Bouwverslag RBC Lippisch Lip 20 EDF - Met Video !

Ik ben gek van vreemde modellen, en toen ik deze bij Rob zag was ik direct verliefd. Ik denk dat de romp in heel kleine series gemaakt wordt, want meestal is hij uitverkocht. Toen ik er eentje in stock zag staan heb ik deze direct besteld.

Dat is inmiddels al weer een hele tijd geleden. Het slechte weer blijkt nu toch ergens goed voor. Ik heb de doos van zolder gehaald en ben eindelijk begonnen met bouwen.

De romp van dit toestel is uitgevoerd in glasweefsel met epoxy hars. De buitenkant is mooi glad en wit van kleur. Wat opvalt is het geringe gewicht. De glaslaag is heerlijk dun en erg strak van kwaliteit. Als ik dit vergelijk met bijvoorbeeld de Hawk van HobbyKing dan is dit toch echt een paar stappen beter. Het hele rompje weegt 220 gram.

De vleugels zijn helemaal uitgevoerd in balsa hout en vrij eenvoudig te bouwen.
Als eerste moet de onderhuid aan elkaar geplakt worden. Hij bestaat uit 3 stukken balsa. Ik plak deze altijd met medium secondenlijm aan elkaar. Van de voren zet ik de stroken aan elkaar met afplak plakband. Dan vouw ik de plakjes tegen elkaar en leg een rupsje lijm op een van de plankjes. Dan leg ik de plankje vlak op tafel met de tape naar beneden. Een stuk folie eroverheen en vervolgens goed aandrukken. Geeft een erg strakke naad die makkelijk vlak te schuren is.
8403359454_2287afe5a7_c.jpg

Op de huid wordt de locatie van de hoofdligger en ribben aangegeven. De hoofdligger en ribben kunnen dan eenvoudig op de juiste plaats worden gelijmd. Dan volgen 2 dikke balsa strippen die het rolroer gaan vormen. Wat scrap balsa in het rolroer om later de stuurhevel in te lijmen en de vleugel is klaar om de servo te plaatsen.
8403361072_e91186125f_c.jpg

Ik heb gekozen voor de kleine digitale MG servo van Corona. Ze zijn erg betaalbaar en verrassend sterk. Er zit een heel klein beetje speling op, maar dat is voor dit kistje geen probleem. De servo wordt op een stukje 1.5mm balsa geplakt. Bovenop de servo komt nog wat scrap balsa waarmee de servo ook aan de bovenhuid wordt gelijmd.
8402270295_085c4b9504_c.jpg

Het geheel ziet er dan zo uit:
8403359824_6e884c4a3a_c.jpg

8403360758_e574ca6d30_c.jpg

Tegen de voorkant van de ribben wordt een stripje balsa gelijmd dat zorgt ervoor dat de huid tussen de ribben mooi vlak blijft. De bovenhuid zet ik met veel knijpers vast op de vleugel. Deze maak ik een beetje vochtig en laat hem vervolgens rustig drogen. Daarna blijft de huid al mooi in vorm staan waardoor deze makkelijker te lijmen is.
8403361604_7285b6cabe_c.jpg

Een 6x6mm strip onder de vleugel zorgt voor de juiste washout. De vleugel wordt goed vastgezet op de bouwplank waarna een langzame houtlijm op de ribben en overige contactvlakken wordt aangebracht. De bovenhuid kan er nu opgelijmd worden en met veel spelden, klemmetjes en zakjes zand aangedrukt.
De vleugeltip bestaan uit 2 dikke stukken balsa. Deze worden ook met houtlijm op elkaar gelijmd.
8402271733_126fb95b68_c.jpg

En dat alles dus 2 keer. Alle onderdelen zijn goed uitgefreesd en passen mooi in elkaar. Tot nu toe zeer tevreden

Dit heeft me een deel van de zaterdagmiddag en een groot deel van mijn zondag gekost. Tijd goed besteed. Als het volgend weekeinde weer zo'n rotweer is gaat de bouw verder. Over een tijdje moet het er dan ongeveer zo uit gaan zien:
lip20A_(Custom).jpg

