring het best:

WhatsApp Image 2023-03-09 at 14.09.39.jpeg

Als jullie suggesties hebben voor verbetering dan hoor ik het graag trouwens! Houtsnijden is nog wat onwennig, en zo heel strak is het allemaal ook nog niet.

De versiering van de patrijspoorten (weet niet zeker of dat zo heet hier trouwens!):

WhatsApp Image 2023-03-09 at 14.09.39 (2).jpeg

Tussendoor gewerkt aan de rusten. Die hebben een interessante vorm. Historisch verantwoord is het niet, maar het leek mij leuk om de materialen uit de doos te gebruiken: de messing plaatjes met gaten voor de haken aan de blokken. Oogjes haal ik uit de doos van de Willem Barentsz van Kolderstok... T.z.t. zal ik daarvoor dus weer nieuwe moeten bestellen haha.

WhatsApp Image 2023-03-09 at 14.09.38 (3).jpeg

Ook het paviljoen wordt rijkelijk versierd, dit is nog maar het begin:

WhatsApp Image 2023-03-09 at 14.09.39 (3).jpeg

Tot slot een overzichtsfoto met wat onvoltooid werk. Rechtsonder nog net te zien is het zakje met blokjes die nog moeten worden gesneden en in het witte doosje een kleine toolkit die ik makkelijk naar beneden kan meenemen.

WhatsApp Image 2023-03-09 at 14.09.39 (1).jpeg

Dat was het weer, tot de volgende keer! En veel plezier weer met bouwen :)

Back