Bouwverslag Smit Kamara in 1:50

dat is snel...

Dat gaat snel, wel heel mooi gedaan. Ik denk alleen, en dat zie je bij het vrijvallen, dat die ankerketting wild op de trommel te keer gaat en zelfs even tegendraads lijkt om te willen spoelen (dan heb je een knoopje). Je moet ook geen grote tak aan je anker hebben zitten want met deze haalsnelheid ligt je boeg (en boot) zo onderwater. Waarom niet zoals in het echt een kettingbak en een kabelaar etc.?
Keep up the good work!
Grt
Hawser

Laatst bewerkt:
ik zou wel een filmpje willen zien dat je hem eerst laat zakken en vervolgens weer ophaalt.
Als je eerst filmpje 3 kijkt en dan twee, dan valt het anker eerst, en wordt het daarna weer opgehaald ;)

Dat gaat snel, wel heel mooi gedaan. Ik denk alleen, en dat zie je bij het vrijvallen, dat die ankerketting wild op de trommel te keer gaat en zelfs even tegendraads lijkt om te willen spoelen (dan heb je een knoopje). Je moet ook geen grote tak aan je anker hebben zitten want met deze haalsnelheid ligt je boeg (en boot) zo onderwater. Waarom niet zoals in het echt een kettingbak en een kabelaar etc.?
Keep up the good work!
Grt
Hawser
Het ophalen lijkt sneller te gaan op het filmpje, dat viel mij zelf ook op.
Nu is het wel zo dat naarmate er meer ketting op de trommel komt deze sneller naar binnen komt.
Dat met die tak zal wel los lopen. Ten eerst is de inhaalsnelheid aan het begin van het indraaien lager, en ten tweede, als het te zwaar gaat stop de lier met "halen".
Als derde komt ook het formaat de de Kamara om de hoek kijken, er moet wel een paar kilo aan komen wil de boeg ondergaan.
Het gebeuren met een echte kabelaar wordt m.i. te "storings gevoelig".
Ik heb het anker nu meerdere keren laten vallen, en nog geen problemen gehad.

dan zie ik niet wat ik wil zien:P dat is namelijk hoe je weer het tandwiel terug krijgt tegen het motortandwiel, aangezien hij bij omlaag doen gewoon de spoel loslaat van de motortandwiel

@Adam: mooi gemaakt! Maar je ketting gaat inderdaad behoorlijk tekeer bij het vallen... Oké, Youtjoepfilmpjes spelen sneller af dan de werkelijkheid, maar toch. Ik neem aan dat je nog iets maakt om de ketting op de trommel te houden...

Ik heb bij mijn inspectieschip (nog geen naam voor, 't is een Norderney-romp) de ankerketting wél bovendeks over een (dummy-)lier lopen. Geen probleem, behalve dat ik uuuuren heb zitten uitproberen wat exact de goede positie van de liertrommel was t.o.v. de binnenzijde van het kluisgat. Dit om te zorgen dat de ketting "netjes" werd opgespoeld over de gehele breedte van de liertrommel.
Nu moet ik eerlijk zijn: ik heb er een bovenmaats anker aan hangen, omdat ik, net als jij, wil dat mijn model ook voor anker gaat als het anker er uit is. Met een "schaal"-anker lukte dat niet. Was te licht. Ik heb 1,5 meter ketting op de ankerlier en tot windkracht 5 blijft het model mooi liggen in 1 meter diep water. (Dus 50 cm ketting op de (zand-)bodem). En dat valt me niks tegen, want het model ligt vrij hoog op het water (ondanks een 12V 17A loodaccu er in) en is een beste windvanger.

Waar ik ook benieuwd naar ben is jouw systeem om de zender uit te kunnen zetten als je Kamara voor anker ligt. Dat lijkt me ook wel wat. Niet zozeer voor de ontvangeraccu (17A lijkt me redelijk genoeg, toch?) maar meer voor de zenderaccu. Op de WSD bleek dat om 14:30U m'n zender leeg was! Tja, als je vanaf 09:30 zo ongeveer onafgebroken aan 't varen bent...:sleepy:

dan zie ik niet wat ik wil zien:P dat is namelijk hoe je weer het tandwiel terug krijgt tegen het motortandwiel, aangezien hij bij omlaag doen gewoon de spoel loslaat van de motortandwiel
Dat werkt met een pal en een nok.
Bij het in halen kan de nok de pal weg drukken. Het bewegen van de pal kun je wel op het filmpje zien.
Op het moment dat je de motor ompoolt, haakt de nok achter de pal en wordt de motor weggedrukt, waardoor het tandwiel vrij komt. Kijk maar eens op de genoemde site, daar kun je na heel goed kijken het systeem wat beter zien.
(ik heb het filmpje in combinatie met de tekeningen ook een keer of 20 bekeken voor ik door had hoe het precies werkte :rolleyes:)
Nu moet ik eerlijk zijn: ik heb er een bovenmaats anker aan hangen, omdat ik, net als jij, wil dat mijn model ook voor anker gaat als het anker er uit is. Met een "schaal"-anker lukte dat niet. Was te licht. Ik heb 1,5 meter ketting op de ankerlier en tot windkracht 5 blijft het model mooi liggen in 1 meter diep water.
Mijn anker is redelijk op schaal. Origineel heeft ze een 2450kg zwaar Spek-type anker aanboord.
Ik heb echter de maten van 3050kg anker aan gehouden. Dat kwam eigenlijk meer omdat ik de kluisgaten wat te groot gemaakt had, daar had ik namelijk geen tekeneningen van, en toen wist ik ook de afmetingen van het originele anker nog niet.
Ik heb 3m ketting op de trommel zitten vandaar dat ik de maximale water diepte van 1-1,5m heb geroepen.

