Er is wel weer het een en ander gebeurd. Na een ochtend spanten schuren met de Proxxon ben ik maar eens begonnen met beplanken. Dat blijkt een flinke klus te zijn. De planken had ik al min of meer netjes uitgezaagd maar het viel me al op dat ze vrij breed zijn. Wel een nadeel als je in beide richtingen van het hout een bolling moet maken! Dat werkt dus ook niet goed. Sowieso ontstaan er flinke kieren, en aardig wat schoteling. Als je geen enkele zijwaartse druk uitoefent op de plankjes willen ze helemaal niet in de juiste richting om de spanten komen te liggen. Dus ja, voor elk onderdeel maak ik eerst een plank nat, buig ik hem bij de boeg vast in de juiste ronding, en plaats ik het plankje met half ingeslagen spijkertjes op de spanten zodat het in de vorm kan drogen. Vervolgens moet er eerst flink gesneden en geschuurd worden, gelijmd, rustig gewacht tot alles droog is, en dan veel kieren gedicht en geschuurd en geschraapt worden. Na een aardige portie frustratie heb ik er uiteindelijk toch vrede mee gevonden: dit is nu eenmaal het werk dat moet worden gedaan. En het resultaat zal zeker niet verkeerd zijn. Met veel aandacht voor schuren en schrapen komt er best een mooie gladde romp tevoorschijn.
De eerste strook was nog te doen. Enige lastigheid was wel het bepalen van de precieze hoogte. Er waren geen markeringen op de spanten zoals bij de Kolderstok-modellen... Aan de voorkant was er wel een markering in de bekleding van de steven, en aan de achterkant een redelijke indicatie omdat daar een paneel aan de zijkant van de salon wordt bevestigd die aan de bovenkant bij de dekondersteuning uitkomt.
Hier zie je wat het hout zelf "wil":
Bij de spiegel moet het hout goed in de ronding tegen de zijkant geduwd worden, zodat er geen grote kieren ontstaan:
Tussen de bedrijven door het dek volledig beplankt:
Ik vind de verschansing heel dun ogen, en de spanten niet erg realistisch. Als ik de bouwbeschrijving goed interpreteer zijn er geen plannen om de verschansing ook aan de binnenkant te bepanken, maar ik denk wel dat dat het beeld veel goed zal doen. Dus ik heb besloten dat wel te gaan doen.
Ik heb even scherpgesteld op de ronding bij de boek. Je ziet hier wel een beetje wat er gebeurt. De stroken blijven feitelijk gewoon recht en buigen niet goed mee met de ronding van de spanten.
Toch zie je soms een glimp van het te verwachten resultaat. Dat vind ik ook een deel van de moeilijkheid van deze bouwfase: het ziet er allemaal niet zo fraai uit. Uiteindelijk wordt het zeker wel wat, dat heb ik ook bij de Duyfken wel gezien.
En wat dichter erop, lang niet gek:
En wat een geluk, na het beplanken van de dek en het reserveren van wat plankjes voor het dekje boven de salon blijkt dat ik genoeg plankjes overhoud om met de binnenste beplankingen van de verschansing met dekplankjes te maken. Die zijn dun en goed buigzaam, dus dat is top. Ter voorbereiding heb ik vast de spantjes iets dunner gemaakt en uitgehold:
Aan de kant van het wandje voor de salon heb ik nog wel wat werk, want ook daar komt straks de binnenplanking tegenaan. Sowieso heb ik daar nog wel wat werk aan.