Bouwverslag Sopwith Pup Tony Clark

Zwp bovenvleugel= 22,5/47 * 100%= 48%
Zwp ondervleugel=(22,5-15)/47 *100%= 16%

Gemiddeld (48 +16)/2= 32%

Oeps....dit is met die 2,5 kg lood? Zwp ligt nu al (te?) ver naar achter. Haal uit internet dat de full size zwp op 25 % heeft....
Weet je zeker dat er geen piano op het stabilo ligt???
 
enige extra aan het stabilo is dat ik het afneembaar heb gemaakt maar dat is door middel van koolstof buisjes en paar boutjes. weegt weinig. 16,5 kilo is inclusief het lood.
 
Tja...goed raad is duur....ZWP's opvragen bij de andere jongens met een pup.Helaas kan ik geen fout vinden in je methodiek dus jouw zwp met die 2,5 kg ligt op 32% en dat is niet overdreven te ver naar voren zodat je wat lood weg kunt halen. Ik zou eerder zeggen dat het zwp tussen de 25 en 30 zou moeten liggen. Maar nogmaals wie heeft een goed vliegende pup en wil het zwp meten?
 
Onder welke hoek is de lat t.o.v. de instelhoek van je vleugels vastgezet?
Met andere woorden: wat meet je precies?
Instelhoek van je vleugels dient 2,5 graden te zijn t.o.v. hart motoras (nullijn)
nullijn dient iets gedompt zijn voor een juist zwaartepunt
Zit hier soms de adder?

Afbeelding.jpg


Groeten, Ralf
 
Op de tekening staat een malletje hoe je het latje in de juiste hoek verlijmd op de het triplex plankje. Maar als ik thuis ben (nu buitenland) ga ik dat zeker nog eens nameten. Grt Michiel.
 
2,5 kg is wel erg veel ? Ik ben zeker niet de lichtste bouwer en had 500 gram nodig. Deze aan de binnen kant van de pan verlijmd.
 
Heb de ontvanger accu's eruit gehaald maar die wegen maar 20 gram per stuk echter lagen wel achter het zwaartepunt. Die gaan verder naar voren toe. Ga 1,3 kilo lood voorin de aluminium pan verlijmen. Het loodje begint dan al wat meer naar het midden te wijzen! Achterin zou ik nog wat grammen kunnen besparen door de constructie die ik heb gemaakt om het stabilo afneembaar te maken te verwijderen en het stabilo er op te lijmen. Maar probeer dat te voorkomen.

Verder heb ik een grote tank van 1 liter die ik zeker niet op vlieg in 1 vlucht. Stel 500 cc over. Ook weer wat extra gewicht.
 
Heb het extra gewicht kunnen terugbrengen tot 2 kilo lood voorin. Dan hangt het loodje precies goed. Ga daarmee aan de slag om dat goed te bevestigen. Totaal gewicht komt dan op 16 kilo uit.
 
Heb de accus's naar voren gebracht. In een post van Ton die zijn Pup aan het bouwen is dacht ik dat de temperatuur een punt gaat worden, maar deze motor zal minder hitte onder de kap hebben dan de Seidel. Bovendien zitten de koelribben aan de onderkant. We zullen het zien!

Afbeelding.jpg


Om de twee accupacks te bevestigen was ik op zoek naar iets handigs. Je kent het wel, van die bakjes waar je al jaren doorheen rommelt op zoek naar iets. En ik vond gordijnhaakje! Even de dremel erover, gleufje maken in het motorschot en met epoxy verlijmen. Met een snelbinder er om heen om de accu's vast te maken. Als ik ze moet laden doorknippen en een nieuwe er op.

Afbeelding_1.jpg


Grt
Michiel
 
Inmiddels ligt het zwaartepunt goed. Heb hier en daar nog wat gesleuteld en kom uit op een totaal gewicht van 15,4 kilo. Ik ga het er maar mee proberen, het is niet anders. Proberen dit weekend de motor eens te laten draaien.
 
Hey Michiel, spannend, morgen ff laten lopen en als de molshoopjes plat liggen misschien ff lekker taxiën? Wordt mooi maiden weer [emoji106] [emoji38] .
 
Dat wordt krap! Moet accukabels nog verlengen doordat ze naar voren zijn verhuisd en paar spandraden nog goed maken, verder nog paar nadere kleine klusjes. Nog uurtje of 5 werk denk ik en vanavond kn ik niets meer doen! Kom wel even langs op het veld morgen!
 
Heb de accus's naar voren gebracht. In een post van Ton die zijn Pup aan het bouwen is dacht ik dat de temperatuur een punt gaat worden, maar deze motor zal minder hitte onder de kap hebben dan de Seidel. Bovendien zitten de koelribben aan de onderkant. We zullen het zien!

Afbeelding.jpg


Om de twee accupacks te bevestigen was ik op zoek naar iets handigs. Je kent het wel, van die bakjes waar je al jaren doorheen rommelt op zoek naar iets. En ik vond gordijnhaakje! Even de dremel erover, gleufje maken in het motorschot en met epoxy verlijmen. Met een snelbinder er om heen om de accu's vast te maken. Als ik ze moet laden doorknippen en een nieuwe er op.

Afbeelding_1.jpg


Grt
Michiel
Houden die plastic gordijn haakjes de accu,s wel ?? vooral bij een iets hardere landing ? Is dit / wordt dit plastic niet hard/broos?
Waarom niet op zeker en messing/metalen schroefoogjes gebruiken ?
 
Wat die haakjes betreft, zijn keihard. Kan het vervangen maar voelt toch wel stevig aan. Het is echt hard plastic.
Luchtfilter, heb dat nog nooit gebruikt. En heb best wat benzinemotoren. Ook dat kan nog. Moet wel zeggen dat door de dummymotor er al wel een soort vangnet is. Maar bedankt voor de tips. Misschien pas ik het wel aan, even over nadenken.
 
  • Like
Reactions: J.B
Ik zou die gordijnhaakjes ook niet vertrouwen. Plastic veroudert en wordt bros/hard zoals JB ook al opmerkt. En aangezien er voorin toch al lood bij moet is staal/ messing geen probleem. :)
 
Back
Top