Inmiddels de "drive" weer redelijk te pakkken.

Eerder in mijn bouwplanning had ik mij voorgenomen om de ramen voor de Smit Kamara te gaan gieten met heldere giethars.
Een aantal ramen van de brug had ik gedaan met redelijk resultaat. De kleinere ramen welke in de opbouw zitten wilden echter niet lukken.
Iedere keer kwamen ze geheel niet, of niet heel uit de mal. Ik heb dit "projectje" toen maar even op de lange baan geschoven.
Nu kwam ik echter in de luxe situatie, dat er binnen mijn kennissen kring mensen in het bezit kwamen van CNC gestuurde frees machines.
Dus na wat tekenwerk konden de ramen CNC gefreest worden. 1x een setje in uit 3mm rookkleurig perspex en 1x een setje uit 5mm rookkleurig perspex.
De brug is gemaakt uit 1mm PVC foamplaat, dus ik dacht uit 3mm perspex ramen te laten frezen met een sponning van 2mm, waardoor ze 1mm buiten de accomodatie zouden steken.
Dat bleek echter te weinig. De ramen op het origineel steken 10cm buiten de opbouw uit..
.. en dat betekent dat ze in 1:50 dus 2mm er buiten moesten steken.
Daarom is er vorige week een tweede set gefreest uit 5mm perspex met een sponning van 3mm. De ramen worden van binnen uit aangebracht en steken daardoor allemaal exact 2mm buiten de opbouw.
En zo ziet een raam er dan gefreest uit
Omdat ik deze ramen aan wil brengen voor het spuiten moeten ze van te voren afgeplakt worden.
Ik heb hiervoor Tamiya tape gebruikt. Plakt goed en strak af, is niet dik, en laat zich makkelijk verwijderen.
Probleem was alleen om de buiten radiussen te snijden, dat wilde niet lekker lukken.
De rondingen werden iedere keer "hoekig".
Oplossing was redelijk simpel.
Eerst Tamiya tape ruim over het raampje geplakt en goed aan gedrukt....
.... vervolgens met een fijn sleutelvijltje voorzichtig over het tape heen vijlen, exact over de hoeken van het raampje.
Omdat deze hoeken vrij scherp zijn vijl je gemakkelijk door het tape heen....
....na de hele contour gevijld te hebben ziet het er zo uit
.... en laat het te veel aan afplak band zich gemakkelijk verwijderen
.... met als gevolg een perfect afgeplakt raampje met afgeronde hoeken
Omdat ik toch zo lekker op dreef was ook de ramen maar gelijk in de brugopbouw gelijmd...
Nu kan de boel in de primer en gaan gelijk de zijkant van de ramen ook mee in de primer.