Waar ik ook benieuwd naar ben is jouw systeem om de zender uit te kunnen zetten als je Kamara voor anker ligt. Dat lijkt me ook wel wat.
Dit zal hoogstwaarschijnlijk een 433Mhz systeempje worden. Conrad heeft hier voor setjes te koop.
Ik had zelf al wat bedacht, maar in overleg met Marten77 zal er waarschijnlijk iets beters gaan komen ;)
En dan heb ik het niet voor het uitsparen van zenderaccu capaciteit, maar je kunt moeilijk een hele dag een zenderkanaal bezet houden.
Met dit systeem zou ik de Kamara niet elke keer uit het water hoeven te halen, maar kan ze tussen vaarbeurten door gewoon blijven liggen, en hou ik geen zender kanaal bezet.
Ook interesse in een dergelijke schakeling?
Hoe meer hoe leuker de prijs voor het maken van printen wordt :cool:

Ik heb al enige tijd naar deze manier van het anker op halen gekeken.
Nou ben ik tot de conclusie gekomen dat ik er niks van snap. :confused:
Ik zoek namelijk ook nog een manier voor het anker maar weet nog niet wat.

Ik heb al enige tijd naar deze manier van het anker op halen gekeken.
Nou ben ik tot de conclusie gekomen dat ik er niks van snap. :confused:
Dat geeft niets, zoals ik als schreef heb ik ook een hele tijd naar de filmpjes op de duitse site zitten kijken voor ik het begreep.
Het is niet het aller simpelste ontwerp, maar werkt wel goed.
Bestudeer de tekeningen en de filmpjes maar eens goed op de duitse site.
Het is niet dat ik het niet beschrijven wil, maar het is niet zo eenvoudig te beschrijven zodat het ook nog te begrijpen is.

Hoi Adam,

Nu had ik de ankerlier al kunnen bewonderen, op de WerkSchepenDag in Heemskerk.
Het blijft mij ook zeker verbazen dit soort aparte aandrijvingen.
Voor mij zal het eerder neerkomen, op het type wat Roel laat zien.

Betreft je idee met die 433Mhz zender, daar hoop ik binnenkort eens naar te kunnen kijken.
De test materialen (zender/ontvanger) zijn in elk geval binnen.
Als het meezit kun je zelfs dezelfde 433Mhz zender, ook voor meerdere schepen gebruiken !
Ik zeg je wel eerlijk, dit is voor mij ook weer een nieuwe aanpak...:)
Ben nu aardig op dreef met servo's enz..., maar die 433Mhz. komt meer op seriële communicatie neer.

We houden hierover in elk geval contact ;)

Op het moment gebeurdt er niet zo veel aan de Smit Kamara.
De BB crashrail heeft z'n ruwe vorm.
Het ligt niet aan het gebrek aan motivatie, sterker nog, motivatie genoeg, maar die wordt nu even in een ander "tussendoor" modelbouwprojectje gestoken.

Op het moment gebeurdt er niet zo veel aan de Smit Kamara.
De BB crashrail heeft z'n ruwe vorm.
Het ligt niet aan het gebrek aan motivatie, sterker nog, motivatie genoeg, maar die wordt nu even in een ander "tussendoor" modelbouwprojectje gestoken.

Oké.
Nou dan wachten we het af Adam.
Suc6 met je andere project en hopelijk tot je volgende Kamara post.

Hoi Adam en topic lezers, deze kwam ik tegen bij Piet Sinke !!
GroteFoto-HWU6QUCF.jpg

:x-mas: Brandaris

Dit topic maar weer eens wat nieuw leven in blazen :D
Afgelopen jaar heb ik niet zo heel veel aan de Smit Kamara gedaan.
Het jaar is voornamelijk gebruikt voor de bouw van een model de Fairplay 22.
Toen ik de bouw daar van startte en daarmee ook op een bepaald ogenblik voor de naam Fairplay 22 koos, kon ik niet bevroeden dat dit scheepje zo tragisch voorpagina nieuws zou worden.

Dat er hier weinig concreets gepost is wil trouwens niet zeggen dat er helemaal niets aan de Kamara gebeurd is.
Tussen neus en lippen door is er wel gewerkt aan de lanceerdavit voor de FRB.
Op basis van de tekeningen van de importeur ben ik aan de slag gegaan met messing, met als onderstaand voorlopig resultaat.

IMG_2351.jpg

IMG_2353.jpg

Het geheel moet nu nog voorzien worden van de nodige hydauliek leidingen.
Ook wil ik nog gaan proberen om de davit naar buiten te kunnen draaien en eventueel de FRB te kunnen laten zakken.
Ook het rompje van de FRB is inmiddels klaar.
Ook hiervan de tekeningen van de leverancier gehad waaruit een spantenplannetje te maken was.
Vervolgens heb ik hiervan een "plugje" gemaakt, een heeft Leen Boers hiervan weer rompjes getrokken.
Dit combinatie "projectje" tussen mij en Leen moet nu verder opgebouwd gaan worden.
Zal binnen kort een fotootje plaatsen van het rompje.

Ook aan de crashrail wordt langzaam aan verder gewerkt. Dit is echter nog niet zo schokkend dat ik er al foto's van heb.
Volgen later :cool:

Hallo Adam.

Ik heb vandaag dit topic voor het eerst bekeken. Petje af voor zoveel kwaliteit.
Veel succes verder.

Groeten, Jan.

Back