Omdat die kozijnen regelmatig nat worden en met name 's winters de kans niet krijgen om op te drogen.
Dus inderdaad werkt het niet zoals bij een modelboot.
Ik zet de mijne tenminste binnen, waar het doorgaans én droog én warm is.
Dus zijn ze korter nat dan droog.
Je kúnt de binnenkant ook wel van verf voorzien.
Ik zeg nergens dat dat niet kan. Maar dan moet je wel 100% zeker weten dat het echt overal zit, en dat het verf is die ervoor geschikt is.
(Lees: duurdere verf zoals jachtlak.)
Anders is het middel echt erger dan de kwaal.
Dat geldt voor alles. Als je je gasleiding in je camper niet 100% goed aanlegt, gaan er ook dingen fout.
Bezitters van polyester jachten uit de jaren 70, toen de beroemde/beruchte sandwichconstructie bedacht werd ( polyester - balsahout - polyester) weten daar alles van.
En TS vroeg waarom mensen hun houten bootjes niet van binnen verven, en op die vraag geef ik antwoord.
Ik raad niks af, noch juich ik iets toe.
(Overigens ken ik bij onze club alleen houten bootjes die níet van verf voorzien zijn.)
En zo heeft iedereen z'n eigen methodes. En daar mag iemand mee doen wat hij/zij wil.
Ik raad wél iets aan, gebaseerd op eigen ervaringen en die van mensen die ik ken binnen de vereniging waar ik lid van ben.
Leuk voorbeeld wat een goed beschermde boot kan hebben:
Een jaar of twintig geleden was er ingebroken in het clubhuis van Vaargroep Flevoland.
Een van de leden had vlak voor die inbraak zijn (houten) scheepje laten staan, en alleen de accu meegenomen om thuis op te laden.
Je raadt het al: het bootje was door de inbrekers (opgeschoten jeugd) in het water geflikkerd.
De zaterdag na de inbraak zijn we het water in gegaan en hebben, na lang zoeken, het scheepje weer gevonden.
Het ene lid nam de elektronica mee naar huis, een ander lid de opbouw en ik de romp.
Schoongemaakt, (je wilt niet weten hoe snel zo'n rompje smerig wordt na een week in het water) schroefas er uit, opnieuw gesmeerd en de romp aan de binnenzijde bekeken.
Deze romp zat helemaal in de jachtlak, op de wijze zoals ik al beschreef. Sterker nog: ik heb die manier van 'beschermen' van de eigenaar van het bootje geleerd.
Na droging (bij mij in de schuur, gemiddeld 17 graden) ging de romp weer richting clubhuis.
En een week later hebben we de elektronica er weer ingezet, romp en opbouw samengevoegd en proef laten draaien. Alles werkte prima en de romp, noch de opbouw had schade geleden van een aantal dagen onder water. Geen hout wat 'opgezet' was, geen rot...
Het enige wat ik heb vervangen waren de houtschroeven die de motorbok vasthielden. Die heb ik vervangen door RVS.
En het scheepje voer weer. En vaart nog steeds.
Dus Jumo: iedereen heeft z'n eigen voorkeuren. Gebaseerd op eigen ervaringen of die van anderen.
Aan jou de taak op te kiezen...