4bc80c10.jpg

Laatst bewerkt:
Dit weekeinde weer de nodige uurtjes kunnen maken. De twee vleugel helften heb ik afgewerkt zodat de leading edge en de wingtips eraan gelijmd konden worden. Ook moesten de 2 helften nog aan elkaar verlijmd worden. De passing tussen beide vleugels was niet optimaal, Ik heb een poging gedaan dit met schuren te corrigeren, maar zonder kier kreeg ik het niet. Ik was bang de ribben te veel weg te schuren en heb de kier die nog over was gevuld met 30 minuten epoxy met de micro balloons erin gemengd. Dit zijn minuscule holle glazen bolletjes. Het ziet eruit als wit poeder en weegt bijna niets. De epoxy lijm wordt er pasta-achtig door en geschikt om kieren op te vullen zonder al te veel gewicht toe te voegen.
8420597980_f889fb17d2_c.jpg

Terwijl dit lag uit te harden heb ik de gaten in de romp waar de vleugel doorgestoken moet worden open gemaakt. Met de dremel met daarop een slijpschijfje is dat zo gepiept. het stoft wel vreselijk, dus een stofmasker en stofbril zijn echt noodzakelijk. Daarna met wat schuurpapier op een dun plankje geplakt de randen mooi glad afgewerkt. Vooral bij de trailing egde was dit een pruts werkje.
8420592746_dee5a206ec_c.jpg

De epoxy was inmiddels hard genoeg om met de vleugel verder te gaan. Als eerste heb ik de leading edge op het middenstuk geplakt. Dit is een strip balsa die later in vorm geschuurd moet worden. Na de hoeken gelijk geschuurd te hebben met de false leading edge van de vleugel kon ook daar de leading edge opgelijmd worden. Ook dit is een eenvoudige strip die in vorm geschuurd moet worden.
8420594466_5e0326815f_c.jpg

Ook de vleugeltippen heb ik aan de vleugels verlijmd. Let er daarbij goed op dat ze mooi vlak zitten. Na het nodige schuurwerk ziet het er dan zo uit:
8419499221_67dbcee45b_c.jpg

Nu kon ik eindelijk proberen of de vleugel in de romp past. En ja hoor, het past:
8419496285_a2274a2d73_c.jpg

8420596722_0e92d9d225_c.jpg

Na de hele vleugel nog even met korrel 500 te hebben nageschuurd kon het 25 grams glasdoek erop. In het midden heb ik een gaatje gemaakt voor de servo draden. Vanuit het midden wordt het doek ingestreken met watergedragen PU lak. Deze kocht ik bij JePe en hij bevalt me prima. Voorheen gebruikte ik G4, maar dat stikt vreselijk en het vreet PS schuim aan. Dit spul ruik je nauwelijks en het droogt lekker snel. G4 moet ik echt buiten verwerken, en daar is het nu veel te koud voor.
8419500173_98c59afcd4_c.jpg

Zodra het doek helemaal vast zit op de randen na knip ik het doek af zodat het om de hoek gestreken kan worden.
8420595364_b15a7a07a2_c.jpg

Ik heb ook de fan alvast in elkaar gezet. Het is een Changesun 10 blads 70mm fan. Ik heb gekozen voor een buitenloper van het merk Turnigy omdat deze het goed doen in deze fan en omdat het een lekker licht motortje is. Deze Lip 20 is namelijk nog ontworpen voor loodzware NiCd cellen. Om het zwaartepunt goed te krijgen moet er dus of een zware accu in, of een zo licht mogelijke aandrijving. Hier wat foto's van de motor en rotor van de fan.
8419496637_090aec729e_c.jpg

8420595050_d72b1ae79c_c.jpg

8420597584_7b5ba1a77f_c.jpg

8420595894_e445ac0853_c.jpg

De rotor heb ik eerst statisch gebalanceerd met een magnetische prop balancer. Daarna is de motor in de fan gemonteerd, gevolgd door de rotor. Door de fan nu te laten draaien op een laag toerental kun je voelen en horen of er onbalans is. Door de rotor t.o.v. de motor te verdraaien en telkens even proef te draaien kun je de "sweet spot" bepalen waarbij de motor en rotor elkaars onbalans opheffen. Daarna doe je hetzelfde nog een keer met de spinner. Deze pastte niet lekker en had te veel ruimte waardoor deze methode niet wilde werken. ik heb hem uiteindelijk maar vastgelijmd op de rotor en ben toen met een stukje plakband de plek gaan zoeken waarbij de trillingen minimaal waren. tegenover het plakband heb ik toen wat kunststof weggesneden van de spinner. Ik heb hier net zo lang materiaal weggehaald tot ik tevreden was met het resultaat. De fan draait nu vrijwel trillingvrij en maakt daarbij erg weinig geluid (de reden dat ik deze fan koos). Ik ben erg benieuwd hoe hij straks klinkt als hij is ingebouwd.

