Bouwverslag Schnellboot Typ. 142A, Graupner Wiesel

Hallo,

In dit draadje zal ik komende weken ( of langer ) verslag geven van de vorderingen van mijn Wiesel.

Ik heb de boot vorige week gekocht van een modelzaak in leeuwarden die een verzameling opgekocht hadden. Toen ik de boot zag herkende ik hem meteen, een vriend van mijn vader hier in leeuwarden heeft namelijk dezelfde boot hier in Leeuwarden op een industrieterrein liggen. Een paar dagen later heb ik de boot gekocht en ben begonnen met de restauratie.

Hieronder wat foto's van de boot hoe hij er op dit moment uit ziet ;

Zoals te zien valt op de eerste foto zit er een gat in de romp. Dat gaat is waarschijnlijk door de vorige eigenaar gemaakt om een boegschroef in te zetten. Jammergenoeg kan dat niet doorgaan omdat aan de rechter en linker kant van de boot de gaten 2 CM van elkaar af zitten. Ik ben daarom ook van plan het gat te dichten binnenkort.

Alle kleuren ( rood, groen, zwart, wit, orange, bruin ) heb ik zelf aangebracht gister middag. Toen ik de boot kocht was het dek vrijwel alleen licht en donker grijs.

De kleuren op de romp ( groen en rood ) waren al aangebracht. Ik denk dat ik daar niets aan verander. 'k vind het wel karakteristiek :p

De binnenkant van de boot en de toekomstige motoren ;

De motoren komen uit een neergestorte helikopter en een kapotte boot ( z'on kant en klaar bootje ) Ik heb ze allemaal getest en ze werken nog prima, behalve die motor uit de kapotte boot dan, die zoemt op lage snelheid. gelukkig zijn die heli motoren zowat nieuwstaat. Op de foto zitten er tandwieltjes aan bevestigd, maar inmiddels heb ik die met behulp van een tang, priem en hamer eraf gekregen. De foto is wel wat onduidelijk dus ik ga binnenkort een nieuwe plaatsen.

De servo die je ziet liggen in de romp heb ik zelf geplaatst. Hij komt uit een vleugel van een neergestort vliegtuig ( Ja, allemaal rest-elektronika dus :p ) en de servo is wederom getest. overigens best wel een prijzige als je hem nieuw zou kopen.

De stukken hout bevestigd in de boot zaten er ook al in. Het voorste stuk ga ik voor de accu en regelaar gebruiken en het achterste stuk ( met de servo erop ) voor de servo en ontvanger.

Groeten Abe

Laatst bewerkt:
Helemaal tof. Mooi model! Dat worden natuurlijk ook nieuwe kannonen bij de nieuwe uitrusting?

En natuurlijk de meest bekende link in deze...
Schnellboot Typ 142A Zobel-Klasse

en een overzicht....

http://www.schnellboot.net/de/bundesmarine-deutsche-marine/schnellboote/index.html

Overigens werd er niet meer over S-142 gesproken... (beladen)... meen ik... maar Typ 142a... Zobel Klasse. De diesels... Mercedes ontwerpen stamde nog uit de S-boot... maar ongelofelijk verbeterd en opgevoerd.

http://www.schnellboot.net/de/bunde...142a-zobel-klasse/vorlage/mb-518-c/index.html

Succes... ga het draadje lekker volgen!

Laatst bewerkt:
Abe, ik heb een bruin vermoeden die motoren niet zo geschikt zijn voor dit model. Met andere woorden: dat ze snel in rook opgaan als je op volle kracht wil gaan varen.

Houdt er rekening mee dat de doorsnee van de schroef van een schip niet groter mag zijn dan de doorsnee van de motor die 'm aandrijft!

(En verder spreekt men binnen de marine over "kanons", niet over kanonnen...;)

Ik verwachtte al dat die kans er was. Maar dat ga ik sowieso even testen natuurlijk.

Eerst was ik van plan Speed 400's of iets dat er op lijkt te kopen maar ik heb het geld er niet voor en bij 3 speed 400's moet ook een zware regelaar neem ik aan, en al mijn geld is naar de inkoop van de boot zelf gegaan, dus dat word sparen. Vandaar dat ik eerst ga kijken of deze simpele motoren ook werken.

:p Hier een alleraardigst linkje... niet naar de prijzen kijken...
SBW

Kijken bij... Schnellboot JAGUAR-Klasse 140/141

Kannonne!!!!

