Bouwverslag Smit Kamara in 1:50

Ik denk dat het om het even is.
Beide moet je toch beschermen met een blanke lak.

Echter, omdat een dryrub uit losse items bestaat en een waterslide een strook is, is de totale oppervlakte van de dryrubs uit eindelijk kleiner dan die van een waterslide decal.
Statistisch gezien is de kans op het beschadigen van een dryrub dus kleiner dan waterslides :cool:
 
Adam,

Inderdaad daar heb je wel een punt. Ik zat zelf te denken om een sponning in het bodem deel te maken met waar je boarden inzet net iets hoger dan je romp en dan zet je de "hood" er overheen kan er ook niks gebeuren en met uitpakken "hood" eraf boarden er naast en je pakt zonder al te veel gedoe de romp van het bodem deel.
die boarden hoeven dan niet zo heel dik te zijn het is maar net als je het deksel er scheef opzet dat je je romp beschermd.

Maar is nog wel even stof tot nadenken aan.

Gr Martin
 
Diepgangsmerken zijn aangebracht en geseald met blanke lak. Moet zeggen dat ik zeer content ben met de geleverde kwaliteit decals van Flightline Graphics. Decals zijn haarscherp, en laten zich probleemloos aanbrengen.
Let niet teveel op het spuitstof, moest er nog afgeveegd worden....



Rond het achterschip was het een beetje improviseren, maar aangezien het toch meestal onderwater zit, ben ik er meer dan tevreden mee.
Ook de zinkanodes hebben een plaatsje gekregen, en zijn ook met blanke lak overspoten.



Gelijk van de gelegenheid gebruik gemaakt om de Kamara, met de nu zwarte romp, maar eens op te tuigen met aller grotere items die (bijna) klaar zijn.



Zie er al wel wijs uit, ondanks dat het zwart maar een ondergrond laagje is...



Zit er heel sterk over te denken om het achterdek toch maar te gaan voorzien van de OAS installatie.
Lijkt mij best een gaaf gezicht nu zo de kraan er op staat.

 
Toch maar voor die dubbele dekken gaan Adam, vindt dit wel heel mooi staan.
Ik zou ook voor die OAS installatie denk dat het een rijke aanvulling van je model is.
 
Sjoerd,

"Het Offshore Access System (OAS) bestaat uit een telescopische loopbrug, waaraan aan de kop een platform is gemonteerd. In bedrijfssituatie is, na positionering van het geheel, het platform door middel van klauwen aan het doel vastgeklemd.
Het gehele systeem is op een zeewaardig vaartuig geplaatst.
De OAS is hydraulisch aangedreven en kent de volgende bewegingen:
Telescooparm:
- Zwenken
- Toppen (heffen giek)
- Telescoperen
Kop/platform:
- X/Y beweging platform
- Klauw/klem openen en sluiten "

En als je bij Ampelmann kijkt die hebben een onderstel van een simulator gebruikt om het platform stabiel te houden ( Althans daar lijkt het op zou er naast gelegen kunnen hebben ).
Ampelmann: Offshore Access System
 
Ze maken zelf ook de vergelijking met het onderstel van een flight simulator, dus dat klopt wel. Mooi 'out of the box' gedacht vind ik, normaal worden die dingen gebruikt om bewegingen te maken als de ondergrond stil staat, in dit geval beweegt de ondergrond en gebruiken ze het onderstel om die bewegingen te elimineren. Het E-type is zelfs gemaakt om 100 ton last te kunnen dragen, zoals bijvoorbeeld cargo of een heli platform! Lijkt me hartstikke mooi om dat nagebouwd te zien!

VrGr,

Theo
 
Met de huidige technieken die gebruikt worden in de gimbals om bijvoorbeeld camera's stil onder een drone te hangen moet het relatief simpel gemaakt kunnen worden denk ik.
Het zou zeker iets bijzonders op het water zijn.
 
Zou zeker een mooie aanvulling zijn op de Kamara maar wel een uitdaging om te maken, maar daar schrikt Adam niet voor terug denk ik ;) Het zit alleen in de weg als je wilt slepen denk ik zo.


