Bouwverslag schneider Piper pawnee

Mooi !

Hoe worden het stabilo gefixeerd aan de romp ? en de koolstof buizen , als ik het goed begrijp schuiven deze in alu buizen , waar zijn deze te koop ?

Mvg,

Bart
 
Het stabilo wordt met 2 dubbele koolstof buizen aan het afneembare staartvlak gefixeerd en met spandraden stevig verankerd, en vervolgens met 2 bouten en paspennen op de romp gemonteerd.
Hier een eenvoudige schets.

DSC05525_JPG.jpg


DSC05445_JPG.jpg
 
Spandraden ;) bedankt voor je duidelijke uitleg. Maar de buizen waar de koolstof buizen in komen , is dit van alu ?

Ik heb voor mijn empire vliegboot koolstof buizen uitgeboord om de de buizen van de staartdelen passend te krijgen, dit was best een gedoe. Maar als er alu buizen waar de koolstof buizen in passen verkrijgbaar zijn was dit een betere oplosing geweest.

http://www.modelbouwforum.nl/forums/2789054-post219.html

Mvg,

Bart
 
Hallo Bart.
De buiten en binnenbuis zijn allebei van koolstof, de dikke is 8 mm en de dunne 6 mm.
Deze heb gekocht op een beurs in Duitsland, en met een beetje schuurwerk is de passing perfect.
 
Prachtig EJJK,

Ik ben ook liefhebber van de piper pawnee hiermee is ook mijn passie met de modelvliegen begonnen, vele jaren later.
ik heb menigmaal de piper pawnee over me heen laten scheren wanneer hij bij ons de aardappels kwam spuiten en dit is zeer indrukwekkend helemaal wanneer de aardappels om het erf heen stonden met hoge bomen en de piper vlak daarvoor stijl omhoog klom...........

De piloot zal niet blij met mij geweest zijn.......;)
mijn hand durfde ik nooit uit te steken omhoog bang voor de prop, natuurlijk zat er altijd nog wel een meter of 2-3 tussen ik denk dat ik een jaar of 12 was.

Je hebt er een lezer bij en het ziet er heeeeel goed uit!!!
 
Hallo Edwin,

Dit verhaal komt mij bekent voor, alleen is het bij mij langer geleden dat we besproeid werden met gif, ongeveer 50 jaar, maar of dit een Piper Pawnee was weet ik niet meer.
Het vliegen was spectaculair over boomtoppen en laag vliegen.

gr EJJK.
 
Piloot gebouwd volgens tekening van Ramses Full-body pilotenpop 1:4 en wordt beweegbaar uitgevoerd en wel de volgende functies.

1 Hoofd draaien en knikken.
2 Rechter arm bedienen van de stik.
3 zwaaien met de linker arm tijdens het voorbij vliegen.

Dit wordt aangestuurd door 3 servo's van 9 gr.
Twee servo's zitten in de body welke ik hol heb uitgevoerd, en de derde zit onder het zitvlak van de stoel.
Het is nog niet helemaal af, hoofd is nog een beetje plat en wordt nog vervangen.
Gordels, headset en nog andere kleine dingen moeten het af maken.
Hier enkele afbeeldingen.

DSC05449_JPG.jpg


DSC05444_JPG.jpg


http://avio-eelde.nl/Fotoalbums/piper%20pawnee/_w/DSC05454_JPG.jpg[/IMG

[IMG]http://avio-eelde.nl/Fotoalbums/piper%20pawnee/_w/DSC05534_JPG.jpg

De stoel is gemaakt van depron en koolstof buis.

DSC05450_JPG.jpg


DSC05452_JPG.jpg
 
Schitterend dit. Die pop zal ik ook nog een keer aan moeten geloven, althans, moeten, het is een leuke klus! Hoe heb je de tekeningen 1:4 geprint? Zal nog eens in het draadje van Ramses kijken. Grt Michiel
 
Hallo Michiel.

De tekeningen zijn geprint door mijn zoon? Geen idee hoe hij dat gedaan heeft maar ik zal het hem vragen.
De pop is nu met hooft en zonnebril maar headset en gordels ontbreken nog.

DSC05546_JPG.jpg


DSC05544_JPG.jpg


DSC05543_JPG.jpg
 
WOW! dat is echt cool :p

Kun je er een filmpje van maken, dat die pop beweegt? zou ik echt cool vinden, om hem te zien bewegen :p
 
.
Prachtig gemaakt EJJK!! :thumbsup:

Mag ik (of wil jij) de afbeeldingen van je mooie pilotenpop ook aan de tutorial toevoegen?

Veel plezier met de bouw verder,
Groeten, Ramses
 
Laatst bewerkt:
Hallo Ramses.

Je mag de afbeeldingen toevoegen aan de tutorial ,en als de aansturing gereed is probeer ik een filmpje te plaatsen.
De elektronica moet nog uitgezocht worden door mijn zoon, dus 13048 nog even geduld.
 
Intussen begonnen met de bouw van de vleugels, dit gebeurd op een aparte manier en wel zonder tekening en met halve ribben.Alleen de eerste en laatste rib bestaan uit 1 deel.
Hoofdligger wordt samen gesteld uit 2 triplex stroken en 2 vuren balkjes plus een zware alu vleugel pen, dit alles weegt al 350 gr.
De hoofdligger span je plat op(zie foto) waarna je de eerst rib vast lijmt en vervolgens de voorste halve rib in de pen sleuf verbinding lijmt.
Als alle halve ribben gelijmd en uitgelijnd zijn,draai je de ligger om en lijm je achterste gedeelte plus de hulpligger.
Deze methode werkt goed.

DSC05487_JPG.jpg


DSC05485_JPG.jpg


DSC05488_JPG.jpg


DSC05497_JPG.jpg
 
Back
Top