Bouwverslag Sopwith Pup Tony Clark

Ik gebruik altijd de zogenaamde schroefzadels. Zowel voor bekabeling, brandstofleidingen, accu's etc etc.. Zet ze vast met een 2.9mm parkertje. Accu's zet ik altijd vast in combinatie met klitteband.

Momenteel ook weer de nodige schroefzadels in de 1/4 P51 gezet.


fe4fb4a29fb96713851b2aa285ee3c4a.jpg
 
DE PUP VLIEGT!!!
Vandaag was het zo'n mooi weer dat ik met de Pup naar de club ben gegaan. Eigenlijk met de bedoeling om de kist te laten keuren (verplicht bij ons) zowel technisch als geluidstechnisch. Er was niets op aan te merken, iets wat ik ook had verwacht! Het geluid is op 7 meter afstand op 4 punten gemeten. Resultaat is 79,4 DB, dus onder de 80DB, anders mag er ook niet gevlogen worden. Toen alles klaar was wilde ik naar huis totdat een clubgenoot zei, en nu vliegen! Oeps, dat was eigenlijk niet de bedoeling, ook qua tijd kwam het niet uit. Maar het weer was prachtig, het was niet druk op de club (!) en ik had een goede vlieger naast me staan die het eventueel over kon nemen want ik vond het erg spannend. Dik 3,5 jaar mee bezig geweest!! Dan moet er niks verkeerd gaan. Neus in de wind en volgas!!! Beetje up er in en volgas blijven vliegen, het vermogen had hij echt wel nodig. Misschien wel iets te weinig! Eenmaal airborn langzaam door blijven stijgen om snelheid op te bouwen en de eerste bocht. Ging allemaal prima maar je moet echt snelheid opbouwen. Het filmpje, even snel in elkaar geplakt, zie je de tweede start. `er komt nog meer filmmateriaal binnen en die zal wat beter zijn maar wilde jullie al vast iets laten zien! De eerste start ging redelijk recht, de tweede start stonden wielen niet recht, in combinatie met zijwind. Het gras was een uur ervoor gemaaid, er lag veel los gras en dat remt ook. Zwaartepunt lag goed, er zou misschien nog wel een beetje lood bij kunnen. Gaan we allemaal uitproberen. Ik ben voor nu tevreden en ook een beetje trots dat ik zo'n gevaarte heb kunnen bouwen en vliegen! Volgende keer start ik op een korte grasmat en hoop dat de startsnelheid dan wat hoger is. Motor is nieuw, als die is ingelopen misschien ook wat meer uit te krijgen. Maar voor nu ben ik tevreden!

 
Dikke proficiat met de maiden , een kist zo lang aan gebouwd en zo mooi zorgt al wel snel voor knikkende knietjes ;-)
De eerste vluchten zitten er op en nu veel vlieg plezier .

Grtjs Blitske
 
Fantastisch Michiel! :feli::bier:
Wat zul jij een eer van je noeste arbeid hebben, proficiat!
En net op tijd klaar voor de Dawn Patrol, perfect getimed :D

Prachtig! Groeten, Ralf
 
Beetje up er in en volgas blijven vliegen, het vermogen had hij echt wel nodig.
Gas dicht en voor je het weet heb je een stall/zakt door/glijdt 'ie af in een bocht . . . :eek:

Zag er mooi uit, gefeliciteerd! :thumbsup:


jan.
 
Filmpje nu met start en landing.


Wat bedoel je Jan? Geen up erin met het stijgen? Na de eerste bocht krijgt hij zijn vliegsnelheid en kan het gas naar 50% toe.
 
Zo'n ding heeft nogal wat weerstand.

Abrupt van het gas af, en voor je het weet krijg je gevolgen zoals aangeduid (is mijn ervaring met een (weliswaar kleinere) Pup).


jan.
 
Mooi.

De eerste vucht is altijd spannend nadat je er zo veel uren in de bouw is gaan zitten.
Dat er nog veel vluchten mogen volgen.

Ton
 
Proficiat Michiel, mooi moment uitgekozen en kan me voorstellen dat het heeeeeel spannend is geweest. Maar...... hij doet het!!!!
Fijne vluchten toegewenst en ik hoop dat je de kist snel showt op ons veld.
 
Prachtige beelden, wat een ontstellend mooi model.
Vliegen? ... hier vooral niet... gister exact een baan miezerzijkregen over het veld. Enn... geloof het of niet? Vandaag weer. Vanochtend vooral zon!
Voor de zoveelste keer kan ik mijn accupakketten weer gaan ontladen... ik dacht... laat ik eens wat elektro gaan vliegen... maar zodra ik wijs naar die cellen... breekt buiten de pleurage uit... zou het aan mijn lader liggen? Merk is 'Rain dances, van Camel electronics' geloof ik...
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Bas, het was gisteren ook een drama met het weer. De hele clubdag is verregend en heeft de Pup in de garage gestaan, thuis, droog en warm. Maar om 1830 uur werd het mooi weer, geen wind, en een zonnetje. Echter om 2000 uur begon het weer te bliksemen en stortregenen! Snel afbreken en weer naar huis! Zal morgen nog wat foto's plaatsen die nu binnendruppelen.

Triest, het overlijden van Toni. Hij is een belangrijk en innovatief persoon geweest binnen onze hobby, heeft er ook zijn werk van gemaakt en is een serieus bedrijf. Dan moet ik inmiddels aan twee mensen denken als ik ga vliegen. Vliegvriend Gerard Rutten is een maand geleden ook overleden. Aan hem heb ik het schaalvliegen te danken en heeft me veel details geleerd tijdens de bouw van de Pup. Het leven gaat voort, en dat doen we dan ook met veel plezier. Lekker genieten en vliegen in de hobbytijd. Dank Ralf voor het berichten van het overlijden van Toni.
 
Foto's zijn afgelopen weekend gemaakt door de vrouw van een clubgenoot. Dit zijn lage resolutie foto's, kun je nagaan als je ze op de hoogste kwaliteit ziet. Als jullie interesse hebben om haar op een evenement uit te nodigen stuur maar een bericht. Kwaliteit ten top!!



url]
 
Laatst bewerkt:
Back
Top