Volgend weekeinde weer verder. tenzij het vliegweer wordt ;-)

Emanuel,

Prima keuze de Lip20 en een mooi verslag met prima foto's, vooral zo doorgaan.
Ben benieuwd naar de prestatie van de fan en motor.
Aan de Lip20 ga je veel vliegplezier beleven vliegt als een speer.

Ton

Ton, gaaf dat je reageerd. Het is erg handig de ontwerper van het toestel bij de hand te hebben als je aan het bouwen bent. Ik zit een beetje met de ducting in m'n maag. Liefst laat ik die kops aansluiten op het gat in de neus om een maximale diameter te halen. Ik ben er alleen nog niet uit hoe ik dat ga doen.

Emanuel,

Jammer dat er verder nog niet is gereageerd, je verslag is zeker de moeite waard te volgen.
Tuurlijk kijk ik mee altijd super als iemand de moeite neemt mijn ontwerp te bouwen:zon: dank daar voor en blijf je dan ook zeker volgen.

Niet helemaal duidelijk wat je bedoelt maar denk dat je de fan tunnel direct op de neus wil aan laten sluiten net zo als Erik v Schaik heeft gedaan met zijn Lip20.
Heb die van Erik zien vliegen en dat werk super hier een linkje naar wat foto's van Erik's Lip20 en van andere Lip20jes.
Lets build the new RBC Fiber LIP20 - Page 15 - RC Groups

Ton

Ton, Jij vooral bedankt voor het maken van het ontwerp, en RBC natuurlijk voor het produceren. Dankzij jullie heb ik nog wat leuks te bouwen. het wordt steeds lastiger om goede bouwdozen te vinden.

Bedankt voor de link, ik heb het in het verleden wel eens doorgenomen, maar wist niet meer op welk forum ik het had gevonden. Die van Erik is echt te mooi geworden om mee te vliegen!
Ik heb al een idee hoe ik het ga doen met de ducting. Ik ga een plastic bekertje in de neus steken en daar de vorm op aftekenen. Ik heb dan een mal voor de buis. Bij het lijmen gebruik ik dezelfde beker die ik als lijm mal gebruik om er voor te zorgen dat alles goed op elkaar aansluit.

Ik (en ik denk vele anderen) zouden het erg gaaf vinden om enkele van je modellen in 90mm te zien, en dan met retracts erin. De Huckebein staat daarbij hoog op mijn lijstje. Is het opschalen van je tekeningen veel werk? 90mm fans met toebehoren zijn veel betaalbaarder geworden namelijk. Ik heb je Pather al klaarliggen om te gaan bouwen. Ik ben geen MIG liefhebber en dan wordt de spoeling dun...

Wat de fan betreft, ik heb deze al eens geprobeerd in de F-35 van jouw hand en daarin werkte hij niet. De fan houd niet van restricties in de lucht aanvoer. Bij de F-35 heeft hij te veel weerstand en ook de uitlaat wordt te veel geknepen. Ik denk dat de Lip20 er perfect voor is, de ducting kan bijna niet mooier dan zo rechtdoor.

Ik reageer niet veel, maar volg het wel in stilte. Altijd interessant, zo'n afwijkend model. Keep up the good work :thumbsup:

Freek

Emanuel,

Leuk om te lezen dat je zo'n groot RBCkits fan bent ga vooral zo door, de Gloster en de Yak15 zijn ook nog twee hele mooie modellen voor 90mm Fan en retracts.

Ben zelf ook altijd een fan geweest van de Huckebein die helaas niet door mij is ontworpen maar door Rob. Ook de F-35 komt niet van zijn hand voor mij is dat te modern en niet mijn smaak.

Nieuwe modellen voor 90mm:???: misschien ooit zou best nog wel iets willen ontwerpen, maar moet eigenlijk zelf iets bouwen en vliegen met een 90mm fan om te kijken wat er tegenwoordig allemaal mogelijk is en wat een goede setup zou zijn.

Het probleem wat ik nu zeker heb is dat bij onze club het geluid ook van de e-modellen wordt gemeten wat denk ik zal betekenen dat ondanks de meer power van nu en het prima loskomen van gras ik het model toch niet kan vliegen vanwege het geluid.