Dat is een aardig mooie site zeg! . Maar alsnog, prijzen is bij mij jammer genoeg alles bijna alles. Ik ben immers 13, zit op school krijg niet veel zakgeld, heb geen baantje, etc.

Zonet even triplex plaatje voor de motoren erin gebouwd met montage kit en super lijm, zometeen fotos

Dank je ik ga morgen uit school meteen even kijken
Oh in dat geval : Het is in de buurt van de top 1 toys in de stad, eigenlijk ligt het tussen die top 1 toys en het stadhuis in. Dus in dezelfde straat als de top 1 toys. Ik hoop dat je het kan vinden!. Op dit moment hebben ze nog een Graupner politie boot met licht en al ook uit jaren 70/80, kant en klaar incl. afstandsbediening, maar op dit moment incompleet, de vorige eigenaar komt deze week die afstandsbediening brengen ( helemaal uit groningen ;) ). Maar ik waarschuw je wel, het is erg duur spul daar allemaal.

Om terug te gaan naar m'n Schnellboot ;

Hier de romp met het zojuist geinstalleerde triplex

En samen met de S130

Groeten Abe!

P.S : Tips en vooral suggesties zijn zeker welkom!.

Abe... je leeftijd stond er niet bij :p Wel...dan is dat snoepgoed voor later... zo is het mij ook vergaan...

Okee! Proppenschieters... Dan kan je die maar ook beter zelf maken. Waarom niet? Overigens staan de Bofors... (geen Beaufors... zoals ik eerder schreef...een verhapseling van die flatulente meneer van de wind...) ahum... ook zeer eenvoudig op de Graupner tekening.
Je kan ze wellicht rap uit dunne styreenplaat fabriceren. En zo geen beletsel voor een evenzo fraai resultaat?
Heb je de tekeningen er ook bij?

Mooie betaalbare motortjes zijn inderdaad de speed 400. Ik zou er zelf nog even 1:3 Tuborix reductiekastjes op schroeven, met 40 mm Graupner 2-blads speedschroeven en 3S lipo. Setup moet ik nog wel even testen...
Nadeel lawaaierig... Anders Roels receptje.

Die reductiekastjes zijn niet al te duur. Niet lang geleden heb ik er 3 voor 8 euro per stuk via het internet weten te kopen. Ze liggen klaar voor mijn Italeri S-bootje.

@Roel... Hummm dat ene linkje... is natuurlijk echt weer iets voor een bouwproefje voor Modelbouwactueel? Niet? Wat een prijsverschil met Italeri, en zo zie je maar weer wat een grote oplage al niet met de prijs kan doen.

hoeveel koste hij dan als ik zo brutaal mag zijn.
Wel aardig veel naar mijn mening - 65 euro.

@ H.B Busking : ik zal nog wel even rondkijken op het internet voor dat ''geschut'' ;)

Waar zou ik Speed 400 motoren op het internet kunnen krijgen trouwens?

Als je met reductiekastjes wilt werken... als...

Aero-Naut had goede aandrijfsetjes met Speed 400 7,2v... maar die worden meen ik niet meer gemaakt.
Vandaar de Tuborix... Google Search Tuborix gear

En de Speed 400 7,2v. Eigenlijk overal, maar mogelijk het scherpst via e-Bay Duitsland. Anders modelbouwwinkels zoals Hobby Direkt etc?

Gr Bas

@Roel... Hummm dat ene linkje... is natuurlijk echt weer iets voor een bouwproefje voor Modelbouwactueel? Niet? Wat een prijsverschil met Italeri, en zo zie je maar weer wat een grote oplage al niet met de prijs kan doen.

Hallo Bas.
Ja, op zich wel, ware het niet MbA ruim vier maanden geleden is gestopt.
Frans had een advertentie van een bekende Hongkong prijsvechter in het blad opgenomen en dat pruimden een aantal adverteerders niet.
Die stopten hun advertenties = minder inkomen = geen blad meer.:sniper:
Bovendien (maar daar weet ik het fijne ook niet van) ligt/lag Frans Cichecki (de eigenaar van MbA) nu in het ziekenhuis. Of een en ander met elkaar verband houdt, ik weet 't niet, maar hier zit dus een momenteel werkloze freelance auteur te typen.
Gelukkig heb ik nog een "bijbaantje" voor 4 dagen in de week als Hoofd Bureau PRM van de grootste brigade van de KL, dus het dagelijks bier kunnen we nog steeds betalen...

Back