Roel van Essen
Forum veteraan
Nee, is eerder een nadeel. Je krijgt ongewenst wervelingen met de schroef pal voor het roer. Is tenminste mijn ervaring. Bovendien is het dan toch lastiger om, als het nodig is, schroef en schroefas te verwijderen....Heeft het voordeel om de schroef zo kort mogelijk op het roerblad te zetten? In ieder geval, de schroef kan er af en dan kan in theorie de as naar binnen, uit het lager om de boel vol te spuiten.
Pentip zei:Ik kan natuurlijk ook gewoon het lager aan de binnenkant omdraaien zodat de open kant bereikbaar is zodat je daar een dot zalf in kunt spuiten. De ander kant van het lager is dicht. Het onderste lager wordt dan gesmeerd door zalf/vet dat door de zwaartekracht het lager zal blijven voeden. Volgens mij hoef ik er dan nooit meer vet bij te doen. Dat lager verslijt je ook nooit gezien de minmale vaartijden. Zelfs niet als ie zowat droog draait. De vettigheid houdt vooral het water buiten bij het onderste lager. Of zie ik dat verkeerd.
Mwah.... Dat zwaartekrachtverhaal... ik denk niet dat het zo werkt. Er wordt tijdens het varen best wel wat vet uit de kokers geperst/geslingerd. Met name in de zomer, als het water toch wat warmer is. Ook aan de "hoge" zijde van de schroefaskoker. Als je een smeerbuisje op je kokers zet, is het smeren geen probleem. Als je dat niet doet... ach, ik trek één keer paar jaar de assen uit de modellen zonder smeerkoker. Vet opwarmen, inspuiten, assen weer plaatsen koppelingen erop, klaar. Ben ik weer een middag van de straat...
Handig, maar... zorg dan dat je je schroefaskokers en eventueel verder naar binnen je schroefassen goed ondersteunt om slingeren ervan te voorkomen.pentip zei:Een dubbele cardan heb ik niet, dus de lengte weet ik niet maar ik heb er ruimte genoeg voor. Sterker nog, hoe verder de motoren naar voren (in het schip) komen hoe beter. Daar zit een stuk waar je minder goed bij kunt van bovenaf en kan ik een plateautje maken over de assen en koppelingen voor accu, electronica, servo (roer, bolders), lenspompje.
Shame on you!Pentip zei:Overigens staat op die koppelingen 'Raboesch' en aan de andere kant 'holland' , dat verbaasd me, ik dacht altijd dat het een Duits merk was.
Raboesch is zo Nederland als klompen en tulpen. Gevestigd in op het "Nieuwe Land", in Zeewolde.
Leuk bedrijf en met de nieuwe eigenaar aan het roer zeer innovatief bezig.