Moet wel bekennen dat ik door het verslag van Dick met zijn Gloster, het zien vliegen op video van de Yak15 van Wemotec Oliver en jou verslag van de Lip20 ik zin krijg een Gloster of een Yak15 te gaan bouwen.

Ton

Oei, dat had in natuurlijk moeten weten. Ik hoop niet dat ik iemand tegen het zere been heb geschopt nu. De ontwerper van de F-35 is Luc Dietvorst. De Huckebein is een pracht ontwerp van Rob Bulk. Mijn excuses aan deze heren!

Voor de Panther wil ik een Jetfan 90 gaan toepassen. Deze maakt veel minder geluid dan bijvoorbeeld een Midifan met hetzelfde vermogen.Hij klinkt veel meer als een turbine. Ik denk dat je daar probleemloos overal mee kan vliegen.
y_2QgEUDIqs[/media] 90 L 39 - YouTube
Impeller, Modellbau, Modellflugzeuge, Ejets

Gisteren ben ik nog in de weer geweest met de Lip20. Ik heb de aanzuigbuis op maat gemaakt en in elkaar gelijmd. Ik heb hem ook alvast in de neus gelijmd met epoxy met micro baloons.
8427980290_0087ff8f78_c.jpg

8426890161_7d8e100f1b_c.jpg

8427981788_253fb4cb72_c.jpg

In m'n enthousiasme vergeten om eerst de bungy haak erin te lijmen, maar met wat priegelen kom ik er nog wel bij. De truc met de plastic beker heeft goed gewerkt, de buis zit er echt keurig in.
8426890413_e894c5da6a_c.jpg

8426891301_4d02273b48_c.jpg

Na wat schuurwerk ziet het er zo uit:
8426889827_c76a84d0d5_c.jpg

De vleugels zijn geschuurd na het glassen waarbij ik zag dat ik de volgende keer beter niet kan proberen het glas over de trailing edge te vouwen. Er is daar een verdikking ontstaan die ik eraf heb geschuurd, dwars door het glas heen. Volgende keer laat ik het doek gewoon los hangen aan de achterkant. Weer een leer moment! Als laatste heb ik de rolroeren losgesneden. Ik ben blij dat ik deze tijdens de bouw van de vleugel al goed heb afgetekend op de onderkant van de vleugel, het uitsnijden was nu een eitje, de snede loopt exact waar ik hem wilde hebben.
De hele vleugel voelt overigens erg goed en stevig aan. Ik heb geprobeerd de vleugel te torderen en dat lukt echt niet. Ook de buigstijfheid is enorm. Dit kistje gaat heel veel G-krachten kunnen weerstaan!

Laatst bewerkt door een moderator:
De laatste versie vliegt als een Projeti. De Alu versie heeft nooit een motor gehad ;)

jetfan 90 is niet mijn voorkeur. heb hem hier liggen met Het-rc motor voor 2400W en 8s
wat goed is voor grasstart maar vraagt wel 5000mah pakketten voor een acceptabele vlieggtijd. wordt dus erg zwaar. Jetfan gebruikt ook 25-30% meer stroom als een Midifan.
Bij interesse wil ik hem wel verkopen per PM.

@ Ton, heb vorige week een 3s45C TP5000 pakket in de yak23 kunnen schuiven. Gaat precies. Met een 16/15/3 geeft dit 250W en is perfekt voor dit model. Krijgt hij eindelijk geen backflip meer. Vliegtijden zijn dan wel absurd lang.

Van het weekend met de micro bearcat gevlogen :D

Erik, i stuur je nog een pb over de fan.

Ik heb wat data opgezocht om ze te vergelijken:
Motor: HET 700-68-2100
6S
Fan: Midifan pro - 2200Watt, 3,5Kg stuwdruk = 1.59Kg/Kw
Fan: Jetfan 90 - 2400Watt, 3,5 Kg stuwdruk = 1.46 Kg/Kw
Het verschil is 8%, wat ik graag over heb voor een beter geluid. Ik weet natuurlijk niet met welke motor jij zelf getest hebt en ook niet hoe betrouwbaar bovengenoemde getallen zijn. Ze komen van een website van een handelaar die beide fans als combo verkoopt.

2200W/6s/3,6V=101.8A
2400W/6s/3.6V=111A

voor bv 6s3200mAh heb je ineens bij 80%capaciteit 1.5 minuut volgas motorlooptijd bij 2200W.
Effe 9% eraf is voor mij geen optie dus naar 8s5000mAh is een realistische keuze ivm vliegtijd. kosten voor regelaar blijft ook nog in de grenzen met een 8s setup. lagere temperaturen en langere levensduur telt ook zwaar mee vind ik.

