De laatste paar weken in de weer geweest met het uitdenken en fabriceren van de towingpins.
Nadat ik op de site van Luit een plaatje tegen gekomen was van een setje towingpins begon het idee te ontstaan om deze op de Smit Kamara werkend uit te gaan voeren.
Het leek mij een functie waar je ook in de modelsleperij nog wel een plezier van zou kunnen hebben.
Ik was in de tussen tijd aan een "spec sheet" van de SK gekomen, en hierin stond de hoogte en veilige werklast van de pinnen vermeld.
Na een mailtje naar
Karmoy(de fabrikant van de pins op de Kamara) gestuurd te hebben kreeg ik een PDF-je met een globale schets van de unit zoals op de Kamara.
Na e.e.a. opgemeten te hebben moest het volgens mij mogelijk zijn om in ieder geval de towing pins werkend te maken.
van het werkend maken van de stopperpins heb ik afgezien, mede van wege plaats gebrek, maar ook omdat ik het nut er in het model gebeuren er niet van inzie.
Het lastigst vond ik het verzinnen van een constructie die zowel op en neer kon bewegen, en daarbij ook nog eens een draai beweging moest kunnen maken.
Omdit mogelijk te maken heb ik een beetje gesmokkeld met de de constructie van de pins zelf.
De flap die in het "echie" vast zit aan de pin en dus verdraaid doordat de pin zelf verdraaid, komt bij mij los boven op de pin, gesoldeerd aan een as die door de pin zelf heen loopt.
Bij mij draaid dus niet de pin, alleen de as die door de pin heen gaat.
Wat foto's om e.e.a. te verduidelijken:
De basis voor de unit.
De twee staande assen zijn voor de towingpins. Aan deze assen is over een lengte van zo'n 20mm een platte kant gefreest.
De as die door de towingpin heen loopt is ook van een platte kant voorzien. Door deze beide assen in de pin te maken kan er zowel een schuivende beweging gemaakt worden als wel een draaiende beweging.
De pins hebben een slag van ongeveer 16mm, vandaar de platte kanten van 20mm.
De tandwielen zijn gebruikt om ervoor te zorgen dat beide pins dezelfde slag maken tegen elkaar in.
Het meest linker tand wiel zal aan een servo gekoppeld worden welke voor het draaien van de pins zal zorgen.
Het basis blok van de pins.
In eerst instantie wilde ik de pins omhoog en omlaag laten bewegen door een servo.
Om de heen een weer gaande beweging van de servo om te zetten naar een op en neer gaande beweging heb ik er voor gekozen om een schuine sleuf in een messing plaat te frezen.
Door deze plaat heen en weer te bewegen zal een pen op en neer bewogen worden waardoor de pins aan dek om hoog een omlaag gaan.
Omdat ik tegen de site van
Percisions Microdrivesaan liep heb ik later besloten om de pins dmv van deze motortjes met een draadstang te laten gaan bewegen
De combinatie motorvertaging-draadstang is dusdanig gekozen dat de pins in 10 sec van in naar uit geschoven kunnen worden. (in de praktijk zal het wat sneller gaan omdat ik de motortjes op een iets hogere spanning aansluit dan de voorgeschreven 3V
Tijdens testen bleek dat ze op 3 volt nog wel eens moeite willen hebben om de pins goed in en uit te kunnen schuiven. Ik wil ze daarom op 4V-5V laten gaan draaien.
En zo ziet de complete unit er dan uit.
Elke pin wordt afzonderlijk door een eigen vertragingsmotortje omhoog of omlaag bewogen, en elke schuif heeft daarom zijn eigen eindschakelaars.
De units is zo beveiligd dat de servo kan niet draaien voordat beiden pins volledig naar boven zijn geschoven, en de pins kunnen niet naar beneden kunnen als ze niet in de goede stand staan om weer in het dek te verzinken.
En zo staat het geheel dan in het achterschip