t zal nogal wat trager gaan dan bij jouw Norderney maar leuk om tegelijk aan hetzelfde model te werken.
De arduino is van origine een simpel printje met een programmeerbare chip. zelf draadjes solderen, weerstandjes naar de ledjes etc. Inmiddels is het al wat ouder en opgevolgd door diverse alternatieven. Maar ook zijn er enorm veel aanpassingen en toevoegingen op de markt gekomen voor allerlei toepassingen.
Een ervan is een 'shield' (een printplaatje die direct op de arduino print geprikt kan worden en die allerlei electronica aan boord heeft voor een toepassing) die voorzien is van servo stopcontactjes waardoor op de print al allerlei verbindingen zijn gelegd zoals voeding, massa en signaal naar elk stopcontact. Scheelt verbindingen en maakt groeperen makkelijker.
Andere shields die ik wil gaan gebruiken zijn voor aansturing van de motoren, stappenmotortjes en locatiebepaling.
In stappen op te bouwen, waarbij het slim is om de software daarop voor te bereiden.
De arduino heeft een beperkte capaciteit in diverse opzichten. Het ding werkt zich constant door de geprogrammeerde opdrachten (code, of sketch genoemd) heen in een lus. De truc is om dat werk niet te laten stoppen onderweg zodat er meer gedaan kan worden. Er zijn meerdere wegen naar het resultaat en de keuze van die weg wordt mede bepaald door de gewenste resultaten naast (of na) het eerste resultaat.
Zelf heb ik ook een beperkte capaciteit in kennis, tijd en middelen. Het gaat er om om het zelf te ontdekken, velen zijn al veel verder met programmeren en hebben de arduino al ver achter zich gelaten.
Het is mijn intentie om die keuzes in een verslag te beschrijven. Meestal vergeet ik fotos te maken, en te beschrijven na afloop maar goed, de intentie is er want ik merk dat er in de vele informatiebronnen op het net vaak erg snel van de eerste led laten knipperen gesprongen wordt naar complexe toegers en bellen. Begrijpelijk als je er eenmaal lekker mee bezig bent, dan volgt versie op versie en is elke genomen stap naar de vorige irrelevant geworden. Door mijn tijdgebrek om lang achtereen dóór te kunnen hoop ik hier toch iets mee te kunnen doen waar anderen ook wat aan hebben.