:offtopic: Theo, het inderdaad mooie techniek. Ik ben wel eens op de oude RDM werf en in het Inovationdock zit de productie van Ampelmann. hier worden die platforms gebouwd. Is wel indrukwekkend om zo eens te zien.
vooral als ze een groot exemplaar aan het bouwen en testen zijn.

@ William ja een werkend exemplaar in model ? op deze schaal dat zou inderdaad heeel bijzonder zijn. ;)

Gr Martin :D
 
De OAS zoals Fabricom deze op de Smit Kamara geleverd heeft is toch wat anders dan een Ampelmann.
Als het doorgaat wil ik wel gaan proberen om de OAS werkend te maken. Zeker in combinatie met de MailLine Lifter zou dit best een leuke functie toevoeging kunnen zijn.
Moet alleen nog eens even een goede tekening van de gehele installatie zien boven water te krijgen.
Heb daar tot op heden niet zo veel energie in gestoken, omdat ik niet van plan was het ding te plaatsen.
Maar nu de kraan zo een beetje op het achterdek staat, lijkt het mij best een leuke aanvulling op het schip.
 
Laatst bewerkt:
dag adam,
ik denk als de mensen ,die de oas in het echt bouwen,uw model gaan zien.
ze u zeker de tekeningen zullen bezorgen,
dat kan gewoon niet anders,
mens wat een model,
groeten,ronny
 
Hallo Martin,

Bedankt voor de uitleg en de link. Is een mooi systeem.

Adam,

Het zou een zeer mooie aanvulling zijn op je Kamara. Statisch zou al mooi zijn, maar werkend??? Dat wordt smullen. En gezien je project tot nu toe lijkt het mij voor jou niet onmogelijk. Ben benieuwd wat je gaat doen.

Groet
Sjoerd
 
Na een 8 maanden radiostilte weer eens een update-je van de Smit Kamara.
OAS gaat er niet komen. Na herhaaldelijk contact gehad met iemand die in het bezit zou zijn van de tekeningen van de OAS, heeft dat helaas er niet tot geleid dat er tekeningen mijn kant op zijn gekomen. Jammer, maar helaas.

Niet dat er verder niets gebeurd is, eigenlijk best wel wat, maar in al dat "gefreubel op de vierkante milimeter" gaat eigen veel te veel tijd zitten.
Daarbij zijn er inmiddels al wat uurtjes gestoken in het nieuwe project, en ook bij mij zitten er maar 24 uur in een etmaal.

Het achterdek is voorzien van een houtbeleg. Ook dit moest leven en geen parketvloer worden. Zitten een paar uurtjes in, en een parketvloer is het zeker niet geworden



Knuckelboom kraan is inmiddels klaar, en zo fabrieksnieuwe kraan op het achterdek vond ik toch eigenlijk niet staan, dus ook hier de stoute schoenen aangetrokken en geprobeerd de kraan er "gebruikt" uit te laten zien.
Gezien de reacties die ik hiervoor mocht ontvangen op een aantal vaardag denk ik dat het geslaagd is.
Zelf vind ik het wel wat toevoegen, wordt wat "levendiger" naar mijn mening.








Ik heb mezelf tot doel gesteld dat voor aanvang van het vaarseizoen de romp klaar moet zijn. Daarvoor moet het tussendek klaar zijn, dus de laatste weken hier de nodige energie ingestop, met het resultaat op de foto's











Ook hier weer de nodige vervuiling aangebracht.
Als laatste nog een fotootje van de crashrail met aangebrachte stickers gemaakt door John Wijenberg.

 
Hallo Adam,

Toch nog hout op je schip.;) Ook verder gegaan met het weatheren maar nog geen roest of komt dat later misschien? Het ziet er echt uit en je kan in een later stadium altijd nog een toevoeging aanbrengen. Liever zo dan sterk overdreven.
Complimenten voor de kraan.

Groeten Paul
 
Altijd leuk een update...,dek is mooi geworden zo, en wat de kraan betreft, volgens mij wel geslaagd ,net t 'nieuwe' eraf en gewoon 'gebruikt' , mooi man!!
 
Back
Top