Heb zelf ff geen 90mm projecten liggen.

Emanuel,

Eerlijk gezegd had ik de F35 en de Huckebein graag op me naam gehad want zijn twee leuke kisten, ook jammer dat ik niet veel meer van Luc hoor kwamen altijd leuke modellen van zijn hand.

Ziet er heel strak uit de inlaat mijn complimenten daarvoor.

Erik,

Goed dat je het hier ook nog even vermeld van de Jetfan had het ook al in je andere post gelezen , heb zelf ook aan een Jetfan lopen denken maar 25-30% meer stroom is toch wel erg veel.
Neem aan dat dit statisch gemeten is, weet je ook wat tie vliegend doet.

3s45C TP5000 voor de Yak23 klinkt super moet ik ook hebben:banana:, komt mooi uit was aan het kijken voor een nieuwe accu, waar heb je die vandaan.

Leuk dat je over de MicroWarbird Bearcat begint , ben nu met me nieuwe FW190 en P51 bezig op de RCME forum te zetten vooruitlopend op de publicatie van de twee modellen in het tijdschrift.

Ton

Ton, als ik de jetfan met de midifan vergelijk vind ik maar 9% verschil. Met een ongeschikte motor zou het meer kunnen zijn.

Emanuel,

Wacht nog wel even af heb geen haast heb nog teveel projecten om af te maken.
Eerst maar eens me Yak23 laten meten op club kijken of het binnen het geluid zit, zie dan wel verder.

Ton

Hoi Ton,
Metingen waren gedaan met telemetrie ;), vliegend. Bijna op alle e-jets meetings vliegen ze nu met telemetrie. Best handig! De verschillen met statisch/dynamisch meten met edf zijn niet zo groot als bij propellors trouwens.
Moet er wel bij zeggen dat in de Boulon waar dit in gemeten is niet veel ruimte was voor een groter pakket dus kon de vliegtijd niet gecompenseerd worden met meer akku. De Jetfan hoeft dan ook niet direct een nadeel te zijn voor een aantal modellen maar een directe vervanger voor een Midi is het dus ook niet meteen.Ook de regelaar moet dan net een maatje groter worden hé. Mijn persoonlijke voorkeur is ook iets meer geluid ivm landen. Mijn model waar ik mee vloog was ook best snel (verslankte mh43 erop gezet) dus kwam ook telkens wat sneller binnen als verwacht. Moeilijk in te schatten als je weinig hoort LOL!!

Zelf reken ik altijd de volgas motorlooptijd uit voor mijn modellen. Heb gemerkt dat met veel vermogen setups vaker rekening gehouden wordt met throttle management dus wordt er veel met deellast gevlogen en dan is 2-3minuten volgas ook op te rekken naar 4-5 minuten of meer. Denk dat dit bij mij nog een overblijfsel is van de eerste generatie lipos die maar 10C waren en snel dik werden dat 3-4 minuten volgas met handwarm pakket als acceptabel is. Ben hier nooit van af geweken. bevalt me goed.

Aerobertics.be - Product Detail Batteries - Thunderpower 45C
werkelijke maten 29,3x47x162, 407gr met 4mm stekkers. Bestel ook de balanceerkabel erbij want die stekker is extra klein. rc technics heeft deze stekkers ook. Heb de 2x4s pakketten voor de jetfan gebruikt en worden maar net warm bij 80A dus lekker stabiel en knal hard.

Omdat dit pakket identieke maten heeft als de cp1300 pakket die er in zat denk ik dat dit pakket dan ook erg modulair is voor de NiCd/NiMh ontworpen modellen dus lekker modulair maar dan wel 3s. CG meten heb ik nog niet gedaan ivm sneeuw die we hadden geen prio. Nu dikke enkel (door sneeuw...) dus geen kans op dit moment om dit te doen.

rcme form? was alweer vergeten dat die bestond LOL! Heb wel gemerkt dat rcgrpz en rc-netwerk heel geschikt zijn voor de europese kits. Zal eens snel kijken!

Kan me niet voorstelen dat een minifan480 te veel geluid maakt. Ben zelf nooit voorstander geweest om mijn modellen vrijwillig te laten meten met risico dat ze afgekeurd worden dus geen idee wat die doet. Ben benieuwd. Is toch mijn personlijke favoriet.

Back