Eigenlijk niet zoveel te vertellen deze keer maar meer een "voortgangs rapportage".
Deze keer heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van "foamplaat".
Dit is een PVC materiaal wat aan de buitenzijde hard is en aan de binnenzijde een schuimstructuur heeft.
Het is heel gemakkelijk te snijden, makkelijker dan polystyreen, en vele malen makkelijker dan ABS.
Als je door de toplaag heen bent houd deze je snijlijn vanzelf recht zodat je gemakkelijk recht door de schuimlaag heen kan snijden.
Ook is het makkelijk te frezen. Het smelt namelijk niet meer aan elkaar.
Een nadeel is dat het slecht te lijmen is met thinner oid, dat vond ik een groot voordeel van polystyreen.
Maar het laat zich perfect lijmen met CA lijm, alleen is het moeilijker om de verschillende onderdelen dan uit te richten.
Ook
Hard Plastic Lijm van Bison werkt goed.
Een ander nadeeltje is de licht "sinasappel" structuur van de buitenkanten. Dit zal misschien een extra laag grondverf opleveren om het geheel glad te krijgen, maar de toekomst zal het leren.
De eerste resultaten van het werken met PVC foamplaat. Tussendek is in grove lijnen klaar
De aansluitingen voor water en stroom naar de opbouw. Voor het koppelen van slangen tussen romp en bovenbouw gebruik ik al jaren het principe zoals beschreven op de site van de HMBC. Deze van origine duitse oplossing voldoet perfect, en voorkomt dat gehannes met slangen als de opbouw er af moet.
Tevens is de kans op het los schieten van de slang uit gesloten.
Voor de diverse stroomgebruikers in de bovenbouw gebruik ik een 15 polige sub-D connector. Ook hier geen gehannes met losse stekkers. Opbouw er op en alles is vanzelf aangesloten. En zo ziet de onderzijde van de opbouw er dan uit.
Voor het hoofddek heb ik voor het eerst gebruik gemaakt van glasvezel plaat. Deze plaat heb ik zelf gemaakt op een glasplaat. Hierdoor ontstaat vanzelf een spiegelglad oppervlak, mits je de glasplaat niet vergeet te behandelen met een losmiddel
Voordeel van de het glasvezel dek is dat het het zelfde materiaal is als de romp en daarom dus dezelfde eigenschappen heeft.
Ik hoop daar mee te bereiken dat ik geen "naden" krijg na verloop van tijd op de overgangen tussen romp en dek.
In de dekopening heb ik aluminium hoekprofiel gelijmd waar de opbouw overheen valt. Teven dienen deze profielen voor de nodige stijfheid van het dek.
En dit is dus de huidige bouwtoestand. Ze gaat al aardig op het orgineel lijken.
De ramen zijn in de plaat gefrees met behulp van een Proxxon boormachine met een "tegelfreeshulpstuk".
Op m'n freeskolom heb ik eerst het raam uit gefreesd in een aluminium strip.
Door deze aluminium strip vast te klemmen op de PVC plaat is het mogelijk om heel voorzichtig met de Proxxon en een 1mm freesje de ramen uit te frezen.
Zolang je nu maar niet te hard drukt blijft het malletje heel goed op maat en is het mogelijk om allemaal dezelfde ramen te frezen.
Altijd dezelfde afmetingen en altijd dezelfde radiussen in alle ramen.
Ook de "schuine" ramen zijn op deze manier vervaardigd. Dat houd wel in een uur frezen op de kolom voor 2 x 10sec frezen in het PVC voor twee ramen :lol:
Maar dan heb je ook twee maal exact dezelfde ramen.